Publicerat Augusti 26, 20214 yr 1 hour ago vildmark sa: idag blev det bättre utdelning i tinorna.. Härligt! Gott!
Publicerat Augusti 27, 20214 yr 2 hours ago ozzy sa: Dom biter fortfarande, blev 10st iaf De är ju som mest på G nu! Nu vet jag inte om mitt "göshål" är kraschat av idioter men förra året drog man ganska lätt 20+ på jigg från samma ankring den här tiden på året.. Nu och lektiden på våren är som hetast men de är lite bättre pjäser man krokar nu på hösten tycker jag.
Publicerat Augusti 27, 20214 yr 2 hours ago vildmark sa: 10 krabbor idag.. men nu får det räcka för ett litet tag... ...och vill du inte ha alla så kan du skicka upp ett gäng till Kalix.
Publicerat September 1, 20214 yr lagt ut krabbtinorna igen... fiskade lite makrill också när jag ändå var ute.. blev 85st
Publicerat September 1, 20214 yr 9 minutes ago vildmark sa: lagt ut krabbtinorna igen... fiskade lite makrill också när jag ändå var ute.. blev 85st Gott med färsk makrill
Publicerat September 2, 20214 yr 27 minutes ago vildmark sa: 45 krabbor idag.. nu blir det krabbskiva imon.. Du kan ju skicka upp några till Norrbotten om du/ni inte orkar äta upp alla.
Publicerat September 2, 20214 yr hade gärna skickat ett gäng till dig Jonsson om jag vetat att de kom fram i ätbart skick.. Kokt, vacuumpackad och fryst inlindad i ett tjockt lager tidningspapper så kanske det hade gått??
Publicerat September 2, 20214 yr 17 minutes ago vildmark sa: hade gärna skickat ett gäng till dig Jonsson om jag vetat att de kom fram i ätbart skick.. Kokt, vacuumpackad och fryst inlindad i ett tjockt lager tidningspapper så kanske det hade gått?? Tack! Vi ska inte ta några risker om dom skulle komma ivägen för någon långfingrad person på flygplatserna. Farsan hade en framskjuten position på Husqvarna och han fick hummer levererade levandes till Huskvarna med lastbil från Göteborg, så varför inte skulle det gå om du skickade dom med flyg upp till Kalix. Om jag inte minns fel så låg farsans humrar i en pappkartong med fuktigt tidningspapper i botten. Hur krabbor klarar av flyg och på den höjden som tafikplan går på vet jag inte. Du behöver inte göra det men det var bara en tanke från min sida. Jag blev som sugen bara. När jag var med kompisarna från Falkenberg med på en fisketur ut till Haugesund så kunde vi gå från campingen ner till strandkanten och plocka krabbor med händerna som var just under ytan och försökte gömma sig i tången när det var ebb. Kul hade vi och goda nykokta krabbor och öl.
Publicerat September 2, 20214 yr 44 minutes ago vildmark sa: hade gärna skickat ett gäng till dig Jonsson om jag vetat att de kom fram i ätbart skick.. Kokt, vacuumpackad och fryst inlindad i ett tjockt lager tidningspapper så kanske det hade gått?? Skicka m flygfrakt, mottagaren betalar Börjar fan bli lite sugen nu, inte varit på sjön på ett tag. Lite nedslående sist, favvoplatsen upptagen osv.. längre ledighet nu så kanske inom kort?
Publicerat September 3, 20214 yr 7 hours ago Hipshot sa: Skicka m flygfrakt, mottagaren betalar Börjar fan bli lite sugen nu, inte varit på sjön på ett tag. Lite nedslående sist, favvoplatsen upptagen osv.. längre ledighet nu så kanske inom kort? Haha! Säkert billigt o bra! Då är det väl bara att du far ut då.
Publicerat September 3, 20214 yr Detta är en populär post. På 2021-09-01 at 16:55 vildmark sa: lagt ut krabbtinorna igen... fiskade lite makrill också när jag ändå var ute.. blev 85st Alltså, bland det bästa som finns! Älskar makrill både på tallriken och kroken. Älskar makrill smörstekt på utekök. Älskar makrill på knäckebröd med lingonsylt (jag vet att det låter lite pervo, men testa!) F..n, att en norrlänning kan sakna makrill, doften av tång, salt vatten, en kajak och måsarna skrik till den graden att man måste blinka bort tårarna 😥
Publicerat September 3, 20214 yr På 2021-07-25 at 12:29 Hipshot sa: Lite länkrally då.. BullTeez Berkley Sick Curl Kanske top 5 av mina favoriter.. SvartZonker Mcperch curley (fiskade bäst sist jag var ute..) Savage Gear LB Cannibal Relax Riper Kopyto Denna ser inte så häftig ut men fiskar otroligt bra, just sv vita varianten. Den är goto betet under våren på gös även om de verkar hugga på allt när de är arga och försvarar sin sten.. Westin Curlteez funkar bra med.. tom tagit en gös på vertikalfiske med dem. Sen finns det den här Piglet shad.. de är ok men inte bättre än mycket annat och i min butik Dogger så är de rätt saftigt överprissatta så de undviker jag av princip. En annan grej om du fiskar spinnare.. De här spinnarna med kropp typ Asp spinner finns fler fabrikat som är riktigt bra. Nackdelen är att de krokar ganska dåligt, små krok som dessutom, när det gäller just Asp spinner, fastnar i skeden vid kastet så de inte spinner alls. Men när de fungerar så fiskar de bra. Finns andra på samma koncept.. Illex har ngn som dessvärre är dubbelt så dyr som alla andra styckevis så den skiter jag i men det finns fler. Jag använder nästan inte reflex spinnarna alls längre, de tvinnar lina och jävlas.. dessa spinnerbaits tvinar inget alls och fiskar lika bra eller bättre. Berkley Puls är en favvo! Tänkte återkoppla till tipsen från Hipshot. Har nu fiskat med samtliga jiggar och fortfarande inte en borre eller ens ett hugg:( Däremot Berkley Plusspinnaren var rätt bra och lättkastad och har givit en del fisk, men som sades krokar den lite dåligt, så fler hugg än bärgade fiskar. Jag har mestadels fiskat runt en större grynna och tycker att jigg borde funka i sluttningarna men det är hittills spinnare och endast spinnare som duger!
Publicerat September 3, 20214 yr 1 hour ago josc72 sa: Alltså, bland det bästa som finns! Älskar makrill både på tallriken och kroken. Älskar makrill smörstekt på utekök. Älskar makrill på knäckebröd med lingonsylt (jag vet att det låter lite pervo, men testa!) F..n, att en norrlänning kan sakna makrill, doften av tång, salt vatten, en kajak och måsarna skrik till den graden att man måste blinka bort tårarna 😥 Visst är det riktigt gott!
Publicerat September 6, 20214 yr Detta är en populär post. Kanske sista svängen på sjön för iår? Drog ut strax efter lunch, lite inställd på gösrally.. men icke. Såg ngr få fiskar i djuphålet men inte alls som det brukar vara.. rädd att det är ngr öststatare som fiskat torrt på gös nästan, de slår ihjäl allt och säljer förmodligen.. såg att de låg där sist jag var ut. Tror inte att man kan dra 15-25 gös så många gånger där innan det på allvar börjar ta slut. Det är en väldigt begränsad yta. Hade iaf ett rejält hugg i första kastet sen vart det segt, stod och vevade rätt länge innan jag skiftade till curly och drog ngr borrar och någon slemhelge. Testade igen med gös, testade olika jiggar och fick tillslut en stackare på närmare 3 kg på mångon slimefärgad skrikig Gunki G´bump. Den högg som om dess liv stod på spel, small som fan i grejerna Efter visit i båten så fick den gå tillbaka, hade ngt pet till som inte blev ngt. Drog inåt för att testa borre igen men det resulterade då bara i ytterligare slemhelge. Drog ut för att vertikala, då täcker man större ytor och i första driften klev det på en gös såfort jag kom förbi hålet.. Ny drift m ny jigg för att testa annat och ny smäll. Lite mindre men fin matfisk en annan dag. Nytt tag med ännu en jigg men den följde de bara efter, ville inte ha den. Sen la jag ned.. träffade två goa gubbar som kom för att vittja kräftburar, låg och drev och snackade skit med dem.. trevligt! Så får vi se, skulle visst bli varmt så kan kanske bli ngt repa till vi får se.
Publicerat September 8, 20214 yr Varit i havet med krabbtinorna igen. Makrillen ville inte låta sig luras i blåsten... så vi gav upp..Vittjade några burar på vägen in och fick upp 6 fina krabbor... den riktiga vittjningen blir imon.
Publicerat September 8, 20214 yr 45 minutes ago vildmark sa: Varit i havet med krabbtinorna igen. Makrillen ville inte låta sig luras i blåsten... så vi gav upp..Vittjade några burar på vägen in och fick upp 6 fina krabbor... den riktiga vittjningen blir imon. Du lever gott på dina krabbor!
Publicerat September 9, 20214 yr Vittjat krabbtinorna idag..Det blev god utdelning och 35 krabbor fick åka med hem. Några mindre fick gå tillbaka och växa till sig.
Publicerat September 9, 20214 yr Grattis till fiskelyckan. Krabbor är fulare än kräftor till och med, som stora fästingar. Vad gör du med dom typsikt, kokar man dom hela?
Publicerat September 10, 20214 yr 8 hours ago MKJ sa: Grattis till fiskelyckan. Krabbor är fulare än kräftor till och med, som stora fästingar. Vad gör du med dom typsikt, kokar man dom hela? Typ så som du kokar kräftor och hummer. Goda att äta är dom också!
Publicerat September 10, 20214 yr 9 hours ago vildmark sa: Vittjat krabbtinorna idag..Det blev god utdelning och 35 krabbor fick åka med hem. Några mindre fick gå tillbaka och växa till sig. Grattis till en god fiskelycka! Du har väl snart frysen full av krabbor efter allt som du har tagit upp?
Publicerat September 10, 20214 yr Krabborna kokas som kräftor, vatten salt lite socker och krondill, vill man kan man stoppa i öl, kummin, fänkål eller anis. Har väl några stycken i frysen och väldigt,väldigt många i magen... Faktiskt förvånad över att det fanns så mycket krabba på helt slät lerbotten.. det kan väl inte överleva ett romkorn från en enda fisk med den mängden krabbor, krabborna konkurrerar med hummern så det är nog bra att fiska bort en del krabbor.