Publicerat Juni 3, 20196 yr 3 hours ago Hipshot sa: Mmm tänkte på det igår men det känns tveksamt.. avsåg inte slå ihjäl ngn fisk igår så en huggkrok i skallen.. kan väl inte vara så snällt? Blir att man plockar dem med gälgrepp istället.. de här stora firrarna ska man ju, såvitt jag fattat.. inte banka utan släppa tillbaka. Fönsteruttag precis som i jakt Mellanstorleken är bäst att ta. 2-4kgs gös kanske, spara dem minsta och dem största, är väl rimligt för att hålla beståndet stadigt.
Publicerat Juni 3, 20196 yr Rent praktiskt så börjar stora gösar bli jävligt svåra att filéea.. revbenen är inte roliga att skära av! Men fan va kul det är att hantera dem, rejäla köttbitar när man är klar
Publicerat Juni 3, 20196 yr Detta är en populär post. Lätt skakig efter att febern släppt gjorde jag premiären på laxfiske i går på kvällen. Kunde inte låta bli fast jag var helt slut i kroppen vilket märktes då det var nära årets första ofrivilliga dopp. Inte en enda känning eller något som tyder på att det kommit lax ännu men det är taget fisk bara två mil söderut så säkert finns det några fiskar i älven redan. Bara så jäkla skönt att få vända ut en lina i älven och njuta av tystnaden och bruset av forsen. Vatten och eld är något speciellt med då båda skänker ro i kroppen.
Publicerat Juni 3, 20196 yr 41 minutes ago Hipshot sa: Rent praktiskt så börjar stora gösar bli jävligt svåra att filéea.. revbenen är inte roliga att skära av! Men fan va kul det är att hantera dem, rejäla köttbitar när man är klar Ett tips hippen: Ta en stor rejäl kökskniv o slipa den vass. Skär av alla revben och sedan tar du en plattång o drar ut revbenen. Så gör jag på laxarna som jag har fått av kompisen i utbyte av vissa andra tjänster. Det blir fina filéer.
Publicerat Juni 3, 20196 yr Fick det tipset igår.. eller så här, fimpa revbenen och skär ut dem. Men dra benen som går tvärs igenom istället för att byxa? Menar du att man ska dra revbenen separat? Hänt att jag skurit ut dem ett och ett.. helbökigt men funkar..
Publicerat Juni 3, 20196 yr 5 hours ago Hipshot sa: Mmm tänkte på det igår men det känns tveksamt.. avsåg inte slå ihjäl ngn fisk igår så en huggkrok i skallen.. kan väl inte vara så snällt? Blir att man plockar dem med gälgrepp istället.. de här stora firrarna ska man ju, såvitt jag fattat.. inte banka utan släppa tillbaka. Börjar du vifta med en krok idag så får du båten snart sänkt, känns 80tal. Gös är gott.
Publicerat Juni 3, 20196 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Ett tips hippen: Ta en stor rejäl kökskniv o slipa den vass. Skär av alla revben och sedan tar du en plattång o drar ut revbenen. Så gör jag på laxarna som jag har fått av kompisen i utbyte av vissa andra tjänster. Det blir fina filéer. Varför krångla till det, när man enkelt kan skära ut filéerna och lämna benen helt kvar på skelettet
Publicerat Juni 3, 20196 yr 22 minutes ago Jämta sa: Varför krångla till det, när man enkelt kan skära ut filéerna och lämna benen helt kvar på skelettet Vänligen filma och skicka Sett ngt liknande och då är hela bukbiten borta, det går inte för sig. Benraden som man tar väck vid själva byxningen har jag svårt att se att den går att skära ur i ett svep, revbenen förstår jag. Strävis.. Jo jag håller med, ägde nog en huggkrok på just 80talet men den är borta. Gös är vansinnigt gott, hade gös i lådan idag och i morgon likaså..
Publicerat Juni 3, 20196 yr 41 minutes ago Hipshot sa: Vänligen filma och skicka Sett ngt liknande och då är hela bukbiten borta, det går inte för sig. Benraden som man tar väck vid själva byxningen har jag svårt att se att den går att skära ur i ett svep, revbenen förstår jag. Strävis.. Jo jag håller med, ägde nog en huggkrok på just 80talet men den är borta. Gös är vansinnigt gott, hade gös i lådan idag och i morgon likaså.. Nån buk lämnas inte, bara en smal rimp och visst får man ta det lite fint där på rumpen men jag har ju ändå varit kökschef på en fiskrestaurang så det vore illa om jag inte kunde skära ut hela filéerna Numera filéear jag bara lite lax/öring som faderskapet kommer hit med nån gång under fiskesäsongen, så om jag får till nån film i brådrasket vette f.n
Publicerat Juni 3, 20196 yr Vore helt klart coolt med en sån här gösfilé med dragna ben utan byxning.. jävlar vilken köttbit! De känns ändå ganska feta filéerna.. ska man testa att hiva in en liten gös i röken? De är ju rätt tjocka så kanske två doser rödsprit..
Publicerat Juni 3, 20196 yr 4 hours ago Jämta sa: Varför krångla till det, när man enkelt kan skära ut filéerna och lämna benen helt kvar på skelettet Visst går det bra men när laxarna börjar bli stora så är det svårt att hantera filéerna själv. Jag fick en 7 kg av kompisen idag. 6 hours ago Nils l sa: Lätt skakig efter att febern släppt gjorde jag premiären på laxfiske i går på kvällen. Kunde inte låta bli fast jag var helt slut i kroppen vilket märktes då det var nära årets första ofrivilliga dopp. Inte en enda känning eller något som tyder på att det kommit lax ännu men det är taget fisk bara två mil söderut så säkert finns det några fiskar i älven redan. Bara så jäkla skönt att få vända ut en lina i älven och njuta av tystnaden och bruset av forsen. Vatten och eld är något speciellt med då båda skänker ro i kroppen. Nu är laxen på G Nils! Kompisen kom förbi med denna på ca 7 kg idag. Han tappade 3 st på morgonen innan han fick den fjärde. En av dom 3 var en stor på mellan 15-17 kg bedömde han den till. Jag sa till honom att nu fick han åka hem o bryna krokar el. göra nya flugor med ny krok!
Publicerat Juni 3, 20196 yr 2 hours ago Hipshot sa: Vore helt klart coolt med en sån här gösfilé med dragna ben utan byxning.. jävlar vilken köttbit! De känns ändå ganska feta filéerna.. ska man testa att hiva in en liten gös i röken? De är ju rätt tjocka så kanske två doser rödsprit.. Gör så hippen o tillsätt enris o det blir väldigt gott! Fungerar utmärkt med enris till abborre också!
Publicerat Juni 3, 20196 yr 4 hours ago strävhår sa: Börjar du vifta med en krok idag så får du båten snart sänkt, känns 80tal. Gös är gott. Jag har då inte förlorat någon gös el. gädda som jag har dragit upp med huggkrok, och det är många av bägge sorterna.
Publicerat Juni 3, 20196 yr 5 hours ago Hipshot sa: Fick det tipset igår.. eller så här, fimpa revbenen och skär ut dem. Men dra benen som går tvärs igenom istället för att byxa? Menar du att man ska dra revbenen separat? Hänt att jag skurit ut dem ett och ett.. helbökigt men funkar.. Jepp! Det gjorde jag med laxen idag som kompisen kom förbi med.
Publicerat Juni 3, 20196 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Jag har då inte förlorat någon gös el. gädda som jag har dragit upp med huggkrok, och det är många av bägge sorterna. Nu var ju tanken att återutsätta dem.. hur funkar det med dränage i käften?
Publicerat Juni 3, 20196 yr 7 minutes ago Hipshot sa: Nu var ju tanken att återutsätta dem.. hur funkar det med dränage i käften? Skippa huggkrok om du ska återutsätta. Dels är skaderisken stor vid själva gaffningen och dels kommer ryggraden att töjas ut om du lyfter fisken hängande i huvudet om det är en hyfsat stor fisk. Funkar ej. Köp en stor håv. Lyft fisken endast vertikalt men lyft den helst inte alls. Men isåfall med stöd under buken. Fiskar är gjorda för att vistas som viktlösa i vatten och deras egenvikt frestar skelettet på ett sätt som de inte är gjorda för. Rör den ej i onödan och endast med våta händer. Slemskiktet skadas annars lätt och de utsätts för svampangrepp.
Publicerat Juni 3, 20196 yr 38 minutes ago Hipshot sa: Nu var ju tanken att återutsätta dem.. hur funkar det med dränage i käften? Ja, det går ju inte så bra då! Då får det bli en stor håv ist. Många av gösarna som jag fångade i Ralången var så glupska så dom hade sista kroken på en 18 cm Rapala nere i svalget o det såg jag när jag fick dom in till båten så det var huggkrok det enda alternativet o det var likadant med dom som jag tog på mete men å andra sidan så hade jag ingen håv heller i båten. På den tiden hade man knappt hört talats om C `n`R. Det är ju en sjö med ernormt bestånd av vitfisk så bete fanns det gott om till gösar o gäddor o det märktes inte någon nedgång på beståndet heller. Det var en väldigt populär sjö att ha metartävlingar i och det är det än idag.
Publicerat Juni 4, 20196 yr Känner igen det där Isjonsson.. när man var ung slog man ihjäl allt.. fan vet vad man gjorde av alla äckliga gäddor.. lite av de där takterna sitter i fortfarande, kul som fan att fiska men vafan ska man göra med all fisk? Alltså får de gå tillbaka. Lite samma grej med tex duvjakten.. känns sådär att rappa ned 100 ringduvor då man ändå inte är så intresserad av dem som käk. Jakten är kul men efterarbetet..? Samma lika med gösarna, svinkul att fiska men hur mycket gös kan man ha i frysen?
Publicerat Juni 4, 20196 yr 48 minutes ago Hipshot sa: Känner igen det där Isjonsson.. när man var ung slog man ihjäl allt.. fan vet vad man gjorde av alla äckliga gäddor.. lite av de där takterna sitter i fortfarande, kul som fan att fiska men vafan ska man göra med all fisk? Alltså får de gå tillbaka. Lite samma grej med tex duvjakten.. känns sådär att rappa ned 100 ringduvor då man ändå inte är så intresserad av dem som käk. Jakten är kul men efterarbetet..? Samma lika med gösarna, svinkul att fiska men hur mycket gös kan man ha i frysen? Du får öppna en liten affär som säljer duva och gös... RDOG AB Rilles Duva Och Gös Eller som namn på kennel...
Publicerat Juni 4, 20196 yr Märklig hur man förändras.. trut och kråka man man rappa ned i mängd, frysa och sälja. Dra upp en massa kg fisk rensa och sälja känns inte alls lika ok.. eller visst, hade jag avsättning för borre så fine men gösen känns inte ok att försöka profitera på. Konstigt vad är skillnaden liksom???
Publicerat Juni 4, 20196 yr Mer pengar i gös än borre en sjö här hemma har blivit utfiskad på gös pga pengar
Publicerat Juni 4, 20196 yr Quote hade jag avsättning för borre så Du får se till att öka på förädlingsgraden, sälja borren byxad och klar.
Publicerat Juni 4, 20196 yr 6 minutes ago Hipshot sa: Märklig hur man förändras.. trut och kråka man man rappa ned i mängd, frysa och sälja. Dra upp en massa kg fisk rensa och sälja känns inte alls lika ok.. eller visst, hade jag avsättning för borre så fine men gösen känns inte ok att försöka profitera på. Konstigt vad är skillnaden liksom??? Tillgången är mer begränsad, för eget bruk räcker. Som dödarmusen är inne på, många sjöar som far illa för att några ska tjäna pengar. Jag kommer ju ifrån Storsjökommunen Sandviken, en av Sveriges bättre gösvatten, där kan det vara rent tragiskt ibland.
Publicerat Juni 4, 20196 yr 1 hour ago Hipshot sa: Känner igen det där Isjonsson.. när man var ung slog man ihjäl allt.. fan vet vad man gjorde av alla äckliga gäddor.. lite av de där takterna sitter i fortfarande, kul som fan att fiska men vafan ska man göra med all fisk? Alltså får de gå tillbaka. Lite samma grej med tex duvjakten.. känns sådär att rappa ned 100 ringduvor då man ändå inte är så intresserad av dem som käk. Jakten är kul men efterarbetet..? Samma lika med gösarna, svinkul att fiska men hur mycket gös kan man ha i frysen? Ja visst var det så! Gäddor blev kattmat hos bondens katter på ladugårdsbacken lite avskiljt men gös o abborre behöll jag. Visst är det rätt att återsätta fisk som blir för mycket under förutsättning att kroken sitter bra. Inte långt ifrån stugan så fanns det en bonde o fru som jag var beknat med o en dag så frågade hon mig om vi skulle göra ett byte. Vad gäller det, frågade jag? Hemmagjord ostkaka svarade hon! Utan att blinka så tackade ja till erbjudandet! Den var riktigt god! MVG! Jag visst om 2 hjortronmyrar inte långt från stugan så det var bara att åka o plocka o sedan man föräldrarna på hemmagjord ostkaka med 100 % hjortronsylt! Mina föräldrar hade stuga drygt 1,1 km ifrån mig. Lagom avstånd för att inte bli störd av dom. Ibland när jag hade fiskat hela natten så kunde jag gå o lägga mig o sova 3-4 tim o då låste jag dörren på framsidan (lås+hänglås) o gick in genom bakdörren. Då trodde dom att jag inte var hemma så då fick jag sova i lugn o ro.
Publicerat Juni 4, 20196 yr Hittade denna Guldkrok i 24 k Gold Plated från Eagle Claw när jag fortsatte att röja idag bland mina grejor. Fick den av någon säljare på tidigt 80-tal som tyckte att jag skulle prova deras krokar o inte bara anv. Mustad. Han packade då mig en massa olika krokar i olika storlekar som jag kunde prova. Dom krokarna gav jag inte mycket för då o inte kompisen heller.