Publicerat April 30, 2025Apr 30 Coolt.. fint väder, inlåst på jobbet.. nu j-lar blir man taggad på att ruska liv i båten och ge sig ut och dra en gös! Ska se om det hinns med att fixa båten idag efter jobbet.. Sneglat lite på ekolod även.. liiite nyfiken på livescope men det är i nuläget inte helt lätt att smälta pengarna för det, så kul är det inte.. tror jag..
Publicerat Maj 23, 2025Maj 23 En jävla youtube produktion och tanken på livescope accelererar som en Carrera Spanat runt lite.. Panoptics ngt 34 verkar lockande helt klart. Tanken började med att uppdatera nuvarande Striker 9SV då jag är lite sur över att inte kunna lokalisera fisk med sid-titten. Ett samtal till Olssons fiske gav vid handen att det är j-ligt svårt, en uppdatering till ett värre lod gör det marginellt lättare men ändå inte på något sätt lätt. Hör dumfan Rikard ställa frågan, hur ser det ut med Livescope då prismässigt!? Fuck.. Blir dyrt detta Det som bromsar en smula är all jävla teknik, ditten ska kopplas ihop med datten och hit och dit. Kass på det.. men känslan är ändå att det kommer landa där. Vore så j-la kul att kunna lokalisera gösarna när man är ute och letar.. Å andra sidan.. hittar man bra struktur och spännande botten så kastade man där tidigare, nu kan man starta upp livescopen och kolla om det är lönt.. är det kul?? Ngn med erfarenhet av detta här?
Publicerat Maj 23, 2025Maj 23 Ja, varje dag, min smak är Purdey och min plånbok Baikal, frågor på det? /C
Publicerat Maj 23, 2025Maj 23 https://www.facebook.com/share/r/16UQE2yRfg/?mibextid=wwXIfr Tydligen rätt coola prylar. /C
Publicerat Juni 16, 2025Jun 16 Detta är en populär post. Premiär med livescope igår! På + sidan... såg en fisk 15 meter från båten, pekar ut riktning åt Anton som var med (som även varit djupt involverad i montage av skiten) och han kastar. Ser hur fisken varsnar jiggen, börjar köra ifatt och klipper den helt skoninglöst! Så sjukt kul!! Såg jigg och allt.. På - sidan.. ser en fisk, kastar.. hittar inte jiggen på skärmen? Visar sig att jag missat fisken och ser att det är soprent på fisk hela vägen in.. trist. Ser ett eko, kastar.. fisken börjar jaga.. Puckot Rikard gör mothugg då hugget "borde" kommit enl skärmen.. hann inte känna ngt i spöt Men helt klart kul, lite svårt att få bra bild.. har en hel del att lära om inställningarna. Funktionen gör även att man inser hur baxigt det är med båten, elsnurran sitter så till att den är svår att navigera båten med. Stora motorn är ganska strulig att köra med då tomgången vinglar lite och den låter en hel del.. En hel del gädda och abborre i båten igår, hittade man ett abborrstim så var det inte svårt att dra upp ett gäng. Lätt att se vart de tog vägen även så man kunde fortsätta kasta på samma stim. Klart kul. Men det blir mer stirra på skärm och mindre vevande med spö men ändå typ samma mängd fisk i båten. Måste fixa lite med inställningar som sagt samt montera ett handtag på givararmen så det tydligt syns vart själva lodet pekar.
Publicerat Juli 3, 2025Jul 3 Detta är en populär post. Jobbar en vecka från stugan för att hinna få ordning på båten (den går bara att styra åt ena hållet, vilket min fru tycker är dåligt av någon anledning) innan familjen anländer för semestern. Fick ett infall att testa fiska i Åbyälven så jag köpte fiskekort och packade med hunden och stack dit efter en snabb middag på pizzerian i Byske. Så sjukt vacker älv. En liten mörk skogsälv, helt olik de större älvarna med avrinning från fjällen. Jag drog sju abborrar (med några tappade) och en liten gädda innan det var dags att ge sig hem till stugan på ön igen.
Publicerat Juli 3, 2025Jul 3 Detta är en populär post. Jaha.. testade gössjön igår med livescopet. Körde ut och la oss på den stora hotspotten direkt utan att reka så mkt med sökaren, såg att där stod individer runt båten men grejen var att det blåste för mkt, det var kanske 5-6 sekundmeter och på den här förhållandevis stora sjön så bygger det sjö ganska fort. Det var helt enkelt för svårt att försöka prickskjuta eller något så vi fick peta i dragg och sedan skicka på intressanta ekon. Men ska ärligt säga att det var för stökigt, stundtals sjöade det in i båten i fören till Antons stora glädje Men där stod gös oavsett så nästan direkt fick jag en 2 kg fisk.. lovat Larsa gös så den fick följa med hem. Strax därefter tappade Anton en och strax därefter krokade han en till. Men vi gav upp, det sjöade för mkt så vi drog tvärs över sjön och sökte upp en vik där det var lä och lugnare. Där var det extremt trist i vattnet.. platt.. enstaka ekon ev abborre som stod djupt på plattbotten. Sökte lite halvhjärtat på några platser men hittade fan ingenting. Det ända spännande vi såg var när vi gick rätt över sjön, mitt på sjön hittade vi något intressant område med flertalet individer. La en waypoint och lämnade platsen pga sjön. Gick tillslut mot ett känt grund för att få upp blodtrycket en smula, man fastnar SOM FAN där pga extremt förrädisk botten på bergstoppen. Där hade Anton rätt kul, drog en hel del bra abborre. Jag hade mest pet som jag misslyckades med att kroka.. någon gädda klev på tillslut men annars rätt trist för min del. Kul som fan att se exakt hur berget ser ut under vattnet! Det är en rejäl bergstopp med lösa stenar samt skrevor, platåer och man såg precis vart det stod abborre. Dessvärre ganska vindutsatt så vi vart inte långvariga där. Körde ut mitt på sjön och gjorde ett försök på waypointen, prickade gösarna frekvent men det var sjukt svårt att hålla dem i konen pga att båten flyttade sig i vinden. Flertalet gånger såg vi att vi passerade gösarna med jiggarna men intresset var väldigt lågt så nojoy. Återvände till första hottspotten, såg fisk men fick ingen reaktion på dem.. och vinden fortsatt ganska frisk så svårfiskat. En lugnare kväll.. eller dag, de högg bättre när vi kom ut tidigt, så hade det varit väldigt mkt lättare helt klart! Det tar ett tag att lära sig att dels hålla gösen i konen och därefter lägga ett kast som även det träffar. Btw.. vi testade på kul att ändra inställningen på lodet och körde perspektiv. Det var riktigt jävla kul! Nackdelen där är att man ser inte djupet på fisken men det var väldigt kul. Det ska utforskas mer helt klart.. och där var det på allvar extremt svårt att veta vart man skulle kasta. Två gösar med hem iaf.
Publicerat Juli 14, 2025Jul 14 Testade gössjön igår igen.. Vet inte om det var vädret men de var jävligt sega.. Noll vind så det var bara att lägga sig där man ville.. sökte i liven och hittade strögösar att kasta på men ingen av dem visade något intresse för något öht. Inga koncentrationer av fisk någonstans.. känslan väder mässigt var rätt trist, kvavt typ åska på G. Något oväder hade eller var påväg att passera norr om oss tror jag. Skit samma, vi skippade göshålet och drog tvärs över sjön och kollade. Vi hittade ett ställe förra året där vi hade rätt bra race med abborrarna så vi körde dit. Väldigt grunt, hårdbotten dvs sten med växtlighet insprängt. Jag testade spinnare, tailjigg samt kräfta.. hade ett pet på tailen och något på kräfta men annars inget. Olle.. som är förjävla skicklig.. drog fisk på sån här nedskalle med en rosa fejkmask.. Såg helt sjukt ut men det fungerade tveklöst. De lite bättre borrarna han tog upp hade alla iglar och prylar som satt på dem.. dvs de var sjukt inaktiva. Vi skulle leta upp en sten som jag vet finns i det området som brukar hålla lite fisk men när vi landade i området så gick det ut en båt och la sig vid stenen så vi drog mot ett känt större grund som brukar hålla lite fisk. Påväg dit såg vi ett område med sten där vi aldrig testat, drog in där och Olle drog ännu fler borrar. Hade ngt pet där men annars stendött för min del. När det torkat upp så fortsatte vi till grundet.. där var det dött på riktigt. Jag drog en gädda men annars extremt dött. Gjorde två stopp till men ingen fisk, vädret var inte gynnsamt. Testade perspektiv mode på livescopen även.. Förjävla kul när det var förhållandevis grunt!! Vi såg stim av fiskar som drog runt men skuggorna från dem var ENORMA så gissningen är Brax typ.. inget som intresserade sig för våra jiggar iaf. Perspektiv är kul! men inte då vattendjupet blir större, då blir bilden svårtolkad och man vet inte vilket skikt i vattnet man ser riktigt. Seg sejour men trevligt, Olle och Anton är rätt sjuka.. som ett gammalt par som varit gifta i 30 år typ.. jävla tjafs hela tiden
Publicerat Juli 24, 2025Jul 24 Detta är en populär post. Varit ute några kvällar nu efter gös men dom är väldigt sega. Har varierat beten, djup och hastighet men värmen verkar ha gjort dom inaktiva. Jag och sambon fick upp varsin matgös iförrgår utöver det är det bara några mindre som fått gå tillbaka. Båda gösarna var i bra kondition men helt tomma i magen. Sambons gös på 2kg Min gös på 1,5 kg Till helgen blir det lite abborrfiske i väntan på kallare temperaturer
Publicerat Juli 24, 2025Jul 24 Grattis till 2 fina matfiskar. Mattips: Rök gösen med enris om du inte har provat på det förut. Gott!
Publicerat Juli 25, 2025Jul 25 På 2025-07-24 at 07:45 lsjonsson sa: Grattis till 2 fina matfiskar. Mattips: Rök gösen med enris om du inte har provat på det förut. Gott! Hur gör du då, röker med skinn kvar misstänker jag? Knappast hela, skär bort ryggraden..?
Publicerat Juli 25, 2025Jul 25 29 minutes ago Hipshot sa: Hur gör du då, röker med skinn kvar misstänker jag? Knappast hela, skär bort ryggraden..? Du kan röka den med skinnet på och stoppa in enris i magen och man kan även filéea och lägga enris under.
Publicerat Juli 25, 2025Jul 25 2 hours ago Hipshot sa: Hur gör du då, röker med skinn kvar misstänker jag? Knappast hela, skär bort ryggraden..? Hela, istället för rökspån så används enris eller både spån och enris.
Publicerat Juli 26, 2025Jul 26 Beror på vad du eldar med under. Brukar sätta en röklådan på en gaslåga när jag inte orkar elda upp stora röken, inga problem att röka hela fiskar.
Publicerat Juli 26, 2025Jul 26 Har ingen aning om hur man ska använda grillen för ändamålet.. Har en abu rök som jag vet hur den funkar, möjligen att man får fylla på med rödsprit i kärlet och köra två omgångar för att den ska bli klar. Lite därför jag var inne på att ta väck ryggraden för att förkorta röktiden.
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 4 hours ago Hipshot sa: Har ingen aning om hur man ska använda grillen för ändamålet.. Har en abu rök som jag vet hur den funkar, möjligen att man får fylla på med rödsprit i kärlet och köra två omgångar för att den ska bli klar. Lite därför jag var inne på att ta väck ryggraden för att förkorta röktiden. Det vet inte jag heller. En liten tanke bara. Om du lägger på grillkolen så att dom tar sig och sedan lägger du på enris och fisken samtidigt. Det var bara en tanke!
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 8 hours ago Hipshot sa: Har ingen aning om hur man ska använda grillen för ändamålet.. Har en abu rök som jag vet hur den funkar, möjligen att man får fylla på med rödsprit i kärlet och köra två omgångar för att den ska bli klar. Lite därför jag var inne på att ta väck ryggraden för att förkorta röktiden. Den röken fungerar utmärkt, bara att du får köra lite längre tid. Spån och enris i botten och sen elda under, du får nog bara fylla sprit och köra en omgång extra.
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 Ta en grill med lock- vilkensomhelst. Gör en bra glödbädd. Lägg grov grillfolie ovanpå glöden. Sprid ut rökspån på på folien. Lägg fisken på gallret som vid vanlig grillning- droppar det fett så droppar det ned på folien/spånet så det inte tar eld i glödbädden. Reglera luft/rökutsläpp. Det tar inte många minuter för god varmrökt fisk. Krångla inte till saker.
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 7 minutes ago Dansken sa: Ta en grill med lock- vilkensomhelst. Gör en bra glödbädd. Lägg grov grillfolie ovanpå glöden. Sprid ut rökspån på på folien. Lägg fisken på gallret som vid vanlig grillning- droppar det fett så droppar det ned på folien/spånet så det inte tar eld i glödbädden. Reglera luft/rökutsläpp. Det tar inte många minuter för god varmrökt fisk. Krångla inte till saker. Lätt som en plätt att omvandla Weber klotgrill till "Poor mans fish smoker". 😁
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 Ska testa.. men inte så mycket briketter va? Blir ju grillat då tänker jag..