Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 6 minutes ago Hipshot sa: Ska testa.. men inte så mycket briketter va? Blir ju grillat då tänker jag.. Inte briketter.... kol... från @kkjon
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 Brukar ta 8-10 briketter i ena kanten på Webern och det som ska rökas på andra sidan. Och sen ett par bitar av nått rök-trä som läggs uppepå. Tar de slut som lägger jag på fler. Kanske bra att ha en droppfolie under firren.
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 På 2025-07-24 at 06:24 rovjagarn sa: Varit ute några kvällar nu efter gös men dom är väldigt sega. Har varierat beten, djup och hastighet men värmen verkar ha gjort dom inaktiva. Jag och sambon fick upp varsin matgös iförrgår utöver det är det bara några mindre som fått gå tillbaka. Båda gösarna var i bra kondition men helt tomma i magen. Sambons gös på 2kg Min gös på 1,5 kg Till helgen blir det lite abborrfiske i väntan på kallare temperaturer Så här års är det bra att fiska gös när det är sent och mörkt. Men det är mkt av att dra upp en blöt trasa utan motstånd. Frivatten 6-10 m brukar vara bra.
Publicerat Juli 27, 2025Jul 27 Du lägger fisken i 7% saltlag https://www.smartfritid.se/roka-fisk-i-elrok-saltlag-temperatur-och-hur-lange i 6-12 timmar, sedan tar du upp dem och lägger i kylskåp ca 1 timme, häll i briketter I tädnröret. Ca 6-8. Lägg i ena sidan av grillen. Där du lagt i briketter. Ställ spjället i locket halvöppen, spjället i botten på kvarts. Ta en potatis tryck igenom en stektermometer. Och rikta in grillen på 80C sen lägger du på chunks trä puckar. När röken är klar lägger du på fisken. Sikta på 55C, gös är halvtorr så går fort. Väljer du att lägga grillen på 120 så sätt in en folieform med vatten, blir mer förlåtande då.
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 13 hours ago MagnusN sa: Så här års är det bra att fiska gös när det är sent och mörkt. Men det är mkt av att dra upp en blöt trasa utan motstånd. Frivatten 6-10 m brukar vara bra. Det här hör jag från flera håll, att gösen inte kämpar men jag har fortfarande inte upplevt det. Tex gösen på 62 cm som jag tog för nån månad sedan tog så hårt att det kändes i handleden. Det kan dock ha att göra med att mitt gösfiske sker uteslutande med jigg och vibrationsbeten på mina abborrespön och på 2,5-5 meter som klassiskt jiggfiske från ankrade båt
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 Den som ändå hade tid att fiska Vilka vibrationsbeten? Jag har fått ngn vobblergös annars enbart gummi..
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 Igår hade jag såklart inte kameran men drog upp den största gäddan jag hittills fått i en liten bäck intill dalälven. Nu var den väl inget monster med mångas mått mätt, men mitt spö pallade iaf inte den xD Den fick återgå, äter helst inte såna. En fin lagom stor abborre fick jag med hem iaf!
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 16 minutes ago Hipshot sa: Den som ändå hade tid att fiska Vilka vibrationsbeten? Jag har fått ngn vobblergös annars enbart gummi.. Du får försöka ta dig tid Rapala v-blade, Berkley powerblade, Berkley spintail har jag fått gös på När det gäller gummi så har jag hittat en ny favorit för gös och abborre, Armada The Shit Såhär såg setupen ut när jag stanna på första gösstället sist jag var ute
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 59 minutes ago Hipshot sa: Den som ändå hade tid att fiska Vilka vibrationsbeten? Jag har fått ngn vobblergös annars enbart gummi.. Men, du har ju semester? Låt grisar och rävar va ifred några dagar och fiska istället.
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 4 hours ago Hipshot sa: Den som ändå hade tid att fiska Vilka vibrationsbeten? Jag har fått ngn vobblergös annars enbart gummi.. Jag tyckte att jag läset någonstans att du hade semester nu. Har Madeleine satt dig i arbete hela sem.???
Publicerat Augusti 11, 2025Aug 11 På 2025-07-28 at 16:47 lsjonsson sa: Jag tyckte att jag läset någonstans att du hade semester nu. Har Madeleine satt dig i arbete hela sem.??? Nä.. tycker det är lite trist att dra ut själv och ids inte tjata på folk Så fuck it! Nu börjar jag rissla iordning båten så blir det sjön, helt lugnt nu och hoppas det fortsätter.. blåst lite väl mkt de sista dagarna.. alltså inte blåst blåst utan bara för mkt vind för den här sjön. Svårt att drifta när det är för mkt vind och mitt drivankare (ikea påse) har nog havererat tror jag.
Publicerat Augusti 11, 2025Aug 11 Ni som uppenbarligen har bättre koll än vad jag har när det gäller fiske; Jag såg reklam för något som skulle hindra dragen från att fastna i vass och annat, kallat B8Shield, är det något vettigt eller bara "att kasta pengarna i sjön"? MVH Alias
Publicerat Augusti 11, 2025Aug 11 1 hour ago alias sa: Ni som uppenbarligen har bättre koll än vad jag har när det gäller fiske; Jag såg reklam för något som skulle hindra dragen från att fastna i vass och annat, kallat B8Shield, är det något vettigt eller bara "att kasta pengarna i sjön"? MVH Alias ingen aning. Har dock fiskat mycket gädda med jiggar ( modell större) och offset krok. Funkar bra men kan ibland vara svårt att lyckas med mothugg. Så fiskar du med gummi så köp några offsetkrokar och testa. Min favorit var pigg shad I olika färger som jag slängde in bland glesvassen
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 Jag tycker nog offset krok funkar rätt bra med, som sagt, lite svårare att kroka men det fungerar. Jag försöker dock hålla mej borta från alla såna miljöer.. ogillar starkt de här slemmiga fiskarna som biter sönder linor och drag/jiggar.. Igår då! Ensam i båten så Rikard öste med alla jävla spön i garaget! Eller inte alla, lämnade de uppenbart ointressanta. Med ut var iaf 9 spön, 6 hasplar och tre multirullar. Fick ngn jävla hjärnblödning för ngr år sedan och köpte en vänstervevad multirulle.. den kommer jag inte överens med så den fick vara hemma. Sedan de sedvanliga hjärnblödningarna.. tankade båten.. glömde stänga locket till trycktanken så vattnet i båten var lite lätt uppblandat med soppa när jag kom fram Tog mej ut och det var spegelblankt. Såå skönt, vardag så helt ensam på sjön, tog god tid på mej att starta alla lod.. puttrade ut mot göshålet för att kolla läget. Väl där konstaterade jag att det stod fisk som FAN där! På udden var det en svag vind så jag gick upp ovanför hålet och hivade i draggen. Släppte ut rätt mkt lina för att kunna driva ned mot hålet. Trasslade ut alla spön och grävde fram tre gummilådor och började välja bete, greppade ett spö i mängden och började kratta botten med jiggen. Minns inte men första eller andra kastet så small det på en gös direkt. Skiftade bete och spö för att testa runt lite, de två multirullarna var lite kul. Den ena var helt perfekt inställd, kastade bra långt med den utan trassel.. lite sämre känsla i det spöt dock. Ingen gös där, testade den andra och där vart det lite mer vingel. Fick ngr lättare skatbon men jag tror den rullen är lite mindre budget än den första så det var lite roligt. Skiftade spö och bete igen och drog nästa gös.. nytt spö och nytt bete gös igen. Tappade räkningen men strax under 20 i båten totalt.. roliga fiskar som fan det där! Någon på kanske 3,5 kg men de flesta något mindre.. en bara under minimimåttet gissar jag, har inte mätgrejer över huvudtaget. Målet var att ha en nice eftermiddag, inte slå ihjäl fisk så två fick följa med hem där den ena var skadad i gälarna resterande åkte tillbaka. En gös lyckades när jag greppade den i håven att sprattla till kraftigt vilket fick till följd att ena stingerkroken plötsligt satt begravd i min vänstra tumme. Fan.. den satt rejält kan jag säga. Såg krokspetsen svagt så den hade nästan gått helt igenom skinn och vävnad. Jaha, köra i land, spela upp båten, köra hem och lämna.. in till Norrtälje och .. nope, orkade inte. Alltså lösa själv. Greppade kroken med en kass jävla biltematång och började försöka trycka den igenom vävnaden. Att försöka "kroka av" var bara att glömma, gjorde svinont och hullingen satte stopp för den tanken. Jävlar vad ont det gjorde men alternativen var för bökiga så det var bara att kämpa på. Tillslut lyckades jag få krokspetsen igenom skinnet så hullingen syntes. Biltematången sög som avbitare kan jag säga.. men lyckades klippa den iaf. Sen ska det väl vara enkelt tänkte jag.. jo tjena, visade sig att en liten liten bit av hullingen var kvar men det märkte jag först när jag lyckats backa ut krokhelvetet. På med plåster och på´t igen ba! Nu hade det börjat blåsa, inte många sekundmeter men sjön är rätt stor så redan 3-4 m/s genererar lite sjö. Verkar som gösarna ogillar det för när vinden kom så var det färdigkäkat för gösen. Fick någon, kanske 3 pet till.. något prakthugg som jag brände. När man växlar mellan rullar och spön så missar man att kolla såna viktiga detaljer som tex slirbroms. Ett bra mothugg genererade ett tjut i rullen och spottad jigg Kul dag i alla fall!! Såg MASSOR med fisk på lodet, lekte lite med perspektiv vyn men djupet på stället gör det svårtolkat. Hade planer på att köra till några andra ställen men när vinden kom så valde jag att ligga kvar. Testade att ankra om vid ett tillfälle men det gav inget. Sen vart det stressigt som fan, drog från sjön vid 19 och hade två fiskar att hantera.. hann filéa dem och få in grejerna i garaget sen iväg till rävarna.
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 Ja fy fanken för stingerkrokar. De är de man glömmer bort och vips sitter de handen. En bra avbitare är guld i båten. Inte bara för egen del. Har relativt ofta fått klippa krokar som sitter för dåligt för att man ska kunna kroka av (tex i gälbågarna). Speciellt på de där slemgurkorna som du inte gillar🙂. Enligt uppgift ska krokresterna rosta/fräta bort väldigt snabbt så fiskarna ska klara sig (men vem vet...)
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 Ja, det är en god ide att vara försiktig. Nedanstående var en gädda som sprattlade... Det tog ett halvår innan känseln återkom till lillfingret. Det blev rätt många skrivfel på tangentbordet under de månaderna...
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 När man stack sig på en 6/0 laxkrok. (Dom såg ut nåt sånt här men hade vinklat böj, längre skaft och vinklat öga) nu ska vi betänka att det gick ju fort: vi hade 3- 4 lådor som vi skulle ha i/ ur plurret varje dag. Varje krok var agnat med en skarpsill ("dubbelstucket"- genom sidan, vrida och genom ögonen och ut på samma sida) Som sagt var: om man stack sig (djupt) på en ny blank krok började det göra ont rätt så snart. När man kom ned i bingen dunkade fingret rätt så bra- och nästa dag vart fingret dubbelt så tjockt som dom andra. Sen vart det rött och blankt och spände utav helvete- och sen flagnade skinnet av. Då gjorde det ont att jobba och gick åt ganska mycket värktabletter- men vi var ute för att tjäna pengar- inte för att gulla med ett finger. Men om man däremot stack sig på en gammal halvrostig krok hände inte ett skit. Det var bara det jag ville berätta
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 7 minutes ago Arctic sa: Det blev rätt många skrivfel på tangentbordet under de månaderna... Skyll inte på kroken när Jim Beam är i farten 😉
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 58 minutes ago Arctic sa: Ja, det är en god ide att vara försiktig. Nedanstående var en gädda som sprattlade... Det tog ett halvår innan känseln återkom till lillfingret. Det blev rätt många skrivfel på tangentbordet under de månaderna... Aj! Jag har själv fått en krok i ryggen från en spinnare när en gädda släppte. Jag hade linan så pass sänd så det bara snärtade till just innan jag skulle ta gäddan med håven. Då var jag på andra sidan sjön vid föräldrarnas sommarstuga och hade en dryg km att ro hem. Tranås sjukhus nästa och stelkrampssruta med bedövning. Sjuksystern vred kroken så att hullingen kom ut och nöp av kroken vid klyken på 3-kroken och drog ut resten sedan. Jag var väl 12-13 år då.
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 54 minutes ago Dansken sa: Skyll inte på kroken när Jim Beam är i farten 😉 Jim Beam är bra till att lindra smärtan.
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 2 hours ago Arctic sa: Nedanstående var en gädda som sprattlade... Det tog ett halvår innan känseln återkom till lillfingret. Det blev rätt många skrivfel på tangentbordet under de månaderna... Fy fan!! En sån där operation hade jag INTE klarat själv.. Ytterligare ett skäl att ogilla de här slemtorpederna
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 Detta är en populär post. Fiska gädda med barn kan vara riskfyllt fick min kompis erfara. Blev en tur till närakuten.... Viken där det hände kallar vi numera för "kapten kroks vik" Redigerad Augusti 12, 2025Aug 12 med detstorabla Råkade få med lite andra bilder...
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 Jag ska också låta sticka in en sån där tvärpinne in vid näsröten: så länge den linar med horisonten är allt lugnt. När endera inte är parallell med den andra eller lutar låter man bilen stå och går hem... inbyggd gyro 😉
Publicerat Augusti 12, 2025Aug 12 1 hour ago detstorabla sa: Fiska gädda med barn kan vara riskfyllt fick min kompis erfara. Blev en tur till närakuten.... Aj, aj. Been there done that.....twice plus moms. Jag brukar ta ut dom själv, bara ta en tång och trä ut krokspetsen genom skinnet vi sidan av...knipsa av hullingen och trä tillbaka. Man får trycka med naglarna runt spetsen när den ska inifrån och ut, skinnet är skitsegt i det momentet. Morfar och farsan gav mig en livekurs i konsten som jag inte glömt när jag var 10år och lyckats få en HI-LO wobbler i tummen med en arg Gädda ruskandes i andra änden på wobblern.. Lärdom = Ha alltid brillor när man flugfiskar eller fiskar med barn, det fixar sig ju alltid bara man inte får i ögat.