Publicerat Juli 3, 201411 yr Där jag jagade innan går spidaren under hela året, en gång per natt. Jakten flyttas dock över till fälten under sommaren, då får grisarna en fristad på åtlen.
Publicerat Juli 3, 201411 yr kan bara hålla med kalleanka - det finns ingen anledning att stänga av spridarna över sommaren. grisarna vill äta majs året runt och det är bättre de är där och äter än förstör en gräsmatta eller käkar gröda. under senvår/sommar lägger man grunden för kommande jaktsäsong. hade jag haft gröda inom ett par mil från åteln hade jag infört totalförbud på åtlarna och fokuserat på att hålla dom borta från där de gör skada.
Publicerat Juli 3, 201411 yr Instämmer med andra. Året runt. Bra att visa var maten är för de små. Hade jag haft gröda hade jag sakt som pfrep. S.
Publicerat Juli 3, 201411 yr Vad tycker ni om att sitta och skjuta på åtel så här års? Som argument att minska stammen. Jag har min åsikt sen om den är rätt eller fel! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 3, 201411 yr Säger som Anders Friberg sa till mig när jag var tonåring, en lång jaktsäsong är inget problem så länge man har en vettig förvaltning.
Publicerat Juli 3, 201411 yr Detta är en populär post. Det är väl inget konstigt att jaga på åtel så här års givet att du inte har en massa grödor som är begärliga i närheten, att du har en sund avskjutning på årsgrisar osv. Sunt förnuft gäller och det är makalöst fina kvällar denna årstid. iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 3, 201411 yr Pratade med kompisen idag. Hade sätt jätte små randiga inatt i sådden. Vilket kameran bekräftar med. Kul med gris men inte så små. S.
Publicerat Juli 4, 201411 yr Vi har fått gris hos oss nu men de är där typ bara en gång veckan och sent som fan.. Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
Publicerat Juli 8, 201411 yr Satt i går kväll ifrån 20.00 tre kultingar kom fram runt 21.30 för att sedan fnysa åt mitt håll och sedan drog det igen. Men det kom tillbaka vid 22.45 efter spridaren gått. Det var kvar länge men såg aldrig röken av suggan som alltid vart med det små innan. den lilla flock har länge vart på den här åteln men igår kändes det som suggan vägra visa sig. Ingen gris skjuten igår och regnet öste ner så det blev en kortare sittning till 01.30. Hade iallafall turen igår att få fälla min första rävvalp.
Publicerat Juli 13, 201411 yr Detta är en populär post. Fick en chans i slutet på förra veckan att sticka upp till marken norr om Immeln. Efter att ha fått ungarna i säng, dock ej sovande, sa sambon att det var ok att sticka. Lämnade gården kl 21.18 under en helt klarblå himmel och sätter kurs på marken. Var på plats kl 22.05. Gick en sväng med Linus och fixade i ordning alla grejor. Kl 22.28 var jag på plats i tornet. Kl 22.33 insåg jag att alla mygg i närheten hade träff i tornet. Som tur var hade fladdermössen också träff där. Kl 22.38 tänkte jag köra hem då myggen höll på att besegra mig, men samtidigt hörde jag hur det knakade till bakom mig. En gris kom från hygget bakom tornet söder om mig och var på väg ut mot åteln. Han stannar och springer tillbaks. Fanken tänkte jag, men hörde samtidigt hur den passerade bakom ryggen på mig och efter någon minut så kommer det ut en ensam galt norrifrån på väg mot åteln. Verkar inte alls bry sig om att jag lagt vittring längs vägen. Kl 22.45 så ställer han upp sig och käkar upp sitt sista majskorn. Kl 22.58 så startar jag bilen för hemfärd till gården och säger hej då till myggen. Åteln stod utan mat i tre veckor i juni. Var och fyllde på sista juni och satte då upp min gamla åtelkamera där. Det tog fyra nätter för grisarna att hitta tillbaka. Tre små galtar letade majs i ca tre timmar och stannade lång ut på morgonen. Den femte natten var det två grupper där. Efter det så var det gris hela nätterna mellan kl 22 och kl 04.30. Gott om små galtar i olika grupper samt ensamma suggor med smått. Inga stora grupper som det brukar vara på vintern. Lite intressant är att på gården så har jag suttit ute ett tiotal nätter under maj till juli och har insett att grisarna alltid går och tittar i tornet innan de går fram till åteln. Här vimlar det av åtlar och de grisar som går på min åtel har jag följt under ett år nu. Av en grupp på sju grisar, sugga och sex kultingar, så återstår det två galtar som har fått följe av två andra galtar periodvis. De är extremt försiktiga och går direkt om de misstänker något. Uppe vid Immeln så går grisen ut i vind av mig, vänder och går till andra sidan tornet och går ut där. Inte lika van vid åtlar verkar det som. Liten mager galt på 52 kg levande vikt. Bilden tagen ca en minut innan skottet. Observera att datum och tid inte stämmer alls.
Publicerat Juli 17, 201411 yr Fick tag på gammal potatis. Lär väl knappast dra sådär jättebra så här års. Men det är lugn och ro. Vi skjuter inte så här års. Visserligen långt till åkrar men jagas de hårt där och får det lugnt hos oss. Vem vet...
Publicerat Juli 18, 201411 yr Herr nasse är framme o leker! Vill se en bild när den ligger död och en lycklig Turbo brevid
Publicerat Juli 18, 201411 yr Vem vet. Med en jävla skopa tur så blir det kanske sådan bild ikväll/natt!
Publicerat Juli 23, 201411 yr Detta är en populär post. Satt ikväll, kom upp en hel del gris, skjutgatorna är 13m bred och är över 100m lång, men de är inte supersugna på att gå upp dit.
Publicerat Juli 27, 201411 yr Fram till nu bara bra med åteln, grisar varje natt men idag, kanske bara nå'n timme innan jag kom till åteln så hade björnen varit där. Man ser det bäst på att han hanterar rulltunnan på sitt eget lilla vis... Anfaller den som en räv hoppar på en sork! Ja, rulltunnan brukar inte må så himla bra efter den hanteringen, hopknycklad som om den vore av tunnaste papper. Anledning till att jag tror björnens besök inte var så långt innan mitt besök på åteln var att den sannolikt hade inspekterat ärtspridaren rejält, har en Spin Tech där spridarskivan dras neråt vid spridning och annars sluter tätt mot hålet i tunnan. Drar man ner den med handkraft så strömmar ärtorna fritt ur tunnan och hamnar i en hög under spridaren, så såg det ut, kanske ett par kilo ärtor. Med tanke på att jag normalt har en flock med ringduvor som ivrigt letar upp det grisarna inte ätit upp så misstänker jag att nalle inte var särskilt långt från åteln... Får se hur det ser ut i morgon!
Publicerat Juli 27, 201411 yr Grattis kul att ni börjar få såna djur som det dräller av här. Vill du ha lite järv oxå så kan vi nog exportera ett tiotal utan att det märks på beståndet här.
Publicerat Juli 27, 201411 yr Grattis kul att ni börjar få såna djur som det dräller av här. Vill du ha lite järv oxå så kan vi nog exportera ett tiotal utan att det märks på beståndet här. Passar på järven, tack!
Publicerat Juli 27, 201411 yr Men Qvarnhill ett hyggligt byte, 10 järvar mot 5 dräktiga vildsvinsuggor frestar inte det?
Publicerat Juli 27, 201411 yr Men Qvarnhill ett hyggligt byte, 10 järvar mot 5 dräktiga vildsvinsuggor frestar inte det? Suggorna kan du gärna få men du får allt fånga dom själv!