Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Coolt.. fint väder, inlåst på jobbet.. nu j-lar blir man taggad på att ruska liv i båten och ge sig ut och dra en gös!

Ska se om det hinns med att fixa båten idag efter jobbet.. Sneglat lite på ekolod även.. liiite nyfiken på livescope men det är i nuläget inte helt lätt att smälta pengarna för det, så kul är det inte.. tror jag.. :ph34r:

• 4 weeks later...
  • Svar 4,9k
  • Visningar 528,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

En jävla youtube produktion och tanken på livescope accelererar som en Carrera :ph34r:

Spanat runt lite.. Panoptics ngt 34 verkar lockande helt klart. Tanken började med att uppdatera nuvarande Striker 9SV då jag är lite sur över att inte kunna lokalisera fisk med sid-titten. Ett samtal till Olssons fiske gav vid handen att det är j-ligt svårt, en uppdatering till ett värre lod gör det marginellt lättare men ändå inte på något sätt lätt. Hör dumfan Rikard ställa frågan, hur ser det ut med Livescope då prismässigt!?

Fuck..

Blir dyrt detta :wallbash:

Det som bromsar en smula är all jävla teknik, ditten ska kopplas ihop med datten och hit och dit. Kass på det.. men känslan är ändå att det kommer landa där. Vore så j-la kul att kunna lokalisera gösarna när man är ute och letar.. Å andra sidan.. hittar man bra struktur och spännande botten så kastade man där tidigare, nu kan man starta upp livescopen och kolla om det är lönt.. är det kul??

Ngn med erfarenhet av detta här?

Publicerat

Ja, varje dag, min smak är Purdey och min plånbok Baikal, frågor på det? /C

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Publicerat

Testade gössjön igår igen.. Vet inte om det var vädret men de var jävligt sega.. Noll vind så det var bara att lägga sig där man ville.. sökte i liven och hittade strögösar att kasta på men ingen av dem visade något intresse för något öht. Inga koncentrationer av fisk någonstans.. känslan väder mässigt var rätt trist, kvavt typ åska på G. Något oväder hade eller var påväg att passera norr om oss tror jag. 

Skit samma, vi skippade göshålet och drog tvärs över sjön och kollade. Vi hittade ett ställe förra året där vi hade rätt bra race med abborrarna så vi körde dit. Väldigt grunt, hårdbotten dvs sten med växtlighet insprängt. Jag testade spinnare, tailjigg samt kräfta.. hade ett pet på tailen och något på kräfta men annars inget. Olle.. som är förjävla skicklig.. drog fisk på sån här nedskalle med en rosa fejkmask..  Såg helt sjukt ut men det fungerade tveklöst. De lite bättre borrarna han tog upp hade alla iglar och prylar som satt på dem.. dvs de var sjukt inaktiva.

Vi skulle leta upp en sten som jag vet finns i det området som brukar hålla lite fisk men när vi landade i området så gick det ut en båt och la sig vid stenen så vi drog mot ett känt större grund som brukar hålla lite fisk. Påväg dit såg vi ett område med sten där vi aldrig testat, drog in där och Olle drog ännu fler borrar. Hade ngt pet där men annars stendött för min del.

När det torkat upp så fortsatte vi till grundet.. där var det dött på riktigt. Jag drog en gädda men annars extremt dött.

Gjorde två stopp till men ingen fisk, vädret var inte gynnsamt. Testade perspektiv mode på livescopen även.. Förjävla kul när det var förhållandevis grunt!! Vi såg stim av fiskar som drog runt men skuggorna från dem var ENORMA så gissningen är Brax typ.. inget som intresserade sig för våra jiggar iaf. Perspektiv är kul! men inte då vattendjupet blir större, då blir bilden svårtolkad och man vet inte vilket skikt i vattnet man ser riktigt.

Seg sejour men trevligt, Olle och Anton är rätt sjuka.. som ett gammalt par som varit gifta i 30 år typ.. jävla tjafs hela tiden :wub:

• 2 weeks later...
Publicerat

Grattis till 2 fina matfiskar.

Mattips: Rök gösen med enris om du inte har provat på det förut.

Gott!:wub:

Publicerat
På 2025-07-24 at 07:45 lsjonsson sa:

Grattis till 2 fina matfiskar.

Mattips: Rök gösen med enris om du inte har provat på det förut.

Gott!:wub:

Hur gör du då, röker med skinn kvar misstänker jag? Knappast hela, skär bort ryggraden..?

Publicerat
29 minutes ago Hipshot sa:

Hur gör du då, röker med skinn kvar misstänker jag? Knappast hela, skär bort ryggraden..?

Du kan röka den med skinnet på och stoppa in enris i magen och man kan även filéea och lägga enris under.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Hela, istället för rökspån så används enris eller både spån och enris.

Publicerat

Har en abu rök tvivlar på att den blir klar om man kör hel fisk… 

Publicerat

Beror på vad du eldar med under.

Brukar sätta en röklådan på en gaslåga när jag inte orkar elda upp stora röken, inga problem att röka hela fiskar.

6405086004395.jpeg

6410416258348_1.jpeg

Publicerat

In i webern. Klart

Publicerat

Har ingen aning om hur man ska använda grillen för ändamålet.. Har en abu rök som jag vet hur den funkar, möjligen att man får fylla på med rödsprit i kärlet och köra två omgångar för att den ska bli klar. Lite därför jag var inne på att ta väck ryggraden för att förkorta röktiden.

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Har ingen aning om hur man ska använda grillen för ändamålet.. Har en abu rök som jag vet hur den funkar, möjligen att man får fylla på med rödsprit i kärlet och köra två omgångar för att den ska bli klar. Lite därför jag var inne på att ta väck ryggraden för att förkorta röktiden.

Det vet inte jag heller. En liten tanke bara. Om du lägger på grillkolen så att dom tar sig och sedan lägger du på enris och fisken samtidigt. Det var bara en tanke!:thumbsup:

Publicerat
8 hours ago Hipshot sa:

Den röken fungerar utmärkt, bara att du får köra lite längre tid.

Spån och enris i botten och sen elda under, du får nog bara fylla sprit och köra en omgång extra.

Publicerat

Ta en grill med lock- vilkensomhelst. Gör en bra glödbädd. Lägg grov grillfolie ovanpå glöden. Sprid ut rökspån på på folien. Lägg fisken på gallret som vid vanlig grillning- droppar det fett så droppar det ned på folien/spånet så det inte tar eld i glödbädden. Reglera luft/rökutsläpp. Det tar inte många minuter för god varmrökt fisk. Krångla inte till saker.

Publicerat
7 minutes ago Dansken sa:

Ta en grill med lock- vilkensomhelst. Gör en bra glödbädd. Lägg grov grillfolie ovanpå glöden. Sprid ut rökspån på på folien. Lägg fisken på gallret som vid vanlig grillning- droppar det fett så droppar det ned på folien/spånet så det inte tar eld i glödbädden. Reglera luft/rökutsläpp. Det tar inte många minuter för god varmrökt fisk. Krångla inte till saker.

Lätt som en plätt att omvandla Weber klotgrill till  "Poor mans fish smoker".  😁

Publicerat

Ska testa.. men inte så mycket briketter va? Blir ju grillat då tänker jag..