Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Du har två varianter den som ni gjorde sen den man jagar mer aktivt efter fisk i frivattnet med sidescan lod å så 

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Precis! Det kräver just sidescan och det hade inte Pelle.. inte jag heller för den delen. Vet att jag brukar se förmodade gösar tidvis på egna lodet så detta ska jag testa själv vid tillfälle även. Måste bara köpa lite jiggar ?

Publicerat

Man måste inte ha sidescan. Ett vanligt lod går fint så länge det har realtidsfönster och är av hög kvalitet så att du kan bedöma avstånd till fisk med hjälp av färg och krökning på ekot.

Kör på i 3-4 knop, med eller mot vinden. Inte med vinden från sidan för då kan du inte pricka ekona. Lägg upp rutten så att du går ner i vind en bra sträcka, gör en krok och sedan upp i vind för nästa ”slag”. När man lärt sig lodet så är det enkelt. Lär inställningar och hur lodet fungerar och hur det visar fisk med de inställningarna. När ett eko av bättre storlek börjar växa fram som en stigande banan ungefär så i med friläge, back och stanna upp lugnt och fint ovanför toppen på bågen. Sedan ner med jiggen. Givaren bör vara placerad så att du kan släppa betet precis intill. Bromsa upp en bit ovanför ekot. Hur högt beror på vattenfärg, skygghet etc. det får man lära sig och anpassa sig efter.

Om inte ekot stiger och klipper direkt så börjar lirkandet. Där får man testa sig fram..

Spännande fiske! Men samtidigt ett jävla tv-spelsfiske där naturupplevelsen bara är att glömma. Man går iland med svidande ögon och vet knappt vad det varit för väder under dagen och knappast har man sett nåt annat kul heller.

Så det har både för och nackdelar tycker jag. Jag ledsnade efter några år iallafall.

Publicerat

Kanontips! 

Ska ta detta med mej helt klart.. vi märkte att när vinden låg på sidan av båten där givaren satt så fick vi svårt att se realtiden, vart störningar och brus. Jag vet inte hur det funkar med mitt lod.. jag har det fast i aktern så det blir nog lite knepigt.. ska testa stillastående till att börja med och se om jag ser jiggen, förmodligen gör jag det för jag tycker jag ser skillnad på småfisk och större fisk på botten. Har helt klart en hel del att lära om lodet, billigaste Garmin har jag.. 

Publicerat
2 hours ago jakobj sa:

Man måste inte ha sidescan. Ett vanligt lod går fint så länge det har realtidsfönster och är av hög kvalitet så att du kan bedöma avstånd till fisk med hjälp av färg och krökning på ekot.

Kör på i 3-4 knop, med eller mot vinden. Inte med vinden från sidan för då kan du inte pricka ekona. Lägg upp rutten så att du går ner i vind en bra sträcka, gör en krok och sedan upp i vind för nästa ”slag”. När man lärt sig lodet så är det enkelt. Lär inställningar och hur lodet fungerar och hur det visar fisk med de inställningarna. När ett eko av bättre storlek börjar växa fram som en stigande banan ungefär så i med friläge, back och stanna upp lugnt och fint ovanför toppen på bågen. Sedan ner med jiggen. Givaren bör vara placerad så att du kan släppa betet precis intill. Bromsa upp en bit ovanför ekot. Hur högt beror på vattenfärg, skygghet etc. det får man lära sig och anpassa sig efter.

Om inte ekot stiger och klipper direkt så börjar lirkandet. Där får man testa sig fram..

Spännande fiske! Men samtidigt ett jävla tv-spelsfiske där naturupplevelsen bara är att glömma. Man går iland med svidande ögon och vet knappt vad det varit för väder under dagen och knappast har man sett nåt annat kul heller.

Så det har både för och nackdelar tycker jag. Jag ledsnade efter några år iallafall.

Nu sjönk du.....trodde du var rakt igenom hardcore öringfiskare!??

Publicerat
9 hours ago jakobj sa:

Detta tycker jag är svårt!

Man ser ett litet eko, tolkat det som småfisk alt större fisk som man är "på sidan av".. Just hur man bedömer vart fisken är i förhållande till ekot är svårt att avgöra tycker jag. Ser man firren i realtid, stort eko, så inbillar jag mej att man är rätt över eller väldigt nära. Hur man ser att man går förbi på sidan av har jag ingen aning om.. 

Publicerat
10 hours ago jakobj sa:

Fördelen med sidescan är att du slipper dra så många svep för att hitta fisken  dom flesta som aktivt fiskar pelagiskt har också 2 lod en med sidescan och ett vanligt chirp iofs så vart väl en dåre på tuben som hade typ 4 lod om inte fler såg ut som värsta kommandocentralen vid förarplatsen 

Publicerat
8 hours ago Urban sa:

Nu sjönk du.....trodde du var rakt igenom hardcore öringfiskare!??

Nej fan, jag fiskar/har fiskat det mesta. Havsfiske, mete, spinn, vertikal och prickskytte. Har jagat runt efter det mesta som simmar i Sverige. Bodde 5 år i Västervik och blev prickskytte och gäddgalning den tiden. Man får rätta sig efter förutsättningarna där man är. ?

1 hour ago Hipshot sa:

Detta tycker jag är svårt!

Man ser ett litet eko, tolkat det som småfisk alt större fisk som man är "på sidan av".. Just hur man bedömer vart fisken är i förhållande till ekot är svårt att avgöra tycker jag. Ser man firren i realtid, stort eko, så inbillar jag mej att man är rätt över eller väldigt nära. Hur man ser att man går förbi på sidan av har jag ingen aning om.. 

Det är bara att nöta och lära sig. Ekolodsskolan finns/fanns att googla fram. Mycket bra! Till slut lär man sig vilka fiskar som är värda att fiska på och vilka som är små.

18 minutes ago killer_mouse sa:

Fördelen med sidescan är att du slipper dra så många svep för att hitta fisken  dom flesta som aktivt fiskar pelagiskt har också 2 lod en med sidescan och ett vanligt chirp iofs så vart väl en dåre på tuben som hade typ 4 lod om inte fler såg ut som värsta kommandocentralen vid förarplatsen 

Jo så är det ju. Jag hade säkert börjat med det om jag haft pengarna att lägga. Men poängen är ju att det faktiskt går bra utan också. Mer körande och man missar mer fisk förstås. Men det går, och ofta riktigt bra ändå.

Dagens fullutrustade båtar och fisketekniker är dock så långt ifrån vad jag älskar med fisket så jag upplevde det som befriande att lägga ner prickskyttet och jag saknar det inte ett dugg. Men det var skitkul på sitt sätt!

Publicerat

Jo alltså.. roligast är i alla fall, i min värld, spinnfisket efter abborre.. roligast blir det när det är rejält varmt i vattnet och de går upp på grynnor.. lättast att hitta liksom :wub:

Publicerat

20190427_191428.thumb.jpg.8c0857da0d2469315b614e00841a8c61.jpg

Hur tolkar man det här ni som kan? Driftade i ytterskärgården.

Publicerat

Stim med strömming? Får bli min gissning innan expertisen anländer.. betesfisk skulle jag säga iaf, just strömming vet jag inte.

Publicerat

Skulle tolka det som ett stim av mindre fisk. Eller driftande sjögräs. Eller plankton. Allt tolkande av bilder på ekolod är skitsvårt om man inte kan lodet och dess inställningar.

Min något amatörmässiga rekommendation är att köra lodet på en och samma känslighet för det mesta. 75% brukar vara lagom har jag för mig. Ställa in fast mätområde med max djup på det maximala djup du tänker släppa jiggen på. Säg 14m. Med det kommer du att slippa tolka ekolodsbilder och storlek/hårdhet på ekon utifrån en autoinställning som följer djupet och visar allt i olika skala hela tiden. Varför blir det en banan? Varför blir det en banan som stannar på halva vägen? Varför två bananer? Varför en klump eller gröt? Varför en gul knöl på botten? Vad är en fisk och vad är en sten? Vad betyder färgerna? Etc. 

Nu är det några år sen men jag har för mig att jag i insjö med låg täthet av plankton och maneter och annat elände låg på 75% och 15m som regel. Och lärde mig tolka lodet med de inställningarna. I sinom tid lär man sig tolka sidoträffar genom bananens höjd kontra hårdhet i ekot. Utan sidescan vet man dock inte vilken sida av båten ekot är på. Ett eko på sidan ger en annorlunda bild men kan ändå indikera storlek tack vare hårdhet. Läs ekolodsskolan för att lära grunderna. Det besparar mycket tankevånda och ger en grundförståelse för hur ett lod fungerar.

Mycket av allt detta är enkel vetskap om ett ekolods funktion men många missar att lära sig grunden. Det är väl värt att göra det!

Publicerat
På ‎2019‎-‎04‎-‎27 at 19:59 strävhår sa:

20190427_191428.thumb.jpg.8c0857da0d2469315b614e00841a8c61.jpg

Hur tolkar man det här ni som kan? Driftade i ytterskärgården.

Är man och fiskar i Norge så betyder det där mat till större  fisk som går under stimmet med småsej,  makrill eller vad det nu är. Det där grövre strecket i bakkant  kan vara en större fisk som attackerar stimmet. Bara stanna och testa.

Publicerat
58 minutes ago Nils l sa:

Är man och fiskar i Norge så betyder det där mat till större  fisk som går under stimmet med småsej,  makrill eller vad det nu är. Det där grövre strecket i bakkant  kan vara en större fisk som attackerar stimmet. Bara stanna och testa.

Min tanke också och hade det varit i Norge så hade det kunnat vara en späckhuggare t. ex.:thumbsup:

Publicerat

På 2019-04-29 at 11:42 lsjonsson sa:

Min tanke också och hade det varit i Norge så hade det kunnat vara en späckhuggare t. ex.

Späckhuggare måste upp till ytan och hämta luft men det finns så mycket därnere som kan göra pojkar av män och kaffeved av vilka sportfiskegrejor som helst. 

Publicerat
3 hours ago Nils l sa:

Späckhuggare måste upp till ytan och hämta luft men det finns så mycket därnere som kan göra pojkar av män och kaffeved av vilka sportfiskegrejor som helst. 

Ja, jag vet men dom går ju ner på lite på djupet när dom drar ihop sillstim t. ex.

Publicerat

Finns här någon utöver @strävhår som testat fiskekajak?

Jag har 75 mil till stugan och båten och det är lite i längsta laget för att få mer fiske i vardagen. Funderar på om det inte vore en god investering med en fiskekajak som jag kan ha på biltaket och ta mig runt till sjöar och den närmare havskusten.

Blev såld när jag såg Strävis kajak i ladan, en 3 Waters Big Fish 105, och sedan har det pyrt i huvudet på mig. Jag är inte skitstark (ska kunna få upp den på biltaket ensam), jag har inte jättestor bil (Subaru XV) och jag fiskar ensam. Så jag tänker mig något liknande - kanske en Feel Free Lure 11.5 då den är lite längre och samtidigt lättare (torde vara enklare att hantera ensam). Dessutom har den hjul undertill.

Någon som har någon idé här? Om inte annat tänker jag se till att hälsa på Peppar och damerna Strävhår och testa hans kajak när tillfälle ges.

Publicerat

Är sugen själv men jag tittar lite på dace pro angler 12' dom som har dom klagar inte mer än andra som jag har sett visst billig men hade pengar inte varit några problem så hade jag tittat på en hobie eller old Town 

Tittar även på en kimple är dock en fyrkantig aluminium båt men fyller ungefär samma syfte för mej liten lätt farkost för småsjöar och tjärn 

Finns lite andra metoder att få upp dom på taket 

Publicerat

Gunnar på http://www.pikestrikesweden.com/ har hållt på länge med kajak fiske och Jackson kajaker, kan va värt och ställa frågor till honom!

Publicerat
10 hours ago LGH sa:

Finns här någon utöver @strävhår som testat fiskekajak?

Jag har 75 mil till stugan och båten och det är lite i längsta laget för att få mer fiske i vardagen. Funderar på om det inte vore en god investering med en fiskekajak som jag kan ha på biltaket och ta mig runt till sjöar och den närmare havskusten.

Blev såld när jag såg Strävis kajak i ladan, en 3 Waters Big Fish 105, och sedan har det pyrt i huvudet på mig. Jag är inte skitstark (ska kunna få upp den på biltaket ensam), jag har inte jättestor bil (Subaru XV) och jag fiskar ensam. Så jag tänker mig något liknande - kanske en Feel Free Lure 11.5 då den är lite längre och samtidigt lättare (torde vara enklare att hantera ensam). Dessutom har den hjul undertill.

Någon som har någon idé här? Om inte annat tänker jag se till att hälsa på Peppar och damerna Strävhår och testa hans kajak när tillfälle ges.

Vill göra dig uppmärksam på https://www.kayakstore.se/products/hobie-passport .

Publicerat

Visst känner ni igen er???

F9C7C9CE-4A3F-4A5E-8D9C-F0840616062A.jpeg

Publicerat

Gosse så dyrt kajakfiske kan bli Och pedaler verkar nästan vara ett måste om man ska lyssna på erfaret folk som fiskar till havs. Har nu några Blocket-bevakningar i varje fall, så om något alltför billigt dyker upp kan det bli affär.

Var i varje fall på XXL härom dagen och skulle hämta ut ett paket åt frugan och hittade i reakorgen en av mina favoritwobblers, Storm Arashi för 50kr/st, så det blev två. Blir bra till stugöppningen om några veckor!

• 2 weeks later...