Publicerat Maj 14, 201312 yr Ni fisketokar kanske kan hjälpa mig med ett litet bekymmer i trädgården min. Jag har en damm som,hyser ett bra bestånd av karp B-) Mitt problem startade när jag för några år sedan hade båge i den och ville att den skulle växa och bli stor ,mört införskaffades i en närbelägna sjö och sattes in i dammen! De är rätt bra på att föröka sig och äter numera upp de flesta yngel av.karp !! Frågan!hur lyckas jag decimera dem,utan att kroka alla karpfiskar?? Tjudra fast små gäddor som är tillräckligt stora att ta mörtarna men försmå för karpen Du skulle kunna använda gamla åleryssjor och släppa ut karpen om den hittar in.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Har ingen koll på ritning. Du får ta upp mjärden å sortera, förmodligen inget karpen tar skada av. Stor damm ? Å karpen bör vara skarpare än mörten å kanske lär sig att mjärden är big no no..iallafall om man tittar på all fantasifull utrustning/beten som finns i genren ;-) Förbaskat kul med damm!! Sortera fisk kan ju bli lite intressant ändå eftersom jag inte har 100 koll på vad som simmar i den i dagsläget Dammen är ca:25m lång och bredast ca:10m och formad som ett B djupaste stället är ca:3,5m och det går en naturlig bäck till och från Mina karpar tar dock på det mesta som man viftar framför nosen på dem Dammar är förbaskat kul!!
Publicerat Maj 15, 201312 yr Jag känner en här i Kalix som gör egna mjärdar. Ge mig en ritning så ska jag prata med gubben. Tack men jag tänkte jag skulle få tillverka en på egen hand!! Knixa till lite armering och vira nät runt men jag har inte sett en mjärde på nära håll, de är inte så vanliga här , bara insjö prylar om jag förstår det rätt.. Du har inte en enkel ritning själv att undvara?
Publicerat Maj 15, 201312 yr Tjudra fast små gäddor som är tillräckligt stora att ta mörtarna men försmå för karpen Du skulle kunna använda gamla åleryssjor och släppa ut karpen om den hittar in. Små elaka gäddor med Nithalsband som står och lurar Mina karpar är i de flesta storlekar så även en lite gädda kan få sig lite käk med blingfärger Ålryssjor har jag sedan Farfars gömslen röjdes men de är lite svåra att använda i dammen skulle jag tro. Annars ingen dum ide!! kanske kan korta ner en av dem lite men de små mörtarna lär ju simma fritt in och ut eftersom maskorna är ganska stora i ryssjor
Publicerat Maj 15, 201312 yr Tack men jag tänkte jag skulle få tillverka en på egen hand!! Knixa till lite armering och vira nät runt men jag har inte sett en mjärde på nära håll, de är inte så vanliga här , bara insjö prylar om jag förstår det rätt.. Du har inte en enkel ritning själv att undvara? OK! Jaja, det blir säkert bra med lite armeringsjärn och så. Nej, det har jag inte men du kan se i länken hur dom ser ut. https://www.google.se/search?q=mj%C3%A4rde&hl=sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UnCTUfaRDOOn4gTUqYGQBA&sqi=2&ved=0CEMQsAQ&biw=1680&bih=830 Lycka till o skitfiske på dig!
Publicerat Maj 15, 201312 yr OK! Jaja, det blir säkert bra med lite armeringsjärn och så. Nej, det har jag inte men du kan se i länken hur dom ser ut. https://www.google.se/search?q=mj%C3%A4rde&hl=sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UnCTUfaRDOOn4gTUqYGQBA&sqi=2&ved=0CEMQsAQ&biw=1680&bih=830 Lycka till o skitfiske på dig! Mer behövs inte ! Det fanns bilder som visar hur de är uppbyggda. Tackar! Ska bara få tummen ur och göra det också
Publicerat Maj 15, 201312 yr Mer behövs inte ! Det fanns bilder som visar hur de är uppbyggda. Tackar! Ska bara få tummen ur och göra det också Ok! Varsågod! Det är inte det lättaste att få tummen ur _________ och göra det också.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Jaha då har man blivit intrevjuvad av RadioVästerbotten då. Sänds imorgon bitti men vet inte vilken tid det blir men någon gång mellan 0610 och frammåt.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Jaha då har man blivit intrevjuvad av RadioVästerbotten då. Sänds imorgon bitti men vet inte vilken tid det blir men någon gång mellan 0610 och frammåt. Då får man lyssna på webradion o radio Västerbotten imorgon. http://sverigesradio.se/norrbotten/
Publicerat Maj 15, 201312 yr Tjudra fast små gäddor som är tillräckligt stora att ta mörtarna men försmå för karpen Du skulle kunna använda gamla åleryssjor och släppa ut karpen om den hittar in.Små elaka gäddor med Nithalsband som står och lurar Mina karpar är i de flesta storlekar så även en lite gädda kan få sig lite käk med blingfärger Ålryssjor har jag sedan Farfars gömslen röjdes men de är lite svåra att använda i dammen skulle jag tro. Annars ingen dum ide!! kanske kan korta ner en av dem lite men de små mörtarna lär ju simma fritt in och ut eftersom maskorna är ganska stora i ryssjor Vad är det för karpar, koi, gräs eller spegel? Det är bara att dra ut dem med ett rep, använd en strut + nät så blir det nog bra Dom små kan nog vara gissel att få bort om du inte lyckas pricka ett solande stim med kastnät
Publicerat Maj 16, 201312 yr Vad är det för karpar, koi, gräs eller spegel? Det är bara att dra ut dem med ett rep, använd en strut + nät så blir det nog bra Dom små kan nog vara gissel att få bort om du inte lyckas pricka ett solande stim med kastnät Koi och 1 st Gräskarp finns i dammen , förutom alla Mörtar då För några år sedan pumpade jag ur allt vatten 110m3 tror jag det var samtidigt som jag fångade upp alla fiskar. Det är betydligt flera Koikarpar i dagsläget så det blir nog ett drygt jobb denna gången Sommarsysselsättning
Publicerat Maj 16, 201312 yr Koi och 1 st Gräskarp finns i dammen , förutom alla Mörtar då För några år sedan pumpade jag ur allt vatten 110m3 tror jag det var samtidigt som jag fångade upp alla fiskar. Det är betydligt flera Koikarpar i dagsläget så det blir nog ett drygt jobb denna gången Sommarsysselsättning Matar du fiskarna ordentligt så att du får upp rekordfiskar också? Jaja, du har det du gör Tjörnbon.
Publicerat Maj 16, 201312 yr Författare Här inslaget jag pratade om igår som sändes två gånger idag på Radio Västerbotten det som jag lägger här är det längre inslaget Vet inte hur länge det kommer att ligga ute för att man kan höra på det. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5535030
Publicerat Maj 16, 201312 yr Nja! Rekordfiskar kanske är att överdriva men de börjar bli rätt kralliga! Den vita firren ligger väl på ca:kilot + men är hälften så stor som Gräskarpen
Publicerat Maj 16, 201312 yr Vad är det för karpar, koi, gräs eller spegel? Det är bara att dra ut dem med ett rep, använd en strut + nät så blir det nog bra Dom små kan nog vara gissel att få bort om du inte lyckas pricka ett solande stim med kastnät Koi och 1 st Gräskarp finns i dammen , förutom alla Mörtar då För några år sedan pumpade jag ur allt vatten 110m3 tror jag det var samtidigt som jag fångade upp alla fiskar. Det är betydligt flera Koikarpar i dagsläget så det blir nog ett drygt jobb denna gången Sommarsysselsättning Det låter ju fint Har haft en massa koi i varierande storlek upp till kilot och guldfisk, guldid, sutare, gräskarp, pakku, guppy och signalkräftor i våran trädgårds damm. Kul är det att hålla på
Publicerat Maj 16, 201312 yr Inga ätbara firrar Tjörnbo ? Jag hade öringar och insjöharrar min, helt kalas att först lägga en fluga för att sedan lägga en på grillen. Färskare än så går det inte att få. Saknar nåt vatten här på går´n.
Publicerat Maj 16, 201312 yr Det låter ju fint Har haft en massa koi i varierande storlek upp till kilot och guldfisk, guldid, sutare, gräskarp, pakku, guppy och signalkräftor i våran trädgårds damm. Kul är det att hålla på Visst är det skoj!
Publicerat Maj 16, 201312 yr Inga ätbara firrar Tjörnbo ? Jag hade öringar och insjöharrar min, helt kalas att först lägga en fluga för att sedan lägga en på grillen. Färskare än så går det inte att få. Saknar nåt vatten här på går´n. Från början så hade jag Regnbåge i dammen, riktigt kul Men även om det går en bäck igenom så blev det lite syrefattigt på sensommaren så de trivdes inte fullt ut. Karpen har ju inte de problemen utan verkar stortrivas. Vill jag ha färsk fisk så bor jag ju nära havet vilket borgar för Havsöringen Inte dum på grillen vill jag lova
Publicerat Maj 16, 201312 yr Jag hade nåågot längre till ädelfisken, men tror hugggarantin är större hemmavid om man nu bjudit på grillkväll Koikarp är religion i Asien, helt sjuka priser!
Publicerat Maj 16, 201312 yr Jag hade nåågot längre till ädelfisken, men tror hugggarantin är större hemmavid om man nu bjudit på grillkväll Koikarp är religion i Asien, helt sjuka priser! Kanske ska sälja några då Tydligen så har jag några som är lite ovanliga!! blå sidor på dem
Publicerat Maj 16, 201312 yr Rätt sort å färg så handlar det om 100 000tals kronor, såg för några år sedan att finns flera tidningar(utrikiska) som bara handlar om koi
Publicerat Maj 16, 201312 yr 100 000 hade suttit fint Jag misstänker att några av mina finare kan vara värd mellan 500-1000 men de vill man ju inte sälja inte grilla heller
Publicerat Maj 16, 201312 yr Nja! Rekordfiskar kanske är att överdriva men de börjar bli rätt kralliga! 2013 05 16 057.JPG Den vita firren ligger väl på ca:kilot + men är hälften så stor som Gräskarpen Ok! Dom kan ju nå rätt skapliga vikter dessa karpar och ge dig en rejäl fajt.
Publicerat Maj 16, 201312 yr Ok! Dom kan ju nå rätt skapliga vikter dessa karpar och ge dig en rejäl fajt. Får ta dem på fluga så kan det nog vara kul!!
Publicerat Maj 16, 201312 yr Får ta dem på fluga så kan det nog vara kul!! Ja, du får väl göra det men glöm inte att sätta dit något majskorn med någon maggot på flugkroken också. Går det inte att bottenmeta med flugspö om du sätter en sjunkande tafs o krok med majs o maggot??? Dom brukar behöva lång tid att svälja betet nämligen.