Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Blir nog en ny bössa som jag bygger detta med så nu gäller det att bestämma sig... 6.5x55 eller .308?

Vilken dämpare skall man ha på denna riggen?

Har en RCC T-41 i dag som jag inte tänkte flytta över till denna pjäsen...

Har möjlighet att köpa en bössa till paketpris med dämpare osv...

Är det några mer skillnader mellan T3 Varmint och T3 Super Varmint förutom Picatinny rail och kolvens utförande?

Lägger troligen beställningen i morgon! :wub:

är bara picatinny och höj&sänkbart kindstöd som skijer. kan även vara så att super vm har rostfri pipa men kanske går att få i vanlig oxå. jag tror du måste upp på en tac för att få de där krimskramset med teflonbeh. slutstycke osv..

om du beställer gäng från fabrik är det m18.

det finns nog uppspecat på www.tikka.fi

lycka till!

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

är bara picatinny och höj&sänkbart kindstöd som skijer. kan även vara så att super vm har rostfri pipa

Kan bekräfta att Super V har rostfri pipa. Varmint finns även i Varmint Stainless, så där förekommer båda.

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Jag lär nog måla riggen ändå i slutändan så rostfritt är inte hela världen.

Picatinny kan nog mången vapensmed kunna montera så jag får se hur mycket det skiljer i pris...

Handlaren har Stalon, ASE Utra och A-Tec dämpare så vilken av dessa termosar är bäst lämpad till banskytte?

Publicerat

Definitivt helstålsdämp om det står mycket banskytte på agendan,Ase-Utra håller din pipas livslängd.

/Mike

Publicerat

Jens,

för att göra det enkelt skall du ha en varmint eller stainless varmint i 6.5x55 eller 308 win.

Picatinny skena från t ex EGW köper du för ca 3-400 kr och att montera den är inte svårare än att skruva i ett par skruvar.

Vill du förändra färgsättningen är det bara att gå loss med Duracoat.

Precis som Mike säger är det ASE Utran som gäller om du skall skjuta på bana.

Gör det nu inte svårare än vad det är, vi skall nog sjutton se till att du lär dig lite bukskytte också:P

Henrik

P.S.

Stocken skickas till sydliga breddgrader när jag kommer hem igen vilket innebär onsdag.

D.S

Publicerat

Vet inte varför jag har missat denna tråden men så är det.

Jensa hade vänligheten att ringa o tala om lite status.... Jo men grattis o välkommen in i bukskjutar klubben.

Sen är det inte bra att du o Kalle har nära till varandra för det kommer att sluta i katastrof.

Ni kommer antagligen att skjuta så mycket att pipbyte blir senare i år o då är det inte många månader kvar dit :P

//

Publicerat
  • Författare

Så då ser shoppinglistan ut som följande:

1 st Tikka T3 Varmint kamrad i .308 (jag har gjort mitt val! :blush:)

1 st ASE Utra S7 (?)

1 st Robertson TAC kolv med Atlas benstöd

1 st Picatinny skena

30mm Ringar

Och en sjujävla hög med ammo! :D

Fan vad grannarna skall bli less på mig när jag gör break-in på baksidan :lol:

Sen är det bara att börja med ett blankt papper och lära om helt från början det här med "bukskyttet"!

Nu lär det inte dröja länge innan jag är fast i laddträsket oxå! :P

Publicerat

Om du ska köpa ny bössa och bygga om tycker jag att du ska överväga en Tikka T3 Sporter, färdig och mycket bra bössa från början. :)

Publicerat
  • Författare

Om du ska köpa ny bössa och bygga om tycker jag att du ska överväga en Tikka T3 Sporter, färdig och mycket bra bössa från början. :)

Men det är ju inte roligt... Färdig på en gång liksom :lol:

Sen tvivlar jag på att originalkolven på den ligger i närheten av en Robertson kolv vad gäller kvalitet... ;)

Jag har klämt på en men den kändes billig på något sätt och just nu är jag lite allergiskt mot laminerade kolvar... Får se hur jag känner mig när jag är klar med Sako Sweden...

Publicerat

Sen tvivlar jag på att originalkolven på den ligger i närheten av en Robertson kolv vad gäller kvalitet... ;)

Jag har klämt på en men den kändes billig på något sätt och just nu är jag lite allergiskt mot laminerade kolvar... Får se hur jag känner mig när jag är klar med Sako Sweden...

Hade helt klart valt 6,5x55 som kaliber.

Publicerat

Så då ser shoppinglistan ut som följande:

1 st Tikka T3 Varmint kamrad i .308 (jag har gjort mitt val! :blush:)

1 st ASE Utra S7 (?)

1 st Robertson TAC kolv med Atlas benstöd

1 st Picatinny skena

30mm Ringar

Och en sjujävla hög med ammo! :D

Fan vad grannarna skall bli less på mig när jag gör break-in på baksidan :lol:

Sen är det bara att börja med ett blankt papper och lära om helt från början det här med "bukskyttet"!

Nu lär det inte dröja länge innan jag är fast i laddträsket oxå! :P

Ser kul ut!var inne på en i 223 men vi kom aldrig överens på banan! tar du hem benstöden själv är jag gärna med på ett hörn.

Publicerat

Pertan- Fritt spånat så tror jag att Robertson stocken som är ett lokalköp kommer med benstöden,

men för att trösta dig så kan jag meddela att de idag, atlas dvs finns att köpa lokalt, jag kan PM:a dig handlaren om du vill?

/Christian

Publicerat

Christian är helt rätt ute. Eftersom jag redan från början specade min stock för att skjutas med Atlas stöden, d v s det monterades en bit picatinnyrail under förstocken i samband med tillverkningen så kändes det naturligt att också skicka med Atlasstöden tillsammans med kolven.

Skall vi nu lura ned Jens i bukskytteträsket så är det väl lika bra att han får riktiga grejer med en gång, annars är jag rädd att Karl Ö bygger om hela hans utrustning :lol:

Henrik

Publicerat
  • Författare

Pratade precis med en handlare (som jag inte har handlat hos förut!) och han, förutom att han var skittrevlig :wub:, hade en T3 Varmint (ej rostfri) hemma!

Han skall strax ringa mig med prisförslag på dito bössa + M18x1 gänga + ASE Utra S7 dämpare + Picatinny rail + 30mm ringar till min 8.5-32x50 tub!

Blir nog med bössa riktigt snart!!!

Frugan bara skakar på huvudet men så är hon ju ingen jägare/skytt heller :lol:

Publicerat
  • Författare

Då var man ägare till en flong ny T3 Varmint då ^_^

Vet inte än hur lång tid det skulle ta att gänga pipan samt få hem och på dämparen men man lär väl få sukta ett litet tag i alla fall...

Skall ju iväg och jaga älg igen nästa onsdag så helt sysslolös kommer jag inte att vara.

Nu har man det man gör framöver med montering och justering av riggen, break-in, inskjutning och framförallt lära sig grunderna ordentligt!

Tack för hjälpen alla! Hoppas ni inser att det är nu jag verkligen kommer att börja ställa frågor! :P

Publicerat

Vilket ovanligt förstoringsspann på kikaren, vad är det för kikare.

Publicerat

T3 Sporter lär fungera väl, men jag gav förslaget i pakt och mening att du inte skulle behöva sälja såväl skjorta som själ för att få bössan klar. ;)

Självklart ska du bygga om du tycker det är roligt att bygga, personligen vill jag ha vapnen färdiga och perfekta så fort som möjligt. :D

mvh!

Publicerat
  • Författare

Vilket ovanligt förstoringsspann på kikaren, vad är det för kikare.

Det är en Konuspro M30 som jag skulle testa innan älgjakten men inte hade bössa (och framförallt TID) att testa ordentligt...

Publicerat
  • Författare

Var och gjorde klart mina affärer på Tikkan och dämparen i dag hos en för mig ny vapenhandlare.

Mycket trevlig och serviceinriktad kille så jag kan varmt rekommendera Jakt & Fritid i Nöbbelöv för er som inte kände till det stället!

Kolven är nu på väg söderut och pipan är på gängning för M18x1 så inom kort är denna tråden en verklighet! :wub:

Vart är världen på väg när hagelmarodören skaffar långhållsrigg :lol:

Publicerat

Christian är helt rätt ute. Eftersom jag redan från början specade min stock för att skjutas med Atlas stöden, d v s det monterades en bit picatinnyrail under förstocken i samband med tillverkningen så kändes det naturligt att också skicka med Atlasstöden tillsammans med kolven.

Skall vi nu lura ned Jens i bukskytteträsket så är det väl lika bra att han får riktiga grejer med en gång, annars är jag rädd att Karl Ö bygger om hela hans utrustning :lol:

Henrik

:lol: känner du mej eller :P

Publicerat

Var och gjorde klart mina affärer på Tikkan och dämparen i dag hos en för mig ny vapenhandlare.

Mycket trevlig och serviceinriktad kille så jag kan varmt rekommendera Jakt & Fritid i Nöbbelöv för er som inte kände till det stället!

Kolven är nu på väg söderut och pipan är på gängning för M18x1 så inom kort är denna tråden en verklighet! :wub:

Du är så körd :lol: kommer aldrig att kunna skjuta hagel igen nu! :lol:

Publicerat

Ur led är tiden :D du skaffar långhållsrigg och jag lämnade in licensansökan på en hagelspruta idag :lol:

Jordens undergång är nog nära :ph34r:

/Mike

Publicerat

Ur led är tiden :D du skaffar långhållsrigg och jag lämnade in licensansökan på en hagelspruta idag :lol:

/Mike

Inte då, jag smädade automatvapen länge innan jag skaffade ett och nu planeras nr 2. :blush::ph34r:

Publicerat
  • Författare

/Mike

:lol:

Snart kanske du har skaffat dig en Browning bock också och tar på dig tweed! :P

Publicerat
  • Författare

Du är så körd :lol: kommer aldrig att kunna skjuta hagel igen nu! :lol:

Hmm... Vi får väl se...

Det går ju att skjuta lerduvor med kula oxå! :D