Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

Tycker du ska köra utan dämp initialt för att se vad du tycker, känns som så många går tillbaka till att använda dämparlöst så en utvärdering tycker jag är sund. Finns ju alltid möjlighet att ordna en lätt dämpare som bygger bakåt framöver om pipan ska bibehållas?

Lika bra du köper ett nytt sikte för där hamnar du tillslut iallafall. Tror du likt många andra har tänket "om" och dessutom är född nyfiken så det är lika bra du bestämmer dig för att stilla sinnet :)

Finns ju ingen anledning att fixa en schysst rigg och sedan snåla (jag vet att pengar inte växer på träd).

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Klok du Bulldog!

I denna stund kanske ska tilläggas så landar det i att behålla tuben och bunkra pengar samt sikta på att köpa nytt sikte till jakten i augusti typ.. Det är inte optimalt men vi har lite annat på G här hemma så jag kan inte motivera för mej själv att jag ska dra på mej en kostnad på en bit över 10 lök nu.

Dämpare ska på men jag väntar med det. Blir till att köra hörselskydd ett tag och försöka se vad som händer frammåt i stället för att bara trycka på knappen och höra hur man träffar.

Såg på i någon laddatabas att någon lyckats snurra upp en V-max 40 gr i 1310 m/s.. Givet det så kan jag med lätthet backa en bit och ha en bra kulbana trots något kortare pipa. Dämparen jag har är av teleskopisk modell tror jag det heter, den kryper ned över pipan. Bygger 6 cm frammåt bara så det är inte mycket som ska väck. Ska kolla med Steinbok (?).. han hade ngn smed i Järfälla som gängade snabbt. Isf ska Horneten få sig en översyn med, gängorna är inte kuranta där.

Kollade runt på laddverktyg nu med.. vilken jävla djungel det är! Och givetvis så hade inte Vapex de jag skulle ha hemma.. Vart handlar man sånt? Vapex, Midway, Torsbo? 

Publicerat

Klok du Bulldog!

I denna stund kanske ska tilläggas så landar det i att behålla tuben och bunkra pengar samt sikta på att köpa nytt sikte till jakten i augusti typ.. Det är inte optimalt men vi har lite annat på G här hemma så jag kan inte motivera för mej själv att jag ska dra på mej en kostnad på en bit över 10 lök nu.

Dämpare ska på men jag väntar med det. Blir till att köra hörselskydd ett tag och försöka se vad som händer frammåt i stället för att bara trycka på knappen och höra hur man träffar.

Såg på i någon laddatabas att någon lyckats snurra upp en V-max 40 gr i 1310 m/s.. Givet det så kan jag med lätthet backa en bit och ha en bra kulbana trots något kortare pipa. Dämparen jag har är av teleskopisk modell tror jag det heter, den kryper ned över pipan. Bygger 6 cm frammåt bara så det är inte mycket som ska väck. Ska kolla med Steinbok (?).. han hade ngn smed i Järfälla som gängade snabbt. Isf ska Horneten få sig en översyn med, gängorna är inte kuranta där.

Kollade runt på laddverktyg nu med.. vilken jävla djungel det är! Och givetvis så hade inte Vapex de jag skulle ha hemma.. Vart handlar man sånt? Vapex, Midway, Torsbo?

Vilka grejer behöver du?

Publicerat
  • Författare

Mmm blir nog den, tack för länken! Hade helst hittat Hornady, har ett antal slika och gillar dem men RCBS ÄR bra så det landar nog där..

och det är precis dessa grejer jag behöver, hylshållare har jag. 

Publicerat

Jag har 22-250 verktyg till övers! om du inte redan hunnit beställa så släng iväg ett PM eller kolla sms ;)

Publicerat
  • Författare

Fredde  :wub:  :wub:  :wub:

Publicerat
  • Författare

post-241-14223026825859_thumb.jpgpost-241-14223027064548_thumb.jpg

Så här blev det..

Montaget känns jävligt läskigt.. Omöjligt att med säkerhet dra fast ringarna i baserna och hålla det rakt, fick göra om ngr gånger.. Nu tror jag det är ok men skulle nog behöva dra fast ringarna i baserna lite bättre.

Är väl ngn mm luft mellan tuben och pipan, duger  :cool:

Snackat med en kompis som skjutit kalibern väldigt många år nu, tror han är inne på sin tredje bössa i samma kaliber. Han ska kapa pipan till 52 cm och gängat, min är 54 så tar jag två cm och gängar så torde det fungera. Sen på sikt, i samband med kapningen, satsa på snabbare krut och ganska lätta kulor samt dämp.. då blir det nog så bra som det kan bli.

Tror det landar där..

Just det! Ställt ned trycket med.. krävs att man belastar men inte mycket mer innan det smäller. Känns som bra tror jag.. ska försöka provskjuta i morgon. Lite orolig över montaget, hittade chimsar mellan bas och ring sedan tidigare.. risken är att man åker på att riva skiten igen om det visar sig att man måste chimsa igen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

post-241-14223034108033_thumb.jpg

Publicerat

Ska Optilockbaserna verkligen sitta så där? Ser ju helmysko ut. Eller så är det bara på Sako det blir bra. *confused*

Publicerat

Håller med exabit, det där ser helfel ut. Baserna ska vändas så skruvskallarna är på höger sida, samma på både Tikka och Sako.

Gör om!

Publicerat

Hmmm är det där sakobaser??  nämligen inte samma baser till sako och tikka även om dom använder samma ringar.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ok fel alltså? Jag vet fan inte  :biggrin:

Publicerat

Shims? Kan det kanske varit någon som velat ha lite lutning på montaget för långhåll? Eller en jäkligt sned pipa i förhållande till lådan.

Publicerat
  • Författare

post-241-14223087735701_thumb.jpg

Nu då??

Publicerat

Nu börjar det likna nåt!

Publicerat
  • Författare

Phu  :geek:

Mmm närmar mej hastigt bästföre datum på skruvarna som håller siktet så det är lite jobbigt att rodda om detta.. Hade kanske velat ha siktet ngr mm längre bak, får bra bild i siktet, men plus vinterkläder så blir det bökigare.. kanske slita bort bakkappan om man ska ut på påpälsade äventyr..

Publicerat

Grymt trevlig kaliber. Tycker du ska köra på den korta pipan du har bara för sakens skull. Kör själv 62cm. Iof inte bara fördelaktigt men fungerar.

lycka till btw. Rolig kaliber dedär. En av få när man ser djuret dö innan rekylen ( den lilla som finns ) slår till :D sjukt mysko upplevelse må jag säga

Publicerat

Klockrent Hippen en dunder kaliber och håller med före gående talare :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Blir inskjutning nu så den förhoppningsvis är spelklar när nästa tillfälle dyker upp att spana räv.. Såg när jag körde ut sist att månen är på G.. den var långt ifrån halv men med ett jävla fräs ändå så trots en skära bara så var det faktiskt skjutljus!

Publicerat
  • Författare

Fyllt på åteln, sitter och tittar på 6 kråkor inom bra håll dessvärre utan kulfång. Ska inviga T3:an på riktigt tänkte jag :-) Sakos balltip sköt sådär, jaktmatchen mkt bättre. Komsi komsi så ska ni få smaka [emoji41]

Och de samsköt inte ens nästan!

Publicerat

Fyllt på åteln, sitter och tittar på 6 kråkor inom bra håll dessvärre utan kulfång. Ska inviga T3:an på riktigt tänkte jag :-) Sakos balltip sköt sådär, jaktmatchen mkt bättre. Komsi komsi så ska ni få smaka [emoji41]

Och de samsköt inte ens nästan!

om du har tillgång så har Remington UMC ammo i 2 olika vikter till 22-250, båda är med riktig varmintkula, den lättare av dom sköt snuskigt bra i Min T3 super Varmint.

Publicerat
  • Författare

Ok.. Beställt Normas v-Max nu och med de hylsorna samt de jag har så ska det nog räcka.. Fan va irriterande, ser en hökhona jaga fasaner som ska ta nattkvist.. [emoji48]

Är ju här och klädd så jag tänkte kolla om det springer ngn räv här innan 19..

Publicerat

Såg att Sako skulle släppa nya 85 carbonlight i 22-250, säkert en liten, trevlig och lätt pang med sina 2.3kg :)

/Baner