Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Mike om du passerar.. Kvällens fiske på Skedviken sög getpung.. inte ett pet, oklart om jag öht såg ngn fisk. Lördagen ska enl yr erbjuda västlig vind vilket är betydligt trevligare än dagens nord/nord väst.. kallt som fan.

• Svar 4,9k
  • Visningar 532,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Hmm enligt yr 10-11grader....börjar luta åt långfillingar!

Publicerat
12 minutes ago Mad Mike sa:

Hmm enligt yr 10-11grader....börjar luta åt långfillingar!

...och glöm inte toppeluvan så att du behåller förståndet innanför pannbenet.:whistling::P:lol:

Publicerat

Jag hade en timme att slå ihjäl i stugan igår och plockade raskt fram fiskeväskan och spöfodralet. Tog fram lätta aborrspöet ut det hårda fodralet - och det var trasigt?! Bara några cm nedan toppen ett brott, och 10-15 cm ner ett till. Hur gick det till?! Skit också.

Jag hade med mig mitt ”tunga” backup-spö också men det är inte så kul att köra finlir efter abborre med spö med kastvikt 15-40 gr. 🤥

Publicerat

Var ut m polare igår.. inget att skriva hem om, två jiggösar och två vertikalgösar i båten för mej. Per hade ngr pet och en vertikal i båten. Dessutom lyckades Per knäcka mitt vertikalspö med draggen.. jävligt bittert, dyraste spöet jag hade. Det är nu två spöringar kortare.

• 2 weeks later...
Publicerat

Sista svängen på sjön igår? 

Börjar bli begränsat mysigt ute på sjön nu men igår var helt ok faktiskt. Anton ville ta en sväng m gösarna igen så då vart det roligare! 

På plats så var det ganska lugnt.. inte alls samma täthet mellan fiskarna. Liiite orolig att det är ett gäng öststatare som rovfiskat ut dem.. Inte någon sväng iår har jag fått lika mycket som förr. 

Hur som, två normala matgösar på jigg vid första ankringen. Anton hade ngr pet bland annat ett när han försökte vertikala på fisk under båten. Han var inte beredd så krokningen sket sig.. 

Drog ut en smula, två till jiggösar där. En lite bättre, 3,5 eller något. Skönt gung i spöt! 

Sen var det ganska lugnt så vi bytte strategi och började vertikala.. Anton har numera två jiggösar men ingen vertikal så det fick bli målet.. Jag drog två rätt små gösar, Anton hade ett bra hugg och gösen var med upp enbit men klev av så hans vertikalnolla är kvar att spräcka. Lite blåsigt men en trevlig em på sjön helt klart!

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Sista svängen på sjön igår? 

Börjar bli begränsat mysigt ute på sjön nu men igår var helt ok faktiskt. Anton ville ta en sväng m gösarna igen så då vart det roligare! 

På plats så var det ganska lugnt.. inte alls samma täthet mellan fiskarna. Liiite orolig att det är ett gäng öststatare som rovfiskat ut dem.. Inte någon sväng iår har jag fått lika mycket som förr. 

Hur som, två normala matgösar på jigg vid första ankringen. Anton hade ngr pet bland annat ett när han försökte vertikala på fisk under båten. Han var inte beredd så krokningen sket sig.. 

Drog ut en smula, två till jiggösar där. En lite bättre, 3,5 eller något. Skönt gung i spöt! 

Sen var det ganska lugnt så vi bytte strategi och började vertikala.. Anton har numera två jiggösar men ingen vertikal så det fick bli målet.. Jag drog två rätt små gösar, Anton hade ett bra hugg och gösen var med upp enbit men klev av så hans vertikalnolla är kvar att spräcka. Lite blåsigt men en trevlig em på sjön helt klart!

Va falls hippen??? :o Sista svängen innan man drar upp båten är när första isen har lagt sig. :thumbsup: Det var det iaf för mig när jag bodde i Aneby.:lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Fan va kul fisket är nu!! 

Varit ut ngr timmar, på 10 kast har man Pet o fisk i 2-3 typ. Gösarna är rätt försiktiga, mindre jiggar är roligare än större. Blir nog kanske fler svängar innan jag blåser av säsongen.. 

• 2 weeks later...
Publicerat
6 hours ago Hipshot sa:

Vart en sväng idag, tanken var ånyo sista svängen för i år men jag vet inte.. 

Kan jag ha haft runt 10 gös i båten? Nästan lika många rejält grova borrar 500+ gr.. sen dessvärre så verkar slemhelgarna hittat tillbaka så några sådan har snaskat på mina jiggar idag.

Felkrokade en gös med.. helvete vad den kändes tung! Tror de står ganska tätt de små liven, detta var inte första felkrokade iår.. 

Kul fiske, avvaktar att vinterbona båten 

60B36564-85B3-4B7C-ADF9-7D0AF2C87CE1.jpeg

Grattis o bra jobbat hippen!:thumbsup:

• 6 months later...
Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Har vi väl aldrig blivit riktigt vän med Ambassadör rullar när jag provat dessa, veven sitter ju oftast liksom på "fel" sida jämfört med en haspelrulle.

Nåväl det kanske är som med Snus och brännvin...man vänjer sig fort, då jag fick ärva en oanvänd 4600 FL med magnetbroms så det vart till att beställa ett spinnspö till denna, det fick bli ett Daiwa Golfcast Teleskop 6" 5-25gram.

m52043569395_6.thumb.jpg.b29bde3dd50e631ebed0c71e8f7df77f.jpg200379_0_daiwa-goldcast-tele2-1.jpg.135e8803e41ce598445079e82573dc8f.jpg

Tanken är att främst jigga Gös från båt med dessa.

Är rätt sugen att ut och prova nu.

Typ vänsterbössa för högerskytt

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Har vi väl aldrig blivit riktigt vän med Ambassadör rullar när jag provat dessa, veven sitter ju oftast liksom på "fel" sida jämfört med en haspelrulle.

Nåväl det kanske är som med Snus och brännvin...man vänjer sig fort, då jag fick ärva en oanvänd 4600 FL med magnetbroms så det vart till att beställa ett spinnspö till denna, det fick bli ett Daiwa Golfcast Teleskop 6" 5-25gram.

m52043569395_6.thumb.jpg.b29bde3dd50e631ebed0c71e8f7df77f.jpg200379_0_daiwa-goldcast-tele2-1.jpg.135e8803e41ce598445079e82573dc8f.jpg

Tanken är att främst jigga Gös från båt med dessa.

Är rätt sugen att ut och prova nu.

Nu har du ju fått rullen. Men annars kan man välja vänster- eller höger-vevad när man köper.

Publicerat
4 hours ago detstorabla sa:

Nu har du ju fått rullen. Men annars kan man välja vänster- eller höger-vevad när man köper.

Jo, jag vet att vissa modeller har dessa val nuförtiden men orginalet är ju med veven på höger sida i många många år.

Jag är lite förundrad att ABU valde som dom gjorde, dom flesta är ju högerhänta och hållet spöt med rullfästet i höger hand när dom kastar.

Det naturliga är ju då att veva med vänster så man slipper byta grepp kan man tycka.

Nåja, dessa rullar har ju blivit klassiker av en anledning så nu kör vi.  👍

• 3 weeks later...
Publicerat

Det där med höger vs vänster har mer med hur man fiskar och vilket spö man använder än om man faktiskt är högerhänt. På mina haspelspön har jag veven på vänster sida och håller spöt med högerhanden över rullfästet, medan på spinnrullarna är det lite olika. På den lilla - en modern lågprofilrulle - sitter veven också på vänster sida. Med den fiskar jag väldigt aktivt med spöet med höger hand och vevar med vänster, som haspel. Men på mitt "stora" spö satt veven på höger sida. Då kastade jag tvåhandat och hade sedan vänster hand på spöt framför rullen och vevade med höger hand (och spöet vilade med änden mot magen). 

Publicerat
2 hours ago LGH sa:

Det där med höger vs vänster har mer med hur man fiskar och vilket spö man använder än om man faktiskt är högerhänt. På mina haspelspön har jag veven på vänster sida och håller spöt med högerhanden över rullfästet, medan på spinnrullarna är det lite olika. På den lilla - en modern lågprofilrulle - sitter veven också på vänster sida. Med den fiskar jag väldigt aktivt med spöet med höger hand och vevar med vänster, som haspel. Men på mitt "stora" spö satt veven på höger sida. Då kastade jag tvåhandat och hade sedan vänster hand på spöt framför rullen och vevade med höger hand (och spöet vilade med änden mot magen). 

Weird. Har alltid haft veven på höger sida på alla haspelrullar och Ambassadeurer. Hade inte fixat att byta sida tror jag.

Publicerat
På 2023-04-19 at 05:57 Järven sa:

Jo, jag vet att vissa modeller har dessa val nuförtiden men orginalet är ju med veven på höger sida i många många år.

Jag är lite förundrad att ABU valde som dom gjorde, dom flesta är ju högerhänta och hållet spöt med rullfästet i höger hand när dom kastar.

Det naturliga är ju då att veva med vänster så man slipper byta grepp kan man tycka.

Nåja, dessa rullar har ju blivit klassiker av en anledning så nu kör vi.  👍

Ja visst gör man det. Höger hand och vevar med vänster om man är högerhänt.

Har du sett dom som har haspeln uppåt i v. hand o vevar med höger och bakåt.

Jag har dett det flera gånger både i Sverige o utomlands. Jag har provat men det var hopplöst.:lol:

Publicerat

Har veven på höger sida på alla rullar, haspel, ambassadörerna och flugrullarna. Tycker det passar mig utmärkt och är högerhänt. Tycker det är mer naturligt med veva med höger.

Publicerat

Stökigt.. jag vart tvungen att fundera, vevar med vänster... fattar inte varför, uppväxt med Abumatic 220 = högervevad. 

Testat veva med höger på multirullarna men det känns lite knepigt.

Publicerat
6 hours ago exabit sa:

Vi kan således konstatera att vi är lite olika :)

Men detta med att trotsa tyngdlagen och hålla haspelrullen åt fel håll och veva baklänges har jag aldrig begripit mig på. Dessa människor måste ha kardborreknäppning på skorna :D 

Det är väl en jäkla tur att vi är lite olika!:whistling::P:lol:

Publicerat
10 hours ago Takko sa:

Har veven på höger sida på alla rullar, haspel, ambassadörerna och flugrullarna. Tycker det passar mig utmärkt och är högerhänt. Tycker det är mer naturligt med veva med höger.

Håller med, köpte ett billigt fiske det från Hobbex i barndomen med en höger vevad haspel rulle. Sen dess sitter det i ryggmärgen, lånat någon spö ibland som är vänstervevat. Slutar alltid med att veven är still och jag rör på spöet.. :ph34r: