Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Lyckades få en lite otippad fångst i struten i natt :smile:

post-4850-0-50237900-1369063592_thumb.jp

De måste ha vandrat upp i från havet 3km för vad jag vet så ska det inte finnas Ål i närheten annars.

Dottern ropade att det låg ormar i ryssjan när vi började dra in den så jag trodde att snokarna hade råkat simma in i den, detta blev ju bättre :thumbsup:

Kan undra hur många där finns i dammen när jag lyckades få 2 i ryssjan första natten??

Ålarna finns överallt, dov kan tom förflytta sig på gräs om det är dagg :) Dom äter mörten och säkert koi om det finns några små :wink: Det finns säkert fler, meta med mört/stagg på natten och kolla på morgonen så får du se :thumbsup: Men tänk på att dom är fridlysta nu!
  • Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Vi har såna här i sjöarna också men dom vågar jag inte få på i min flytring :smile: Har fått en på 112cm som störst, brukar du ta några däruppe då? :woot::yes:

Jag har lyckats med 1st 10klubbare men den satt långt inne och lyckades precis väga över på 10,75kg även om tjärnarna härikring brukar släppa några stycken under en 10års period så får man ligga i eller ha ordentlig tur för att hitta dem..
Vi fick 3 på 2mån på 8, 9.6 och 11.5 och det var fler som fick större med så dom finns allt här men det finns alltid en mindre som hinner före till kroken :tongue:
Publicerat

Du ska ju ha Banjon med dig också. :thumbsup:

Bra fiskelycka ser jag gubbe. :smile:

He he kanske vore ett knep o få mer fisk  :cool:

Ja tappa två fina men det var ett nytt fint ställe jag hittat så nästa gång åker dom upp  :biggrin:

Har börjat o fiska med lite olika carp riggar o pellets o fixar lite olika mäsk blandningar som ska prövas så få se om det ökar chancerna  :biggrin:

Mvh.

Publicerat

Lyckades få en lite otippad fångst i struten i natt  :smile:

attachicon.gifDSC_0448.JPG

De måste ha vandrat upp i från havet 3km för vad jag vet så ska det inte finnas Ål i närheten annars.

Dottern ropade att det låg ormar i ryssjan när vi började dra in den så jag trodde att snokarna hade råkat simma in i den, detta blev ju bättre  :thumbsup:  

Kan undra hur många där finns i dammen när jag lyckades få 2 i ryssjan första natten??

Se där ja!

Grattis till den fångsten Tjörnbon! :smile:

Blir gott att äta säg el. går dom ut på svarta marknaden och en extra förtjänst in i plånboken?. :thumbsup:  :wink:

Publicerat

Större än medel förstås  :sleep:

En Gädda på + 10kg går ju inte att äta  :wink:

Ok!

Går och går gör den ju men det är inte mycket att äta om man är kräsen på fiskens kvalitet. :thumbsup:

Grattis till 10-klubben. :smile:

Jag har varit nära flera gånger men än har jag inte lyckats komma över 10 kg mer än på gös (11,26 kg och sedan har jag flera just under 10 och en Håkärring 18 kg).

Publicerat

Ålarna finns överallt, dov kan tom förflytta sig på gräs om det är dagg :) Dom äter mörten och säkert koi om det finns några små :wink: Det finns säkert fler, meta med mört/stagg på natten och kolla på morgonen så får du se :thumbsup: Men tänk på att dom är fridlysta nu!

Ja de fick simma tillbaka ner i dammen igen :smile:  till Sambons förskräckelse för hon gillar inte ormar något vidare och dessa var lite för lika dem :cool:

Om de tar några yngel så må det vara hänt , det är värre med mörten som ynglar av sig i tusental och tar över stället. :dry:

Publicerat

Ok!

Går och går gör den ju men det är inte mycket att äta om man är kräsen på fiskens kvalitet. :thumbsup:

Grattis till 10-klubben. :smile:

Jag har varit nära flera gånger men än har jag inte lyckats komma över 10 kg mer än på gös (11,26 kg och sedan har jag flera just under 10 och en Håkärring 18 kg).

Tack! men det var säkert 15 år sedan jag fick den :tongue:

Det borde finnas några nya monster vid det här laget :happy:

Håkärring på 18kg :thumbsup:  Där blev jag lite avis! :smile:

Publicerat

Tack! men det var säkert 15 år sedan jag fick den :tongue:

Det borde finnas några nya monster vid det här laget :happy:

Håkärring på 18kg :thumbsup:  Där blev jag lite avis! :smile:

Ja, det gör det säkert. Jag vet inte hur många tim som jag bakom mig i detta fiske o har även fiskat i kanonvatten men ännu inte lyckats passera 10 kg. :sad:

Ja det gör det säkert men dom är inte så lättlurade som man alltid hoppas på. :sad:

Har du försökt att meta upp dom med mört o ett glidflöte.

Kul o avkopplande fiske ist för att ligga o köra runt och höra på puttrande ljudet från en 2-taktare om man nu inte har en 4-takatre som går betydligt tystare.

Det var ett baranarov Tjörnbon. Inte mycket mer än nyfödd. Ca. 350 m djup utanför Harstad, Norge.

Lite att läsa!

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36208-hur-fiskar-man-haakaerring/#entry585827

:thumbsup: 

Publicerat

:happy: jag är av den sorten som inte kan sitta still några längre stunder när det verkar finnas outforskad mark lite längre fram :tongue:

Att sakta puttra fram funkar bra för mig även om min 2 taktare både puttrar och fräser om vart annat :happy:

Dock så har jag metat med mört en hel del tidigare och till och med tappat ett spö på det viset :blush:  man bör ha bromsen väldigt löst spänd om man lägger ifrån sig spöt på backen :biggrin: ..

Norsk fiskeresa hade varit fint, jag hade inte haft något emot att jigga upp en Hälleflundra på 100kg :cool:

Publicerat

:happy: jag är av den sorten som inte kan sitta still några längre stunder när det verkar finnas outforskad mark lite längre fram :tongue:

Att sakta puttra fram funkar bra för mig även om min 2 taktare både puttrar och fräser om vart annat :happy:

Dock så har jag metat med mört en hel del tidigare och till och med tappat ett spö på det viset :blush:  man bör ha bromsen väldigt löst spänd om man lägger ifrån sig spöt på backen :biggrin: ..

Norsk fiskeresa hade varit fint, jag hade inte haft något emot att jigga upp en Hälleflundra på 100kg :cool:

Ok! Jag hade som ett ställe i Ralången där jag metade gös och det var 100%-igt. Ingen dag behövde man åka fisklös ifrån den platsen. :smile: Jag tyckte att det var avkopplande att se mörten simma runt med flötet och sedan försvann det helt plötsligt och det började löpa ut linan från spolen på rullen i snabb takt och då visste man att det var något på G. Man fick ju ta med sig kaffe o fika o någon kall pilsner så gick kvällen bra. :thumbsup:  :yes: Jag hade alltid bygeln utfälld på haspeln el. spolen frikopplad på mulitplikatorullen. Jag har därmed inte tappat något spö på det sätten men där emot for det över relingen en gång när jag rodde drag i en mindre sjö o fick bottennapp. Jag slängde i ankaret o av med kläderna o hoppade i näck efter spöet. :thumbsup:

Visst hade det varit kul med 100 kg hälleflundra på kroken. Jag har haft stort på i Norge men jag vet inte vad. Kompisen körde efter den i ca 20 min med sin båt och vi fick aldrig se vad det var för något så den gåtan förblir olöst. :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Gårkvällens fångst, en Skrubba och en Sandskädda, håller på att spara ihop till en plattfisksoppa så även om det inte var några jättefiskar så fick de följa med hem. Lustigt hur en del plattfiskar utvecklas åt olika håll, om dom har vänstermage eller högermage, så att säga.

När det snackas storgädda så är mitt rekord 11.7 kg. Men då var man liten grabb, kom med i lokaltidningen, på löpet och allt, lever på den meriten än  :smile:

post-14396-0-67228200-1369137995_thumb.j

Publicerat

Gårkvällens fångst, en Skrubba och en Sandskädda, håller på att spara ihop till en plattfisksoppa så även om det inte var några jättefiskar så fick de följa med hem. Lustigt hur en del plattfiskar utvecklas åt olika håll, om dom har vänstermage eller högermage, så att säga.

När det snackas storgädda så är mitt rekord 11.7 kg. Men då var man liten grabb, kom med i lokaltidningen, på löpet och allt, lever på den meriten än  :smile:

Det var fina plattfiskar på fotot! Grattis! :smile:

Grattis till den lilla krokodilen. :thumbsup:

Publicerat

Ok! Jag hade som ett ställe i Ralången där jag metade gös och det var 100%-igt. Ingen dag behövde man åka fisklös ifrån den platsen. :smile: Jag tyckte att det var avkopplande att se mörten simma runt med flötet och sedan försvann det helt plötsligt och det började löpa ut linan från spolen på rullen i snabb takt och då visste man att det var något på G. Man fick ju ta med sig kaffe o fika o någon kall pilsner så gick kvällen bra. :thumbsup:  :yes: Jag hade alltid bygeln utfälld på haspeln el. spolen frikopplad på mulitplikatorullen. Jag har därmed inte tappat något spö på det sätten men där emot for det över relingen en gång när jag rodde drag i en mindre sjö o fick bottennapp. Jag slängde i ankaret o av med kläderna o hoppade i näck efter spöet. :thumbsup:

Visst hade det varit kul med 100 kg hälleflundra på kroken. Jag har haft stort på i Norge men jag vet inte vad. Kompisen körde efter den i ca 20 min med sin båt och vi fick aldrig se vad det var för något så den gåtan förblir olöst. :smile:  :thumbsup:

Det är sådana fiskeminnen som man aldrig glömmer :thumbsup: både vad gäller kall öl och det man inte fick upp i båten :happy:

Jag brukar ställa bromsen så pass löst att det inte är några problem för då hör man när det händer grejer!

Det största jag fått är en Stingrocka på Canarie holmarna 80kg , enorm!! :ohmy: skit tråkigt fiske för de lägger sig ner på botten som en sugpropp och sedan får man nöta långsamt :down:  de har aldrig riktiga grejer på de där båtarna så att man kan ta i lite. :dry:

0,35 nylonlina på djuphavs fiske :wallbash:

Publicerat

Visst är det så! Sedan är det ju bra om man har med sig en kylväska som håller pilsnern kall under kvällen o inte pissljummen. :thumbsup:

Jag vet att det går att göra så också.

Se där ja! Då fick du lite att göra. Fin fisk. Jag hade gärna velat veta vad jag hade på kroken uppe i Harstads djupa vatten på drygt 200 m djup.

Ska vi göra affär på en sådan här så har du en rulle som klarar det mesta??? Priset blir ju där efter för det är kvalitet vi pratar om.

http://www.tackledirect.com/everol-12-0-two-speed-series-reel.html

Jag bara skojar med dig. Jag har sålt 12/0 men hade gärna velat ha kvar den som minne men så blev det inte. :sad:

Jag har kvar en mellanmodell 6/0 som tar 600 m 0,50 mm lina. Skivbroms. Det är bara att ta en hink vatten och slö över skivbromsen om den blir överhettad. :thumbsup:

Publicerat

Fina prylar  :smile:

Själv köpte jag en begagnad på blocket (dock inte något dyrt märke) som tydligen varit i Amasonas på Malfiske  :happy:

Minns inte vad den hade för kapacitet men det var tillräckligt för mig och min trädgårdsdamm i varje fall  :tongue:

Publicerat

Fina prylar  :smile:

Själv köpte jag en begagnad på blocket (dock inte något dyrt märke) som tydligen varit i Amasonas på Malfiske  :happy:

Minns inte vad den hade för kapacitet men det var tillräckligt för mig och min trädgårdsdamm i varje fall  :tongue:

Ja, det är det verkligen! Jag köpte 12/0 -79 o (6/0) -80. Dom var inte billiga men jag fick dom till rätt pris o prylnörd som var på den tiden när det gällde fiskeredskap så köpte man grejor som höll den högre kvaliteten på marknaden. Det fanns ett företag i Trollhättan som hade agenturen på dom i Sverige o skulle sluta att importera dom p g a för liten efterfråga. Jag vet inte men jag tror att EL-GE, Gbg och Adexa är ett o samma företag numera. Den ena har köpt den andra men vem som har köpt vem vet jag inte.

Ok! Haha! En karp på några kg fodrar nog med lina för att du ska kunna bärga den.

Publicerat

Norra Hallands löpsedel, Fredagen den 5 april 2002

Hehe  :smile:  :smile:

post-14396-0-99900100-1369206007_thumb.j

Publicerat

Norra Hallands löpsedel, Fredagen den 5 april 2002

Hehe  :smile:  :smile:

Jag tycker att den såg lite kort ut för vikten men det stämmer nog. :thumbsup:

Grattis till ynglingen! :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Jobbar eftermiddag men suget blev för starkt. Drog iväg och testade efter jobbet men det låg lite is kvar i vikarna så det var svårt att kasta. Fick en halvkilos regnbåge som ska stekas nu.

Publicerat

Jobbar eftermiddag men suget blev för starkt. Drog iväg och testade efter jobbet men det låg lite is kvar i vikarna så det var svårt att kasta. Fick en halvkilos regnbåge som ska stekas nu.

Låter gott :thumbsup:

Publicerat

Jag tycker att den såg lite kort ut för vikten men det stämmer nog. :thumbsup:

Grattis till ynglingen! :smile:  :thumbsup:

110 cm eller nått vill jag minnas! Den var tung för sin längd ja, tjock och full av rom, såhär i efterhand kanske man inte skulle tagit upp den, för det var inget att äta, smakade som en björk ungefär. Men samtidigt kanske man räddat livet på en massa ädelfisk genom att hindra denna att släppa ut sin rom. Lite kluvet.

Publicerat

110 cm eller nått vill jag minnas! Den var tung för sin längd ja, tjock och full av rom, såhär i efterhand kanske man inte skulle tagit upp den, för det var inget att äta, smakade som en björk ungefär. Men samtidigt kanske man räddat livet på en massa ädelfisk genom att hindra denna att släppa ut sin rom. Lite kluvet.

Ok! Det är ju lite kort för vikten men den är ju rund o fet ist så det går ju jämt ut. Det är väl inget fel i det.  :thumbsup:

Publicerat

Den som jag fick var 120cm men den du stoltserar i tidningen ser ju ut att ha svalt en fotboll så det stämmer säkert.. :happy:

Publicerat

Den som jag fick var 120cm men den du stoltserar i tidningen ser ju ut att ha svalt en fotboll så det stämmer säkert.. :happy:

Ja, det gör det säkert. Den ser ju snarare ut att ha svalt en handboll ist för fotboll. :thumbsup:  :wink:  :yes:

Publicerat

Ja, det gör det säkert. Den ser ju snarare ut att ha svalt en handboll ist för fotboll. :thumbsup:  :wink:  :yes:

Säger sport token :tongue: