Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
10 hours ago strävhår sa:

Tillgången är mer begränsad, för eget bruk räcker. Som dödarmusen är inne på, många sjöar som far illa för att några ska tjäna pengar. Jag kommer ju ifrån Storsjökommunen Sandviken, en av Sveriges bättre gösvatten, där kan det vara rent tragiskt ibland.

Det är väl tillgången det handlar om.. känns som att pengar kan man tjäna på jobbet, fisket ska bara vara kul och gott.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Vart 15 borrar med hem samt två gösar. Hade nog det dubbla i båten avseende abborrar men körde ngn slags taktik att hiva i de små och de riktigt stora. Rätt skön känsla att ploppa i en kg borre.. jävlar vilken best! 

Hade väl 10 gös i båten med, tog en själv och en åt en kompis som ville ha resten åter. Skum grej igår var att firrarna inte var så värst på hugget.. sumpade MASSOR med fisk som tog jiggen lite försiktigt, följde med en bit, sen klev av. En bättre gös bland annat, den hade jag velat haft i båten men nej.. fattar inte varför trots att man kör stinger på vertikaljiggen.. Att man tappar massa fisk på vanliga jiggarna känns mer väntat, de drar man fast i botten stup i ett så krokarna är rätt kass.. 

Skönt dag, lite för vart på dagen kanske, men mot kvällningen vart det jävligt nice! Dock väldigt lugnt med fisket på kvällen, mest fart var dagtid helt klart. 

Inte samma ralley som sist men kul ändå!

Publicerat

Hade båten på service igår morse och bad killarna kolla om ekolodet var helt dött. De lyckades på något sätt få igång det, men det lade av tre gånger under två timmars fiske i går kväll. Känns inte stabilt, så när jag känner mig stadd i kassa blir det någon form av uppgradering. 

Ingen fisk blev det heller. 

Fick för övrigt erbjudandet av min kusin att fiska lax i Skellefteälven i sommar. Kan jag knappast tacka nej till!

Publicerat

I går kändes det som en bra ide att fiska lax men nyvaken och med eftermiddagsskitet grinandes i ansiktet. så vet jag inte om det var så smart.. blev då inte fiskfitta  men den var så liten att den knappt luktade fisk. 

Publicerat

"Gäddan som alltid högg", Svtplay.

Publicerat
4 hours ago strävhår sa:

"Gäddan som alltid högg", Svtplay.

Riktigt bra gjort o skönt att varda ner för forsarna! Inte många plus i det vattnet! Fina gäddor o fin natur!:)

Publicerat
På 2019-06-06 at 13:21 Nils l sa:

I går kändes det som en bra ide att fiska lax men nyvaken och med eftermiddagsskitet grinandes i ansiktet. så vet jag inte om det var så smart.. blev då inte fiskfitta  men den var så liten att den knappt luktade fisk. 

Men det är på väg fisk, hörde att det synas endel fisk efter älven sista dagarna.

Publicerat
På 2019-06-06 at 09:56 Hipshot sa:

Vart 15 borrar med hem samt två gösar. Hade nog det dubbla i båten avseende abborrar men körde ngn slags taktik att hiva i de små och de riktigt stora. Rätt skön känsla att ploppa i en kg borre.. jävlar vilken best! 

Hade väl 10 gös i båten med, tog en själv och en åt en kompis som ville ha resten åter. Skum grej igår var att firrarna inte var så värst på hugget.. sumpade MASSOR med fisk som tog jiggen lite försiktigt, följde med en bit, sen klev av. En bättre gös bland annat, den hade jag velat haft i båten men nej.. fattar inte varför trots att man kör stinger på vertikaljiggen.. Att man tappar massa fisk på vanliga jiggarna känns mer väntat, de drar man fast i botten stup i ett så krokarna är rätt kass.. 

Skönt dag, lite för vart på dagen kanske, men mot kvällningen vart det jävligt nice! Dock väldigt lugnt med fisket på kvällen, mest fart var dagtid helt klart. 

Inte samma ralley som sist men kul ändå!

Kör du kemiskt vässade kvalitetskrokar?

Mothugg i sidled för att inte dra betet ur munnen?

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Kör du kemiskt vässade kvalitetskrokar?

Mothugg i sidled för att inte dra betet ur munnen?

Inte en susing hur de är vässade, hittade ett bryne i fiskeväskan.. kanske ska använda det. 

Detta med mothugg tycker jag är svårt.. inte så ofta jag gör det eller tja jag vet fan inte.. på vertikalen rappar man ju till uppåt och man försöker väl på jiggen men många gånger, speciellt vid abborre.. så känner man en serie hugg och tillslut sitter de av sig själva på något sätt.

Publicerat
12 hours ago Hipshot sa:

Inte en susing hur de är vässade, hittade ett bryne i fiskeväskan.. kanske ska använda det. 

Detta med mothugg tycker jag är svårt.. inte så ofta jag gör det eller tja jag vet fan inte.. på vertikalen rappar man ju till uppåt och man försöker väl på jiggen men många gånger, speciellt vid abborre.. så känner man en serie hugg och tillslut sitter de av sig själva på något sätt.

Bryne definitivt. Men kolla på kemiskt vässade krokar, sjukt vassa grejer. Finns några japanskklingade märken som är bra

• 2 weeks later...
Publicerat

Jaha... tack vare hippen så här jag nu fått det gamla fiskeintresset väckt igen... det här blir dyrt <_<

Vilket märke på linor anses vara "top of the line" (:whistling:) nu för tiden?

Publicerat
11 minutes ago Dahla sa:

Jaha... tack vare hippen så här jag nu fått det gamla fiskeintresset väckt igen... det här blir dyrt 

Vilket märke på linor anses vara "top of the line" () nu för tiden?

En flätlina kvittar lite vilken du bestämmer dej för 

Publicerat
32 minutes ago Dahla sa:

Jaha... tack vare hippen så här jag nu fått det gamla fiskeintresset väckt igen... det här blir dyrt 

Vilket märke på linor anses vara "top of the line" () nu för tiden?

Men vafan!? Vem har svårt att bestämma sig nu?? :blink: Lovar, spelar kvitta, har typ olika linor på alla rullar samt för säkerhetskull tre spolar till med ytterligare tre olika linor i väskan.. fyra är det nu.. Tycker de här flätlinorna är sjukt bra! Någon vet jag märkte jag att knutarna höll dåligt men minns inte vilken det var :whistling:

Publicerat
9 minutes ago, Hipshot said:

Men vafan!? Vem har svårt att bestämma sig nu?

:D

Jag kommer köra lite vintage med multirulle från 50-talet... jag är lätt skeptisk till att använda stum flätlina... det lär frästa lite på rullen när den ska spinna 15000 varv per minut utan elastisk lina som dämpar lite... :whistling:

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

Jag kommer köra lite vintage med multirulle från 50-talet... jag är lätt skeptisk till att använda stum flätlina... det lär frästa lite på rullen när den ska spinna 15000 varv per minut utan elastisk lina som dämpar lite... 

Å en ny multirulle gör inte likadant? 

Publicerat

Jo, men dom är väl gjorda för nya spön och linor...

Publicerat

Inte mer än att det är andra material i dom typ plast annars är principen samma dess fördelar och nackdelar 

Största risken är att du snärtar av en tunn flätlina men knyter du på en "chockabsober" så försvinner det problemet också jag rekommenderar en f-g knut till det 

Publicerat
3 hours ago, LGH said:

krok i fingret

Det har alla storfiskare fått någon gång i livet :thumbsup:

Publicerat
28 minutes ago, LGH said:

Är otroligt nöjd med denna, man får allt man vill ha från en superlina men utan surrandet man får när en vanlig flätlina susar genom toppringen.

Har inte du ett par Peltor?!

Publicerat

1806475077_WP_20190623_13_27_58_Pro1.thumb.jpg.704ef72366939b049e4c793e5fdc83a1.jpg

19,54 kilos monster fångat i Rovakkajärvi
ÖVERTORNEÅ Han var ute för att fiska regnbåge och öring på midsommardagen. Då överraskades Krister Lind av en riktig monstergädda. "Den var sjukt fet"

Jonathan Bergström11:32 | 2019-06-23
Krister Lind ifrån Luleå firade midsommar uppe i stugan i byn Rovakka i Övertorneå kommun. På midsommardagen passade han på att fiska i sjön.

– Det är en insjö där dom har planterat regnbåge och öring sen så länge jag kan minnas, säger Lind.

Men det blev inte mycket napp med flugfiskespöet. Då han såg något stor krusa på ytan. Han ror sakta in med båten och gör ett par kast med spöet. Efter att par små utfall från gädda hugger det plötsligt till.

Artikelbild
BILD: Privat | Krister Lind med monstergäddan fiskad i Rovakka.

– Men den tog i ryggfenan, säger Lind och skrattar.

– Jag hade ju bara flugefiskespöet för småfiskar.

Han lyckas få in den till båten och försöker få upp den.

– Till slut tar jag lillhåven och lyckas trä den över huvudet, sen får jag göra som ett brottarkast för att få upp den i båten.

Artikelbild
BILD: Privat | Monstergäddan fiskad i Rovakka, 19,5 kilo och 113 centimeter.

Fisken är egentligen inte särskilt lång men magen är av bibliska proportioner.

– Jag var ju dum som inte mätte omkretsen, säger Lind

– Den var sjukt fet.

Fisken vägde 19,54 kilo. Inte långt ifrån det svenska rekordet på 21,07 kilo.

Artikeln kopierad från dagens Norrbottens-Kuriens webupplaga.

Det är bara att lyfta på smäcken o gratulera fiskaren!

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

Har inte du ett par Peltor?!

Jo, men jag kör ju alltid dubbla hörselskydd. Varken A-Tec, Hausken eller Svemko levererar ljuddämpare i kaliber 0,12 mm flätlina. ?

Publicerat
14 minutes ago, LGH said:

Jo, men jag kör ju alltid dubbla hörselskydd. Varken A-Tec, Hausken eller Svemko levererar ljuddämpare i kaliber 0,12 mm flätlina. ?

Beställ.