Publicerat Augusti 7, 20241 yr 3 hours ago Hipshot sa: Kul! Hade en Cardinal 44 som jag bytte med en kompis, fick en gammal abu mulitrulle som jag tänkte mej på ett isfiskespö och där sitter den nu. Det är märkligt vad preferenserna förändras, min all-time favvo är en svensktillverkad Cardinal 54 som står i garaget. jag har också haft en 44:a. Fin rulle då sedan har dom utvecklats väldigt mycket. 50-serien som du nämner är dom bästa tycker jag. Helt ljudlösa. Jag har en 52:a o en 55:a. Dom är inte till salu. Sonen använder dom. Sedan har jag en föregångare till 50-serien som var 66X extra hög utväxling.
Publicerat Augusti 7, 20241 yr Detta är en populär post. 4 hours ago Hipshot sa: Kul! Hade en Cardinal 44 som jag bytte med en kompis, fick en gammal abu mulitrulle som jag tänkte mej på ett isfiskespö och där sitter den nu. Det är märkligt vad preferenserna förändras, min all-time favvo är en svensktillverkad Cardinal 54 som står i garaget. Men den är fan lite tungvevad, har försökt att smörja efter bästa förmåga men den blir inte lättare för det. Tror helt enkelt att den är tungvevad och har alltid varit det problemet är att utvecklingen sprungit ifrån den så de rullar man köper nu är alla otroligt mkt lättare. Serie 44/66, 55, samt C4 och Suverän (som även är konstruerad med flätlina i åtanke) var väl ABU:s "Top of the line" på den tiden det begav sig, tycker fortfarande 55 och C4 serien har kvaliteter som många nya rullar saknar, tillverknings toleranser utan glappa vevar o.s.v, snäckväxel i mässing och rostfritt, lättservade, slittåliga så dom kan gå i arv om man bara smörjer dom ibland. Men visst fanns det vissa nackdelar mot nyare rullar med, men jag gillar dom fortfarande. Ska jag vara ärlig har det mesta nytt under 1500:- i butikerna känts lite väl produktionsoptimerat rappel med "hipp" design för att jag ska lockas av dom.
Publicerat Augusti 10, 20241 yr Någon som pejlat av vad det finns för bra drag med vasskyddade krokar numera? Letade efter ett drag som hette NIX men det har gått ur produktion. Behöver ett lätt drag som går att släpa ovanpå vegetation.
Publicerat Augusti 10, 20241 yr 4 hours ago Nils l sa: Någon som pejlat av vad det finns för bra drag med vasskyddade krokar numera? Letade efter ett drag som hette NIX men det har gått ur produktion. Behöver ett lätt drag som går att släpa ovanpå vegetation. Jiggar med offset krokar funkar. Man missar dock en del hugg. Men har ändå varit väldigt framgångsrikt för mig.
Publicerat Augusti 10, 20241 yr 11 hours ago Nils l sa: Någon som pejlat av vad det finns för bra drag med vasskyddade krokar numera? Letade efter ett drag som hette NIX men det har gått ur produktion. Behöver ett lätt drag som går att släpa ovanpå vegetation. Håll ögonen på Tradera, där finns mycket äldre drag och om man har tålamod brukar det man söker ofta dyka upp förr eller senare.
Publicerat Augusti 11, 20241 yr 17 hours ago Nils l sa: Någon som pejlat av vad det finns för bra drag med vasskyddade krokar numera? Letade efter ett drag som hette NIX men det har gått ur produktion. Behöver ett lätt drag som går att släpa ovanpå vegetation. Prova på fiskesnack. https://www.fiskesnack.com/
Publicerat Augusti 12, 20241 yr Tjuvfiskaren – Alla har sagt att vild fisk kan man fiska utan fiskekort! https://fisheco.se/tjuvfiskaren-alla-har-sagt-att-vild-fisk-kan-man-fiska-utan-fiskekort/
Publicerat Augusti 13, 20241 yr Fan vad tungt det går med fisket! Var till skedis i em.. hittade ett ställe med grund hårdbotten där jag drog lite abborre men annars bara ngn enstaka. Inte ett jävla spår av alla gösar! Vi lodade runt där de brukar vara men icke.
Publicerat Augusti 14, 20241 yr 7 hours ago Hipshot sa: Fan vad tungt det går med fisket! Var till skedis i em.. hittade ett ställe med grund hårdbotten där jag drog lite abborre men annars bara ngn enstaka. Inte ett jävla spår av alla gösar! Vi lodade runt där de brukar vara men icke. Mycket av fisket går tungt under rötmånaden, Hippen!
Publicerat Augusti 14, 20241 yr Funderar på ett solorace i morgon i en annan sjö.. ska kolla vädret så får vi se.
Publicerat Augusti 15, 20241 yr 5 hours ago Hipshot sa: Funderar på ett solorace i morgon i en annan sjö.. ska kolla vädret så får vi se. Kör hårt hippen! Rötmånaden är snart slut!
Publicerat Augusti 15, 20241 yr Detta är en populär post. Dottern på körskola i en timme i Norrtälje.. som om jag verkligen behövde mer fiskeprylar? Lyckades dock behärska mej, ngr westinjiggar och en rulle lina. Hittade en lågprisjunkrulle som såg lite intressant ut, Shimano budget delux med bakmonterad slirbroms.. 400 kr.. och jag lyckades behärska mej! Vuxenpoäng..
Publicerat Augusti 15, 20241 yr Den är förjävla kul den där sjön! Tycker jag har nött rätt bra där hittade i alla fall en ny grynna och ett nytt område med massa struktur och hårdbotten. Testade div jiggar och skiftade sen till en sån här liten fisk med spinnsked i rumpan, de fiskar förjävla bra. Med hjälp av den lokaliserade jag abborrarna och sen skiftade jag till jigg igen. Fick ngr borrar på kräfta. Sen ringde Anton och ville haka på, bara att ta upp och köra tillbaka och hämta honom. Snurrade runt lite, drog lite abborre och ngr äckelhelgar sen ruttnade vi på vinden. Frisk vind helt klart.. sökte oss in i en vik som är ganska intressant, haft förjävla kul fiske på slöa abborrar där! Drev in där och fick plötsligt se rejält med fisk mitt i viken på runt 4 meter.. jiggade, körde kräfta men icke. Skiftade till vertikal men fan heller. Några av de där ekona var REJÄLT stora! Klockan gick, Anton hade en tid att passa så nollade där och drog hemåt med Anton. Hade en idé att köra tillbaka men när jag lämnat av Anton och tagit mej ut igen fick jag ett infall och kollade trycktanken... i princip soppatorsk! Vart slut för idag. Men förbannat kul sjö!
Publicerat Augusti 19, 20241 yr Detta är en populär post. Fick ett nytt gjutblock för carolina/texasrigsänken.
Publicerat Augusti 28, 20241 yr Detta är en populär post. Slängde i ett gäng burar igår. Fanns kräftor även denna gång 🥰
Publicerat September 3, 20241 yr Detta är en populär post. Är och hälsar på en gammal klasskompis från högskolan i Örebro. En mycket duktig gösfiskare som fått vara guide. Fick en på nästan 60cm i går. Det blir som stadiga hugg när de bestämmer sig för att mörda jiggen som sitter på ett spö avsett för 3- 18 grams beten rakt under båten på tre meters lina.
Publicerat September 3, 20241 yr 1 hour ago Nils l sa: Är och hälsar på en gammal klasskompis från högskolan i Örebro. En mycket duktig gösfiskare som fått vara guide. Fick en på nästan 60cm i går. Det blir som stadiga hugg när de bestämmer sig för att mörda jiggen som sitter på ett spö avsett för 3- 18 grams beten rakt under båten på tre meters lina. Grattis Nils!
Publicerat September 9, 20241 yr Tidig höst brukar ju innebära riktigt bra gösfiske.. Så icke idag. Såg fisk men de ville inte ha något av det jag dängde i skallen på dem.. Är ju ett väderomslag nu från knökvarmt till mer normalt, förmodligen det som får dem att tjura.. Lyckades dock äntligen lokalisera sjöns avskräde.. dvs ngr j-la öststatare som inte har rätt att fiska där! De hade byggt ett litet skjul på ett berg och hade två båtar på plats. Jag ska ta ett snack med markägaren, rätt säker på att han inte vet att de bor där. Tror deras äventyr i sjön är över..
Publicerat September 19, 20241 yr Detta är en populär post. Måste ha lite omväxling i höstbruket så det åkte i ett gäng kräftburar igår. Vittjade nu på morgonen och lät dom ligga kvar i sjön. Slängde i en rev på ett nytt ställe och det gav napp där med👍😊 Nya stället. Gamla vanliga
Publicerat November 20, 20241 yr Det världskända fiskeredskapsföretaget ABU Garcia har lagt ett storvarsel på större delen av sin personal. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fabrik-i-svangsta-lagger-storvarsel Snart är ABU ett minne blått i Sverige, är min gissning.
Publicerat November 20, 20241 yr 41 minutes ago lsjonsson sa: Snart är ABU ett minne blått i Sverige, är min gissning. Riktigt tråkigt om det skulle gå så med det klassiska företaget. Men utförsbacken har pågått i många år, jag minns när man först flyttade ut haspel tillverkningen från Svängsta till Bangladesh....kvalitetstapp som hette duga. Kugghjul i lättmetall i stället för som tidigare mässing, glappa och jävliga men "cool design," Sedan blev aldrig haspel tillverkningen sig lik, med ett undantag i ABU Suvärän rullen som var den sista som tillverkades i Svängsta. Men de Ambassadeur som görs i Sverige håller fortfarande hyggligt bra kvalitet.
Publicerat November 21, 20241 yr 8 hours ago Järven sa: Riktigt tråkigt om det skulle gå så med det klassiska företaget. Men utförsbacken har pågått i många år, jag minns när man först flyttade ut haspel tillverkningen från Svängsta till Bangladesh....kvalitetstapp som hette duga. Kugghjul i lättmetall i stället för som tidigare mässing, glappa och jävliga men "cool design," Sedan blev aldrig haspel tillverkningen sig lik, med ett undantag i ABU Suvärän rullen som var den sista som tillverkades i Svängsta. Men de Ambassadeur som görs i Sverige håller fortfarande hyggligt bra kvalitet. Ja visst är det riktigt tråkigt med ett sådant gamalt klassiskt företag. Ja, tyvärr har den pågått i många år när konkurrensen har varit stenhård från Asien.
Publicerat November 21, 20241 yr Förjävla tråkigt.. uppväxt med företaget som många andra. Men de blir väl utkonkurrerade av kinesisk massproduktion utan miljökrav och annat tjafs.. Var tvungen att googla på den där sista Cardinalen.. fick av en händelse se nedan länk.. Länk Verkar som gamla Cardinal är värdefulla? Har en 154:a kvar sedan back in the days, kanske inte så jättefin direkt, men helt klart fungerande. Värt att sälja?
Publicerat November 21, 20241 yr 7 hours ago Hipshot sa: Förjävla tråkigt.. uppväxt med företaget som många andra. Men de blir väl utkonkurrerade av kinesisk massproduktion utan miljökrav och annat tjafs.. Var tvungen att googla på den där sista Cardinalen.. fick av en händelse se nedan länk.. Länk Verkar som gamla Cardinal är värdefulla? Har en 154:a kvar sedan back in the days, kanske inte så jättefin direkt, men helt klart fungerande. Värt att sälja? Cardinal 52 och storebror 54 är mycket bra rullar, jag håller dom (även om jag inte ägt så har jag provar kompisarnas), Gröna Cardinal C3/C4 (äger själv) och haspeln ABU Suverän (äger själv) som det bästa när det gäller kvalitet ABU gjort i haspelväg. 154 är en förenklad modell av 54:an och betingar normalt inga större summor. Kolla Tradera för prisindikation, jag gissar på max en femhunka om den inte är i nyskick och med originalask.