Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Nils l sa:

Nästan 40 minus hela veckan. Eldat och sovit. Bilen är blockfrusen så jag får inte ut pimpelgrejorna ur bagaget. Måste leta rätt på ett varmgarage för nu börjar jag bli less och vill ut.

Det är hårt när det står o stampar runt dom graderna. Vi har ju haft som lägst -25 idag på morgonen och sedan runt -30-35 övriga dagar. Jag har i motorvärmaren hela nätterna och sedan sätter jag i cupévärmaren på morgonen när jag har gått ut på morgonpromand med kompisens hundar. Om du inte vet det så har han varit nere i Botswana i drygt 3 v och har kommit hem idag på fm.:thumbsup:

• Svar 4,9k
  • Visningar 532,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
7 minutes ago lsjonsson sa:

Om du inte vet det så har han varit nere i Botswana i drygt 3 v och har kommit hem idag på fm.:thumbsup:

Blir en viss temperaturskillnad :D 

Publicerat
1 minute ago exabit sa:

Blir en viss temperaturskillnad :D 

Ja, det kan du lungt räkna med. Han har haft mellan +25+35 där nere. Han skickade ett selfie när han hade varit ute o joggat där nere. Genomblöt i svett. Ja, han hade vattenflaska med sig. Han är i övrigt vältränad för han har kört 9 vasalopp och är ute o springer med hundarna när det är barmark samt skidor med hundarna.:thumbsup:

Publicerat

Nå det blir fasiken inget fiske. Ingen högoddsare att batteriet lämnade walkover. Ligger ett sprillans nytt i stugan 20 mil härifrån. Bilen på laddning och motorvärmaren i. Ska bli plusgrader till veckan och då ska jag vara på isen och njuta av solen som kommer upp över trädtopparna varje år den 9/1. 

Publicerat

Oföskämt billigt för ett bra inplanteringsvatten plus en bra sträcka av linaälven. Dags och förnya årskorten. Nu är det ytterligare ett som måste införskaffas.

20240106_125243.jpg

• 4 months later...
Publicerat

Någon som sett eller fått rapport om Sjösandsländorna börjat kläcka ?

image.webp.35679ca12f6f88c733daaa99fdaa7d82.webp

• 2 weeks later...
Publicerat

Nope..

Men jag ska ha premiär för året i morgon! 

Drog fram båten och skulle montera batteriet som jag laddat.. visade sig att jag glömt att sätta på underhållsladdningen så nu får det vara tills i morgon. Blir huvudsakligen vertikalfiske efter gös så får vi se hur det går. Snubben jag ska ut med hävdade med bestämdhet att han flera gånger tagit 30 gös denna årstid i den här sjön.. jag är skeptisk, jävligt skeptisk.. men skit samma. Ut ska vi!

Publicerat

Vad fiskar ni gös med? Om man är för lat/okunnig att fixa mört, vad kör man då som går att slänga ut med ett vanligt spö+rulle?

Publicerat
9 hours ago sexfemåtta sa:

Vad fiskar ni gös med? Om man är för lat/okunnig att fixa mört, vad kör man då som går att slänga ut med ett vanligt spö+rulle?

Om du nu är för lat för att fixa mört så köper du en mörtstuga och mäsk och sänker ner den jämte en vasskant, men glöm inte att ta ut ett riktmärke vars du la den.:thumbsup:

Publicerat
36 minutes ago, lsjonsson said:

Om du nu är för lat för att fixa mört så köper du en mörtstuga och mäsk och sänker ner den jämte en vasskant, men glöm inte att ta ut ett riktmärke vars du la den.:thumbsup:

Bra tips :D Så slutsatsen är att man måste ha mört? -.-

Publicerat

För sisådär en 40 år sedan fiskade jag gös med kompisarna i sjön bredvid. Då var det trolling med röd/vit wobbler i ytan som gällde. Mitt ute på sjön och i skymningen.

Det är nog annat som gäller idag. :)

Publicerat
11 hours ago sexfemåtta sa:

Beror lite på var du fiskar. Är det tillräckligt djupt för att det inte ska växa en massa helvete på botten så funkar det rätt bra att bottenjigga sluttningarna på en uppgrundning där det finns djup runt om (se bild). Hyfsat branta kanter mot djup kan funkar också. Bottenjigga= kasta ut, låt jiggen sjunka till botten, få jiggen att hoppa fram över botten. Tung skalle är bra. Neongul eller grön jigg är ofta funkis.

image.png.d8a00db4159a43bba02af3509ef76b9c.png

image.png

Publicerat
29 minutes ago redtop sa:

För sisådär en 40 år sedan fiskade jag gös med kompisarna i sjön bredvid. Då var det trolling med röd/vit wobbler i ytan som gällde. Mitt ute på sjön och i skymningen.

Trollade en del med en bekant för en del år sedan. Min ringa erfarenhet är att djupgående wobblers, ner på 6-9 meter, fångade mer. Mest fångade vi i fart runt 1 knop vilket var lite svårt att få ner båten i men med ett drivankare så går det. Dock var trolling med motor inte riktigt min grej, det är lite som att tråla. Dragrodd kan jag tycka är lite trevligt om det är vindstilla. Blir rätt lagom fart.

Publicerat

Vi fiskar med antingen vanlig jigg, för gös verkar helvita lite större paddeljiggar vara bäst.. Ned på botten och sen hemåt. Eller vertikalfiske. Vanliga jiggskallar 10-20 gr.. medans vertikaljiggarnas skallar oftast ligger runt 30 gr. De ska ned fort till rätt djup och man vill ha bibehållen kontakt i spöt med betet. 

Då driver man med båten i vinden och håller en jigg nere vid botten med små rörelser. Vertikaljiggarna har oftast sån här twintail och inte paddel. Sen har jag ekolod på båten så jag ser min jigg. Ser då när jag har fisk som står ovan/under betet. Det är sällan lyckosamt men ibland lyfter man jiggen försiktigt och har tur med aktiv fisk, de smäller på då. Men oftast blir de rädda när jiggen närmar sig underifrån och drar.

Lodet har en konformad strut nedåt som man ser, du ser alltså fisken när du sakta driver in över den. Du ser alltså när fisken uppmärksammar jiggen och hugger. Det är förjävla kul faktiskt!

Publicerat
9 hours ago redtop sa:

Röd-vit wobbler gäller än idag i många sjöar som i Ylen, Stora o Lilla Nätaren n Huskvarna. I Ralången som jag fiskade mycket i gällde andra färgkombinationer som Rapala 18 cm flytande i Silver och Guld fluorcerande röd, bl. a.

Publicerat
9 hours ago sexfemåtta sa:

Bra tips :D Så slutsatsen är att man måste ha mört? -.-

Det vet jag väl!:thumbsup: Jag har alltid kommit med bra tips. Fördelen med mörtstuga är att till 99,9999% så har du kvällens mört fixad när du kommer dit och inte behöver lägga tid på att leta reda på mörten.:thumbsup:

Publicerat
20 minutes ago, lsjonsson said:

Det vet jag väl!:thumbsup: Jag har alltid kommit med bra tips. Fördelen med mörtstuga är att till 99,9999% så har du kvällens mört fixad när du kommer dit och inte behöver lägga tid på att leta reda på mörten.:thumbsup:

Nä men du måste ju fixa stugan?;)

Publicerat
På 2024-06-13 at 19:01 lsjonsson sa:

Host host... nu tar Jonsson i från knäna här..

Mörtstuga är bra OM DU HAR MÖRT DÄR.. Testat flera  gånger, långt ifrån över allt där man hittar mört enkelt.

Publicerat
28 minutes ago Hipshot sa:

Host host... nu tar Jonsson i från knäna här..

Mörtstuga är bra OM DU HAR MÖRT DÄR.. Testat flera  gånger, långt ifrån över allt där man hittar mört enkelt.

Hahaha!:lol: Ibland räcker det inte bara med ett grundmäsk utan man får blanda i något som luktar lite extra gott.:thumbsup:

Jonsson har aldrig misslyckats med mörtstuga.:thumbsup: Det fanns väl någon sjö hemåt där jag inte fick mer än ca 10-12 mört i när jag kom dit om jag jämför med Ralången så var under 40-50. Då får vi kanske kalla det för ett misslyckande.:thumbsup:

Publicerat

Testade syrrans brygga, farsans brygga och något ställe till. Rejäl klump med anisförstärkt havregrynsboll.. soprent.. eller hos syrran satt en extremt liten abborre i maskorna.

Så riktigt så enkelt är det inte.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Testade syrrans brygga, farsans brygga och något ställe till. Rejäl klump med anisförstärkt havregrynsboll.. soprent.. eller hos syrran satt en extremt liten abborre i maskorna.

Så riktigt så enkelt är det inte.

Hm! Provat jämte vassen?

Publicerat

Hur har det varit med Sjösandsländekläckningar i era vatten år ?

Var i Älvdalen över Nationaldagshelgen för Rödingfiske i sjöar på typ 600möh höjd och såg bara 3st, dock var det gott om andra mindre sjändor....kanske lite tidigt datum för att dom ska kommit i gång där ?

Lite otur med vädret, snö, hagel regn och sol om vartannat.

Var ut i en sjö i Bergslagen i Lördags, inte en sjösanslända i en sjö som jag vet har.

Publicerat
På 2024-06-18 at 08:05 lsjonsson sa:

Hm! Provat jämte vassen?

Ja.. hos syrran men det vart inget, fick mört men det var 50-60 m rätt ut i sjön.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Ja.. hos syrran men det vart inget, fick mört men det var 50-60 m rätt ut i sjön.

Ok. Då vet jag inte vad du ska göra. Mäska under en längretid så att du får in mörten på grundare vatten innan du sänker ner mörtstugan?

Publicerat

Fick en stor sutare minns jag nu :D

Undrar hur effektiva de är dessa stugor, tänker om man ska meta gös? Köra ut, försöka lokalisera fisken med lodet, ställa ut stugan. Sen jigga runt en stund för att sedan lyfta? Undrar om det kan fungera..