Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Cardinal 52 och storebror 54 är mycket bra rullar, jag håller dom (även om jag inte ägt så har jag provar kompisarnas), Gröna Cardinal C3/C4 (äger själv) och haspeln ABU Suverän (äger själv) som det bästa när det gäller kvalitet ABU gjort i haspelväg.

154 är en förenklad modell av 54:an och betingar normalt inga större summor.

Kolla Tradera för prisindikation, jag gissar på max en femhunka om den inte är i nyskick och med originalask.

Slog mej sen att det inte är aktuellt, min andra haspelrulle i livet kan jag inte göra mej av med.

Drog på lina på den och testade den i somras tror jag det var.. vart lite överraskad hur tungvevad den var jämfört med moderna rullar. Då har jag ändå tagit isär och smort den.. gillade den skarpt när jag bara använde den, hade då jämförelsevis väldigt hög utväxling. Kastmetade mkt och det gick fort att få in grejerna. Nu känns den för tungjobbad i vevandet när det är lite motstånd typ stökigt hårdbete eller spinnare.

Så den för vara kvar oavsett.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Cardinal 52 och storebror 54 är mycket bra rullar, jag håller dom (även om jag inte ägt så har jag provar kompisarnas), Gröna Cardinal C3/C4 (äger själv) och haspeln ABU Suverän (äger själv) som det bästa när det gäller kvalitet ABU gjort i haspelväg.

154 är en förenklad modell av 54:an och betingar normalt inga större summor.

Kolla Tradera för prisindikation, jag gissar på max en femhunka om den inte är i nyskick och med originalask.

...och jag har storebror till 54. Alltså 55.:thumbsup:

Publicerat
19 hours ago lsjonsson sa:

...och jag har storebror till 54. Alltså 55.:thumbsup:

Var rädd om den. 👍

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Var rädd om den. 👍

Oh yes!:wub: Jag håller den som ABU:s bästa haspelrulle helt ljudlös.:thumbsup:

Publicerat
44 minutes ago lsjonsson sa:

Oh yes!:wub: Jag håller den som ABU:s bästa haspelrulle helt ljudlös.:thumbsup:

Fråga där.. Vad har du för utväxling på de äldre modellerna? Har för mej att min är 1:5,3 eller något.. Är dina lättvevade även vid motstånd, när du drar in något tungt? Minns du det öht? :whistling:

Publicerat
57 minutes ago Hipshot sa:

Fråga där.. Vad har du för utväxling på de äldre modellerna? Har för mej att min är 1:5,3 eller något.. Är dina lättvevade även vid motstånd, när du drar in något tungt? Minns du det öht? :whistling:

Ja, det är något sådant. Jag har det inte direkt i minnet och lättvevad är den också. Även vid motstånd.:thumbsup: Jag köpte den typ -79-81. Jag minns ej exakt årtal.

Publicerat

Kopior av ett existerande bete som modifierats för att bättre passa för pimpelfiske. Buköglan har förlängts för att kroka bättre. Ryggöglan flyttats lite bakåt och vikten ökats från 7 till 8 gram. Betet vibrerar fortfarande men lite lugnare. 

Publicerat

Snyggt arbete Nils!:thumbsup:

Publicerat

Håller på och bygga ett torkhjul för sista lackning. 

• 1 month later...
  • 2 months later...
Publicerat

Fråga till de mer kunniga här!

Frun har fått en båt som hon ska ha med till campingen och ha vid husvagnen. Jag tänkte att hon kunde ta min Minkota elsnurra till den så köper jag en ny..

Kollade på Olssons fiske som brukar ligga bra till när det gäller elektronik och fiske samt pris.. finns ngt som är avgjort billigare än min Minkota som heter Watersnake.. är det bra skit? De är rejält mkt billigare än Minkota.. Har ingen lust att lägga massa pengar på snurran, använder den inte jättemycket.

Publicerat

Frontmonterad? 

Hade en watersnake utan gps för länge sen. Den fungerade utmärkt men efter ett tag köpte jag en minnkota m GPS och spotlock då det inte fanns någon watersnake m GPS då. 

Minnkotan var dyr som satan men förändrade mitt fiske totalt ( tur att jag mörkade priset en aning för min dåvarande fru😁....)

Antar att du kollat på tuben. Brukar finnas lite tester. 

Publicerat

Nej jag har inte kollat.. Var liksom inte beredd på detta.. Det är aktermonterad som gäller, hon ska använda båten för att köra iväg och träna med hundarna på campingen, köra till restaurangen samt köra till syrran och deras husvagn för besök typ.. Jag har min enbart som reserv i båten, i aktern, har liksom dåligt med plats i båten för åror.

Känner inte att mitt fiske motiverar gps och frontmonterat. Ska kolla tuben, tack!

Publicerat

Har fiskat några gånger från kompisens båt som har frontmonterad gpssnurra. Jäkligt fancy när man fiskar av en vass eller brant. Som detstorabla skriver, det förändrar (förbättrar) fisket rätt mycket. Särskilt om fiskar ensam.

• 2 weeks later...
Publicerat

Grattis till fångsten!:thumbsup: God fisk att äta.:thumbsup:

Kul att det finns älgar kvar där uppe mitt i vintern.:thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat
50 minutes ago stefan sa:

Det blev en sista sväng upp till fjälls och dessa sjöar,skoterföret nere i dalen är helt slut med bäckar som skurit upp och avsaknaden av snö så det blir en hel del crosskörning :)

Fisket var väl inte det bästa vi haft men några större rödingar på över 1,5 kg drog vi iaf upp,men fint väder & trevliga kamrater är ju också en del av fisket..

Grillade hamburgare och njöt av tystnaden en stund mitt på dagen hade vi även tid till,tog tyvärr lite för dåligt med foton denna gången.

Det var inte mycket snö att köra skoter på.

En vattenskoter nästa gång ist?:whistling::P:lol:

Publicerat
2 hours ago stefan sa:

Det blev en sista sväng upp till fjälls och dessa sjöar,skoterföret nere i dalen är helt slut med bäckar som skurit upp och avsaknaden av snö så det blir en hel del crosskörning :)

Fisket var väl inte det bästa vi haft men några större rödingar på över 1,5 kg drog vi iaf upp,men fint väder & trevliga kamrater är ju också en del av fisket..

Grillade hamburgare och njöt av tystnaden en stund mitt på dagen hade vi även tid till,tog tyvärr lite för dåligt med foton denna gången.

20250426_072831.jpg

Noa och polisflyget säger att om man kör skoter på barmark så flyr man från ett grovt brott :whistling:

Lite coolt ändå, hade ingen aning om att det gick ok att köra så pass mkt på barmark?

Fin fisk!

Publicerat
9 minutes ago, Hipshot said:

Noa och polisflyget säger att om man kör skoter på barmark så flyr man från ett grovt brott :whistling:

Lite coolt ändå, hade ingen aning om att det gick ok att köra så pass mkt på barmark?

Fin fisk!

Finns en anledning till att barmark brukar benämnas som gnisterleden :)
I västerbotten gäller det oftast plogade vägar :)

Publicerat
29 minutes ago Hipshot sa:

Fin fisk!

Det går nog att köra ganska långt på barmark...men konsekvenserna blir kostsamma :)

Publicerat

Om ni tittar mer noga på fotot med renarna så sitter det en ripa på stenen till höger i bild,det var en riptupp som spelade.

Men inte lätt att få till bra foto med mobilen och så även en bit ifrån.

Jag har lite planer på att promenera upp till några sjöar om ca 1-2 veckor och då sen när man är på lite högre höjd så blir det skidor på för vidare transport.