Publicerat Juni 3, 201312 yr kostnaderna för Junselevargen från november till 31 maj. Dessutom tillkommer andra kostnader. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/junselevargen-har-kostat-drygt-nio-miljoner-kronor
Publicerat Juni 3, 201312 yr Det är ju lite ca 7 månader bara. Så sissisådär 11-12 milj minst totalt. Antagligen mer.
Publicerat Juni 4, 201312 yr Äntligen en som tycker att Junseletiken har kostat nog o ställ till nog så mycket bekymmer för samerna och som borde avlivas. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/junselevargen-har-fatt-sin-chans
Publicerat Juni 11, 201312 yr ...och WAS slår back ut efter Toms uttalande. http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?id=542126&context=7950#c2
Publicerat Juni 13, 201312 yr Nu har Vilhelmina södra Sameby samt Samernas riskförbund överklagat förvaltningsdomstolens beslut. http://www.jaktojagare.se/notiser/overklagar-om-junseletiken
Publicerat Juni 14, 201312 yr Nu överklagar NNV! http://op.se/nyheter/inrikes/1.5984205-vargdom-om-skyddsjakt-overklagas
Publicerat Juni 14, 201312 yr Nu överklagar NNV! http://op.se/nyheter/inrikes/1.5984205-vargdom-om-skyddsjakt-overklagas Det var på tiden och dom gjorde slag i saken.
Publicerat Juni 14, 201312 yr Det var på tiden och dom gjorde slag i saken. Lite pessimistisk är jag, men lever på hoppet!
Publicerat Juni 14, 201312 yr Lite pessimistisk är jag, men lever på hoppet! Visst får man leva på hoppet och hoppas att det blir ett slut på denna varghistoria en gång för alltid.
Publicerat Juni 14, 201312 yr Vore intressant att berätta för de som överklagade jakten och ansåg sig vinna något hur mycket annat man hade kunnat göra i vargfrågan för de här miljonerna. Hur många honor hade man kunnat inseminera på konstgjord väg? Hur många valpar hade man kunnat sätta ut? Osv. Nu har jg inte svaren. Men jag hoppas att någon även på kramar sidan tänker i de banorna...
Publicerat Juni 14, 201312 yr Vore intressant att berätta för de som överklagade jakten och ansåg sig vinna något hur mycket annat man hade kunnat göra i vargfrågan för de här miljonerna. Hur många honor hade man kunnat inseminera på konstgjord väg? Hur många valpar hade man kunnat sätta ut? Osv. Nu har jg inte svaren. Men jag hoppas att någon även på kramar sidan tänker i de banorna... Tyvärr tänker dom inte dessa banor.... Dom slåss för enskilda individer, men agendan är att få slut på all jakt!
Publicerat Juni 14, 201312 yr Tror du verkligen att någon tänker i dina banor efter alla turer som har varit, Henke???
Publicerat Juni 14, 201312 yr Jag är inte längre säker på att den dolda agendan handlar om att få bort jakten. Nej jag tror att det handlar om att få fler att flytta in till städerna då det är mycket enklare/ billigare med vägar. Skolor, sjukhus osv om man slipper omaket med att ha folk ute på landet annat än på besök... Och jakten är nog en aktivitet som attraherar boende på landsbygden! Tar man bort den kan nog fler tänka sig att flytta mot städerna och jobben!
Publicerat Juni 14, 201312 yr Jag är inte längre säker på att den dolda agendan handlar om att få bort jakten. Nej jag tror att det handlar om att få fler att flytta in till städerna då det är mycket enklare/ billigare med vägar. Skolor, sjukhus osv om man slipper omaket med att ha folk ute på landet annat än på besök... Och jakten är nog en aktivitet som attraherar boende på landsbygden! Tar man bort den kan nog fler tänka sig att flytta mot städerna och jobben! Politiskt kanske, men bland bevararna är det jaktstoppet som i första hand hägrar.
Publicerat Juni 15, 201312 yr Författare Borde vara högre skatt för vargkramarna så att dem får stå för notan som blir av deras "älsklings-djur"... Det känns som att inget av Sveriges bestämmande organ ( myndigheter ) har nån som helst livs-uppfattning och absolut ingen koll på ekonomi.. Det är ju rakt löjligt att EN varg kan få kosta så fruktansvärt mycket pengar medans det skall sparas inom skola, äldreomsorg osv.. Det som är mest tragiskt är väl att detta bara är början, "Susi" eller vad hon nu kallas kommer att kosta lika mycket till innan dem börjar inse att hon måste avlivas.. För att risken att hon skall dö i trafiken är väl nästan obefintlig...
Publicerat Juni 15, 201312 yr Borde vara högre skatt för vargkramarna så att dem får stå för notan som blir av deras "älsklings-djur"... Det känns som att inget av Sveriges bestämmande organ ( myndigheter ) har nån som helst livs-uppfattning och absolut ingen koll på ekonomi.. Det är ju rakt löjligt att EN varg kan få kosta så fruktansvärt mycket pengar medans det skall sparas inom skola, äldreomsorg osv.. Det som är mest tragiskt är väl att detta bara är början, "Susi" eller vad hon nu kallas kommer att kosta lika mycket till innan dem börjar inse att hon måste avlivas.. För att risken att hon skall dö i trafiken är väl nästan obefintlig... +1 Helt rätt! Skriv till Finansministern och förslå det.
Publicerat Juni 16, 201312 yr Ibland händer det otroliga saker i naturen när en tacka med sina 2 lamm skrämmer iväg en varg. http://www.vgtv.no/#!/video/65490/utrolig-video-sau-jager-ulv
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Vet från en vettig man på länsstyrelsen i Jämtland att junseletiken fram till i våras hade kostat 11,5 miljoner med flyttar, veterinär, administration och övervakning. Men, snart kommer renarna tillbaka för vinterbete och kostnaderna kan börja ticka uppåt igen!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Vet från en vettig man på länsstyrelsen i Jämtland att junseletiken fram till i våras hade kostat 11,5 miljoner med flyttar, veterinär, administration och övervakning. Men, snart kommer renarna tillbaka för vinterbete och kostnaderna kan börja ticka uppåt igen! Hon är billig i drift för skattebetalarna.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Det har ju varit väldigt tyst om den rödhåriga, undrar jag om det är nån som har grävt ner 11,5 mille i skogen nånstans?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Vet från en vettig man på länsstyrelsen i Jämtland att junseletiken fram till i våras hade kostat 11,5 miljoner med flyttar, veterinär, administration och övervakning. Men, snart kommer renarna tillbaka för vinterbete och kostnaderna kan börja ticka uppåt igen! Är det en kostnad för att vi ska ha varg i Sverige eller är det en kostnad för att vi ska ha rennäring i Sverige? Myntet har som alltid två sidor..... /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Kostnaderna rullar snabbt när det ska finnas övervakning dygnet om, vet., flytt, ersättning till samerna för rivna renar, m. m.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Ja förjävligt är vad det är :-( Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Är det en kostnad för att vi ska ha varg i Sverige eller är det en kostnad för att vi ska ha rennäring i Sverige? Myntet har som alltid två sidor..... /T Jag vet vad du tycker.... Men rent krasst, inga rovdjur som slår renar= ingen ersättning för förlorade renar(Som fö inte täcker de faktiska förluster som rovdjuren orsakar)= en rennäring som föder sig själva och genererar en årlig vinst. Så helt klart skall kostnaden för rovdjursangrepp bokföras på rovdjurskontot. (Sen huruvida samerna ska ha rätt till sin egen mark eller om de som annekterat marken under den svenska kronan har större rätt till marken, det är en annan diskussion som hör till någon annan tråd.)
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Är det en kostnad för att vi ska ha varg i Sverige eller är det en kostnad för att vi ska ha rennäring i Sverige? Myntet har som alltid två sidor..... /T Tja du är dig då lik inget tvivel om det.