Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
36 minutes ago Hipshot sa:

Fick en stor sutare minns jag nu :D

Undrar hur effektiva de är dessa stugor, tänker om man ska meta gös? Köra ut, försöka lokalisera fisken med lodet, ställa ut stugan. Sen jigga runt en stund för att sedan lyfta? Undrar om det kan fungera.. 

Du måste fiska mört mellan fisketurerna, så att  mörtsumpen är välfylld när det är dags för gösmete.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
3 minutes ago Mr P sa:

Du måste fiska mört mellan fisketurerna, så att  mörtsumpen är välfylld när det är dags för gösmete.

Tror inte mörtarna gillar kloret i poolen hemma... :D

Men detta är fan lite spännande.. har en rätt lokal plats där det står gös, funderat på gösmete så många gånger men aldrig kommit till skott. Just böket att få tag på mört är problemet. Kan liksom inte lämna stuga och sump på annans vatten hur som..

Publicerat

Btw.. är det någon som kör Garmin ekolod med sidescan? Vore grymt att få lite stöttning med inställningarna, har så förbannat svårt att rodda med skiten! Hur mkt kontrast ca? Ljusstyrka ca? Störningsfilter av/på? Finns ngt NTG eller vad det heter, ingen aning om vad det är.. ska vaddetnuär vara på eller av?

Vet att man får pilla på inställningarna för varje vatten typ.. fattar det, behöver bara få stöttning med någonslags grundinställning..

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Fick en stor sutare minns jag nu :D

Undrar hur effektiva de är dessa stugor, tänker om man ska meta gös? Köra ut, försöka lokalisera fisken med lodet, ställa ut stugan. Sen jigga runt en stund för att sedan lyfta? Undrar om det kan fungera.. 

Haha! Det var livat i min mörtstuga när jag fick sutare i den på ca 1,5 kg men det var ca 30-40 mört i den också.:thumbsup:

Jag hade väl förmånen att jag hade varit i Ralången flera gånger på metartävling så jag visste på ett ungefär var jag skulle lägga mörtstugan.

Publicerat
54 minutes ago Mr P sa:

Så kan man också göra!:thumbsup:

Publicerat
50 minutes ago Hipshot sa:

Men detta är fan lite spännande.. har en rätt lokal plats där det står gös, funderat på gösmete så många gånger men aldrig kommit till skott. Just böket att få tag på mört är problemet. Kan liksom inte lämna stuga och sump på annans vatten hur som..

Fråga en markägare som du har bra kontakt med, för frågan är alltid fri att ställa.:thumbsup:

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Provade gösmete några gånger på kvällen/natten för en del år sedan. Fick inget men det var rätt mysigt att sitta där. Tror det var i augusti för det vara varmt ute. Finns flöten med ett transparent plaströr i toppen, som man stoppar ner en liten lysstav i.

Publicerat
3 hours ago MagnusN sa:

Provade gösmete några gånger på kvällen/natten för en del år sedan. Fick inget men det var rätt mysigt att sitta där. Tror det var i augusti för det vara varmt ute. Finns flöten med ett transparent plaströr i toppen, som man stoppar ner en liten lysstav i.

Jag gjorde mina gös- o gäddmeteflöten av päronflöten 45 mm. Satte dit en blomsterpinne (ca 2 dm lång) som jag målat rött med vattenfast tush och sedan satte jag en vit flagga i toppen av tejp. Ca 40 mm bred. Sedan satte jag dit 15 g glidsänke. Flötet klarar en mört på ca 60 g utan vidare med 15 g sänke. Till nederdelen av flötet satte jag dit ett lekande som jag nöp ihop så att linan kunde löpa fritt men var lagom smalt för stoppknuten.

Stopknut.thumb.JPG.5f2827660d0586ac9db1cfe122c0affd.JPG

• 1 month later...
Publicerat

Om första semesterveckan vart fiskefri så blir det desto mer denna vecka..

Igår gössjön för att testa ngr timmar m en kompis. Några korta ralleyn med borre men inget att skriva hem om, två-tre stycken som närmade sig 700 gissar jag. Inga gösar.

I em skulle en annan polare luftas och han hade dessutom sonen med sig. Riktigt jävla trevligt faktiskt omen jävligt stökigt i båten.. tre vuxna + 3 månaders wachtelvalp..

Han skulle dessutom meta gös med levande bete = metgrejer med ut. Visade sig vara lättare sagt än gjort, lyckades dra EN mörtstackare på mete sen ett koppel småborrar. Efter ett tag fick Jimmy någon mört med så bestyckade med två mörtar och ngr borrar skiftade vi fokus mot gös. Medans jag och Thomas metade så drog Jimmy ett antal borrar och någon gädda förövrigt..

Sen vart det till att flacka runt o leta fisk på lodet. Tjuvkikat massor på dintub så hade lyckats ställa in lodet så jag hade lite bättre sikt. Hittade endel men svårtolkat som f-n.. var tvungen att sänka ned en liten jigg för att få en referens på storleken på fiskarna. Krattade iaf av några kända hot-spots vilket genererade ett gäng borrar, de var rätt sugna stundtals. Men märkligt att man fiskar ut ett ställe så pass fort? Vi drog ett gäng abborrar på ett grund i ca 15-20 min sedan dog det helt. 

Testade ett ställe till innan vi skulle ge oss på gösen på allvar.. där krokade jag gäddäckel nr 3 eller något på en vit pigshad.. När jag höll på att kroka loss så tog gäddan sig loss ur mitt grepp, jag tvingades fånga tången jag använder för att greppa kroken och allt vart bara kaos. Räddade tången men där någon gång så lyckades gäddan bita av tafsen. Det var lite trist, jiggen satt långt ned i svalget upp emot ryggraden.. det var nog inte skönt. En stund senare sköt gäddan upp som en raket ur vattnet och försökte skaka bort jiggen men jag hann se att den var rejält begravd i vävnaden så det där skiter sig nog för gäddstackarn.

Där stod jag och krattade djup hårdbotten i hopp om att ngn gös skulle kliva på men icke. Drog mot göshålet.. Påväg dit får jag se en mängd ekon på 4,5 meter.. massor. Inte tätt som betesfisk utan jag såg individer. Måste fan testa så vi stannade mitt på sjön och krattade runt bland vad jag tror var gösarna men inte fan ville de smaka. Drog allt möjligt i huvudet på dem utan reaktion.. Testade vertikala med en G-bump ett tag mest för att få en referens på storleken på fisken. Var som jag trodde ett bra jävla gäng med normal stor gös typ.. alt brax eller vad fan det nu var. Hade jag haft ett kastnät så hade det varit löjligt spännande att se vad det blivit!

Tröttnade på dessa och drog till hålet men inte heller där vart det ngt, där var det dessutom väldigt lugnt på lodet.

Så så var det med det.

På lördag så ska vi köra helnatt. Anton har fått för sig att fiska abborre med kräftjigg i en sjö här i närheten.. Det lät lite kul så jag håller med båt så får vi se vad det blir av det.

Publicerat

Just det.. 

vad kan detta vara?? Hittade ett omr på sjön med massa såna här ringar.. gissade på bildäck först.. sen hittade jag större cirklar.. traktordäck? 

Ser väldigt märkligt ut.. 

IMG_3462.jpeg

IMG_3461.jpeg

IMG_3460.jpeg

IMG_3459.jpeg

Publicerat

Nu blir det nattfiske efter gös.. eller abborre, kompisen har fått för sig att släpa kräftjigg utmed botten nattetid i kräftsjö måste vara supereffektivt? Jag tror mer på gös faktiskt men då är jag rätt otaggad på kräftjiggar.. Vi får se!

Publicerat
9 minutes ago Hipshot sa:

Nu blir det nattfiske efter gös.. eller abborre, kompisen har fått för sig att släpa kräftjigg utmed botten nattetid i kräftsjö måste vara supereffektivt? Jag tror mer på gös faktiskt men då är jag rätt otaggad på kräftjiggar.. Vi får se!

Skitfiske!:thumbsup:

Publicerat

Jag tycker gös är en rolig fisk att fiska, men efter att ha lagt mycket pengar på olika drag så tröttnade jag och gick tillbaka till mete. Brukar sätta några räkor en bit från botten och det har fungerat fint.

Publicerat
1 hour ago Buck sa:

Jag tycker gös är en rolig fisk att fiska, men efter att ha lagt mycket pengar på olika drag så tröttnade jag och gick tillbaka till mete. Brukar sätta några räkor en bit från botten och det har fungerat fint.

Vafan?! Hade inte en susning om att det funkade.. Det är ju helt givet, meta är ju helt soft.. metat nattetid med? Fyller du kroken med räka eller? Enkelkrok då förmodar jag..

Det ska jag testa!! 

Publicerat
21 minutes ago Hipshot sa:

Vafan?! Hade inte en susning om att det funkade.. Det är ju helt givet, meta är ju helt soft.. metat nattetid med? Fyller du kroken med räka eller? Enkelkrok då förmodar jag..

Det ska jag testa!! 

Jag har provat lite olika metoder.

Större krok med skalad räka längst ner, en tyngd 50cm upp på linan som får sjunka och låta räkan flyta upp.

Ibland har de inte flutit upp så bra. Då har jag satt tyngden längst ner och kroken 50cm upp, ibland ännu en ovanför. Det kan fungera fint om linan inte är i vägen.

Har även provat med flöte längst ner, ovanför den en krok och en tyngd ovanför denna. Allt handlar om att låta betet sväva lite fritt och alla metoder är väl rätt.

Använd trekrok om du vill men fyll alla krokar.

Man får prova sig fram till vilket man gillar.

Har kört sena kvällar och tidiga mornar men inte mitt i natten.

Publicerat

Kom på att kompisen metar flitigt och det enda han kör är en flytande liten wobbler och ett sänke som drar ner den till botten, så kan den sväva upp lagom längd 50-100cm.

Tror det är dessa: https://www.jagarliv.se/wobbler-popup-mort-18-g/

Publicerat

Kör du djupt eller? Inbillar mej att gösen som jagar går upp i frivattnet.. medans de flesta står djupt o surar.. detta hade varit sjukt intressant att testa på ekona vi såg igår natt btw.. 

Tack för tips!! 👍

Publicerat
45 minutes ago Hipshot sa:

Kör du djupt eller? Inbillar mej att gösen som jagar går upp i frivattnet.. medans de flesta står djupt o surar.. detta hade varit sjukt intressant att testa på ekona vi såg igår natt btw.. 

Tack för tips!! 👍

Jag har aldrig lyckats få en gös i frivattnet faktiskt utan kör alltid lite ovanför botten. Inbillar mig att de fiskar som jagar pelagiskt är rätt så stora. Då är det nog en död mört till bete som gäller.

Djupen har nog aldrig varit över 5-7 meter men det är mest för att mitt fiskeställe är konstruerat så om man inte ska långt ut i sjön och där har jag ingen fiskerätt.

Jag tror absolut inte på att ha tålamod och vänta på hugg, händer inget på en stund så ligger man fel och får flytta sig.

Vad har du för botten där du fiskar? Jag fiskade utanför Åkersberga för några år sedan och där var det bara alger, lera och träskliknande förhållanden på botten mitt i sommaren.

Publicerat

Runt 5m helt platt och hård botten.. tänker att man driftar m drivankare o låter flötet följa med samtidigt som man jiggar m ett annat spö.. 

Såg ett rejält eko i frivattnet förförra året, kastade tillbaka o började veva direkt.. Small rätt bra, gös på 5,3 kg. Men extremt svårt att pricka rätt djup m jigg så det blir oftast botten.. 

Publicerat

Hittat Hipshots nya bira 🤣20240729_201138.thumb.jpg.a7c5e2e0d9c83a5faf24c085f42119bc.jpg

Publicerat

Reel good lager 🤣🤣

Publicerat

Ja.. Jonsson hade nog inte godkänt detta men han ligger o sover nu så det dröjer tills i morgon vid 04 innan facit kommer 😂

Riggat två spön för gösmete, ena m ståltafs andra m 0,50 fluorcarbon så får vi se hur det går 😳

IMG_3478.jpeg

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Ja.. Jonsson hade nog inte godkänt detta men han ligger o sover nu så det dröjer tills i morgon vid 04 innan facit kommer 😂

Riggat två spön för gösmete, ena m ståltafs andra m 0,50 fluorcarbon så får vi se hur det går 😳

IMG_3478.jpeg

Haha!:lol: Hur stor betesfisk tar dom där flöterna? Ett fel ser jag direkt och det är att du inte har något lekande längst ner som är ihopnypit så att du har en smal springa som linan ska löpa igenom och en stoppknut ovanför så att du kan variera fiskedjupet. Jag o kompisen i Huskavrna gjorde våra flöten av 45 mm päronflöte i frigolit och satte dit en blomsterpinne 20-25 cm lång som vi målade röda med vattenfast tusch. Vårat flöte tog iaf betesfisk upp till 60 g utan vidare med 15 g glidsänke. Glidsänket sätter man ovanför tacklet. 

Gs-ogddflte.thumb.jpg.1b00b1bddf8b5a0bda395262463f47de.jpg

Ritning.jpg.a647a79926138ae4a1224d14ee1e227b.jpg

Wire har bara till riktat mete efter gädda. Till gösmete hade jag bara 0,60-0,70 mm nylonlina.

En stoppknut gör du såhär