Publicerat Juli 31, 20241 yr Har ingen stoppknut men mentalt förberedd på att jag kan komma att behöva.. Däremot sitter det små gummiblobbar på linan ovan flötena som fyller samma funktion. Tror dock de funkar bättre på nylonlina än spunnen lina.... Det är glidflöten jag använder, de fungerar på samma sätt som dina ihopklämda lekande.. vad är skillnaden menar du? Tror jag kan trä på hela tafsen full av räkor innan det börjar bli kritiskt med bärighet för flötena, tanken är räkor Jonsson, inte betesfisk 👍
Publicerat Juli 31, 20241 yr 13 minutes ago Hipshot sa: Har ingen stoppknut men mentalt förberedd på att jag kan komma att behöva.. Däremot sitter det små gummiblobbar på linan ovan flötena som fyller samma funktion. Tror dock de funkar bättre på nylonlina än spunnen lina.... Det är glidflöten jag använder, de fungerar på samma sätt som dina ihopklämda lekande.. vad är skillnaden menar du? Tror jag kan trä på hela tafsen full av räkor innan det börjar bli kritiskt med bärighet för flötena, tanken är räkor Jonsson, inte betesfisk 👍 Ok! Jag tyckte att det inte såg ut som att det var glidflöten på bilden. Stoppknuten stannar vid det ihopklämda lekandet och man klämmer ihop lekandet ner till 0,5-0,6 mm öppning. Med stoppknut kan du ställa in önskat fiskedjup. Från 0,5 m typ och hur djupt du vill. Ok! Räkor har jag aldrig provat vid insjöfiske.
Publicerat Juli 31, 20241 yr Jonsson.. jag tror det ligger en bild på den där stoppknuten ngn sida bakåt och jag har som sagt en gummigrej som fyller samma funktion monterad ovan flötena. Den syns dessutom tydligt ovan högra flötet 😎 Liiite skeptisk till stoppknut på spunnen lina, anar att det kan slita mer på linan än om det vore nylon. Men vi får se, funkar gummiprylarna så är det ju utmärkt. Blir väl test till helgen som det ser ut.
Publicerat Juli 31, 20241 yr 29 minutes ago Hipshot sa: Jonsson.. jag tror det ligger en bild på den där stoppknuten ngn sida bakåt och jag har som sagt en gummigrej som fyller samma funktion monterad ovan flötena. Den syns dessutom tydligt ovan högra flötet 😎 Liiite skeptisk till stoppknut på spunnen lina, anar att det kan slita mer på linan än om det vore nylon. Men vi får se, funkar gummiprylarna så är det ju utmärkt. Blir väl test till helgen som det ser ut. Ja, det gör det säkert. Jag tror det var i Magnus inlägg tidigare. Den kan behövas repeteras för den är bra. Det fungerar utmärkt men du får prova dig fram så att du inte drar åt den för hårt. Knuten nyper fast på spunnen/flätad lina. Så var det förr iaf. Till slut fick jag tag på en spunnen lina som det gick bra att göra stoppknutar på. Jag kan bara säga prova så får du se. Gör så! Skitfiske!
Publicerat Juli 31, 20241 yr På 2024-07-30 at 20:49 Hipshot sa: Ja.. Jonsson hade nog inte godkänt detta men han ligger o sover nu så det dröjer tills i morgon vid 04 innan facit kommer 😂 Riggat två spön för gösmete, ena m ståltafs andra m 0,50 fluorcarbon så får vi se hur det går 😳 Ser väl bra ut, men tänkte du meta lite över botten så finns väl risk att ståltafsen sjunker rätt hårt? Fick ett tips av en kille i affären när jag köpte krokar att man kan ha en tafs med bra flytbarhet som är avsedd för flugfiske. Om de flyter mer än fluxcarbonen låter jag vara osagt.
Publicerat Augusti 1, 20241 yr 7 hours ago Buck sa: Ser väl bra ut, men tänkte du meta lite över botten så finns väl risk att ståltafsen sjunker rätt hårt? Fick ett tips av en kille i affären när jag köpte krokar att man kan ha en tafs med bra flytbarhet som är avsedd för flugfiske. Om de flyter mer än fluxcarbonen låter jag vara osagt. Det beror väl på om han har något sänke. Sedan kan han ju mata ut linan långsamt så att den inte slår i botten. Jag fiskade aldrig direkt mot botten vid gös- o gäddmete. Jag hade ca 3-5 dm ovanför botten, De viktigaste är han har bygeln fälld så att linan kan löpa fritt ifall han skulle få någon gös eller gädda och sedan vänta 3-4 min så att fisken kan vända betet eller hur dom nu gör med räkor. Till mina päronflöten så kunde jag ha 15 g sänke o ca 60 g betesfisk utan att det syntes på flötet. Pinnen med flaggan i topp såg jag hela tiden.
Publicerat Augusti 1, 20241 yr Jag tänker mej att försöka kroka direkt vid napp.. om det kliver på en jättestor eller liten gös så vill jag INTE ha en krok långt ned i svalget. Just detta är lite knepigt med metet, risken är att det blir för illa krokat.. Även om det är kul så vill jag inte behöva slå ihjäl fisk i onödan. Man måste tänka på att begränsa mängden efterarbete med.. 3-5 dm ovan botten verkar helt vettigt! Jag tänker mej att jag kör över området med ekolodet och ser vart de står.. Men det brukar ligga någonstans där i djupet.
Publicerat Augusti 1, 20241 yr 1 hour ago Hipshot sa: Jag tänker mej att försöka kroka direkt vid napp.. om det kliver på en jättestor eller liten gös så vill jag INTE ha en krok långt ned i svalget. Just detta är lite knepigt med metet, risken är att det blir för illa krokat.. Även om det är kul så vill jag inte behöva slå ihjäl fisk i onödan. Man måste tänka på att begränsa mängden efterarbete med.. 3-5 dm ovan botten verkar helt vettigt! Jag tänker mej att jag kör över området med ekolodet och ser vart de står.. Men det brukar ligga någonstans där i djupet. Jag har provat och inte lyckats med ett direkt mothugg. Väntar du tills gösen eller gäddan har vänt på hela betet och låtit den svälja så har du kroken nere i svalget. Med enkelkrok så blir det genast lite svårare att få en krok att fästa direkt i mothugget. Dom där nya modenra cirekelkrokarna har jag inte anv. Många säa att dom är bättre vid ett direkt mothugg, men du vet ju aldrig var kroken är i eller utanför munnen när du gör mothugg. Då får du väl nöja dig med en fisk och åka hem och rensa fisken till middag. Hur djupt har du i sjön. Du har säkert nämnt det men det är inget som jag minns. Prova att meta någon runt 1 m under ytan om du är ute under natten. Ibland går dom högre upp vid mörker och jagar småfisk under ytan. Skitfiske!
Publicerat Augusti 1, 20241 yr 5 hours ago Hipshot sa: Jag tänker mej att försöka kroka direkt vid napp.. om det kliver på en jättestor eller liten gös så vill jag INTE ha en krok långt ned i svalget. Just detta är lite knepigt med metet, risken är att det blir för illa krokat.. Även om det är kul så vill jag inte behöva slå ihjäl fisk i onödan. Man måste tänka på att begränsa mängden efterarbete med.. 3-5 dm ovan botten verkar helt vettigt! Jag tänker mej att jag kör över området med ekolodet och ser vart de står.. Men det brukar ligga någonstans där i djupet. Löser ekolodet att visa fisk som nästan står på botten? Tycker du kan unna dig en trekrok, mothugg gör jag aldrig.
Publicerat Augusti 1, 20241 yr Tror det heta området är runt 4 meter och helt platt, finns inte en struktur alls där. Jag har riggat två spön ett med vanlig och ett med trekrok.. jag tror jag kommer rigga om så jag har trekrok på båda. En göskäft är full av tänder, tre krokar fyllda med räkor är inga problem att gapa i sig och tre krokar torde medge bättre krokning. Och ja, jag ser fisk på botten så vi kommer att söka upp dem först i lodet därefter börja fiska. I morgon kommer det nya spöt och kräftorna jag beställt.. ska se om det inte blir sjön redan i morgon kväll. Fick en massa plugg av en polare förförra veckan, han ska få gös i retur. Har tre fileade redan så en eller två till max i lämplig storlek säg 1,5 kg. De flesta man får i den här sjön jag ska till är betydligt tyngre så de vill jag gärna ha tillbaka i gott skick i vattnet.
Publicerat Augusti 2, 20241 yr Blir nog test i em, dåligt väder i helgen.. De ledade blyklumparna saknade krok.. har inte så stora krokar 😒
Publicerat Augusti 2, 20241 yr 4 hours ago Hipshot sa: Blir nog test i em, dåligt väder i helgen.. De ledade blyklumparna saknade krok.. har inte så stora krokar 😒 För att det ska bli ett bra gösfiske så behöver det inte vara en fin sommarkväll. När vi gjorde trollingdelen om gösfiske så var det hällregn och + 10 m/s ren nordan och Ralången ligger i princip norr-söder. Onsdag morgon var det uppehåll. Vi hade då sämsta väder av alla som deltog i filmen men fisk fick vi. Detta var från måndagen efter midsommar till onsdag morgon. Det är bra med lite oväder för det vänder och syresätter vattnet. Nu vill jag se fiske ifrån dig Hippen hela helgen oavsett väder. Lite regn o blåst får man inte dra sig för. Skitfiske!
Publicerat Augusti 3, 20241 yr Var ut igår.. lite segt, sjön är förbannat tråkig. Platt platt platt över allt utom på tre ställen. Två av de tre ställen är grynnor med eländiga stenar där man fastnar mellan bulingarna hela tiden. Började iaf direkt med en vertikalgös, det gick så fort att jag fick känslan av av att det kunde bli ralley. Men det var bara en slump.. hade några som steg mot jiggen men no joy. Hittade inte direkt någon koncentration av fisk heller, massor med mindre individer men när man sänkte ned jiggen så fick man genast referens med storleken på den.. Såg en riktigt jävla stor fisk på ett ställe, försökte hitta åt den igen men icke. Under den här tiden så hade jag metet i från båten när jag driftade.. märkte inget intresse alls där. Kändes lite ohett då jag inte heller såg speciellt mkt bra fisk. Fick givetvis knyta ny stoppknut.. två dessutom. Gummitutten vart ju direkt genomskuren av flätlinan när jag ändrade djup. Första stoppknuten såg bra ut men jag hade inte gått upp i grovlek nog så den drog rätt igenom flötet. Fick göra en ny över gamla med grövre grejer, då var det stopp. Testade att jigga med kräfta även. Men botten är förjävla trist, man fastnar hela tiden. Hann med en borre i alla fall samt ngt pet som jag missade att kroka. Hade ngn ambition att köra hela natten för att se om det vart aktivitet på morgonen men hade glömt ladda luren.. Var så j-la svårt att jigga med kräfta när jag inte såg spötoppen i mörkret. Grillade iaf korv, insåg att båtens linje var annorlunda när jag var själv så givetvis tippade grillen... med mot ena dragväskan. Lyckligvis var det bara lite glöd som hamnade där, kolen låg kvar i grillen. Rätt mysigt ändå ute på sjön själv mitt i natten.. hade en bättre fest en halv km bort. Någon herre med klart mkt mer motivation än förmåga sjöng Anthem från Chess med Tommy Körberg... De som hört den och vet hur det låter inser att det krävs en helvetets förmåga att klara partierna där Tommy klämmer i.. det gjorde inte denna snubbe Hemma 01 iaf. Mer sugen på Gaveln nu faktiskt, mindre med fisk minde med stor gös.. men in i helvete mkt roligare botten! Där går borrarna upp på slätbotten och jagar vilket gör kräftorna riktigt roliga.
Publicerat Augusti 4, 20241 yr 6 hours ago Hipshot sa: Var ut igår.. lite segt, sjön är förbannat tråkig. Platt platt platt över allt utom på tre ställen. Två av de tre ställen är grynnor med eländiga stenar där man fastnar mellan bulingarna hela tiden. Började iaf direkt med en vertikalgös, det gick så fort att jag fick känslan av av att det kunde bli ralley. Men det var bara en slump.. hade några som steg mot jiggen men no joy. Hittade inte direkt någon koncentration av fisk heller, massor med mindre individer men när man sänkte ned jiggen så fick man genast referens med storleken på den.. Såg en riktigt jävla stor fisk på ett ställe, försökte hitta åt den igen men icke. Under den här tiden så hade jag metet i från båten när jag driftade.. märkte inget intresse alls där. Kändes lite ohett då jag inte heller såg speciellt mkt bra fisk. Fick givetvis knyta ny stoppknut.. två dessutom. Gummitutten vart ju direkt genomskuren av flätlinan när jag ändrade djup. Första stoppknuten såg bra ut men jag hade inte gått upp i grovlek nog så den drog rätt igenom flötet. Fick göra en ny över gamla med grövre grejer, då var det stopp. Testade att jigga med kräfta även. Men botten är förjävla trist, man fastnar hela tiden. Hann med en borre i alla fall samt ngt pet som jag missade att kroka. Hade ngn ambition att köra hela natten för att se om det vart aktivitet på morgonen men hade glömt ladda luren.. Var så j-la svårt att jigga med kräfta när jag inte såg spötoppen i mörkret. Grillade iaf korv, insåg att båtens linje var annorlunda när jag var själv så givetvis tippade grillen... med mot ena dragväskan. Lyckligvis var det bara lite glöd som hamnade där, kolen låg kvar i grillen. Rätt mysigt ändå ute på sjön själv mitt i natten.. hade en bättre fest en halv km bort. Någon herre med klart mkt mer motivation än förmåga sjöng Anthem från Chess med Tommy Körberg... De som hört den och vet hur det låter inser att det krävs en helvetets förmåga att klara partierna där Tommy klämmer i.. det gjorde inte denna snubbe Hemma 01 iaf. Mer sugen på Gaveln nu faktiskt, mindre med fisk minde med stor gös.. men in i helvete mkt roligare botten! Där går borrarna upp på slätbotten och jagar vilket gör kräftorna riktigt roliga. Den sjön låter som Ralången nästan fast Ralången var som ett enda stort badkar. Gick från strandkanten och ut till sjöns sjupaste del som var runt 5 m vid högvatten, kanske 5,5 m vi riktigt högt vatten på vårkanten vid snösmältningen. Jag hittade strömfåran till Svartån som rinner norr ut i sjön och det var där jag fångade som mest gös och flera av dom största. Ralången har delvis blivt muddrad men jag vet inte hur stort område det gäller efter min flytt. Detta skedde runt 2020. Hygget el. rättare sagt f. d. Hygget har jag tipsat en kille om på fiskesnack som bor där nere. Man måste ju försöka hjälpa ungdomar så at tdom behåller intresset.
Publicerat Augusti 4, 20241 yr Detta är en populär post. Med hjälp av någon zinfandeldruva så klickades det hem en ny batch jiggar igår.. de här jävla dintub projekten.. "Sander Pro" mfl är ju förödande! Fattar inte vart man ska göra av alla prylar.. Spöt jag klickade hem var i alla fall mitt i prick! Vart riktigt trevligt att fiska med, har tre favvo riggar nu.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr Nytt test igår, vill fan hitta gösen i sjön! Vet att de finns där.. Började med att fiska direkt i viken där jag sjösätter, såg MASSOR med fisk i loden men omöjligt att avgöra vad det var. Tanken är att merparten förmodligen är ointressanta firrar men att det då borde finnas rovfisk i omgivningen? Men nojoy, inte ett pet varken på jigg eller vertikal. Gav mej ut till djuphålan men där var det helt lugnt, drog ngr kast bara för att men inget av intresse. Drog ut mitt på sjön och letade men fan heller.. styrde iväg mot ett område med hårdbotten där jag fått gös tidigare i utkanten. Drog några abborrar mest för att få känna lite liv i spöt sen drev jag ut mot vad jag tror kan vara göstillhåll.. Kändes lite spännande ett tag, såg några bra ekon och hittade för första gången någonsin lite lite struktur ute på plattbotten! Vet inte om de var allmänt off igår men det här området ska jag åka tillbaka till vid tillfälle helt klart. Hade trassel som fan med en rulle med.. bra rulle men flätlinan jävlades. Flera gånger när jag kastade så uppstod det trassel på linan i kastet, man märkte att det skramlade till i spöt och så kom det ngt litet skatbo in när man drog hem. Fick knyta om säkert 5-6 gånger sen ruttnade jag på skiten. Fattar inte hur problemet kan uppstå, tycker man hela tiden har hyggligt spänd lina när man vevar in. Jaja nya tag!
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 19 minutes ago Hipshot sa: Nytt test igår, vill fan hitta gösen i sjön! Vet att de finns där.. Började med att fiska direkt i viken där jag sjösätter, såg MASSOR med fisk i loden men omöjligt att avgöra vad det var. Tanken är att merparten förmodligen är ointressanta firrar men att det då borde finnas rovfisk i omgivningen? Men nojoy, inte ett pet varken på jigg eller vertikal. Gav mej ut till djuphålan men där var det helt lugnt, drog ngr kast bara för att men inget av intresse. Drog ut mitt på sjön och letade men fan heller.. styrde iväg mot ett område med hårdbotten där jag fått gös tidigare i utkanten. Drog några abborrar mest för att få känna lite liv i spöt sen drev jag ut mot vad jag tror kan vara göstillhåll.. Kändes lite spännande ett tag, såg några bra ekon och hittade för första gången någonsin lite lite struktur ute på plattbotten! Vet inte om de var allmänt off igår men det här området ska jag åka tillbaka till vid tillfälle helt klart. Hade trassel som fan med en rulle med.. bra rulle men flätlinan jävlades. Flera gånger när jag kastade så uppstod det trassel på linan i kastet, man märkte att det skramlade till i spöt och så kom det ngt litet skatbo in när man drog hem. Fick knyta om säkert 5-6 gånger sen ruttnade jag på skiten. Fattar inte hur problemet kan uppstå, tycker man hela tiden har hyggligt spänd lina när man vevar in. Jaja nya tag! När du fiskar i djuphåla så är det bara att fiska av i olika djup från botten o upp och det andra spöet uppifrån och ner. Ylen. n Huskvarna är en djup sjö och där fick man leta efter gösen i olika djup. Skitfiske!
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 59 minutes ago Hipshot sa: Nytt test igår, vill fan hitta gösen i sjön! Vet att de finns där.. Började med att fiska direkt i viken där jag sjösätter, såg MASSOR med fisk i loden men omöjligt att avgöra vad det var. Tanken är att merparten förmodligen är ointressanta firrar men att det då borde finnas rovfisk i omgivningen? Men nojoy, inte ett pet varken på jigg eller vertikal. Gav mej ut till djuphålan men där var det helt lugnt, drog ngr kast bara för att men inget av intresse. Drog ut mitt på sjön och letade men fan heller.. styrde iväg mot ett område med hårdbotten där jag fått gös tidigare i utkanten. Drog några abborrar mest för att få känna lite liv i spöt sen drev jag ut mot vad jag tror kan vara göstillhåll.. Kändes lite spännande ett tag, såg några bra ekon och hittade för första gången någonsin lite lite struktur ute på plattbotten! Vet inte om de var allmänt off igår men det här området ska jag åka tillbaka till vid tillfälle helt klart. Hade trassel som fan med en rulle med.. bra rulle men flätlinan jävlades. Flera gånger när jag kastade så uppstod det trassel på linan i kastet, man märkte att det skramlade till i spöt och så kom det ngt litet skatbo in när man drog hem. Fick knyta om säkert 5-6 gånger sen ruttnade jag på skiten. Fattar inte hur problemet kan uppstå, tycker man hela tiden har hyggligt spänd lina när man vevar in. Jaja nya tag! Har du någon bild på ekolodsskärmen när den visar fisk att lägga upp? Vad har du för rulle? Bromsar du vid kast med tummen?
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 5 hours ago lsjonsson sa: När du fiskar i djuphåla så är det bara att fiska av i olika djup från botten o upp och det andra spöet uppifrån och ner. Ylen. n Huskvarna är en djup sjö och där fick man leta efter gösen i olika djup. Skitfiske! Tack för tips! Nu såg jag ju på lodet att inte fanns något öht att söka efter där 4 hours ago Buck sa: Har du någon bild på ekolodsskärmen när den visar fisk att lägga upp? Vad har du för rulle? Bromsar du vid kast med tummen? Ngn liten shimano Catana och absolut inte överdrivet mkt lina på den, då brukar det kunna trassla. Men nu ska den nog väck, tror det från början är dotterns rulle så jag kan dra på ny lina där. Vet inte om det kan vara så att man drar in slacklina på spolen när man jiggar hem betet.. Men tycker ändå att det är konstigt att det händer. Möjligt att Wilda kört massa spinnare back in the days när hon fiskade och att det är massa tvinn på skiten.. Och nej, tog ingen bild.. men det var fan fisk över allt. Tyckte att ett och annat eko var lite större så hoppades på gös men icke. Iofs ganska grunt, runt 3 meter bara.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 32 minutes ago Hipshot sa: Tack för tips! Nu såg jag ju på lodet att inte fanns något öht att söka efter där Ngn liten shimano Catana och absolut inte överdrivet mkt lina på den, då brukar det kunna trassla. Men nu ska den nog väck, tror det från början är dotterns rulle så jag kan dra på ny lina där. Vet inte om det kan vara så att man drar in slacklina på spolen när man jiggar hem betet.. Men tycker ändå att det är konstigt att det händer. Möjligt att Wilda kört massa spinnare back in the days när hon fiskade och att det är massa tvinn på skiten.. Och nej, tog ingen bild.. men det var fan fisk över allt. Tyckte att ett och annat eko var lite större så hoppades på gös men icke. Iofs ganska grunt, runt 3 meter bara. Jaha, du kör haspel. Gör jag med nu mer, ruttnat på multi. Ja, har du för lite lina så bromsar den. Det blir ju lätt öglor, så antingen reda ut eller lägga på nytt. Tycker gott du kan unna dig en ny rulle. Mitt förslag är en 4000 storlek. Jag har nördat ner mig i haspelrullar totalt och provat de mesta från 500kr till 8000kr. Ska du ha mest rulle för pengarna så köp en okuma helios 40/4000. Ca 1300 spänn.
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 1 hour ago Hipshot sa: Tack för tips! Nu såg jag ju på lodet att inte fanns något öht att söka efter där Varsågod!
Publicerat Augusti 6, 20241 yr 2 hours ago Buck sa: Jaha, du kör haspel. Gör jag med nu mer, ruttnat på multi. Ja, har du för lite lina så bromsar den. Det blir ju lätt öglor, så antingen reda ut eller lägga på nytt. Tycker gott du kan unna dig en ny rulle. Mitt förslag är en 4000 storlek. Jag har nördat ner mig i haspelrullar totalt och provat de mesta från 500kr till 8000kr. Ska du ha mest rulle för pengarna så köp en okuma helios 40/4000. Ca 1300 spänn. Jag kör med haspel mestadels jag med. Beroende på vad man uppskattar hos en rulle så kan även begagnat vara ett alternativ. Jag kom över en grön ABU Cardinal C4 i nära nyskick till rimlig peng, bromsen är väl kanske inte riktigt i klass med min ABU Suverän och den saknar envägskullager men hela rullen andas kvalitet. Den är den jag använder mest och kommer att hålla hårt i.
Publicerat Augusti 7, 20241 yr 19 hours ago Buck sa: Jaha, du kör haspel. Gör jag med nu mer, ruttnat på multi. Ja, har du för lite lina så bromsar den. Det blir ju lätt öglor, så antingen reda ut eller lägga på nytt. Tycker gott du kan unna dig en ny rulle. Mitt förslag är en 4000 storlek. Jag har nördat ner mig i haspelrullar totalt och provat de mesta från 500kr till 8000kr. Ska du ha mest rulle för pengarna så köp en okuma helios 40/4000. Ca 1300 spänn. Den ska få ny lina, Spider Wire 0,13 tror jag det kan ha varit såg att jag hade en som låg i väskan.. Rullen i sig är jättetrevlig så det torde inte vara problemet utan ngt lin-relaterat. Storkleksmässigt så har jag bara smårullar 1-2000 typ.. Har ngr gamla grejer som är större men jag vet inte, de är rätt bengliga. 16 hours ago Järven sa: Jag kör med haspel mestadels jag med. Beroende på vad man uppskattar hos en rulle så kan även begagnat vara ett alternativ. Jag kom över en grön ABU Cardinal C4 i nära nyskick till rimlig peng, bromsen är väl kanske inte riktigt i klass med min ABU Suverän och den saknar envägskullager men hela rullen andas kvalitet. Den är den jag använder mest och kommer att hålla hårt i. Kul! Hade en Cardinal 44 som jag bytte med en kompis, fick en gammal abu mulitrulle som jag tänkte mej på ett isfiskespö och där sitter den nu. Det är märkligt vad preferenserna förändras, min all-time favvo är en svensktillverkad Cardinal 54 som står i garaget. Men den är fan lite tungvevad, har försökt att smörja efter bästa förmåga men den blir inte lättare för det. Tror helt enkelt att den är tungvevad och har alltid varit det problemet är att utvecklingen sprungit ifrån den så de rullar man köper nu är alla otroligt mkt lättare. Ska iaf göra ett nytt test med den och ytterligare en annan med lite service och omtanke för att se om det går att få snurr på grejerna. Oavsett så kommer Cardinalen inte flytta, den är min andra haspelrulle någonsin och den har jag haft sjukt mkt kul med back in the days då man bara hade en rulle. 16 hours ago Buck sa: Hippen, vill du investera i ny rulle har Dogger rätt sjuk rea nu! Fan.. sluta.. jag har ännu inte hämtat ut sista paketet jag klickade hem.. Men jag måste kolla, finns garanterat ngt man villhöver såg tex att det var klent med helt vita och motoroil jiggar för gös i lådan.. Edit: För lite promille kan fan inte handla fler jiggar innan jag vet vad som ligger i paketet på Ica.. 😄