Publicerat Augusti 9, 20214 yr Eftersom den planerade vildsvinsjakten inte blev av igår så tog jag hunden med ut i båten och fiskade lite istället. Jiggarna gav inga napp, så jag rodde in till vassen och kastade spinnare längsefter efter ett tag...då inom loppet av en 15-20min blev det två mindre gäddor, och två (för mig iaf) större abborrar! Roligt med resultat. Ena var rätt bastant, närpå 7 hekto! Sen efter de 20 minuterna så var det ganska dött igen, förutom ett napp som lossnade strax efter. Intressant, är det så att fiskarna kan "gå igång" rejält vissa kortare tider på dygnet/kvällarna sådär? Är även fortfarande lika förbryllad att min hund inte bryr sig mer än typ 0,7% om fiskar. Sprattlandes upp i håven i båten, plaskandet i vattnet... han sitter bara där och (kanske) tittar. Han som annars är en total viltgalning på alla djur utom småfåglar. Fiskar måste bara inte lukta eller se intressanta ut alls.
Publicerat Augusti 9, 20214 yr Märkligt, de hundar jag haft snor fisk om de har chansen och äter och leker med dom. Man får passa de fiskar man ska spara till sig själv.
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Detta är en populär post. Min förrförra jaktlabbe var med och fiskade mycket men tog ingen större notis av fiskarna. Var ut på Singö en kväll och kastmetade, krokade en bättre ...mört.. som av någon anledning fick simma runt i en klippskreva innan återsättning. Plötsligt kommer Kane med mörten i käften, han har alltså fiskat upp den själv Han påskyndade den processen.. Var iaf ut och testade gös igår em.. kom en bättre skur när jag körde ut men molnen antydde att det skulle sluta regna inom kort. När jag backade till med båten för att rampa så var solen framme. Gösarna var lite på G.. två på + 3,5 var väl det mest spännande som vände i båten. Sen hade jag två.. ev samma.. jävligt märkliga prylar. Gick i något med jiggen dessvärre utan stinger. Vet att det ska vara platt botten där, ev ngr stenar, men detta vart tungt som fan men hängde med.. Sumpade ett drivankare för två år sen tänkte att det kunde vara detta? Dessvärre så klev det av vad det nu var innan jag hann se det.. Lite senare, typ 4 kast, är det dags igen tror jag. Nu blir det tungt som fan.. men jag känner att det som sitter i andra ändan lever, dunkar två-tre gånger.. Men samma visa igen, följer med en bit sen kliver av. Förmodligen trött stor gös som bara simmat ifatt och gapat o stängt käften om jiggen.. Väldigt märkligt. Skulle dock velat haft upp båda eller om det var två olika, måste varit hygglig storlek på dem!
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Har någon något tips på sjöar med rimligt bra gösfiske i Uppland? Catch & release är tanken.
Publicerat Augusti 10, 20214 yr 5 minutes ago LGH sa: Har någon något tips på sjöar med rimligt bra gösfiske i Uppland? Catch & release är tanken. Tämnaren far en del kollegor och fiskar, mest vinter tror jag.
Publicerat Augusti 10, 20214 yr Tack, har hört det jag också, men just främst vinter då den blir så otroligt varm på sommaren. Jag tänkte nu i sensommar eller tidig höst. Men å andra sidan borde kanske bottenmete funka så här års i Tämnaren?
Publicerat Augusti 10, 20214 yr 58 minutes ago LGH sa: Nähä, hörde mig för med en bekant, omöjligt där utan båt. Kolla upp vart man kan rampa en båt, kanske vi kunde göra sällskap?!
Publicerat Augusti 14, 20214 yr 34 minutes ago Nils l sa: Klara att stoppa i asken. Fina jiggar, du är allt produktiv. Mer bilder är alltid kul se.
Publicerat Augusti 14, 20214 yr 8 minutes ago karelsk blandning sa: Fina jiggar, du är allt produktiv. Mer bilder är alltid kul se. Tycker jag är bara trött och orkeslös numer. Förbannat mycket idéer och ingen verkstad.
Publicerat Augusti 14, 20214 yr Ska tillverka tvådelade formar för att snabbt kunna göra jigg av bra kvalitet som inte behöver friseras med sax efteråt. Möjligheten att göra fler färger begränsas lite men allt blir enklare. Ska ha ett par modeller av dropshotjiggar mellan 40 och 75 mm till både sommar och vinterfisket. De ska göras som injektionsform.
Publicerat Augusti 14, 20214 yr Detta är en populär post. Idag har jag fiskat och tagit lite mer än vad jag behöver själv. En av mina vänner förlorade sin livskamrat sedan 40 år tillbaka. Jag ska röka harr både till honom och min mor som är allt annat än kry. Med håven full i fisk lyfte jag på mössan och tackade älven för den fisk jag fått innan jag fick skyndsamt ta mig in i bilen för att inte bli sjöblöt av åskskurarna som drog in just innan mörkret föll. Jag hoppas att gesten faller i god jord. Mot cancer har vi litet eller inget att säga till om och det är bara att följa med. Tyvärr så kommer det nog en till sväng då min brors fru och första kärlek fått tillbaka cancern och dessutom sex metastaser i lungorna. Men den sorgen får man ta när den kommer.
Publicerat Augusti 19, 20214 yr Detta är en populär post. Lite beslutsångest.. eller egentligen inte.. Blåser rätt friskt här, 11 m/s i byarna och västling vind dvs rätt in i viken där jag sjösätter. Sjön är rätt stor och inga öar ivägen dvs det kommer att sjöa en hel del. Samtidigt.. gösarna brukar vara rejält på G även i lite skorpig sjö. Alltså mot sjön!
Publicerat Augusti 19, 20214 yr 57 minutes ago Hipshot sa: Lite beslutsångest.. eller egentligen inte.. Blåser rätt friskt här, 11 m/s i byarna och västling vind dvs rätt in i viken där jag sjösätter. Sjön är rätt stor och inga öar ivägen dvs det kommer att sjöa en hel del. Samtidigt.. gösarna brukar vara rejält på G även i lite skorpig sjö. Alltså mot sjön! Som jag alltid sagt. En förlorad fiskedag kommer aldrig igen!
Publicerat Augusti 19, 20214 yr Detta är en populär post. Jag får med mig en liten parvel på lördag som ska få trolla gädda. Tänker förstöra honom fullständigt.😎
Publicerat Augusti 20, 20214 yr På 2021-08-19 at 15:02 Nils l sa: Som jag alltid sagt. En förlorad fiskedag kommer aldrig igen! Fast denna hade jag nog kunnat vara utan.. Lodet var knökat m gös men det gick fan inte att fiska där, hela sjön låg på och mitt relativt tunga ankare fungerade närmast som ett drivankare på dybotten.. inte förrän jag kom in mot land och det började branta upp så tog det tvärstopp. Men det var kört, gick inte att fiska i den vinden och i den sjön. Tog upp och drog sakta som fan snett emot vinden för att lägga mej i lä om sjöns ända ö/trädbevuxna grund. Tog ngr halvhjärtade kast där men nej. Surfade, fikade, snackade i telefon.. försökte få liv i airpodsen som fått simma i typ 20 min i bak på båten.. Tillslut hade det faktiskt mojnat en smula, tillbaka till gösarna och de var kvar i sanslös mängd. Men inte fan ville de hugga.. Tillslut efter att ha provat runt hela draglådan fick jag en två-kg på någon jigg som jag nu glömt namnet på. Bröt tidigt och när jag kom i land upptäckte jag att jag fått punka på bilen i samband med att jag körde ned mot vattnet. Bra dag! Men nästa sväng.. då jävlar, är det bara annan vid och lite mindre vind så shit va fisk det var på plats nu..
Publicerat Augusti 20, 20214 yr Det var med andra ord inte meningen att du skulle vara ute överhuvudtaget. Det lät som en riktig skitdag.
Publicerat Augusti 21, 20214 yr Söders fiske avses noteras på first north. https://www.privataaffarer.se/ipo-soder-sportfiske-avses-noteras-pa-first-north-1629365008
Publicerat Augusti 21, 20214 yr 22 hours ago Nils l sa: Det var med andra ord inte meningen att du skulle vara ute överhuvudtaget. Det lät som en riktig skitdag. Nä bara att han behöver uppgradera sin båt för några "smålappar" så han slipper dragga sjön
Publicerat Augusti 25, 20214 yr 53 minutes ago Dansken sa: Städat ut i mors hus: Gamla rariteter och samlarvärde!