Publicerat November 3, 201411 yr på min åtel frodas majsen, så ja har bestämmt mig för att byta till en trippel... majs ärtor och vete..
Publicerat November 3, 201411 yr på min åtel frodas majsen, så ja har bestämmt mig för att byta till en trippel... majs ärtor och vete.. Brukar det inte vara ärtor, majs å paprika i påsarna...
Publicerat November 4, 201411 yr Grattis Hoel till en perfekt matgris! Julskinka på den? Ja jag funderar på det. Men gjorde 2st förra året som resultatet inte blev alls bra på. Dom vart jätte torra. Några tips hur det kan undvikas?
Publicerat November 4, 201411 yr aj då, det var ju inte så kul.. vi gjorde det förra året och det blev helt underbart gott. har faktiskt inget konkret exempel, men kan höra lite...
Publicerat November 6, 201411 yr Gris i majsodlingen. Äntligen! Två nätter i rad dessutom! Låter dom gå in sig innan jag ger mig på dom.
Publicerat November 8, 201411 yr kan bidra med några bilder från min åtel (under uppbyggnad) stolpen i bakgrunden är en höjdmätare. sitter isolatorer iskruvade på 50,70 och 90 cm tippar på att den fläckiga är ca 70 cm hög. Nån som har nån aning om vikt och kön?
Publicerat November 8, 201411 yr 70-80 kg och 12-14 månader är en rätt kvalificerad gissning med tanke på form och svanslängd. Som jag uppfattat det på dig är det de första grisarna ni har i området och isf skulle jag säga galt. Att säkert säga kön utifrån bilderna är i princip omöjligt och den fläckiga färgen gör det inte lättare.
Publicerat November 8, 201411 yr Detta är en populär post. jo det är dom första grisarna vi sett här så galt är min uppfattning med. jag hoppas kunna rapportera om vikt och kön i morgon
Publicerat November 9, 201411 yr Detta är en populär post. Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllopsfest på gården bara 400 meter därifrån. Men klockan 22.07 vaknade jag till ur mitt något dåsiga tillstånd när jag kunde skymta en skugga röra sig bortom åteln. då kommer det en mycket försiktig GALT (sorry strävhår). När den ger första lugna skottläget trycker jag av och är med det Kinnekulles första (officiella) vildsvinsskytt! 100 kg levandevikt och 56 kg slaktkropp
Publicerat November 9, 201411 yr Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllopsfest på gården bara 400 meter därifrån. Men klockan 22.07 vaknade jag till ur mitt något dåsiga tillstånd när jag kunde skymta en skugga röra sig bortom åteln. då kommer det en mycket försiktig GALT (sorry strävhår). När den ger första lugna skottläget trycker jag av och är med det Kinnekulles första (officiella) vildsvinsskytt! första galten (1).jpg 100 kg levandevikt och 56 kg slaktkropp tänker inte ta strävis pengar eftersom jag tror att vi båda syftade till den fläckiga (som vadet fortfarande gäller - eller hur strävis?) i vilket fall - gratulerar! hoppas den går att äta trots brunsttider
Publicerat November 9, 201411 yr tänker inte ta strävis pengar eftersom jag tror att vi båda syftade till den fläckiga (som vadet fortfarande gäller - eller hur strävis?) i vilket fall - gratulerar! hoppas den går att äta trots brunsttider jo det klart att det gäller fläckis. men jag blev lite otålig när denna dök upp och ville inte avstå skott när läge fanns. Och ni behöver inte vara oroliga, skjuts fläckis här kommer rapporter om kön och vikt.
Publicerat November 9, 201411 yr tänker inte ta strävis pengar eftersom jag tror att vi båda syftade till den fläckiga (som vadet fortfarande gäller - eller hur strävis?) i vilket fall - gratulerar! hoppas den går att äta trots brunsttider Visst är det så.
Publicerat November 9, 201411 yr Tackar. Varit "lite" uppståndelse här idag.Många som varit nyfikna. Knorr på knarren, ja kanske det
Publicerat November 14, 201411 yr Tänkte sätta mig på en julegris i kväll. När jag kom ut till gården var låset till bommen uppklippt och bommen står öppen. Efter att kollat över allt uppe på gården så går jag ner till åteln och upptäcker att kameran är borta. Tittar till åtelbelysningen och upptäcker att den är nollad. Om jag räknar baklänges så var det alltså någon här ungefär kl 9 i onsdags. Pratade med grannen och han hade varit och tagit en bal i går vid 16-tiden och då vart det låst. Så troligtvis har någon med inte så ärliga uppsikter fastnat på bild i onsdags och kommit tillbaka i går kväll för att plocka bort eventuella bildbevis. Man blir så djävla trött.....
Publicerat November 15, 201411 yr Vart hittar man billiga sockerbetor och spannmål i kronoberg? Sockerbetor fanns på blocket neråt ditt håll för 50öre/ kg har jag för mig. Finns en kille utanför halmstad som säljer havrekross/ havre billigt (1kr/kg) men kanske är lite långt o åka
Publicerat November 19, 201411 yr Detta är en populär post. Jag har en "premiärdräpare" i pipeline så jag satte upp åtelkameran för att få lite bättre koll på åteln... 80 bilder på vildsvin under 5½ timme! Kameran tar serier om tre bilder/aktivitet så det betyder ju bortåt 25 "aktiviteter" under 5½ timme. Såg flera olika konstellationer av vildsvin, allt från matgrisar där man fortfarande kan skönja de forna ränderna, ännu lite större matgrisar till synes utan medföljande mamma och något som bedöms som en skaplig galt på +100 kilo. Ska bli väldigt spännande för både mig och premiärskytten på söndag! Förhoppningsvis slipper vi också onödigt långt vakande, första gänget matgäster kom ganska precis i mörkrets inbrott vid 16.30-tiden.
Publicerat November 20, 201411 yr Detta är en populär post. Våran nya åteln blev igår invigd av forumist Petterj som också är den som är den som jobbat mest på kojan. Fan vad det är skönt när rätt jägare får skjuta :-)