Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Tror också att det är väl tilltaget! Får det till helgen så då får jag se hur det ser ut.

Hur kollar jag linkapacitet, och varför? :D

Visst är det det. Ok!

Det jag har lyckats hitta är att den tar 320 yards 20 lb lina och det motsvarar ungefär 0,40 mm. Ta och köp 0,50 o lägg på.

Se alltid till så att du har rullen full med lina. Hur många m 0,50 den tar vet jag inte men jag gissar runt 250-300 m någonstans.

Full spole innebär att det går lättare att veva in fisken för varje vevtag som du tar. :thumbsup:

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Tror också att det är väl tilltaget! Får det till helgen så då får jag se hur det ser ut.

Hur kollar jag linkapacitet, och varför? :D

Det står på spolen hur mycket lina det går på vid olika dimensioner. Det är bra att veta om man ska kasta långt eller ska fiska efter tex lax som kan ta en del lina under drillen :) Har du för mycket lina på en spole blir det ett skatbo när du kastar.
Publicerat

Har du för mycket lina på en spole blir det ett skatbo när du kastar.

Det behöver inte bli något skatbo på rullen om man har ställt bromsen rätt. :smile:

Kan du inte det så ska du inte han någon Multiplikatorrulle. :tongue:  :yes:  :cool:

Publicerat

Det behöver inte bli något skatbo på rullen om man har ställt bromsen rätt. :smile:

Kan du inte det så ska du inte han någon Multiplikatorrulle. :tongue::yes::cool:

Nu syftade jag mer på haspel än multi rulle, hade inte kolla länken innan ;) Jag kör bara fluga numera så jag använder rullen endast som "linhållare" :cool:
Publicerat

Aha, men Jonsson har aldrig haft problem med haspel heller bara man har en bra lina som är mjuk och smidig som inte rullar upp sig själv.

Jag har förstått det av ditt skrivande. :thumbsup:

Publicerat

Är det metspö och vara bakom flötet som gäller el. spinnspö? :thumbsup:  :wink:

Tjoa till när du kommer uppåt så kan vi träffas på Shell, Töre över en kopp o surra lite skit. :thumbsup:

Det är en bra knutpunkt. Jag o en kompis träffade Flex o en polare till han där när dom kom från fjällen. :cool:

Jag är snäll, trevlig o bits inte. :thumbsup:  :biggrin:

Jag ska bjuda dig på Jonssons delikatess då också, så får jag ett utlåtande från dig också. :biggrin:

Klart jag hör av mig, vore kul att retas lite live. Metspö är ju en ingrediens i fiske för mig, men flöte har jag aldrig använt. Fiskar även mycket med spinn, har ett flugspö, men det är inte samma sak som att kunna använda det, tyvärr. En smakbit på Jonssons torkade skulle sitta fint inför resten av vägen.
Publicerat

Klart jag hör av mig, vore kul att retas lite live. Metspö är ju en ingrediens i fiske för mig, men flöte har jag aldrig använt. Fiskar även mycket med spinn, har ett flugspö, men det är inte samma sak som att kunna använda det, tyvärr. En smakbit på Jonssons torkade skulle sitta fint inför resten av vägen.

Det låter bra! Ska bli kul att träffas! Ok! Jag har fiskat både med o utan flöte. Fiskat små öringar i bäck med en krok, lite sänke, lina o en lagom stor mask på kroken. :thumbsup:

Ja, jag ska ta med en bit åt dig. :yes:

Publicerat

Visst är det det. Ok!

Det jag har lyckats hitta är att den tar 320 yards 20 lb lina och det motsvarar ungefär 0,40 mm. Ta och köp 0,50 o lägg på.

Se alltid till så att du har rullen full med lina. Hur många m 0,50 den tar vet jag inte men jag gissar runt 250-300 m någonstans.

Full spole innebär att det går lättare att veva in fisken för varje vevtag som du tar. :thumbsup:

Tack, förstår nästan iallafall :)

Går tillbaka till det du skrev när jag har grejerna framför mig!

Publicerat

Tack, förstår nästan iallafall :)

Går tillbaka till det du skrev när jag har grejerna framför mig!

Varsågod! :thumbsup:

Gör så! :smile:

Publicerat

Igårkväll hade vi fint fiske! Kastmete med räka var metoden. Vitlingen var sjukt jävla sugen på flugan också, men snärtade bara till den så flugspöet fick vika hädan :smile:

Inte jättekul att ställa sig och fliéa när man kommer hem kl 23 men det var skönt att få det gjort direkt  :thumbsup:

post-14396-0-54143400-1369899273_thumb.j

post-14396-0-53466700-1369899276_thumb.j

post-14396-0-40921500-1369899309_thumb.j

post-14396-0-74892700-1369899311_thumb.j

Publicerat

Det ser bra ut Emil! :smile:

En bra kväll m a o. :thumbsup:

Grattis och det är ju gott med lite färsk fisk. :smile:

Publicerat

Igårkväll hade vi fint fiske! Kastmete med räka var metoden. Vitlingen var sjukt jävla sugen på flugan också, men snärtade bara till den så flugspöet fick vika hädan :smile:

Inte jättekul att ställa sig och fliéa när man kommer hem kl 23 men det var skönt att få det gjort direkt  :thumbsup:

Grattis till fiskelyckan :thumbsup:

Hur tillagar du Näbbgäddan?

Publicerat

Är dom goda näbbgäddorna?

Eller ja, jag tror inte du tar hem fisk du tycker är äcklig men hur smakar dom kanske är vettigare formulerat?

Publicerat

Inte jättekul att ställa sig och fliéa när man kommer hem kl 23 men det var skönt att få det gjort direkt :thumbsup:

Grattis till Gråsejen och horngäddorna! :)
Publicerat

Jag tycker att det är vitling, sejen sen lite annorlunda ut.

Vitlingvitling500.jpg

Sej sej500.jpg

Publicerat

Näbbgäddan skär jag ut ryggfiléerna på och steker i smör. Ibland tar jag bara ur dom, delar i två-tre delar och varmröker.

Jag tycker att det är riktigt gott, och tar man bara ryggen så blir det 100% benfritt.

Publicerat

Vitlingvitling500.jpg

Sej sej500.jpg

Om du tittar på första fotot där du har fiskarna liggandes jämte varandra så ser du att överläppen är lika lång som på sejen om du jämför med vittlingen som har en längre överläpp.

Jag vill ha det till sej också.

Sedan ser du skillnad på sidolinjen.

Publicerat

VitlingPostad bild

Sej Postad bild

Du ser direkt att det är en sej om du kollar på skärtfenan och jämför med den bilden du la upp. Sejen är en snabb simmare och har en mer torped form än andra torskarter. Sen i verkligheten är vittlingen mer vit/silver på buk/sida och brukar ha små prickar runt om och påminner om torsken i formen. Det finns en hel del bleka också och dom påminner mer om sejen, mycket att hålla reda på :)
Publicerat

Du ser direkt att det är en sej om du kollar på skärtfenan och jämför med den bilden du la upp. Sejen är en snabb simmare och har en mer torped form än andra torskarter. Sen i verkligheten är vittlingen mer vit/silver på buk/sida och brukar ha små prickar runt om och påminner om torsken i formen. Det finns en hel del bleka också och dom påminner mer om sejen, mycket att hålla reda på :)

Helt rätt Anders! :thumbsup:

Du har lärt dig din läxa på dom olika fiskarterna. :thumbsup:

Publicerat

Helt rätt Anders! :thumbsup:

Du har lärt dig din läxa på dom olika fiskarterna. :thumbsup:

Något borde man veta om fiskar när man är omringad av dem då man har bott på en ö i 26år och har yrkesfiskare i släkten, annars borde det vara pinsamt!! :rolleyes::thumbsup:
Publicerat

Något borde man veta om fiskar när man är omringad av dem då man har bott på en ö i 26år och har yrkesfiskare i släkten, annars borde det vara pinsamt!! :rolleyes::thumbsup:

Ja visst ska du veta det annars hade du varit en skam för släkten och inte kunna se skillnaden på vittling o sej. :cool:

Jag tänkte inte på det idag på fm. men nu kom på tapeten så minns man. :thumbsup:

Jag skyller på solsting. :cool:

Publicerat

Ja visst ska du veta det annars hade du varit en skam för släkten och inte kunna se skillnaden på vittling o sej. :cool:

Jag tänkte inte på det idag på fm. men nu kom på tapeten så minns man. :thumbsup:

Jag skyller på solsting. :cool:

Hehe det finns så många olika torskfiskar och alla är ganska lika varandra så det blir rörigt ibland! :thumbsup: Den fulaste jag fått på kroken är en Paddtorsk, det är ingen vacker skapelse :P Ser ut som en liten långa som har fått huvudet i en mangel :cool:
Publicerat

Hehe det finns så många olika torskfiskar och alla är ganska lika varandra så det blir rörigt ibland! :thumbsup: Den fulaste jag fått på kroken är en Paddtorsk, det är ingen vacker skapelse :P Ser ut som en liten långa som har fått huvudet i en mangel :cool:

Ja, det gör det verkligen! Jag har fått en sådan uppe vid Haugesund, Norge och har ett vagt minne av hur ful den är. :thumbsup:

Nästan lika ful som Marulken. :biggrin:

Publicerat

Okej okej! Det heter Vitsej från och med nu! :rolleyes:

Fint fiske ikväll också, lite bottenmete från en vågbrytare/pir. Två torskar i matstorlek och en massa stora gyltor, varav den största är nytt personbästa, hade varken våg eller måttband med mig, men stor var den! Fick en Vitsej också.. :smile:

post-14396-0-23533400-1369948793_thumb.j

post-14396-0-75552600-1369948796_thumb.j

post-14396-0-50353100-1369948799_thumb.j

Publicerat

Nu börjar jag se sej på bilderna  :yes:

post-14396-0-25470400-1369949125_thumb.j