Publicerat Augusti 26, 20187 yr På 2018-08-23 at 15:29 Hipshot sa: Ok..? En kompis som säljer såna här prylar, iofs inte svart bälte i multi rullar.. sa att haspel var bättre.. avseende kastlängd.. Min egen uppfattning är att haspeln vinner i kastlängd med beten upp till trettio gram. Därefter är den ohjälpligt efter en multirulle. Jag har fiskat havsöring från land i både gäddviksströmmarna och nedanför bodens kraftstation i över tio års tid. Började min resa med en cardinal 66 som fick bekänna färg både höst vinter och vår. Gick sedan över till en ambassadeur mag4 som jag plågade skiten ur. Därefter blev det en 6000 som fortfarande tjänstgör. Men jag byter till haspel då det är minusgrader då en multirulle inte mår bra i minus. Det är ju inget större problem för en vanlig fiskare men för dem som nått sista stadiet av galenskap och står och fiskar i isvakar blir isbildning ett hopplöst problem.
Publicerat Augusti 26, 20187 yr Är det någon här som har (anekdotiska) uppgifter om att det har fångats stör i svenska sötvatten? 1800-talet i Göta älv t ex? Handlar det om europeisk eller amerikansk stör? Det vore ju något om man kunde återintroducera den här fisken!
Publicerat Augusti 27, 20187 yr 5 hours ago Slommen sa: Är det någon här som har (anekdotiska) uppgifter om att det har fångats stör i svenska sötvatten? 1800-talet i Göta älv t ex? Handlar det om europeisk eller amerikansk stör? Det vore ju något om man kunde återintroducera den här fisken! Detta är vad jag vet o har hört talats om. Inte att det fiskas el. finns stör i svenska vatten. https://www.slu.se/institutioner/akvatiska-resurser/miljoanalys/fiskmarkning1/information-om-markningar/markning-av-stor/
Publicerat Augusti 27, 20187 yr Finns stör både i Östersjön och i några svenska vattendrag, men att fånga en vid riktat fiske är nog bara att drömma om. Faktiskt så kom det upp en liten stör på nät här på Åland förra året också. Ingen vet väl riktigt var dem kommer ifrån, men det gjordes utsättningar i baltländerna för 40 år sedan. Tror det kan vara något därifrån som lyckats reproducera sig.
Publicerat Augusti 27, 20187 yr 15 minutes ago ÅlandsFilip sa: Finns stör både i Östersjön och i några svenska vattendrag, men att fånga en vid riktat fiske är nog bara att drömma om. Faktiskt så kom det upp en liten stör på nät här på Åland förra året också. Ingen vet väl riktigt var dem kommer ifrån, men det gjordes utsättningar i baltländerna för 40 år sedan. Tror det kan vara något därifrån som lyckats reproducera sig. Tack för info!
Publicerat Augusti 27, 20187 yr 9 hours ago ÅlandsFilip sa: https://www.nyan.ax/nyheter/fiskare-fick-stor-stor-i-lembote/
Publicerat Augusti 27, 20187 yr För två år sedan i Trälhavet i Stockholms innerskärgård https://www.norrteljetidning.se/artikel/stockholm/norrtalje-kommun/fritidsfiskare-fann-utdod-art
Publicerat Augusti 27, 20187 yr Ha! När Wt var här så var Gaveln typ död..Ikväll var det som vanligt ? Dock inte på vanliga spinnaren utan jag fick byta till en lättare spinnare för att gå över alla jävla stenar.. massor med smått men lite nu och då sög bättre fisk i sig Toni 7:an.. sånt är så mysigt på ett ul spö och snortunn lina! Hur som, hittade borrarna och ledsnade på tusenbröderna så skiftade till jigg. Fyra-fem kast där så hade jag fisk i varje kast.. såå kul! Några rätt fina bitar även.. inga monster men en hel del mat iaf. Hade tänkt att åka till ett annat grund men jag kom aldrig dit.. jag hade tänkt att fiska påvinns sidan av grundet jag låg vid men inte ens dit kom jag! När det sen mörkande och började regna försökte jag lyfta upp kassen med fisk.. var rätt rejält tungt.. Satte mej och började sortera och hivade i en hel del borrar men plockade ut 27 som fick följa med hem. Svinkul sjö helt enkelt!
Publicerat September 1, 20187 yr Gavel en sväng i em igen.. jävligt puckat, kom hem för sent och hann inte till restaurangen som vi tänkt käka på ikväll. Bajs.. dubbelbajs.. arg fru.. inte helt utan anledning. Gavlen var lite mer normal eller vad jag ska säga.. Toni 7an gick bäst och bara 12 sjyssta borrar med hem. Jiggen ville inte riktigt lira heller, rätt mycket vind som gjorde det svårt. Kul stundtals iaf..
Publicerat September 11, 20187 yr Behöver råd.. Drog och fiskade idag på dagen, korta dagar nu så en kväll känns för futtig. Bra snurr direkt, börjar lära mej vart jag ska hitta dem. Drar nog fler grova borrar ikväll än sist, har en halvfull systempåse hem med rensad fisk.. Men hade problem.. tappade massor av fina borrar, lyckades inte kroka dem. Trodde det var dåliga krokar på jiggskallarna, slipade krokarna eller bytte skalle men icke. Ökade storleken på kroken samt minskade storleken på gummifisken men flera grova klev av då med. Såå jävla frustrerande, bra hugg och fisken hänger med i en halvmeter..förmodligen hängandes i jiggstjärten eller något vad vet jag? Den är Asp spinner eller vad draget heter som jag kör med är också svårt att kroka med, små krokar och man tappar massor med fisk med det draget. Testat lite annat och helt klart krokar man fler borrar på en vanlig spinnare! Finns det ngr värstingkrokar att köpa eller? Ska man testa ngt annat för att lyckas ta dem när de är så här försiktiga? Så surt att tappa så mycket fisk..
Publicerat September 11, 20187 yr Det sitter nästan alltid i krokningen, gör mothugg som du skulle kroka en gädda. Raka krokar är bäst eftersom jiggen alltid krokar uppåt. Gapet mellan jigg och krok måste vara tillräckligt. Märker det med kunderna hela tiden också, bara för att det är en mindre fisk är man försiktigare. Bara att köra hårt. Titta på bassfiskarna...
Publicerat September 11, 20187 yr Är rätt kass på mothugg, vevar liksom oftast på fisken på spinnarna. Jiggarna är ju annorlunda så där måste man ju försöka kroka.. När man känner fisken så får jag för mej att det oftast är försent, de har redan spottat eller något. Får nog kanske fundera på att lägga om tekniken vid jiggfiske..
Publicerat September 12, 20187 yr 6 hours ago Hipshot sa: Behöver råd.. Drog och fiskade idag på dagen, korta dagar nu så en kväll känns för futtig. Bra snurr direkt, börjar lära mej vart jag ska hitta dem. Drar nog fler grova borrar ikväll än sist, har en halvfull systempåse hem med rensad fisk.. Men hade problem.. tappade massor av fina borrar, lyckades inte kroka dem. Trodde det var dåliga krokar på jiggskallarna, slipade krokarna eller bytte skalle men icke. Ökade storleken på kroken samt minskade storleken på gummifisken men flera grova klev av då med. Såå jävla frustrerande, bra hugg och fisken hänger med i en halvmeter..förmodligen hängandes i jiggstjärten eller något vad vet jag? Den är Asp spinner eller vad draget heter som jag kör med är också svårt att kroka med, små krokar och man tappar massor med fisk med det draget. Testat lite annat och helt klart krokar man fler borrar på en vanlig spinnare! Finns det ngr värstingkrokar att köpa eller? Ska man testa ngt annat för att lyckas ta dem när de är så här försiktiga? Så surt att tappa så mycket fisk.. Skärpning hippen! Det är ju bara att göra ett kortare ryck med spöet så blir dom i regel krokade direkt borrarna.
Publicerat September 12, 20187 yr Hur långa jiggar kör du med,? Är det större jiggar och och Borren är försiktig sätter man en liten extra enkelkrok så långt bak i jiggkroppen som möjligt. Annars skulle jag gå ner i storlek, dvs både mindre kropp och krok. Märker man att det bara är små fiskar byter man ställe, för oftast är det ungefär samma storlek på fisken som jagar.
Publicerat September 12, 20187 yr Oavsett vilket fiske jag än bedriver är jag noga med var jag har spötoppen så att det alltid finns utrymme för mothugg. Det är lika ryggmärgsbetingat som att blinka när något flyger mot ögonen. Men om fisken är på det humöret så hjälper knappt någonting. Då får man acceptera tappad fisk. Ett abborröga eller en maskstump tillsammans med jigg eller spinnare kan rädda dagen.
Publicerat September 12, 20187 yr Just denna som trasslade igår är 9 cm. Det var riktigt bra storlek på dem oftast, många runt och över halvkilot igår.. Jag var lite inne på att de var försiktiga men inbillar mej att om de hugger lite försiktigt så skulle det inte kännas så in i helvete i spöt.. Testade mindre jigg med samma skalle men då upphörde huggen.. eller nej, hade hugg som jag inte lyckades kroka. Det hände även när jag gick upp i krokstorlek. Lite inne på att testa dropshot nästa gång där om de är försiktiga.. oklart vad det skulle göra för skillnad.. möjligen att jag har mindre jiggar och mindre krokar att använda där. Wax när du ändå är här.. är det helt galet att testa en upphängare på jiggspöt? Lite fundersam på om man kunde hänga på en dropshot krok med en liten jigg på kul.. se om man kan få en dubbel?
Publicerat September 12, 20187 yr Motthuggen.. Jag tänker på de här borrarna som kommer upp med en krok i mungipan.. sliter man inte loss dem med ett rejält mothugg??
Publicerat September 12, 20187 yr Min erfarenhet, oftast inte, men det är klart rycker man för kung o fosterland, när jag gick från nylon till firewire, alltså stum lina så medförde det ju så klart en förändring av mothugget, men det är samma sak vid flygfisket, ett mothugg är ett måste, hur hårt är en fråga för känslan. Ang upphängare så har jag kört lite varianter på det med en större nymf eller en liten streamer ovanför en jigg, det har förekommit dubbelhugg, vilket inte alltid är så där lätt att hantera, håv är rätt så motiverat. /C
Publicerat September 12, 20187 yr Håller med C här, en naturtrogen streamer kan vara kanon, då de är ganska avundsjuka av sig och mer än gärna snor polarens byte.
Publicerat September 12, 20187 yr "streamer".. fluga??? Jag tänkte mer en dropshot krok och en liten jigg.. obra??
Publicerat September 12, 20187 yr Visst går det att köra dubbla jiggar med en jigg på en baitholderkrok ovanför jiggskallen. Det andra alternativet är av den gamla skolan där man kör dubbla enkelkrokar på en bit nylon där man gjort en ögla på mitten. Sedan agnar man med stimlapp. Abborre går ju att fiska nästan hur som helst men man måste mixtra och testa.
Publicerat September 13, 20187 yr Mm tänker lite dropshot rigg men byta ut tyngden mot en jigg.. Jag vet inte om det är värt besväret. Ska nog testa på kul i alla fall.. Detta med florcarbon tafs.. jag blir jättestörd av knuten i skarven mellan spunna linan och tafsen.. hur gör ni som kör detta? Drog av någon jigg sist orkade inte knyta om skiten så kör jag ståltafs istället..
Publicerat September 13, 20187 yr Nog kan du byta vikt mot jigg eller köra två dropshot jiggar för den delen. Jag knyter alltid nylon eller fluorkarbon mellan flät och bete då jag ser att tafsen ger färre hugg. Är det mycket gädda så använder jag tafs för att slippa knyta om hela tiden. Men en rätt slagen knut märks ju knappt i ringarna. Fiskar jag med spinnare och jigg blandat så brukar jag köra en kort tafs med ett litet beteslås och ett lekande ovanför. Då slipper man tvinnad flätlina.