Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago Dansken sa:

Som sagt var: om man stack sig (djupt) på en ny blank krok började det göra ont rätt så snart. När man kom ned i bingen dunkade fingret rätt så bra- och nästa dag vart fingret dubbelt så tjockt som dom andra. Sen vart det rött och blankt och spände utav helvete- och sen flagnade skinnet av. Då gjorde det ont att jobba och gick åt ganska mycket värktabletter- men vi var ute för att tjäna pengar- inte för att gulla med ett finger.

Men om man däremot stack sig på en gammal halvrostig krok hände inte ett skit.

Det var bara det jag ville berätta

Konstigt det där.

Lika när man skär sig på kanten på en galvad plåt på jobbet....gör ondare och verkar lättare bli infekterat än när man skär sig på något annat.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
17 minutes ago Järven sa:

Konstigt det där.

Lika när man skär sig på kanten på en galvad plåt på jobbet....gör ondare och verkar lättare bli infekterat än när man skär sig på något annat.

Om man skär sig på grader eller spånor av titanplåt blir såret väldigt svårläkt- men proteser av titan växer fint fast i kroppen

Publicerat
1 hour ago Dahla sa:

2m4bgm.jpg.59c77c36598022327e2df114eff1a8bf.jpg

Skrotnicklas!:lol:

Publicerat
22 minutes ago lsjonsson sa:

Skrotnicklas!:lol:

Undrar vad han jobbar med ?

Och hur rakar han sig ?

Publicerat
9 hours ago Dansken sa:

Undrar vad han jobbar med ?

Och hur rakar han sig ?

Ja, det kan man verkligen fundera på.

Undra om han har ryckt/rycker bort alla skäggstrån.:lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

Någon som provat Hyper draget? Rör sig bra i vattnet, men är det värt det?

Publicerat
26 minutes ago hs_merkel sa:

Någon som provat Hyper draget? Rör sig bra i vattnet, men är det värt det?

Nej, känns lite som Kinaskit i dyr inramning.

Man kan hitta liknande för inga pengar alls på tex Temu eller Aliexpress.

Publicerat

Namn efterlysning:

För länge sedan köpte jag jiggar med sked som pekade snett uppåt, det var ett helt suveränt bete för grundare vatten på Gös och Abborre.

Nu kan jag inte för mitt liv minnas namnet, det kan ha varit Storm eller kanske möjligen Rapala som tillverkat, från Normarks sortiment är jag nästan säker på.

Jiggen hade hel gummikropp som en vanlig jigg, platt svans och en snett uppåt pekande sked i plåt som gav den en ormliknande/wobblerliknande gång.

Hjälp mig spika namnet så jag kan försöka finna på Tradera eller liknande, eller ännu bättre om någon har och vill sälja.

Publicerat

Yiiiha...var ner i källaren och rotade och hittade den sista jag hade i en ask.

Den heter Blade Dancer och det var Berkley som tillverkat.

IMG_20250831_101016_085.thumb.jpg.a0ebd8a1baa9aec6e318660dd35ee349.jpg

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Nej, känns lite som Kinaskit i dyr inramning.

Man kan hitta liknande för inga pengar alls på tex Temu eller Aliexpress.

Vågar påstå att nya beten 99/100 bara tillkommer för att sälja mer. Beten är som att lösgodishyllan för en sockerpundare.
Klassikerna fiskar skiten ur det mesta och är dessutom billiga.

Publicerat
9 minutes ago MagnusN sa:

Vågar påstå att nya beten 99/100 bara tillkommer för att sälja mer. Beten är som att lösgodishyllan för en sockerpundare.
Klassikerna fiskar skiten ur det mesta och är dessutom billiga.

Sant, klassiska spinnare som Vibrax och Meps, klassiska skeddrag som Mörtblänk, Atom, Utö, Toby och Lill-öringen, klassiska wobbler som Nilsmaster och Rapala är riktigt svårslagna om man väljer rätt färger för vattnet man fiskar i.

Har man dessa i lite olika färger och storlekar behöver man egentligen inget annat för sötvattenfiske.

Publicerat

Kommer ni ihåg en ABU wobbler som hette "cello dipp"?

Den var gjord av mjuk skumplast- det är minst 50 år sen den kom.

Hade en sån röd/vit till gäddorna på Bornholm hade tuggat den fullständigt sönder. Sen slutade dom tillverka den.

Blev så glad då jag hittade en sån i en "gott och blandat" låda på en loppmarknad för några år sen.

Publicerat

Ingen som har en sådan här till salu ?

Berkley har tydligen slutat tillverka Blade Dancer, finns gamla på Ebay från staterna men frakten bli rätt dyr.

I värsta fall får man väl försöka tillverka själv av en gammal spinnarsked.

IMG_20250831_101016_085.thumb.jpg.a0ebd8a1baa9aec6e318660dd35ee349.jpg

Publicerat
8 minutes ago Ken1 sa:

Klassiker har jag några stycken 20250831_125252.thumb.jpg.a613cf2c3e69caa3b6f677754468871b.jpg

Riktigt snygg samling! :wub:

Publicerat
5 hours ago Ken1 sa:

Klassiker har jag några stycken 

Hi-Lo Lys...eller Röd-Vit....nostalgi. 😍

Publicerat

Den långt ner i högra hörnet, Blå med gul rand på sidorna har jag inte sett som färg på HI-LO förut.

Ser ut som den bara har två krokar trots storleken, kopia eller gammal ?

Publicerat

Här är en riktigt bra wobbler som jag fiskat mycket Gädda med under uppväxten, Nils Master Invincible i färgen Papegoj, innan det var det HI-LO i  lys eller Röd-Vit  som gällde.

Finnarna vet hur man gör Wobbler.

Nils master invincible - Hitta bästa priset på Prisjakt

Publicerat
10 minutes ago Järven sa:

Här är en riktigt bra wobbler som jag fiskat mycket Gädda med under uppväxten, Nils Master Invincible i färgen Papegoj, innan det var det HI-LO i  lys eller Röd-Vit  som gällde.

Finnarna vet hur man gör Wobbler.

Nils master invincible - Hitta bästa priset på Prisjakt

Ja, finnarna vet hur man tar fram en bra vobbler.:thumbsup:

Rapala var outstandning till gösfisket i Ralången. Färgerna som gick bäst var GFR och Silver 18 cm flytande.

https://www.fiske.se/rapala-flytande-original-18cm-1?gad_source=1&gad_campaignid=22123429332&gbraid=0AAAAArBejpMMKhp3VXQvLyZDgXIEqKPyU&gclid=Cj0KCQjw5c_FBhDJARIsAIcmHK9Bt2CJag_8B8IWtwKMzfHq2BqPIE1qBHCsc91Ws_Obly1yvlX7cd8aAvJMEALw_wcB

Dom 2 understa i länken.:thumbsup: Ibland högg gösen så hårt så att den var defekt sedan efter 1 gös redan när dom kom upp i 7 kg klassen o större. Jag vet inte hur mångavobblers som gösarna har förstört för mig i Ralången men det är flera.

Publicerat
37 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, finnarna vet hur man tar fram en bra vobbler.:thumbsup:

Rapala var outstandning till gösfisket i Ralången. Färgerna som gick bäst var GFR och Silver 18 cm flytande.

Den Orange har fungera bra för mig med på gös, ofta lite grumligt vatten här i kring så Papegoj, Orange Lys eller Rödvit brukar generellt gå bra.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Den Orange har fungera bra för mig med på gös, ofta lite grumligt vatten här i kring så Papegoj, Orange Lys eller Rödvit brukar generellt gå bra.

Innan jag började fiska i Ralången så fiskade jag mycket i sjöarna St. Nätaren o Ylen n Huskvarna så anv. +90 % alla rödvit Hi-Lo, Jag provade o fick bara några enstaka gösar på den. Sedan gick jag min egen väg och då började det hända saker i andra änden. Jag fick flera fina gösar men ingen i närheten av dom som Ralången leverade senare. Jag kunde vara hemlighetsfull av mig o jag valde folk som jag litade på.:lol: Du kan skriva upp att det var mycket snack på Husqvarna. Jag var tyst o kompisarna var tysta också. Dom hade huvudbry resten.:lol:

Publicerat

Idag blir det sjön!

Varmt och skönt, inte så mkt vind.. Tycker inte det är superkul att dra ut själv men skit samma, ena fiskepolaren håller på och säljer och köper hus så han har inte tid. Övriga har häcken full med jobb så då blir det att dra ut själv. Målet är 2-3 gösar, ska ha en middag i oktober och måste fixa fisk till det tillfället. 

Lite segt, tror det blir totalt sett 4-5:e gången på sjön denna sommar.. intresset verkar vara i avtagande :ph34r: 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Idag blir det sjön!

Varmt och skönt, inte så mkt vind.. Tycker inte det är superkul att dra ut själv men skit samma, ena fiskepolaren håller på och säljer och köper hus så han har inte tid. Övriga har häcken full med jobb så då blir det att dra ut själv. Målet är 2-3 gösar, ska ha en middag i oktober och måste fixa fisk till det tillfället. 

Lite segt, tror det blir totalt sett 4-5:e gången på sjön denna sommar.. intresset verkar vara i avtagande :ph34r: 

Synd att man inte bor närmare dig så att hade du kanske fått se på några heta tips från Jonsson.:whistling::P:lol:

Hur gick det med den förra gösen som du pratade om att enrisröka med tips ifrån mig bl. a? 

Publicerat
7 hours ago lsjonsson sa:

Synd att man inte bor närmare dig så att hade du kanske fått se på några heta tips från Jonsson.:whistling::P:lol:

Hur gick det med den förra gösen som du pratade om att enrisröka med tips ifrån mig bl. a? 

Du metade väl mest? Jag kör bara gummi i princip.. har inte fått ngn gös att röka så det har inte hänt ngt.

Ngr timmar på sjön, insåg när jag var ppl att jag glömt elmotorn.. lite svettigt men Suzukin går bra så inga konstigheter. Löjligt segt fiske dock.. såg ngr enstaka individer ute vid göshålet men ingen koncentration alls och de var inte alls sugna på att käka. Drog till ett hårdbottenområde och testade hårdbete, enklare fiske typ.. två-tre slemtorpeder och några borrar. Men det är inte lika kul som gös.. Var till sjöns grund och körde gösjigg i branterna men inget kul. En annan hårdbotten lite längre bort på svinliten jigg gav ngr borrar men inget kul.

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

Du metade väl mest? Jag kör bara gummi i princip.. har inte fått ngn gös att röka så det har inte hänt ngt.

Ngr timmar på sjön, insåg när jag var ppl att jag glömt elmotorn.. lite svettigt men Suzukin går bra så inga konstigheter. Löjligt segt fiske dock.. såg ngr enstaka individer ute vid göshålet men ingen koncentration alls och de var inte alls sugna på att käka. Drog till ett hårdbottenområde och testade hårdbete, enklare fiske typ.. två-tre slemtorpeder och några borrar. Men det är inte lika kul som gös.. Var till sjöns grund och körde gösjigg i branterna men inget kul. En annan hårdbotten lite längre bort på svinliten jigg gav ngr borrar men inget kul.

Ja, det var mest mete men ibland var det trolling också. Ok! Då kan det inte bli någon rökt gös till middag.:thumbsup: