Publicerat Juni 4, 20196 yr 10 hours ago strävhår sa: Tillgången är mer begränsad, för eget bruk räcker. Som dödarmusen är inne på, många sjöar som far illa för att några ska tjäna pengar. Jag kommer ju ifrån Storsjökommunen Sandviken, en av Sveriges bättre gösvatten, där kan det vara rent tragiskt ibland. Det är väl tillgången det handlar om.. känns som att pengar kan man tjäna på jobbet, fisket ska bara vara kul och gott.
Publicerat Juni 6, 20196 yr Vart 15 borrar med hem samt två gösar. Hade nog det dubbla i båten avseende abborrar men körde ngn slags taktik att hiva i de små och de riktigt stora. Rätt skön känsla att ploppa i en kg borre.. jävlar vilken best! Hade väl 10 gös i båten med, tog en själv och en åt en kompis som ville ha resten åter. Skum grej igår var att firrarna inte var så värst på hugget.. sumpade MASSOR med fisk som tog jiggen lite försiktigt, följde med en bit, sen klev av. En bättre gös bland annat, den hade jag velat haft i båten men nej.. fattar inte varför trots att man kör stinger på vertikaljiggen.. Att man tappar massa fisk på vanliga jiggarna känns mer väntat, de drar man fast i botten stup i ett så krokarna är rätt kass.. Skönt dag, lite för vart på dagen kanske, men mot kvällningen vart det jävligt nice! Dock väldigt lugnt med fisket på kvällen, mest fart var dagtid helt klart. Inte samma ralley som sist men kul ändå!
Publicerat Juni 6, 20196 yr Hade båten på service igår morse och bad killarna kolla om ekolodet var helt dött. De lyckades på något sätt få igång det, men det lade av tre gånger under två timmars fiske i går kväll. Känns inte stabilt, så när jag känner mig stadd i kassa blir det någon form av uppgradering. Ingen fisk blev det heller. Fick för övrigt erbjudandet av min kusin att fiska lax i Skellefteälven i sommar. Kan jag knappast tacka nej till!
Publicerat Juni 6, 20196 yr I går kändes det som en bra ide att fiska lax men nyvaken och med eftermiddagsskitet grinandes i ansiktet. så vet jag inte om det var så smart.. blev då inte fiskfitta men den var så liten att den knappt luktade fisk.
Publicerat Juni 7, 20196 yr 4 hours ago strävhår sa: "Gäddan som alltid högg", Svtplay. Riktigt bra gjort o skönt att varda ner för forsarna! Inte många plus i det vattnet! Fina gäddor o fin natur!
Publicerat Juni 7, 20196 yr Detta är en populär post. Jag och en polare var ute igår och fiskade abborre. Vi hittade ett riktigt bra mås slag och jäklar vad bra med abborre vi fick. Man kände att dom var och nafsade på draget i nästan varenda kast och det var skapliga abborrar. Har inte vägt fångsten men tror vi hamnade på närmare 15 kg och då kastade vi i ca 5 stora rejält rom stinna honor(Vill ju ha nått o fiska på nästa år med). Men det var inga kraftiga hugg utan dom var bara där och petade på dragen. Hunden åkte i vattnet 2 gånger inte den skarpaste kniven i lådan men måsarna som for runt var rätt intressanta så vem bryr sig var man sätter tassarna.
Publicerat Juni 7, 20196 yr På 2019-06-06 at 13:21 Nils l sa: I går kändes det som en bra ide att fiska lax men nyvaken och med eftermiddagsskitet grinandes i ansiktet. så vet jag inte om det var så smart.. blev då inte fiskfitta men den var så liten att den knappt luktade fisk. Men det är på väg fisk, hörde att det synas endel fisk efter älven sista dagarna.
Publicerat Juni 7, 20196 yr På 2019-06-06 at 09:56 Hipshot sa: Vart 15 borrar med hem samt två gösar. Hade nog det dubbla i båten avseende abborrar men körde ngn slags taktik att hiva i de små och de riktigt stora. Rätt skön känsla att ploppa i en kg borre.. jävlar vilken best! Hade väl 10 gös i båten med, tog en själv och en åt en kompis som ville ha resten åter. Skum grej igår var att firrarna inte var så värst på hugget.. sumpade MASSOR med fisk som tog jiggen lite försiktigt, följde med en bit, sen klev av. En bättre gös bland annat, den hade jag velat haft i båten men nej.. fattar inte varför trots att man kör stinger på vertikaljiggen.. Att man tappar massa fisk på vanliga jiggarna känns mer väntat, de drar man fast i botten stup i ett så krokarna är rätt kass.. Skönt dag, lite för vart på dagen kanske, men mot kvällningen vart det jävligt nice! Dock väldigt lugnt med fisket på kvällen, mest fart var dagtid helt klart. Inte samma ralley som sist men kul ändå! Kör du kemiskt vässade kvalitetskrokar? Mothugg i sidled för att inte dra betet ur munnen?
Publicerat Juni 7, 20196 yr 1 hour ago MagnusN sa: Kör du kemiskt vässade kvalitetskrokar? Mothugg i sidled för att inte dra betet ur munnen? Inte en susing hur de är vässade, hittade ett bryne i fiskeväskan.. kanske ska använda det. Detta med mothugg tycker jag är svårt.. inte så ofta jag gör det eller tja jag vet fan inte.. på vertikalen rappar man ju till uppåt och man försöker väl på jiggen men många gånger, speciellt vid abborre.. så känner man en serie hugg och tillslut sitter de av sig själva på något sätt.
Publicerat Juni 8, 20196 yr 12 hours ago Hipshot sa: Inte en susing hur de är vässade, hittade ett bryne i fiskeväskan.. kanske ska använda det. Detta med mothugg tycker jag är svårt.. inte så ofta jag gör det eller tja jag vet fan inte.. på vertikalen rappar man ju till uppåt och man försöker väl på jiggen men många gånger, speciellt vid abborre.. så känner man en serie hugg och tillslut sitter de av sig själva på något sätt. Bryne definitivt. Men kolla på kemiskt vässade krokar, sjukt vassa grejer. Finns några japanskklingade märken som är bra
Publicerat Juni 20, 20196 yr Detta är en populär post. Frågan är hur länge de håller sig vassa.. Drog ut på sjön ikväll.. solo. Sugen på att testa nya rullen osv.. men mest kanske för att komma ut, så skönt med lugnet och fridfullheten. När jag kom upp så jag såg sjön så var det inte en krusning på hela viken jag såg, galet! Inget drifta efter gös tänkte jag.. Väl i vattnet och påväg mot första stället så kändes det rätt hett, såg fisk som vakade överallt. Hade flera timmar framför mej så kände lugnet! Kom inte alls så långt jag tänkt mej.. Första stället.. under några minuter en borre på varje kast och en och annan lusing faktiskt! Kastade i allt konsekvent först. Sen började telefonhelvetet att ringa, syskonen som hörde av sig så det gick inte att ducka.. Där någonstans krokade jag botten så jag fick göra en förflyttning på ngr meter och när jag ändå hade draggen uppe så flyttade jag mej 20 m så jag kom åt att kasta på utsidan av en brant. Stört fiske! Började bläddra runt i lådorna och testa olika grejer, de högg på allt. Dock verkade den vanliga vita jiggen inte lika het, körde den lite ihopp om ngn krokad gös. Där kom jag på att jag skulle slå ihjäl en radda 3-5 hektos borrar och testa att röka.. Fortsatte att hiva i lusnarna dock, inget sugen på att hantera dem och fisket var så kul så jag var fullt nöjd. När jag ändå skulle ladda röken så ville jag testa en liten gös med men där gick jag fan bet.. hade ett pet och ett rejält hugg som jag sumpade på vertikalfisket, samt förmodligen en eller två borrar på även som klev av. Sen.. lite vind.. trots att man var mitt på sjön så vart man total invaderad av myggjävlar som jag bara hatar! Så lugnet försvann, vart full fräs på elmotorn i motvind och snabbrensning av fisk sen hem. Men vilken jävla kul o mysig kväll! Och nya rullen funkade helt ok måste nog läsa burksanvisningen eller kolla tuben, går garantera att ställa in den bättre än vad jag lyckats med nu. Fick till helt ok kast med spinnarna iaf så helt nöjd. I morgon blir det rökt abborre!
Publicerat Juni 22, 20196 yr Jaha... tack vare hippen så här jag nu fått det gamla fiskeintresset väckt igen... det här blir dyrt Vilket märke på linor anses vara "top of the line" () nu för tiden?
Publicerat Juni 22, 20196 yr 11 minutes ago Dahla sa: Jaha... tack vare hippen så här jag nu fått det gamla fiskeintresset väckt igen... det här blir dyrt Vilket märke på linor anses vara "top of the line" () nu för tiden? En flätlina kvittar lite vilken du bestämmer dej för
Publicerat Juni 22, 20196 yr 32 minutes ago Dahla sa: Jaha... tack vare hippen så här jag nu fått det gamla fiskeintresset väckt igen... det här blir dyrt Vilket märke på linor anses vara "top of the line" () nu för tiden? Men vafan!? Vem har svårt att bestämma sig nu?? Lovar, spelar kvitta, har typ olika linor på alla rullar samt för säkerhetskull tre spolar till med ytterligare tre olika linor i väskan.. fyra är det nu.. Tycker de här flätlinorna är sjukt bra! Någon vet jag märkte jag att knutarna höll dåligt men minns inte vilken det var
Publicerat Juni 22, 20196 yr 9 minutes ago, Hipshot said: Men vafan!? Vem har svårt att bestämma sig nu?? Jag kommer köra lite vintage med multirulle från 50-talet... jag är lätt skeptisk till att använda stum flätlina... det lär frästa lite på rullen när den ska spinna 15000 varv per minut utan elastisk lina som dämpar lite...
Publicerat Juni 22, 20196 yr 1 hour ago Dahla sa: Jag kommer köra lite vintage med multirulle från 50-talet... jag är lätt skeptisk till att använda stum flätlina... det lär frästa lite på rullen när den ska spinna 15000 varv per minut utan elastisk lina som dämpar lite... Å en ny multirulle gör inte likadant?
Publicerat Juni 22, 20196 yr Inte mer än att det är andra material i dom typ plast annars är principen samma dess fördelar och nackdelar Största risken är att du snärtar av en tunn flätlina men knyter du på en "chockabsober" så försvinner det problemet också jag rekommenderar en f-g knut till det
Publicerat Juni 23, 20196 yr Detta är en populär post. På 2019-06-22 at 10:39 Dahla sa: Vilket märke på linor anses vara "top of the line" () nu för tiden? Jag använder Spiderwire sedan ett par år tillbaka. Är otroligt nöjd med denna, man får allt man vill ha från en superlina men utan surrandet man får när en vanlig flätlina susar genom toppringen. Midsommarhelgen gick i fiskandets tecken hos mor på Väddö. I sjön var det bokstavligen miljoner med yngel som under eftermiddag/kväll gick alldeles längs strandkanterna. Abborrarna var som tokiga och hela stim med abborre trängde upp ynglen mot land så vi såg (och hörde på långt håll) abborrarna plaska nästan upp på land! Bara under två timmars fiske med dottern på midsommarkvällen fick vi på två spön (haspel + mete) 25 abborrar, varav flera av god storlek, 4 mörtar, en grisgädda, två braxen (varav en sanslöst stor som bröt av kroken i munnen när vi landade den), samt till dotterns stora förtjusning - en id som utökade hennes artregister. Vidare blev sonen med sin första egna haspelutrustning (en Shimano Sienna 2500 + ett billigare Berkley-spö 5-20 gr samt Spiderwire) och landade till min och hans stora glädje tre abborrar innan han satte en krok i fingret och lade fiskandet på is några timmar.
Publicerat Juni 23, 20196 yr 3 hours ago, LGH said: krok i fingret Det har alla storfiskare fått någon gång i livet
Publicerat Juni 23, 20196 yr 28 minutes ago, LGH said: Är otroligt nöjd med denna, man får allt man vill ha från en superlina men utan surrandet man får när en vanlig flätlina susar genom toppringen. Har inte du ett par Peltor?!
Publicerat Juni 23, 20196 yr 19,54 kilos monster fångat i Rovakkajärvi ÖVERTORNEÅ Han var ute för att fiska regnbåge och öring på midsommardagen. Då överraskades Krister Lind av en riktig monstergädda. "Den var sjukt fet" Jonathan Bergström11:32 | 2019-06-23 Krister Lind ifrån Luleå firade midsommar uppe i stugan i byn Rovakka i Övertorneå kommun. På midsommardagen passade han på att fiska i sjön. – Det är en insjö där dom har planterat regnbåge och öring sen så länge jag kan minnas, säger Lind. Men det blev inte mycket napp med flugfiskespöet. Då han såg något stor krusa på ytan. Han ror sakta in med båten och gör ett par kast med spöet. Efter att par små utfall från gädda hugger det plötsligt till. Artikelbild BILD: Privat | Krister Lind med monstergäddan fiskad i Rovakka. – Men den tog i ryggfenan, säger Lind och skrattar. – Jag hade ju bara flugefiskespöet för småfiskar. Han lyckas få in den till båten och försöker få upp den. – Till slut tar jag lillhåven och lyckas trä den över huvudet, sen får jag göra som ett brottarkast för att få upp den i båten. Artikelbild BILD: Privat | Monstergäddan fiskad i Rovakka, 19,5 kilo och 113 centimeter. Fisken är egentligen inte särskilt lång men magen är av bibliska proportioner. – Jag var ju dum som inte mätte omkretsen, säger Lind – Den var sjukt fet. Fisken vägde 19,54 kilo. Inte långt ifrån det svenska rekordet på 21,07 kilo. Artikeln kopierad från dagens Norrbottens-Kuriens webupplaga. Det är bara att lyfta på smäcken o gratulera fiskaren!
Publicerat Juni 23, 20196 yr 1 hour ago strävhår sa: Har inte du ett par Peltor?! Jo, men jag kör ju alltid dubbla hörselskydd. Varken A-Tec, Hausken eller Svemko levererar ljuddämpare i kaliber 0,12 mm flätlina. ?
Publicerat Juni 23, 20196 yr 14 minutes ago, LGH said: Jo, men jag kör ju alltid dubbla hörselskydd. Varken A-Tec, Hausken eller Svemko levererar ljuddämpare i kaliber 0,12 mm flätlina. ? Beställ.