Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

De riktigt stora gäddorna brukar gå ut från lekvikarna och söka sig ut på djupare vatten ganska snart efter leken. Sök dem i djupbranter och runt grynnor på frivatten. När det har varit varmt ett bra tag så kan större gädda gå upp på grunt vatten och "sola" men de flesta större gäddorna får man på frivatten. Bara att leta med trolling och ekolod.

Ok, tack för tipset. Ska ta med ekolod dit vid nästa tillfälle!

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

En gigantisk Hjorthårsfluga skulle jag vilja påstå att du såg :thumbsup: med horn!!

Tänk virveln om gammelgäddan tagit den, och din paddelfart till stranden också :cool:

Hade det plaskat till och den hade försvunnit i en virvel som det blir när en gnu blir tagen av en krokodil så skulle jag paddla för kung och fosterland och aldrig våga fiska igen!! :cool::wink:
Publicerat

Du menar att gammelgäddan tar upp blodspåret på honom. :cool:

Jag förmodar att han har varit i insjö o fiskat för gäddor han ni väl inte i Västerhavet. :thumbsup:  :wink:

Näbbgädda finns ju  :tongue:

Men båda öarna har skapliga Gäddvatten  :thumbsup:  dock har de blivit lite överfiskade hos oss.. :dry:

Publicerat

Hade det plaskat till och den hade försvunnit i en virvel som det blir när en gnu blir tagen av en krokodil så skulle jag paddla för kung och fosterland och aldrig våga fiska igen!! :cool::wink:

Mja! en stor krok och tuff lina med tafs så hade man ju haft en schysst utmaning  :yes:

Publicerat

Näbbgädda finns ju  :tongue:

Men båda öarna har skapliga Gäddvatten  :thumbsup:  dock har de blivit lite överfiskade hos oss.. :dry:

Ha ha ha!

Ok! Kul när man har dom nära inpå och lite synd att det blir så hårt tryck på dom. :sad:

Publicerat

Idag fick jag ingen firre med mig hem, men jag drog ändå ett gäng med 44cm  :dry:  :happy:  jag tar dem i slutet av Sommaren eller nästa år istället :thumbsup:

Jag valde att åka till några skär efter en stunds fiske i No tellum creek :cool:   för jag har haft ok fiske där vid något tidigare tillfälle, när jag närmar mig så ligger det 8 sälar på första stenen och bara 30m länre fram så hittar jag ytterligare 5st  :ohmy: det är ju på utsidan av skären som den stora kolonin brukar hålla till!!

Det känns som det behövs gallras lite i Sälbestånden för jag har varit ute ganska mycket i år och sett säl alla gånger utom 1!!

Denna gången så simmade de senare 5 runt båten och var mycket oskygga jag hade kameran igång och filmade när en säl simmade inne bland mina linor och då är det inte lätt att få napp på öring  :dry: ..

Som antagligen inte längre är alltför talrik i det området.

Publicerat

Ha ha ha!

Ok! Kul när man har dom nära inpå och lite synd att det blir så hårt tryck på dom. :sad:

Jo det finns de som tar hem allt!

Det är små sjöar så det håller inte i längden  :dry:

Publicerat

Haha. Är det ett hemligt vatten "No tellum creek" som ingen vet om el. iaf väldigt få? :smile:  :cool: 

Det är jobbigt när sälbeståndet börjar ta överhand så att det drabbar fisket.

Gått om säl i Bottenviken och efter norrlandskusten också. :sad: 

Publicerat

Jo det finns de som tar hem allt!

Det är små sjöar så det håller inte i längden  :dry:

Ja, det gör ju det tyvärr. :sad:

Nej, det gör det inte.  :sad:

Publicerat

Haha. Är det ett hemligt vatten "No tellum creek" som ingen vet om el. iaf väldigt få? :smile:  :cool: 

Jag vet inte vad du pratar om  :cool:

:tongue:

Publicerat

Jag vet inte vad du pratar om  :cool:

:tongue:

Bra Tjörnbon! Lite hemligt ska man få ha allt. :thumbsup:  :whistling:  :rolleyes:  :lol:

Publicerat

Bra Tjörnbon! Lite hemligt ska man få ha allt. :thumbsup:  :whistling:  :rolleyes:  :lol:

:cool:

Publicerat

Vart sexa av 22 lag så vi var nöjda. Tappade tyvärr tre fiskar vid landning, hade vi fått in en av dem hade andraplatsen vart vår. Ettan var det inte mycket att göra åt, efter 30 minuters fiske landade de en madam på 114 cm och 11 kg. Våra var mellan 62 och 78 cm.

Publicerat

På våren har jag förstått att även den större gäddan går upp på grundare partier? (där man under sommarn drar 1 kilos gäddor)

Tog en tur i helgen och landade 43 gäddor!!! Men ingen vägde mer än 4 kg :(

Grymt kul fiske vill jag lova :D Men jag vill ju iallf komma över 5 kg.

Var, när, och hur skall man gå tillväga? Insjöfiske är det.

som alla redan sagt så är det olika från sjö till sjö, men djuphålor,sluttningar, stora vassar, och i utkanten av stora vikar med mycket betesfisk i. många köper ju sig ett ekolod och kollar av var fisken och djuphålorna finns och sedan bara vertikalfiskar dom på de ställena . men jag tycker gammal hedligt gäddfiske är roligare :rolleyes:  men dom ställena som jag sa kan funka rätt bra, och jag tycker alltid att det är bäst huggperiod morgon och kväll :wink:  också något o tänka på :tongue:

Publicerat

skitfiske förresten :wink:  :tongue:

Publicerat

Tack för tipsen om gäddorna!!

Nu till en annan fråga. Jag ska fiska rätt mycket torsk under sommaren och fick ett kanonerbjudande på detta set:

http://www.xxl.no/Root/Fiske/Fiskesett/Penn-Havfiskesett-med-Telleverk/p/1079705_1_Style

700:- :)

Det är rejäla grejer. Tror ni det funkar att använda som komplement till det vanliga setet när jag fiskar gädda?

Då menar jag med typ tunga jiggar längs botten och djuphålor efter storgädda och gös?

Publicerat

Tack för tipsen om gäddorna!!

Nu till en annan fråga. Jag ska fiska rätt mycket torsk under sommaren och fick ett kanonerbjudande på detta set:

http://www.xxl.no/Root/Fiske/Fiskesett/Penn-Havfiskesett-med-Telleverk/p/1079705_1_Style

700:- :)

Det är rejäla grejer. Tror ni det funkar att använda som komplement till det vanliga setet när jag fiskar gädda?

Då menar jag med typ tunga jiggar längs botten och djuphålor efter storgädda och gös?

Bra grejor, men lite overkill till gädd- o gösfisket. Visst går det bra till det fisket också. :thumbsup:

Det jag hade velat veta om grejorna är vilken linkapacitet rullen har och om det går att kasta med rullen.

Publicerat

Tror att det är som isjonson säger. Lite för tungt och klumpigt till gädda och gös.

Publicerat

Just hemkommen efter en sväng på Sammakko sjön. En öring på ca två kilo men det var trögt och fisken skydd då det var helt vindstilla.

Publicerat

Härligt Nils!

Grattis till öringen! :smile:

Publicerat

Nu har tydligen Gaisarna kommit in hos oss!

Jag har inte fått någon själv ännu men kompisen var ute och drog en igår kväll :thumbsup:

Publicerat

Igår var jag ut till jaktmarken och hjälpte till att skruva upp lite lysrör i verkstaden. När jag skulle åka hem framåt kl 22 så kom det en stor rovfågel in från havet med något i klorna, är det en pinne? En snok? Näfan det är en rätt stor horngädda! Hehe, kul att någon haft fiskelycka  :smile: den närmsta delen av havet är fågelskyddsområde och omkring 50 cm djupt flera hundra meter ut, således en utmärkt horngäddebiotop :thumbsup:  

Publicerat

Just hemkommen efter en sväng på Sammakko sjön. En öring på ca två kilo men det var trögt och fisken skydd då det var helt vindstilla.

Jag ska åka till Malmberget för att para min ena tik nu under försommaren, tänkte stanna några dagar extra och fiska lite. Några tips om lämpliga vatten? Är inte intresserad av laxfiske eller flugfiske.
Publicerat

Jag ska åka till Malmberget för att para min ena tik nu under försommaren, tänkte stanna några dagar extra och fiska lite. Några tips om lämpliga vatten? Är inte intresserad av laxfiske eller flugfiske.

Är det metspö och vara bakom flötet som gäller el. spinnspö? :thumbsup:  :wink:

Tjoa till när du kommer uppåt så kan vi träffas på Shell, Töre över en kopp o surra lite skit. :thumbsup:

Det är en bra knutpunkt. Jag o en kompis träffade Flex o en polare till han där när dom kom från fjällen. :cool:

Jag är snäll, trevlig o bits inte. :thumbsup:  :biggrin:

Jag ska bjuda dig på Jonssons delikatess då också, så får jag ett utlåtande från dig också. :biggrin:

Publicerat

Bra grejor, men lite overkill till gädd- o gösfisket. Visst går det bra till det fisket också. :thumbsup:

Det jag hade velat veta om grejorna är vilken linkapacitet rullen har och om det går att kasta med rullen.

Tror också att det är väl tilltaget! Får det till helgen så då får jag se hur det ser ut.

Hur kollar jag linkapacitet, och varför? :D