Publicerat Augusti 6, 20187 yr Detta är en populär post. I fredags blev det äntligen kallare och regn!? https://danielsljugarbank.wordpress.com/2018/08/05/att-fanga-en-drom/
Publicerat Augusti 14, 20187 yr Drog ut på Gavellångsjön här någon mil från byn.. spännande sjö utan tvekan, full av grynnor och skit. Varit där två gånger tidigare, M drog en gädda sist och jag lite abborre.. första svängen fick vi mest småfisk jag och Wilda då. Hur som, trist väder med 10 minuter duggregn men annars uppehåll. Växlade lite mellan spinnare och något nytt drag som jag inte vet vad det heter men det fungerar förbannat bra i den här sjön.. och jigg. Drog några abborrar, ingen storlek, på den här nya prylen men inget på riktiga spinnare.. Rundar en liten ö och har ett lite djupare område ca 50 m mellan ön och ett grund med stenar i ytan och lite nate. Hamnar så jag kan kasta på sidorna av naten/stenarna och ankrar då det ser lite hett ut. Någon abborre på spinnare växlar och testar jigg.. smock! Det var receptet just där och då! Drog 10 borrar lätt varav några helt klart bra storlek, inga monster men duglig matfisk. Sen fastande jag och körde iväg och kom loss sen drog borrarna vidare, fick inte någon direkt kontakt med dem igen. Såg hur de jagade men lyckades inte lura dem, fick väl någon till på jiggen men segt. Riktigt jävla kul, kort men intensivt race! Försökte på gös när jag körde hem men inget av intresse.. Ska köra tillbaka kanske redan i morgon och testa, ska ha fler borrar och testa att röka. Kul kväll!
Publicerat Augusti 15, 20187 yr 4 hours ago Hipshot sa: Drog ut på Gavellångsjön här någon mil från byn.. spännande sjö utan tvekan, full av grynnor och skit. Varit där två gånger tidigare, M drog en gädda sist och jag lite abborre.. första svängen fick vi mest småfisk jag och Wilda då. Hur som, trist väder med 10 minuter duggregn men annars uppehåll. Växlade lite mellan spinnare och något nytt drag som jag inte vet vad det heter men det fungerar förbannat bra i den här sjön.. och jigg. Drog några abborrar, ingen storlek, på den här nya prylen men inget på riktiga spinnare.. Rundar en liten ö och har ett lite djupare område ca 50 m mellan ön och ett grund med stenar i ytan och lite nate. Hamnar så jag kan kasta på sidorna av naten/stenarna och ankrar då det ser lite hett ut. Någon abborre på spinnare växlar och testar jigg.. smock! Det var receptet just där och då! Drog 10 borrar lätt varav några helt klart bra storlek, inga monster men duglig matfisk. Sen fastande jag och körde iväg och kom loss sen drog borrarna vidare, fick inte någon direkt kontakt med dem igen. Såg hur de jagade men lyckades inte lura dem, fick väl någon till på jiggen men segt. Riktigt jävla kul, kort men intensivt race! Försökte på gös när jag körde hem men inget av intresse.. Ska köra tillbaka kanske redan i morgon och testa, ska ha fler borrar och testa att röka. Kul kväll! Hur går det med gäddmetet då?
Publicerat Augusti 15, 20187 yr Nu har du snurrat till det igen Jonsson! Jag gillar inte gädda, vill inte ha dem, skulle aldrig fiska aktivt efter dem. Det du far efter är GÖSmetet Det går dåligt. Inte hittat något ställe där jag tror på det riktigt ännu. Vi får se.. iofs inte letat heller.
Publicerat Augusti 15, 20187 yr 11 hours ago Hipshot sa: Drog ut på Gavellångsjön här någon mil från byn.. spännande sjö utan tvekan, full av grynnor och skit. Varit där två gånger tidigare, M drog en gädda sist och jag lite abborre.. första svängen fick vi mest småfisk jag och Wilda då. Hur som, trist väder med 10 minuter duggregn men annars uppehåll. Växlade lite mellan spinnare och något nytt drag som jag inte vet vad det heter men det fungerar förbannat bra i den här sjön.. och jigg. Drog några abborrar, ingen storlek, på den här nya prylen men inget på riktiga spinnare.. Rundar en liten ö och har ett lite djupare område ca 50 m mellan ön och ett grund med stenar i ytan och lite nate. Hamnar så jag kan kasta på sidorna av naten/stenarna och ankrar då det ser lite hett ut. Någon abborre på spinnare växlar och testar jigg.. smock! Det var receptet just där och då! Drog 10 borrar lätt varav några helt klart bra storlek, inga monster men duglig matfisk. Sen fastande jag och körde iväg och kom loss sen drog borrarna vidare, fick inte någon direkt kontakt med dem igen. Såg hur de jagade men lyckades inte lura dem, fick väl någon till på jiggen men segt. Riktigt jävla kul, kort men intensivt race! Försökte på gös när jag körde hem men inget av intresse.. Ska köra tillbaka kanske redan i morgon och testa, ska ha fler borrar och testa att röka. Kul kväll! Rökt abborre är inte dumt alls, själv får jag rätt bra med sommarsik då jag började använda ett 15 fots nät m 40mm maska samt börja sätta garn på " slung" Sik blir fin i röken men är fantastisk att grava, frugan och jag åt upp en hel på hårdmacka igår, pilsner å en knavel till. Ps : jag la borrarna på rygg m lite grovsalt i så behövde jag inte låta dom ligga i salt så länge efteråt.
Publicerat Augusti 15, 20187 yr 4 hours ago Hipshot sa: Nu har du snurrat till det igen Jonsson! Jag gillar inte gädda, vill inte ha dem, skulle aldrig fiska aktivt efter dem. Det du far efter är GÖSmetet Det går dåligt. Inte hittat något ställe där jag tror på det riktigt ännu. Vi får se.. iofs inte letat heller. Jaja, men det brukar hända att det nappar någon gädda på kroken då också. Leta efter en grundtopp runt 5 m med sidor som går neråt 10 m någonstans är väl mitt tips. Glöm inte rapportera om jag hade rätt el. fel.
Publicerat Augusti 15, 20187 yr Körde tillbaka till Gavel ikväll.. en mindre ö med en sten 150 m ifrån fångade min uppmärksamhet. Siktade på stenen till att börja med.. djupt som fan runt.. eller tja det är ju relativt men 5 m och så bara brant upp till stenen som låg i ytan. Kastade runt utan att hitta ngt kul.. När jag kastade från stenen mot ön så fastnade jag så jag rörde mej mot bottennappet och hittade ett litet grund på 1,8 m djup ca.. passerade det och reagerade på lodet.. såg ut att stå rejält med fisk när jag kom förbi.. fortsatte en liten bit och ankrade. Sen hade jag bland de bättre abborrfisken jag haft! Varje kast så kände jag fisk på jiggen.. ganska löjliga hugg men när jag lyckades kroka så var det en helt ok borre som kom upp. Skiftade spö till det här skumma betet och där small det direkt.. och igen och igen.. såå sjukt kul! En del smått men även en del fin matfisk. Nästan så det vart trist, testade att köra spinnare.. inte alls samma vilja att hugga.. Hade tidvis fisk som jagade i ytan så jag snörde på en popper och testade.. tre kast, ingen reaktion alls. Åter till jiggen och hugg direkt. Sen satte jag mej dessvärre och glömde lägga en waypoint på platsen.. Förbannat. När jag letade mej tillbaka så hade jag kontakt med fisk men kom inte rätt riktigt.. sen krokade jag en gäddjävel som givetvis snodde mitt lilla drag.. bajs! Måste börja köra sån här nylontafs.. Blir nog en resa till Dogger i morgon, såg att de hade fler av de där skumma dragen. I morgon ska jag försöka få liv i abu röken.
Publicerat Augusti 16, 20187 yr 13 hours ago Hipshot sa: Körde tillbaka till Gavel ikväll.. en mindre ö med en sten 150 m ifrån fångade min uppmärksamhet. Siktade på stenen till att börja med.. djupt som fan runt.. eller tja det är ju relativt men 5 m och så bara brant upp till stenen som låg i ytan. Kastade runt utan att hitta ngt kul.. När jag kastade från stenen mot ön så fastnade jag så jag rörde mej mot bottennappet och hittade ett litet grund på 1,8 m djup ca.. passerade det och reagerade på lodet.. såg ut att stå rejält med fisk när jag kom förbi.. fortsatte en liten bit och ankrade. Sen hade jag bland de bättre abborrfisken jag haft! Varje kast så kände jag fisk på jiggen.. ganska löjliga hugg men när jag lyckades kroka så var det en helt ok borre som kom upp. Skiftade spö till det här skumma betet och där small det direkt.. och igen och igen.. såå sjukt kul! En del smått men även en del fin matfisk. Nästan så det vart trist, testade att köra spinnare.. inte alls samma vilja att hugga.. Hade tidvis fisk som jagade i ytan så jag snörde på en popper och testade.. tre kast, ingen reaktion alls. Åter till jiggen och hugg direkt. Sen satte jag mej dessvärre och glömde lägga en waypoint på platsen.. Förbannat. När jag letade mej tillbaka så hade jag kontakt med fisk men kom inte rätt riktigt.. sen krokade jag en gäddjävel som givetvis snodde mitt lilla drag.. bajs! Måste börja köra sån här nylontafs.. Blir nog en resa till Dogger i morgon, såg att de hade fler av de där skumma dragen. I morgon ska jag försöka få liv i abu röken. Bild eller länk på det där skumma spec draget.
Publicerat Augusti 16, 20187 yr Kollar Perch Pro 2018 nu.. de använder den ser jag.. Jag hittade den i en rabattlåda till nedsatt pris så jag trodde den var lite ute men hade gruvligt fel märkte jag när jag var och skulle köpa nya idag Jigger
Publicerat Augusti 16, 20187 yr 32 minutes ago Hipshot sa: Kollar Perch Pro 2018 nu.. de använder den ser jag.. Jag hittade den i en rabattlåda till nedsatt pris så jag trodde den var lite ute men hade gruvligt fel märkte jag när jag var och skulle köpa nya idag Jigger Ooh dom där brukar vara effektiva
Publicerat Augusti 23, 20187 yr Om några timmar sitter jag och min arbetskamrat och guppar utanför grovfjord i Norge. Blir nog sista turen för året dit.
Publicerat Augusti 23, 20187 yr 38 minutes ago Nils l sa: Om några timmar sitter jag och min arbetskamrat och guppar utanför grovfjord i Norge. Blir nog sista turen för året dit. Härligt Nils! Skitfiske!
Publicerat Augusti 23, 20187 yr Sugen som fan på ny tur till Gavel.. men risigt med tid, ev baxa med WT som kommer i kväll? Blir nog lite sent dessvärre.. Dagtur fredag? Sen jobb i helgen kanske orkar ut då? Lite sugen på en sån här multiplikator rulle.. men inbillar mej att man alltid kastar längre med haspel och de är rätt dyra så är det värt det? Vinsten jag uppfattat ska vara "bättre kontakt" med betet på något vis..? Onödiga pengar eller?
Publicerat Augusti 23, 20187 yr 8 minutes ago Hipshot sa: Sugen som fan på ny tur till Gavel.. men risigt med tid, ev baxa med WT som kommer i kväll? Blir nog lite sent dessvärre.. Dagtur fredag? Sen jobb i helgen kanske orkar ut då? Lite sugen på en sån här multiplikator rulle.. men inbillar mej att man alltid kastar längre med haspel och de är rätt dyra så är det värt det? Vinsten jag uppfattat ska vara "bättre kontakt" med betet på något vis..? Onödiga pengar eller? Fördel vi tunga beten och vid trolling, annars vete tusan.
Publicerat Augusti 23, 20187 yr Du kastar längre med en multi, med risk för skatbo/övervarning osv, fiskar man från båt, helt onödigt, från kust/i vatten så är det oundbärligt. /C
Publicerat Augusti 23, 20187 yr Ok..? En kompis som säljer såna här prylar, iofs inte svart bälte i multi rullar.. sa att haspel var bättre.. avseende kastlängd..
Publicerat Augusti 23, 20187 yr Kastlängden är ungefär lika mellan dom först när vi pratar löjligt lätta eller tunga beten som multi rullen kommer till sin rätt inga problem att hiva i väg ett gummibete på 150 gram med multirulle när haspeln vill helst skiva fingret av en
Publicerat Augusti 23, 20187 yr 6 hours ago Hipshot sa: Sugen som fan på ny tur till Gavel.. men risigt med tid, ev baxa med WT som kommer i kväll? Blir nog lite sent dessvärre.. Dagtur fredag? Sen jobb i helgen kanske orkar ut då? Lite sugen på en sån här multiplikator rulle.. men inbillar mej att man alltid kastar längre med haspel och de är rätt dyra så är det värt det? Vinsten jag uppfattat ska vara "bättre kontakt" med betet på något vis..? Onödiga pengar eller? Dert är en konst att kasta med multiplikatorrulle. Först ställa centrifugalbromsen rätt i förhållande till betets vikt. Visst är det kul med en multirulle om man kan hantera den o få till tekniken. Även jag har haft ett o annat skatbo innan jag fick till tekniken.
Publicerat Augusti 23, 20187 yr På 2018-08-23 at 12:51 Hipshot sa: Vinsten jag uppfattat ska vara "bättre kontakt" med betet på något vis..? Det har man iom att vevaxel och spolaxel i en haspel alltid är i 90 grader vinkel mot varandra. På en multi sitter vev och spolaxel parallelt vilket ger lite mera känsla av "direktkontakt" och mindre kraftöverföringsförluster. (en fördel vid drillning av fisk och tunga beten) Har båda sorter men blev aldrig kompis med multi pga att dom var högervevade då jag provade, nuförtiden finns det ju vänstervevade vilket jag tycker känns mer naturligt för en högerhänt. Vi långkastning med tyngre beten slipper man dessutom få ont i pekfingret efter en heldag med multi som nämnes ovan. Om jag köper någon mera rulle så kommer det att få bli en vänstervevad ABU Ambasadur av bättre snitt, just dom tillverkas fortfarande i Svängsta…..och det är inte kattskit.
Publicerat Augusti 23, 20187 yr Detta är en populär post. Kan rapportera om gäddguidning på skoj. 8 dagars fiske med tjecker runt halva Åland. 96 gäddor i snitt per dag, abborrar i mängder på gäddbeten med flera på kilot. Fisket är verkligen på gång.
Publicerat Augusti 24, 20187 yr Då kan väl jag rapportera om en guidning i Gavel med WT som var här igår... Väldigt varm kväll och åskmoln på himlen kan hapåverkat jag vet inte.. tror WT hade en känning, jag hade ett litet abborrhugg på en jigg.. Innan vi skippade fisket så hade jag några försiktiga hugg av gädda förmodligen.. krokade den tillslut och började veva in, får känslan att den är ganska liten och rusar snett emot båten.. det hela känns bara konstigt och så biter den av linan. Inget tryck alls på den när linan går.. Flourcarbon 0,35.. måste haft bra bissingar. Nu har jag sumpat två likadana drag till gäddor i sjöhelvetet.. kanske börja med ståltafs? Igår var iaf Gavel inte något rolig.. WT hävdade att båten gick rätt fort.. 30-35 knop typ.. trodde honom inte. Sen halade han upp sin telefon och hittade ngn app som mätte hastighet på vattnet.. I motvind påväg hem kom vi upp i 32-34 knop! Hade ingen aning om det..
Publicerat Augusti 24, 20187 yr 7 minutes ago Hipshot sa: Då kan väl jag rapportera om en guidning i Gavel med WT som var här igår... Väldigt varm kväll och åskmoln på himlen kan hapåverkat jag vet inte.. tror WT hade en känning, jag hade ett litet abborrhugg på en jigg.. Innan vi skippade fisket så hade jag några försiktiga hugg av gädda förmodligen.. krokade den tillslut och började veva in, får känslan att den är ganska liten och rusar snett emot båten.. det hela känns bara konstigt och så biter den av linan. Inget tryck alls på den när linan går.. Flourcarbon 0,35.. måste haft bra bissingar. Nu har jag sumpat två likadana drag till gäddor i sjöhelvetet.. kanske börja med ståltafs? Igår var iaf Gavel inte något rolig.. WT hävdade att båten gick rätt fort.. 30-35 knop typ.. trodde honom inte. Sen halade han upp sin telefon och hittade ngn app som mätte hastighet på vattnet.. I motvind påväg hem kom vi upp i 32-34 knop! Hade ingen aning om det.. Tydligen finns det mycket som du inte vet el. känner till. Förhoppningvis lär du dig lite nytt varje dag.