Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Hur är fisket vid morlanda?

Morlanda är ett bra ställe tidigt på säsongen då det är grunt och då lite varmare där än omgivande vatten. Men nu när vattnet börjar bli varmare söker sig öringen ut på djupare vatten och gör räder in på grunt vatten på kväll/natt. Har aldrig fiskat där annat än på våren, du får testa och se :)

Kör strömsatta uddar eller grunt vatten med närhet till djupt vatten på sena kvällar så hittar du dem.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Röstar också på id. Samma form som den och färg på fenor. Dom stora är inte helt blanka som på bilden jonsson länkade till, fisken får även färg från vattnet den lever i. En i klubben fick en sådan i Skåne i våras när vi fiskade havsöring, den liknade den på mirvas bild. Finns Sarv med men aldrig sett en så stor och har inte samma form riktigt.

Publicerat

Ganska troligt id som några skrivit tidigare. om det hade varit sarv ska den ha röda ögon och högre kropp Analfenan ska vara konvex om det är färna och den på bilden är konkav då det som återstår är id.

/Fredrik

Publicerat

jag trodde att alla vitfiskar utan 20 cm var mört och alla över är brax? ;)

vars ute på sjön vid föräldrahemmet och försökte ta någon gös ikväll men gick sådär. tappade tyvärr en trolig men fick upp ett par gäddor och tre fina abborrar iaf. självklart återsattes all fångst. 

Publicerat

Fisken är guldskimrande över ryggen och ner mot sidorna, inte mycket till kämpe var det heller den sprattlade emot en stund men sedan åkte den en lång resa på sidan in mot land. Jag stod på en damm och kastade när den tog och fick släpa den ca 30-40 meter till landfästet innan jag fick upp den. Fenorna är rejält röda, ögonen ljusa. Har aldrig sett en sån fisk förut.

Ok! Jag kan inte artbestämma den tyvärr.

En viss likhet med sarv finns det men sarven är högre.

https://www.google.se/search?q=sarv&rlz=1C1CHMO_svSE538SE538&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mP6rUc7WLYeH4ASM3oHwAQ&ved=0CD0QsAQ&biw=1680&bih=830

Publicerat

Utan att ens behöva darra på manschetten, det är en id.

Publicerat

Ok, tror nog att vi kan enas om Id, tack för alla tips, konstigt att jag aldrig fått nån sån tidigare.

Publicerat

Ser inte ut som "våra" idar här i ån, men det kan säkert skilja lite med livsmiljön. "våra" id har lite mer rosa fenor

En kompis på bilden

post-14396-0-40128900-1370241862_thumb.j

Publicerat

Helt rätt, fisk kan se lite olika ut beroende på vatten. De havsidar jag fått har varit mer spolformade och något blankare än de småfetta och något mörkare som dragits i humusån därhemma.

Publicerat

Det är svårare att urskilja en fiskart när fotot är taget på snedden som Mirvas är och man inte ser någon ev. sidolinje.

Ja visst kan det vara så att det är en id och visst skiljer sig fiskarnas färg åt från sjö till sjö och till havs.

Publicerat

Havsid från förra året, en kilometer ut från utloppet av tidigare nämnda å- 

post-14396-0-32156600-1370267710_thumb.j

Publicerat

14 m/s på favoritstället ikväll enligt YR.no, ställer in planerat kvälls/nattfiske, känns inte ens värt att åka ut och kolla.

edit: Mobilversionen sa 14, nu ser jag på datorn att dom säger 8 m/s, ändå för mycket för att det ska vara trevligt dock

Publicerat

Vad i all världen är det jag har dragit upp?

En fet Id!

Publicerat

14 m/s på favoritstället ikväll enligt YR.no, ställer in planerat kvälls/nattfiske, känns inte ens värt att åka ut och kolla.

edit: Mobilversionen sa 14, nu ser jag på datorn att dom säger 8 m/s, ändå för mycket för att det ska vara trevligt dock

Det ska vara kul att fiska och det är det knappast i 8m/s när linan från spöet är som ett u över halva sjön.

Publicerat

Det ska vara kul att fiska och det är det knappast i 8m/s när linan från spöet är som ett u över halva sjön.

Särskilt inte när man står på västkusten med vindar som har fri väg in från Danmark, luktar pölse och Tuborg i hela viken, nästan, eller, ja, haha :rolleyes:

Publicerat

luktar pölse och Tuborg i hela viken, nästan, eller, ja, haha :rolleyes:

Det där låter bekant tycker jag efter alla rundor som man har varit ute på havet o gungat. :thumbsup:

Publicerat

Fisken är guldskimrande över ryggen och ner mot sidorna, inte mycket till kämpe var det heller den sprattlade emot en stund men sedan åkte den en lång resa på sidan in mot land. Jag stod på en damm och kastade när den tog och fick släpa den ca 30-40 meter till landfästet innan jag fick upp den. Fenorna är rejält röda, ögonen ljusa. Har aldrig sett en sån fisk förut.

De färnor jag tagit på fluga har smällt på hårt som fanken för att sen vara helt livlösa på vägen in i princip, har trott man dragit på en stor firre på hugget och så är det en hekto stor färna...

Publicerat

De färnor jag tagit på fluga har smällt på hårt som fanken för att sen vara helt livlösa på vägen in i princip, har trott man dragit på en stor firre på hugget och så är det en hekto stor färna...

Hände samma sak för mig när jag flugfiskade lax för ett par år sedan, det högg när flugan landade och sen var det bara död vikt. Vägde runt kilot.

post-6127-13703635936391_thumb.jpg

Publicerat

Igår kväll blev det en gädda på 2 kg...

Skickat från min Sony Xperia Acro S

Publicerat

Hemkommen från ett par dagar nere på västkusten nära Grebbestad. Havsöringen missade vi nog precis, för nån vecka sen var det fortfarande bra drag på dom.

Dock började makrillen hugga vilt i dragen istället och jag fick ett PB på

930 g. :)

Vi drog ett 30-tal torsk där vi släppte tillbaka iallf 20. Den största var en "bergstorsk" på knappt 5 kilo.

Jag har varit totalt urusel med kameran när jag var nere och ångrar nu att jag inte kan lägga in några stämningsbilder..

Publicerat

Hemkommen från ett par dagar nere på västkusten nära Grebbestad. Havsöringen missade vi nog precis, för nån vecka sen var det fortfarande bra drag på dom.

Dock började makrillen hugga vilt i dragen istället och jag fick ett PB på

930 g. :)

Vi drog ett 30-tal torsk där vi släppte tillbaka iallf 20. Den största var en "bergstorsk" på knappt 5 kilo.

Jag har varit totalt urusel med kameran när jag var nere och ångrar nu att jag inte kan lägga in några stämning bilder..

Respektabel makrill! Grattis

Publicerat

Idag säger väderleksrapporten FISKE framåt kvällen. 3-4 m/s är väl helt okej så länge solen är framme. Blir mete efter horngädda, makril och öring, 

Publicerat

Respektabel makrill! Grattis

Jo den var riktigt fin, och kul på lätta grejer!!

Var ute efter öring och det var först när den kom upp i båten som jag konstaterade makrill :)

Publicerat

Bara napp på en rätt fin aborre uppåt halvkilot som slank ur näven förut, men trevligt ändå :) Nu dags att grilla korv innan vi attackerar nästa ställe med jiggarna :thumbsup:

post-296-0-05618600-1370530915_thumb.jpg

Publicerat

öl och jigga borre blir de ikväll!