Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat

SKJUUUUT DÅ!

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

15 min kvar! Var är bilden?

S.

Publicerat

Såg att Sako skulle släppa nya 85 carbonlight i 22-250, säkert en liten, trevlig och lätt pang med sina 2.3kg :)

/Baner

Puuuh!! Mitt hjärta slutade slå ett par sekunder tills jag såg att de inte släpper den i .223!

Publicerat
  • Författare

Och nu har Rikard laddverktyg  :cool:  :wub:

Bara dämp kvar sen tror jag den börjar bli lite klar bössan.. lurar liiite på kolvkamsförhöjning med.. och ev korta kolven lite. Siktet sitter maximalt långt bak nu och jag hade gärna sett det ngn halv cm bakåt ytterligare. 

Nu ska jag ragga recept på Vv140 krut sen blir det ett försök med rävarna i kväll igen.

Fr Lapua.com..

"N140 A true multipurpose powder, which can usually be used in place of IMR4320, Reloder 15 or Hodgdon H380. Good choice also for .223 Remington, .22-250 Remington..."

:wub:  :wub:

Publicerat

Fan vad fort posten jobbade! :thumbsup:

Publicerat

Och nu har Rikard laddverktyg :cool::wub:

Bara dämp kvar sen tror jag den börjar bli lite klar bössan.. lurar liiite på kolvkamsförhöjning med.. och ev korta kolven lite. Siktet sitter maximalt långt bak nu och jag hade gärna sett det ngn halv cm bakåt ytterligare.

Nu ska jag ragga recept på Vv140 krut sen blir det ett försök med rävarna i kväll igen.

Fr Lapua.com..

"N140 A true multipurpose powder, which can usually be used in place of IMR4320, Reloder 15 or Hodgdon H380. Good choice also for .223 Remington, .22-250 Remington..."

:wub::wub:

Vad för typ av kolvkamshöjare är du ute efter? Jag har en kydexhöjare som jag gjorde till min Tikka T3. Använder den dock inte så om du behöver den hojta till.

4cafaf59b160e79cfc873f55ed8ee0fc.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Hur sitter den där fast?

Jaha jag trodde jag var i mål med denna rävdräpare.. verkar inte så.

Tappat en räv och skjutit en med en milt sagt usel träff. Ändå så lämnade jag grusgropen jag sköt in i med tre cm överslag 100% rätt i sida.. nu gissar jag att det ligger ca 10 lågt och möjligen en skvätt åt vänster. Något har hänt...vad?

Drog skruvarna i lådan. Drog fast ringarna duktigt i baserna och baserna har fan inte rört sig.. ändå "känns" det som att detta är fästesrelaterat på något sätt. Siktet har aldrig krabbat tidigare.. Känns som man borde försöka hitta felet innan man skjuter in på nytt eller något.

En tanke!

Behövde få siktet så långt bak som möjligt för att få bra bild. Finns en "pinne" i baserna som ska ned i ett hål på bössans ovansida. Jag var osäker där men jag drog basen så långt bak som möjligt så den fick kontakt med bakkant på hålet i bössan.. borde väl funka?

Fundering nr 2.. och här är jag lite osäker.. Som ovan, behövde få siktet så långt bak som möjligt. Drog åt ringarna svagt och sen tryckte jag siktet bakåt tills det tog stopp och där drog jag fast ringarna. Kan det vara så att den främre ringen lite granna krupit upp på siktet där det blir grövre i fram och i samband med rekylen så börjar det röra sig bakåt? Skulle kunna förklara detta..

Vore bra med lite feed back där, måste hantera detta i morgon. Ska ladda V-max, less på Ballistic tip.. vet ju inte om det är kikarmontaget eller så men ballistic tipen övertygade inte på något sätt när jag sköt in, jaktmatchen sköt bra dock.

Publicerat

Nu är jag inte insatt i allt ditt och skapligt trött. Rekylstiftet ska sitta i framkant av hålet. Rekylen skickar bak bössan. Mao fram siktet.

Jtöver detta har jag inte mkt att tillföra, hoppas iaf att det löser sig smidigt.

btw så sköt min skit med bst från sako samt ruskiga övertryck enligt hylsan. Fabriksladdat då!

Publicerat

Som Turbo sa med pinnen så ska den ligga mot framkanten av hålet mtp rekylkraften. Sen har jag aldrig tvingat siktet i några ringar att ligga dikt an mot ringarna eller plastbussningarna utan det känns bäst med ett minimalt avstånd så att de verkligen sitter på "mellanröret" och inte i övergången till objektiv eller okular.

Hoppas det löser sig!

Publicerat

Hur sitter den där fast?

Den sitter med kraftiga kardborreband. En nackdel är att det är något svårt att få ut slutstycket alt använda läskstång men det beror på vart man sätter den på kolven. I övrigt håller jag med turbo och exabit i frågan om rekylpinnen, jag råkade sumpa en ring när jag i all hast fäste dem med rekylpinnen på fel sida. 

Publicerat

post-5975-0-17377900-1422603365_thumb.jp

Plockade av dessa från en T3. Dem första jag skulle montera var sako var inte samma.

Kanske är till hjälp?

S.

Publicerat
  • Författare

Det där är då samma baser som jag har.. och ringar men mina är rostfria. Måste pinnen sitta emot godset eller kan den sitta i hålet bara? Vad fyller den för funktion förövrigt? Ska inte grejerna sitta fast nog för att klara rekylen oavsett vart pinnen sitter?

Publicerat
  • Författare

Nu är jag inte insatt i allt ditt och skapligt trött. Rekylstiftet ska sitta i framkant av hålet. Rekylen skickar bak bössan. Mao fram siktet.

Jtöver detta har jag inte mkt att tillföra, hoppas iaf att det löser sig smidigt.

btw så sköt min skit med bst från sako samt ruskiga övertryck enligt hylsan. Fabriksladdat då!

Mmm jaktmatchen kröp runt fint i tavlan men Sakos plugg gick inte alls lika bra och förutsägbart.. så de ska inte jagas med dem igen! Får släppa på baserna och peta fram dem en bit..

Publicerat

Den skall sitta mot godset som pekar mot pipan.

Men detta är ju gjort för klass 1 kalibrar. Tycker inte det skulle behövas för klass 2 och nedåt.

Publicerat

Behövs det så behövs det, svårare är det ej. Påfrestningen kommer inte bara av rekyl utan även från kikarens vikt.

Publicerat
  • Författare

Mmm försöker undvika att torska på extensionringar här.. Någon som vet VARFÖR tikkabaserna ska monteras med skruvarna på höger sida? Tjänar ngn cm åt rätt håll om jag vänder på dem nämligen.. Den samlade expertisen protesterade ju när jag la in bild ovan i tråden på baserna felaktigt monterade men budskapet då var att det "såg" fel ut.. finns säkert skäl till att de ska sitta åt höger men vilket är det? Kan jag montera dem åt "fel" håll så tror jag att det skulle lösa problemet nämligen..

Publicerat

Prova! De värsta dom händer är att någe går sönder? Eller att den inte håller ihop.

Publicerat
  • Författare

Så får det bli.. ringde och snackade med nasaren med och det skulle gå enl honom även om han inte lät helt säker. Ska testa att repetera med några hylsor och se om basen kan störa omladdningen.. Men det landar nog i att jag gör det, måste riva iaf för det har hänt något skit.. träffläget SKA bara inte flytta sig så där!

Iaf laddat 20 pilar, 10 40 grains V-max och lika många 50 gr. Sen två olika recept per kula med så får vi se.. Är denna tingest så lättskjuten som jag har hört av andra så ska de samskjuta hyggligt oavsett vilken pil jag drar sen får vi se vilken som skjuter bäst. Tror/hoppas någon av dem är i mål så jag kan ladda upp fler.

Publicerat

Kan knappast spela någon vital roll vilket håll basernas fästbult sitter på. Laxspåren är liksidiga och ej taperade på något vis på Tikka lådan. Vänd du dom och panga på, fästbultarna pressar "laxspårshanen" lika hårt åt vilken sida den än sitter på! :)

Min T3:a 22-250 hade jag baser där jag tagit bort rekylpiggen och de höll en 3-12x50 SuB kikare utan att falera i nog många skott för att skjuta slut pipan....men it vet ja ;)

Publicerat
  • Författare

Nu blev det lite av varje.. den främre sitter "fel" och den bakre "rätt".. skiter i vilket, verkar stabilt. Provskjutning i morgon.

Publicerat

You go girl! Det KOMMER att funka kanon :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jaha ja.. Walleman var snäll och ställde upp med skjutbänk och fika.. kul att provskjuta bössor mitt i brinnande säsong, kom en jycke kutande som utan någon som helst tvekan sprang på skott  :biggrin:  :biggrin:

Tänker inte dra ngr recept här, de är nämligen rätt heta. Exabit var vänlig nog att erbjuda sig att QL köra dem så jag tänkte nappa på det i pm..  :wub:

Recepten är heta. Tändhattarna ser alla sjyssta ut utan tvekan, möjligen möjligen så ser hylsbottnarna något ansträngda ut.. ska studera dem lite mer noga i bättre ljus med hustruns läsglasögon. Men jag har iaf hittat två recept, ett med 40 gr och ett med 50 som samskjuter och skjuter så bra kan kan kräva utifrån förutsättningarna ( ok men inte optimalt stöd och snöstorm samt slask i siktet). Det som förvånade mej var att jag hade väntat mej skillnad i höjd mellan resp kulvikt men fick en svag skillnad i sida i stället? Bara ngn knapp cm iofs men iaf..

Skit samma, ska trycka ihop jaktplugg nu. Sen kör jag med dem tills jag får en känsla av vilken som är bäst men den allmänna inställningen tycks vara att man ska satsa på 50 gr så det blir väl den som jag använder. Laddar dem med 1,3 mm friflykt ungefär..

Känns som att denna tråd börjar bli klar nu. Dämp ska på men inte förrän i sommar tror jag men sen får det vara. Om fästet fungerar som det ska nu och kikaren så ska bössan vara klar för jakt och det som känns riktigt bra är att jag återigen känner förtroende för grejerna.. Sjabblar jag på nästa räv så blir inte första tanken att inskjutningen ändrats utan SKB isf.. men som sagt, den måste få gå ett tag nu och användas och ffa fungera.. det bygger förtroende.

Nehe pm var det  :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Nu ska vi se hur mycket skäll jag får av Exabit?  :dry:  :sweat:  :rolleyes: