Publicerat Mars 22, 201313 yr Kommer alltid finnas "jägare" som ställer upp gratis för sedan få kniven i ryggen,så bästa är sätta ett väl riktat hjul över hunden,eller offra ett skott..Den har visat att vargar i renhjordar inte funkar och blir dyrt för oss skattebetalare,samt rovdjurs fanatiker inte bryr sig om annat än papper mässig handling
Publicerat Mars 22, 201313 yr Denna "såpa" / praktfiasko är ett riktigt skämt.. Men det är väl detsamma med allt i detta land när det kommer till varg.. Att dessutom dem beslutandeorganen i detta land trodde att den 4:e flytten skulle funka ? Vad säger det om dessa "naturmuppar" dem skulle f***n i mig ha "godemän" som har hand om pengarna så att dem inte slänger pengarna i sjön.. Den där 0,5 miljonen kostade bara vargen en massa onödigt lidande och en massa mortion ! Men nu får vi väl iaf hoppas att dem har förstått att hon helt enkelt gillar att käka ren... Om och jag säger om hon skall flyttas en 5:e gång så får dem släppa henne på Gotland !! Då har hon iaf hinder att ta sig över... Dom kan ju släppa henne hos Urban prytz. Det finns nog en väldigt bra väg för oss jägare just nu! Nationellt borde samtliga vara överens om att inte skjuta varg - oavsett anledning. Den skyddsjakt vi, på sin höjd får bedriva, är ju oftast på de vargar som orsakar problem närmare bebyggelse etc. Efter bara något år, Max, kommer samhället att be oss om hjälp. Då hamnar inte vi i beroendeställning utan vi fixar problemet. Redan nu kan vi se att vargen gör avtryck i samhällen, städer och närmar sig människor ovanligt snabbt. Låt det ske! Tycker denna strategi hade varit kanon och väl värd att bepröva... Alla andra rakryggade och demokratiska förslag verkar ju vara dömda att misslyckas. Mvh RG Precis så tycker jag vi ska göra. Skit i vargen, vi ger ett enda krav, vi vill vara med och utforma en förvaltningsplan med ett tak och skyddsjaktregler som vi kan acceptera, tills det är klart tänker vi inte göra ett skit med vargarna, ingen skyddsjakt, inga trafiksök, inga inventeringar,inga informationsmöten eller förankringsarbete helt enkelt antingen får myndigheter och värnare hantera vargen helt själva eller så får dom jobba fram en lösning som vi kan acceptera. Vi har hela tiden arbetat med att komma med förslag och försöka hitta kompromisser då vi egentligen inte borde ha gjort någonting. Jag personligen deltar inte på skyddsjakter, eftersök på varg eller inventering av stora rovdjur. Jag deltar i alla möten jag blir inbjuden till men där går jag ut med ovanstående krav och numera också frågan hur myndigheterna tänker hantera miljöorganisationerna i framtiden. Jag tror det är viktigt å visa att vi har inte så mycket att förlora, jag och mina jägarkamrater kan skydda våra familjer och våran boskap, vi har den kapaciteten och även om dom plockar bort §28 så vet ingen vad som händer ute i hagarna om nätterna, så vi jägare kan klara oss utan myndigheterna men i slutändan kan inte myndigheterna klara denna fråga utan oss.
Publicerat Mars 22, 201313 yr Kommer alltid finnas "jägare" som ställer upp gratis för sedan få kniven i ryggen,så bästa är sätta ett väl riktat hjul över hunden,eller offra ett skott..Den har visat att vargar i renhjordar inte funkar och blir dyrt för oss skattebetalare,samt rovdjurs fanatiker inte bryr sig om annat än papper mässig handling Nej den här vargen är den värdefullaste vargen vi har. Tror du inte samerna kan ta henne på ett §28 om dom vill? Denna varg tvingar myndigheterna att möta miljöorganisationerna i en öppen konflikt, den kommer förhoppningsvis även tvinga myndigheterna att få fram ett sätt å ta kontrollen över förvaltningen från miljöorganisationerna.
Publicerat Mars 22, 201313 yr Många kloka tankar i de senaste kommentarerna här. Men hur enad är jägarkåren, inte bara om att hålla käften och förhandla i det tysta, utan även om att markera missnöje?
Publicerat Mars 23, 201313 yr Om jag bara tänker på mig skälv så skulle jag kunna tänka mig att ställa upp på något åt det här hållet. Förutsatt att det sanktioneras av båda förbunden. Men om jag hade haft får eller getter eller ren så hade jag gjort allt jag kan för att minska antalet vargar i min omedelbara närhet! Så därför tror jag det bli svårt att nå någon form av enighet för dylik aktion.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Givetvis måste förbunden komma överens centralt om de där sanktionerna, då kommer det att ha effekt! Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Publicerat Mars 23, 201313 yr Även om man får chans att skjuta bort ett revir i sin närhet så är det endast något som kommer få bort vargen tillfälligt, oavsett vart man bor i vargområdena i dagsläget så kommer man få en nyetablering inom ett år, vissa undantag då möjligen i ytterkanterna som Riala kan klara sig lite längre men vargen kommer dit också. Det ger mer att organisera upp en form av grannsamverkan för att bevaka boskapen. En del former finns redan för att skydda tamboskap mot rovdjur, bland annat §28 gruppen och så en del mer lokala samarbeten.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Är det nån som har koll på vilken väg gulingen tog sist hon gick hem? Kompisen påstår att hon korsade Ljungan här i byn.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Jag tror nog att jägarnas riksförbund kan hänga på denna modell. Att få med SJF är värre då man är allt för politiskt korrekta och bakbundna i många frågor. Båda måste göra vissa avkall men på sikt vinner vi hela rovdjursfrågan. Viktigast av allt är kanske att samhällets medborgare tar initiativ och driver frågan! Med tanke på vargens föryngringstakt kommer, med ovanstående lösning, inom 2 år att ha stark opinion mot fortsatt vargodling... Om vi fortsätter jaga varg där problem uppstår kommer vi själva att driva debatten snett - mycket varg enbart i glesbygd dvs precis där vi inåt vill ha vargen! Enad front! RG
Publicerat Mars 23, 201313 yr Satan !! Jag kom att tänka på gottland. Borde hon inte kunna ha det fantastiskt fint där. Långt att simma och hav som inte fryser. Ett kanonställe att flytta henne till utan att hon ställer till med problem bland renarna och samtidigt ha henne kvar i Sverige.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Ja,får e väl lika gott som ren,iallafall för vargen! Lite kanin också,kanske Samtidigt får dom där utflyttade Stockholms-Gotlänningarna smaka på lite helvete dom också
Publicerat Mars 23, 201313 yr Det finns nog en väldigt bra väg för oss jägare just nu! Nationellt borde samtliga vara överens om att inte skjuta varg - oavsett anledning. Den skyddsjakt vi, på sin höjd får bedriva, är ju oftast på de vargar som orsakar problem närmare bebyggelse etc. Efter bara något år, Max, kommer samhället att be oss om hjälp. Då hamnar inte vi i beroendeställning utan vi fixar problemet. Redan nu kan vi se att vargen gör avtryck i samhällen, städer och närmar sig människor ovanligt snabbt. Låt det ske! Tycker denna strategi hade varit kanon och väl värd att bepröva... Alla andra rakryggade och demokratiska förslag verkar ju vara dömda att misslyckas. Mvh RG Jag håller fullständigt med dig. Har försökt driva den linjen själv och diskuterat med många, enda problemet är som vanligt att en del inte förstår att om man hjälper till och håller efter vargarna så uppstår det inte tillräckligt stora bekymmer för resten av befolkningen. Så länge vi håller på och hjälper till och skjuter varg vid skyddsjakt eller licensjakt så kommer bara vi som redan har problemet att fortsätta ha det. Vi måste se till att släppa upp den så kraftigt att det blir total katastrof och sedan ställa kravet. Noll vargar i Sverige! Att hjälpa till och förvalta en vargstam som ingen vill ha är kontraproduktivt och drabbar bara oss som lider av den! Någon annan drabbar den inte.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Bra!förmodligen enda vägen,trots stora förluster av tamdjur!Men Jesus offrade ju sig,så varför inte! Sen smörja dom honom med olivolja å sen stod han upp igen!ja jag har alltid sagt att olivolja är hälsosamt "Rätt salva söker såret"
Publicerat Mars 23, 201313 yr Tydligen i närheten av Sundsvall nu, enl obekräftade uppgifter....... Något dygn till så måste dom ge henne ytterligare en åktur till!
Publicerat Mars 23, 201313 yr Tydligen i närheten av Sundsvall nu, enl obekräftade uppgifter....... Något dygn till så måste dom ge henne ytterligare en åktur till! Jag läste samma sak på robsoft och då har hon gott från Söderhamn till Sundsvall på ett dygn o det är väl ca. 12 mil el. något i den stilen.
Publicerat Mars 23, 201313 yr Jag läste samma sak på robsoft och då har hon gott från Söderhamn till Sundsvall på ett dygn o det är väl ca. 12 mil el. något i den stilen. 10 km i timmen halva dygnet...... Möjligt. En tränad hund kan ju springa runt 30 km/timmen vid drev eller förföljande, i någon timme.
Publicerat Mars 24, 201313 yr 10 km i timmen halva dygnet...... Möjligt. En tränad hund kan ju springa runt 30 km/timmen vid drev eller förföljande, i någon timme. Ja visst är det det!
Publicerat Mars 24, 201313 yr Gilla varg eller inte gilla varg, oavsett inställning i frågan så måste man ju beundra odjuret, snacka om målmedveten.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Detta måste betraktas som djurplågeri,bli sövd å flyttat till ny miljö gång på gång,men myndigheterna kan tydligen tänja på lagar som för oss andra är stenhårda,oavsett om det handlar om en varg så har alla levande varelser rätt till att respekteras värdigt.E det inte därför vi har stiftat lagar om just jakt å djurskydd?? Vidare kan man undra över kompetensen hos vedebörande personal,vem å hur utbildas dom?Den läroplanen måste väl ändå ha ett systemfel! JÄVLA PUCKON!allihop
Publicerat Mars 24, 201313 yr Viltvårdsfonden går back grymtas det om! Pengarna från våra jaktkort Kan undra hur NVV prioriterar när de kan gödsla med dessa summor på idioti!!
Publicerat Mars 24, 201313 yr Gilla varg eller inte gilla varg, oavsett inställning i frågan så måste man ju beundra odjuret, snacka om målmedveten. Tänkte lite samma jag. Om det hade varit en hund som gjort samma promenad hem. Då skulle det bli rubriker i lokalblaskan och hyllningar till hunden. Nästan så man blir lite rörd av hennes strapatser.... Vi får hoppas på ett skyddsjaktsbeslut när hon är framme så hon slipper samma resa igen.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Viltvårdsfonden går back grymtas det om! Pengarna från våra jaktkort Kan undra hur NVV prioriterar när de kan gödsla med dessa summor på idioti!! Som sagt.... Den här gången hade dom inget val, även om dom visste att det skulle sluta så här. Hoppas dom kan plita ihop en skyddsjaktsformulering som inte går att överklaga och stoppas via lagvrängare.
Publicerat Mars 24, 201313 yr Ingen som har en pickup som smälter in? Då skulle det gå att fånga henne och köra ner henne till Bryssel. Har hört från rätt säkra källor att vargstammen i Bryssels parkområden inte når GYBS.