Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Dåre :D

• Svar 4,9k
  • Visningar 532,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Alla tycker det är kul

- förutom gäddorna

• 4 weeks later...
Publicerat

Vart en sväng ikväll.. bestämt nu att jag ska inte köra ut själv, för trist.. så ikväll hängde Olle med ut. Väldigt segt. Gösarna var inte alls där de brukar. Inte ett pet, en del fisk på lodet men det kan likagärna vara lekande brax eller annat.

Krokade två slemmiga helgar på första stället i alla fall.. båda högg som fan på droppet, en liten bullteez jigg med tail eller vad det heter. Sen skiftade jag till lite tyngre pryttlar för att försöka mej på en gös i en brant utanför ett enormt grund. Det var lite kul, gädda i första.. inte så kul.. men sen så klev det på en gös. Den var egentligen lite för stor men jag ville ha med en fisk till en kompis på sportingen i morgon så denna fick plikta. När man ska skära ur revbenen så måste man skära igenom en rad fina ben som går ut mot skinnet.. dessa små rackare är ett helvete när fisken blir för stor! Revbenen likaså men det gick tillslut.

Sen vart det ngr borrar modell mindre för Olle även och ngn gädda där med. Vädermässigt formidabelt nice att vara ute på sjön men fisket sög verkligen.

• 3 weeks later...
Publicerat

Ute på fisketur med farsgubben idag. Det blev en 4kg och en 2.5kg gädda och ett gäng abborrar.  Den mindre gäddan tog jag vara på till mat, blev lite förvånad över färgen på gäddans kött..helt orange. De brukar ju vara vita i köttet. Funderar på om den ätit kräftor och fått färgen på samma vis som krabbtorskarna. Någon som vet?

Publicerat
10 minutes ago vildmark sa:

Ute på fisketur med farsgubben idag. Det blev en 4kg och en 2.5kg gädda och ett gäng abborrar.  Den mindre gäddan tog jag vara på till mat, blev lite förvånad över färgen på gäddans kött..helt orange. De brukar ju vara vita i köttet. Funderar på om den ätit kräftor och fått färgen på samma vis som krabbtorskarna. Någon som vet?

Beror sannolikt på matvanor.

Finns det ädelfisk i sjön ?

Publicerat

det finns öring i sjön, i övrigt finns det gädda,abborre, mört, sutare, lake, ål och siklöja, snorgärs och signalkräftor

• 3 weeks later...
Publicerat

Drog ut igår för att rensa tankarna, Anton skulle haka på och så på em ringde Olle.. givetvis fick han frågan så vi vart tre i min lilla båt.

Det var så jävla skönt att stå där och kasta och veva o höra på Olles och Antons konstanta jävla tjaffs.. de låter som ett riktigt surt gammalt äktenskap.. men alltid med glimten i ögat. Hela deras uppenbarelse igår kändes som bästa kristerapin, det gick inte att gräva ned sig utan man vart delaktig i hela processen.

Väl ute så kändes det jävligt hoppfullt faktiskt. Rejält med fisk, stora fiskar, på lodet i området där vi brukar fiska gös. Var tvungen att kolla inställningarna på lodet, såg för mkt fisk faktiskt. Ställde ned känsligheten maximalt och ändå såg jag massor med ekon från stor fisk. 

Olle var den som spikade koden först.. ngn stor vit Lunker City jigg med stinger gjorde att han rätt snart hade dragit det fåtal fiskar som faktiskt högg. Resterande petade bara på jiggarna inte alls intresserade av att käka. Men det var i alla fall väldigt kul, det var mkt fisk i området så vi nötte på. Jag hittade ett litet område med några stora borrar så jag drog 3 tror jag på ngn liten westinjigg sen var det tomt där. Tror jag fick en gädda med.. Hade en gös med ett tag som klev av, Olle drog 5 gösar.. Anton fick en.. den gösen hade väl en vikt på 3-4 hekto kanske? Men han var nöjd iaf. 

Sen dog det lite där dessvärre.. vi såg fisk men de ville inte. Några pet, ngr dåliga krokningar. Skiftade ställe och vid abborrgrundet drog jag återigen 3 borrar i ett hål som jag hade stenkol på. Anton drog en gädda.. men inget speciellt iövrigt. Körde tvärsöver sjön till en rygg med hårdbotten där vi brukar få lite abborre.. Där nollade jag men Anton gjorde en jävla rolig grej! 

Han testade ngt bete som jag inte la på minnet.. men det var ett ytbete med en propeller i bak som snurrade och gav i från sig ett skumt ljud. Ngt amerikanskt bassbete.. hur eller hur så hör jag ett helvetets plask sen krokar han en gädda i ytan! Olle och Anton såg det hända, så jävla kul! 

Två gösar tog Olle hem för att äta resten gick tillbaka. Riktigt kul kväll på sjön, ser fram emot hösten där för när det är så pass mkt fisk på plats OCH de äter.. groteskt kul fiske!

Publicerat

Fixat spöktråd på hummertinorna nu eftersom de nya reglerna kräver det. Testade krabbfiske med 2 burar medan jag fiskade makrill och fick 3 krabbor och 1 redig hummer. Hummern fick givetvis gå tillbaka men krabborna åt jag upp. Några makrillar blev det i röken också. Igår besiktigade jag båttrailern och kollade in rampen i en för mig ny sjö, där finns gös så det ska testas bara vädret lugnar sig något.

Publicerat
5 minutes ago vildmark sa:

Fixat spöktråd på hummertinorna nu eftersom de nya reglerna kräver det. Testade krabbfiske med 2 burar medan jag fiskade makrill och fick 3 krabbor och 1 redig hummer. Hummern fick givetvis gå tillbaka men krabborna åt jag upp. Några makrillar blev det i röken också. Igår besiktigade jag båttrailern och kollade in rampen i en för mig ny sjö, där finns gös så det ska testas bara vädret lugnar sig något.

Ibland är det bra att det drar in ett oväder som vänder upp och ned på vattnet med åska och blixtrar så att det syresätts. Ralången, Aneby var en sådan sjö. Det var alltid bra fiske direkt efter ett sådant oväder. När vi gjorde videofilmen åt FJ blåste det ren nordan runt +10 sek/m och regn och fisk fick vi.

Publicerat

skitväder brukade alltid vara bra ålaväder förr, på tiden då man fick fiska sånt. Jag hade ett bra öringfiske i spöregn uppe i Lysekil och fick 11st på några timmars fiske. Men jag tänkte ge mig ut och trollingfiska från min öppna båt så det får gärna vara lite bättre väder. 

Publicerat
9 minutes ago vildmark sa:

skitväder brukade alltid vara bra ålaväder förr, på tiden då man fick fiska sånt. Jag hade ett bra öringfiske i spöregn uppe i Lysekil och fick 11st på några timmars fiske. Men jag tänkte ge mig ut och trollingfiska från min öppna båt så det får gärna vara lite bättre väder. 

Ja, det förstår jag! 

Jag hade en 4.4 m öppen plastbåt i Ralången när vi gjorde filmen så det var regnkläder på och gung-gung.:lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har haft en bedrövlig sommar fiskemässigt. Några få mindre abborrar och ett par smågäddor, men då har jag inte fiskat mycket heller.

Men nu på söndag åker jag och en kompis upp till Gävle och hämtar en gammal jolle vi ska ha i den lilla sjön vi fiskat i de senaste åren. Även bryggplats är ordnad, så nu ska det bli ordning på fisket!

Jag funderar lite på ekolod. Jag skulle vilja ha ett litet portabelt ekolod som man kan på enkelt vis kartlägga sjön i första hand, och hitta fisk i andra hand. Några tips där? Det finns ju några varianter som man kopplar med bluetooth till telefonen som kanske skulle kunna fungera.

Publicerat

Knappt fiskat men tappat en stor lax då linan gick av och det är ungefär vad som fiskars i sommar.

Publicerat
12 hours ago LGH sa:

Jag funderar lite på ekolod. Jag skulle vilja ha ett litet portabelt ekolod som man kan på enkelt vis kartlägga sjön i första hand, och hitta fisk i andra hand. Några tips där? Det finns ju några varianter som man kopplar med bluetooth till telefonen som kanske skulle kunna fungera.

De här små Garmin Striker 4för 1500 inkl givare.. tror jag.. kan kartlägga sjön. Det finns ngn app.. active captain eller ngt sådant trams.. provat den någon gång men inget minne av att det var så värst bra. Lilla Strikern tittar rätt ned och sparar vart du varit osv.. De här aningens större loden. Striker SV är isf bättre. De lagrar djup och du ser på ett ungefär hur botten ser ut. Många är väldigt nöjda med dessa lod men jag vet inte, jag ser tex ganska sällan fisk i SV (Side Vü) men får en hygglig uppfattning av botten.

Kika på andra lod även.. det är en skitkul pryl och får du bra kläm på grejerna så är de guld värda!!

Publicerat

Tack, jag ska kika. Jag tror min kompis är betydligt mer bevandrad i detta än vad jag är, så jag kommer nog luta mig mot honom. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Lite Gösfiske som blev Gäddfiske.

IMG_20230909_140012_528.jpg

Publicerat
8 minutes ago Järven sa:

Lite Gösfiske som blev Gäddfiske.

IMG_20230909_140012_528.jpg

Grattis till kattmaten!:thumbsup:

Publicerat
20 minutes ago lsjonsson sa:

Grattis till kattmaten!:thumbsup:

Jag var snäll i dag....den fick simma tillbaka.  😉

Publicerat
33 minutes ago Järven sa:

Jag var snäll i dag....den fick simma tillbaka.  😉

Det var snällt av dig så att den får växa till sig och kanske få förtjäna namnet gädda som är 10 + kg. Under 10 kg är pinnar. +20 kg är krokodiler.:laugh:

Jonsson har barar fått pinnar. Alltså ingen över 10 kg. Största 9,8 kg typ.:thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat
6 hours ago vildmark sa:

nu kör jag hummerfiske igen och krabbor blir det oxå...

20230926_183006.jpg

20230926_182641.jpg

Grattis o smaklig måltid!:thumbsup: