Publicerat Juni 15, 20187 yr På 2018-06-11 at 22:48 Nils l sa: Jag tror att man rotenonbehandlat ängesån. Nu går det trögt! Någon finns det kvar iaf. Kompisen kom hem med den här till mig igår kväll! 8,7 kg o fångad i Kalix älv! Lite kvällsarbete med att filéa den o vakkumpacketera den. Den är flugspöfångad!
Publicerat Juni 15, 20187 yr 29 minutes ago Dansken sa: Vacker fisk ? Ja visst är det det! Riktigt vacker t. o. m.
Publicerat Juni 15, 20187 yr För lågt vatten i ängesån ovanför linafallet. De stiger inte. Ringde en bekant och bad honom att ta kontakt med sina forna arbetskamrater på länsstyrelsen då jag misstänker nätläggning i älven.
Publicerat Juni 15, 20187 yr 38 minutes ago Nils l sa: För lågt vatten i ängesån ovanför linafallet. De stiger inte. Ringde en bekant och bad honom att ta kontakt med sina forna arbetskamrater på länsstyrelsen då jag misstänker nätläggning i älven. Bra där! Stoppa buset om det går.
Publicerat Juni 19, 20187 yr Norskt program: Varför biter fisken? https://tv.nrk.no/serie/hvorfor-biter-fisken
Publicerat Juni 26, 20187 yr Så äntligen har det visat sig lite liv då tre laxar passerade mig i morse men ingen ville ta. Moralen steg då lite efter att ha stått vid en totalt livlös älv. Fast idag var det lite mera kalabalik i en av polerna. En familj som tagit med sig mormor eller farmor fick hastigt och olustigt påkalla ambulans då farmor eller mormor oklart vilket hade trillat och slagit i huvudet väldigt olyckligt. Hov tuppade av och blödde från ett styggt sår vid tinningen . Jag kom just efter att de fått lliv i henne och fått henne från vattnet där hon kunde ha drunknat. Fick bistå med lite handkraft för att få henne på plan mark och till en bil för att möta upp med ambulans. Hon var ruskigt desillusionerad och visste inte vad som hänt eller var hon var. Jag hoppas att allt går väl och att det inte var värre än en hjärnskakning som är det lindrigaate hon kommer undan med.
Publicerat Juni 27, 20187 yr Jag var i Linafallet på midsommardagen. Där stod några på andra sidan och de fick fisk vad jag kunde se då. Ett sällskap på min sida hade med sett fler laxar som visade sig just nedanför fallet.
Publicerat Juni 27, 20187 yr 4 hours ago dptrapper sa: Jag var i Linafallet på midsommardagen. Där stod några på andra sidan och de fick fisk vad jag kunde se då. Ett sällskap på min sida hade med sett fler laxar som visade sig just nedanför fallet. Jag fiskar ännu högre upp. Vet att det dragits minst tre på 15+ i linafallet men jag vägrar betala för både fisk och fiskerätt. Tycker det räcker med fiskekort för att få fiska utan att vara tvungen att betala 200 till 300 per fisk också. Jag kan ju fiska i småälvarna i Nordnorge för samma pengar och då väger inte fisket i Sverige direkt tungt. Men laxen tar fram det sämsta hos folk och några blir så giriga att de pissar i motvind för att få tillbaka lukten.
Publicerat Juni 27, 20187 yr Stod på bryggan i midsommarhelgen o kastade. Hade på en jigg. Fick en gädda och 7 abborar. Den största vägde bortåt 500-700 gram.
Publicerat Juni 28, 20187 yr 16 hours ago Nils l sa: Jag fiskar ännu högre upp. Vet att det dragits minst tre på 15+ i linafallet men jag vägrar betala för både fisk och fiskerätt. Tycker det räcker med fiskekort för att få fiska utan att vara tvungen att betala 200 till 300 per fisk också. Jag kan ju fiska i småälvarna i Nordnorge för samma pengar och då väger inte fisket i Sverige direkt tungt. Men laxen tar fram det sämsta hos folk och några blir så giriga att de pissar i motvind för att få tillbaka lukten. Trist när det är så. Men är det någon verksamhet längre i Linafallet? Såg dött ut nät vi var där och det verkade inte varit någon aktivitet heller på midsommarafton. Vad tar de för fiskekorten runt fallet?
Publicerat Juni 28, 20187 yr Jo nog driver han verksamhet där. Det går ju inte att köpa kort direkt under fallet men ängesåkortet kostar 1000kr per år plus en plastbit för 200 för varje fisk. Det stod visst tre holländare i den smala kanal som bildats när sand sedimenterats i mynningen där ängesån och linaälven rinner ihop. Det hjälper ju inte direkt till när det står folk där laxen ska passera. Hade behövts en grävmaskin som fixar till så att laxen lättare kan ta sig upp och som panikåtgärd ett fiskeförbud just där så att laxen vågar passera.
Publicerat Juni 28, 20187 yr I Norge som har betydligt större erfarenhet av laxfisket så har man differentierade priser där utlänningar betalar ett dagkort för vad ett årskort kostar för en lokalboende. Att norrmännen sedan gnäller över att de inte får vara i de svenska fjällen och jaga på samma villkor som skrivna i sverige gör mig inget. Men de vet att förvalta sina resurser.
Publicerat Juni 28, 20187 yr 1 hour ago Nils l sa: Jo nog driver han verksamhet där. Det går ju inte att köpa kort direkt under fallet men ängesåkortet kostar 1000kr per år plus en plastbit för 200 för varje fisk. Det stod visst tre holländare i den smala kanal som bildats när sand sedimenterats i mynningen där ängesån och linaälven rinner ihop. Det hjälper ju inte direkt till när det står folk där laxen ska passera. Hade behövts en grävmaskin som fixar till så att laxen lättare kan ta sig upp och som panikåtgärd ett fiskeförbud just där så att laxen vågar passera. Aj fan, de va dyrt. 200:-/fisk? Ser att dygnskortet är 140:-. Har för mig tidigare att han som driver fallet arrenderade ganska lång sträcka nedanför och ovanför fallet i Ängesån och då tog han 500:- per dygn på "sin" sträcka. Är det samma ägare än? Han som äger Tjounnajokk? Då var det holländarna jag såg, en hade gått ut en bra bit i vattnet. Nåja jag har andra vatten nära Hakkas som jag nästan hellre fiskar i. Årskort 80:- ? och jag är mer för öring och harr än lax.
Publicerat Juni 28, 20187 yr Han som kör linafallet lodge heter Andreas och arrenderar upp till norsivaara och en bit av linaälven. Nedanför är Ängeså fvo. Har precis pratat med en fiskebroder som varit ute med båt i kalixälven men blivit utan han också. Det syns rätt så tydligt vad polackerna gjort och jag hoppas att EU smiskar dem rejält så det svider i skinnet.
Publicerat Juni 29, 20187 yr 13 hours ago dptrapper sa: Vad har polackerna gjort? Fiskat som galningar i havet? Tjuvfiskat och tagit 500procent över sin tilldelade kvot.
Publicerat Juni 29, 20187 yr http://fiske.zaramis.se/2018/06/06/olagligt-polskt-fiske-ar-ett-av-de-storsta-problemen-i-ostersjon/
Publicerat Juni 29, 20187 yr Det där var ingen trevlig läsning Nils! Jag har ju iofs hört talats lite om detta förut men inte att det var i den omfattningen.
Publicerat Juni 29, 20187 yr Som inbitna gäddfiskare vet så brukar ju gäddfiske i Juli vara ganska mediokert. Eller åtminstone svårt, eller åtminstone svårt i Stockholms skärgård (Kan säkert komma med fler ursäkter ? ). Hur som helst, nästa vecka kommer barndomskamraten. Vi kommer att åka ut i skärgården, tälta, äta god mat, dricka en nubbe eller två och bolma en och annan cigarr. Temat på den här turen är Abborre. Men ärligt talat, ingen av oss är speciellt rutinerade abborrfiskare. Har väl ganska bra koll på utrustning. Spinnare, jiggar och små vobblers på UL spön. Och har en plan, men är lite osäker. Planen är väl i korthet att söka av sund och uddar där det finns branter med ekolod och sen dänga jigg. Gissar på att vi kommer att försöka i första hand på 5-10 m djup. Några andra tips?
Publicerat Juni 29, 20187 yr Du är inte fel ute. Blir det värme kan abborren lika väl söka sig upp på grynnorna för att jaga småfisk. Då har du roligt fiske med ytgående beten. Men abborre får man alltid leta innan man hittar oavsett årstid.
Publicerat Juni 29, 20187 yr Träningsvärk i hela överkroppen efter att ha dängt tvåhands och kastat maxlängd hela natten. En återutsatt enkilos havsöring och två matharrar som fick följa med hem. Så nu ska det avnjutas harr med gräddsås stekt i ugn.