Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eftersöksbojkott?

Featured Replies

Publicerat

Trafikeftersöksverksamheten är det enda vi jägare gör som allmänheten är odelat positiv till!

Med detta i bakhuvudet så tror jag att skrika om strejk osv är fel. Att belysa problemen och gärna med konkreta exempel är jätte bra för alla parter.

Plus 1!

Mvh!

• Svar 257
  • Visningar 31,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jägarkåren inte håller ihop kommer vi att tyna bort. Men det innebär inte att vi måste tycka lika i alla frågor. Jag sympatiserar med problembeskrivningen och frustrationen men tror personligen int

• Evert Bäckström
    Evert Bäckström

Dumheter som drar skam över oss alla. För ett tag sen var det en artikel i Flanellens Husorgan om en eftersöksjägare som kom till en plats där en älg utan underkäke (minns inte om det var en trafikoly

• Jag är inte intresserad för egen del men det kanske skulle vara av intresse för andra forumister att få lite bakgrundsfakta så dom vet vad du grundar dina uttalande på. Kan du inte visa på några fakta

Posted Images

Publicerat

Kias husse och Jimmy T. Ni missförstår min åsikt. Fortsätter vi med att bara göra eftersök med enbart spårhundar i vargreviren så ser aldrig den okunniga allmänheten något probelm. Eftersök görs ju säger de. Vi som kan det här har ju i och med det givit upp en stor del av vårt kunnande att kunna ställa en skadad älg med ståndhund. Allmänheten tror att allt fungerar men vi jägare vet att det kommer att gå många skadade djur kvar i skogen p.g.a att vi inte kan göra vårt viktiga jobb längre med denna vargutveckling.

Vi jägare måste nån gång enas och jobba så vi får upp ögonen på våra empatilösa politiker.

Löser en eftersöksstrejk vargpolitiken? NEJ . Men syftet är att det ska bli en väckarklocka för politikerna att vi på landsbygden inte accepterar denna politik längre där vi blir drabbade. Ska vi fortsätta ställa upp måste förutsättningarna i vargpolitiken ändras så att man lyssnar mer på oss som drabbas.

Är det fel att djuren får lida för den saken?

Tänk efter nu.

Hur mycket kommer djuren att få lida om vi inte får ändring på denna politik.

Den skada som vargen gör på viltet är flera hundra gånger mer än det lidande det blir om vi strejkar.

Har inte alla sett bilderna där halva mulen och öronen är bortslitna på älgar som fortfarande lever.

DALASTREJKEN är i uppstartande.

En hemsida kommer att tydligt förklara alla bakgrundsfakta.

När man läst den kan man ta beslut.

Var och en bestämmer själva och vilket beslut man än tar ska det respekteras av andra.

Men en sak vet vi.

Kan inte jägarna enas i frågor kommer vi aldrig att nå någonstans i denna politik.

Vi har försökt den diplomatiska vägen i många år nu.

Facit fick ni igår av Liljelund.

Dubblerad vargstamm är målet.

Endera accepterar man det eller också protesterar man.

Har någon en annan idé än strejk, så har ni haft god tid på er att föra fram det tidigare.

Nu kör vi.

Publicerat

Finns en fundamental skillnad..

En älg som är påkörd och dödligt skadad har vi ett ansvar för då människan kört på den.

En älg som är skadad som en följd av att varg gett sig på den är helt i sin ordning! Har vi problem med det? Hur motiverar vi då att viltet står utanför djurskyddslagen?

Det är självklart hemskt att vargen jagar som den gör men jag tycker det är lika vidrigt att se en sparvhök käka på en ännu inte död duva tex. Vi om några borde ha förståelse för detta.

Edit: Bilden du beskriver är argument nog för en vettig rovdjurspolitik tycker jag, just detta ska kablas ut tycker jag. Svensson behöver en wakeup call utan tvekan.. men det ska inte komma via att vi jägare ger fan i att försöka fimpa påkört vilt.

Mvh!

Publicerat

Det fundementala är att som Hipshot resonerar så kommer flera hundra gånger flera älgar att plågas än att vi med strejkens hjälp försöker få upp ögonen på politiker som inte förstår allvaret i det här.

Har människan ansvar för eftersöket eftersom en människa har kört på den så har även människan ansvar att få till en fungerande politik.

Det har vi uppenbarligen inte idag.

För mig är det enkelt.

Publicerat

Det fundamentala är väl att livet är hårt i naturen? Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Det är inte så att bambi går och lägger sig under en gran och somnar för evigt utan bambi blir rävmat tämligen direkt då de blir risiga. Skulle kunna tänka mej att en räv som tar ett vuxet rådjur får slita ett tag innan den får ihjäl det, ingen som protesterar mot den hanteringen trots att rävstammen lyckligtvis är tätare än vargstammen?

Det spåret fungrar inte är vad jag menar, kör det hårt och man får våra egna skadskjutningar i huvudet per automatik. Skadskjutningar har gissningsvis väldigt lite acceptans bland allmänheten, eftersök väldigt hög..så vad händer om vi vägrar eftersök? Sagt det förr, tänk när första youtubeklippet kommer där en skadad tvåbent älg försöker ta sig iväg från en olycksplats och antijaktlobbyn kablar ut budskapet att detta vägrar jägarna att hantera?

Hur många är det inom NVR som bojkottar..på riktigt dvs i handling och inte bara ord? Borde börja höras snart att folk blivit utslängda osv?

Mvh!

Publicerat

Våra egna skadskjutningar är vi alltid ansvariga för.

Vad det gäller trafikeftersöken är svaret enkelt.

Att vi jägare inte längre vill ställa upp beror på antijaktlobyn som drivit fram en felaktig vargpolitik.

Därför ligger ansvaret helt och hållet på dem själva.

Vi står inför en kraftig ökning av strejkare.

Ska vi dubbla vargstammen så växer givetvis protesterna.

Den röda tråden för detta håller som sagt på att skapas.

Publicerat

Det fundamentala är väl att livet är hårt i naturen? Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Det är inte så att bambi går och lägger sig under en gran och somnar för evigt utan bambi blir rävmat tämligen direkt då de blir risiga. Skulle kunna tänka mej att en räv som tar ett vuxet rådjur får slita ett tag innan den får ihjäl det, ingen som protesterar mot den hanteringen trots att rävstammen lyckligtvis är tätare än vargstammen?

Det spåret fungrar inte är vad jag menar, kör det hårt och man får våra egna skadskjutningar i huvudet per automatik. Skadskjutningar har gissningsvis väldigt lite acceptans bland allmänheten, eftersök väldigt hög..så vad händer om vi vägrar eftersök? Sagt det förr, tänk när första youtubeklippet kommer där en skadad tvåbent älg försöker ta sig iväg från en olycksplats och antijaktlobbyn kablar ut budskapet att detta vägrar jägarna att hantera?

Hur många är det inom NVR som bojkottar..på riktigt dvs i handling och inte bara ord? Borde börja höras snart att folk blivit utslängda osv?

Mvh!

Håller fullständigt med dig Hipshot. Vi har inte råd att kasta oss ner i samma sandlåda som de övriga utan vi måste argumentera för vår sak och visa vad det är vi gör. Använd tredje statsmakten och låt dom följa med och dokumentera hur ett eftersök går till och visa/tala om vilka problem man ställs inför istället. LÅT FÖR GUDS SKULL SRF OCH DYLIKA LEKA ENSAMMA I SANDLÅDAN........
Publicerat

Donny

Om du menar att vi ska argumentera för vår sak så måste jag ställa frågan:

Vad anser du att vi jägare har gjort de senaste åren?

Hur tycker du att det har gått?

Är du nöjd med resultatet?

Låter som du och Hipshot inte bor i något vargrevir.

Jag har för mindre än ett år sedan haft exakt samma åsikter som er.

Det ändrades drastiskt i augusti 2011 när taket togs bort.

Min övertygelse är ännu starkare efter Liljelunds slutbetänkande.

Presentera annars ett annat fungerande förslag och jag ansluter till det på en gång.

Publicerat

Tycker detta handlar om att vi ska vara de vettiga och sansade som tar ansvar för viltet i med och motgång. Om det är rätt strategi eller ej kan inte jag avgöra men jag vet att det är rätt spår i alla fall. Viltet ska fan inte behöva lida för en galen politik. Tror vi tjatat om detta nog nu så bojkotta du så får väl de som resonerar på annat vis ta eftersöken.

Mvh!

Publicerat

Varför vägra eftersök? Se till att få en rimlig lön för arbetet istället. Eftersöksjägare måste vara den enda arbetsgrupp som jobbar gratis inom samhällsnyttan. Brandmän har ju lön bara de har jour tex.

Publicerat

Jag tar ansvar för viltet i med och motgång.

Det är därför jag vill skapa en förändring.

Därför måste en väckarklocka startas för politikerna.

Det har i alla tider hetat STREJK

A%cc%88lg%20skadad%20av%20varg.jpg

Publicerat

Man läser snabbt att vissa har sina tungor fast i en räv sax eller att många är långt i från verkligheten..Belysa problemet är väl något som inte funkat eller har jag missat något i varg frågan dom senaste 10åren? Hippi metoder funkar inte

Publicerat

Japp! Strejk om man ska kupera en puckad arbetsgivare men strejk i detta sammanhang drabbar tredje part så att säga och den parten har ingen röst i något val. Politikerna förlorar ingen sömn på grund av detta däremot riskerar man att ställa till det för polisen som på intet sätt är part i frågan. Och sist men inte minst, förlorad goodwill.. Känns som vi varit här förrut.

Mvh!

Publicerat

post-5301-0-72217400-1333573766_thumb.jp

Strejk har i alla tider varit ett tecken på att man inte accepterar situationen man är i.

Ingen skillnad i detta fall.

Därför förlorar vi ingen godwill utan jag tror snarare att folk börjar förstå oss.

3:e parten är väl den på bilderna och de ska ju få det bättre om vi vill förändra beslutet på en dubblerad vargstam.

Publicerat

Det kan faktiskt vara bra på sikt med att vargstammen fördubblas!!

Faktum är att det blir fler än jägare som får se problemet med mycket varg. Fler vargar som söker sig in i tätbebyggda områden, se senast nu i Uppsala.

Hundar kommer att ätas, barn blir rädda eller tom skadade i värsta fall dödade. Då kommer rovdjursföreningen att slakna betänkligt. Så på sätt och vis kommer det i förlängningen att leda till en fungerande politik baserad på nutida upplevelser om hur rovdjur och naturen fungerar. idag är det inte så många som kan vittna om de problem vargen orsakade innan förra utrotningen.....

Tragiskt är det tyvär att viltet och jakten kommer att bli lidande i många år framåt i tiden.

Jag har tyvär väldigt liten tilltro att våra politiker tar lite smågnäll från en minoritet i samhället, på allvar och gör något. Det är idag mer politiskt korrekt att var lite av en gröngök.

Titta bara hur politikerna behandlar våra sjukskrivna/arbetslösa eller gamla idag. Trots protester/demonstrationer mm och nya regler som ska putsa fasaden för att minska kritiken, så trampar våra folkvalda på dessa relativt små grupper och direkt sparkar på redan liggande.

En eftersöksstrejk kommer inte att ändra något....... Varför skulle våra folkvalda vara mer intresserade om att värna ett skadat djur före "skadade" människor.

Sen är det bara jag som trycker det fanns positiva saker i förslaget om den nya rovdjursförvaltningen? Vi har ca 3000 "erkända" björnar idag. Men det nationella målet föreslogs ligga på 1800, dvs nära en halvering av björnstammen.

Visst har jag någon strövarg på mina jaktmarker, men björnen är för mig ett större bekymmer än vargen som det är nu. Men för den skull så vill jag inte att björnarna ska ersättas av varg.

Tanken är nog god med strejken, har stor förståelse för att man försöker att göra "någonting" åt det hela. Men som sagt, jag har mycket liten tilltro till att de med makt kommer ens att höja ögonbrynen.

Publicerat

Där håller jag med dig Kia H. Jag tror inte heller att politiker förstår allvaret förrän det hela gått överstyr med en fördubblad vargstam. Förutom vårdandet av vår natur så kan även i värsta fall att ett barn blir attackerat. Däremot så vägrar jag vänta på det (1 vecka eller flera år vet ingen) utan jag känner att vi måste agera för att få upp ögonen på politikerna. Strejken är väl inte det mest optimala men så länge som ingen annan i hela detta rike kan presentera något annat hållbart förslag så kör vi på strejkalternativet.

Resurserna med diplomatiska förhandlingar och remissinstanser har vi under många år jobbat hårt med.

Det ska givetvis fortsätta.

Men något mer måste till.

Publicerat

Tyvär så är det nog endast en dödlig attack mot ett barn som får politikerna att verkligen inse problemet med stora rovdjur.

Så som dagens vargar uppträder så är det bara en tidsfråga innan vi är där. Se i uppsala för några dagar sedan bara...

Men så går det när vargarna saknar respekt för människan. O att hantera vargarna med att flytta dom, Sätta ut nya från djurparker , Märka dom osv gör att dom tappar den naturliga rädslan och respekten som dom måste ha för att det ska fungera i längden.

Jag väntar på den dagen då vi får se på nyheterna att en människa blivit dödad av varg i Sverige. Det kommer inte att vara en rolig dag!

Ska vi gissa på ett årtal? Med dagens ökning o planer på utsättnigar så säger jag vintern 2015/2016

Publicerat

Förstår faktiskt inte varför jag eller framför allt mina kusiner skall fortsätta med att göra trafikeftersök när de inte längre kan jaga.

Numera jagar de lika lite som den bilföraren som körde på & skadade älgen.

Varför skall de ha ett större ansvar för detta än den så kallade "allmänheten" bara för att de en gång i tiden jagade på sina egna marker ?

Nu när allmänheten har beslutat att de ska sluta göra det !

Vad som egentligen sägs här är att i stora delar av mellan Sveriges hundförare skall övergå från att vara jägare som förutom den ordinarie jakten hjälper till med eftersök, till att vara allmänhetens tjänare som för en mycket anspråkslös summa löser trafikeftersök.

För någon annan jakt återstår inte längre för hundfolk, egentligen ingen klövilts jakt överhuvudtaget med eller utan hund för du kan inte garantera eftersöken endast med spårhundar.

Det är sant att trafikeftersök är det enda servicen som "Allmänheten" märker men om vi bara fortsätter att utföra denna service så ger vi signalen att vargproblemet är överdrivet & icke existerande.

//Lasse D

Ps själv har jag flyttat min jakt från vargområden till Sörmland det kostar mig ca 20.000 per år.

Publicerat

Där håller jag med dig Kia H. Jag tror inte heller att politiker förstår allvaret förrän det hela gått överstyr med en fördubblad vargstam. Förutom vårdandet av vår natur så kan även i värsta fall att ett barn blir attackerat. Däremot så vägrar jag vänta på det (1 vecka eller flera år vet ingen) utan jag känner att vi måste agera för att få upp ögonen på politikerna. Strejken är väl inte det mest optimala men så länge som ingen annan i hela detta rike kan presentera något annat hållbart förslag så kör vi på strejkalternativet.

Resurserna med diplomatiska förhandlingar och remissinstanser har vi under många år jobbat hårt med.

Det ska givetvis fortsätta.

Men något mer måste till.

Håller med dig.. Men det läre knappast få upp ögonen på politikerna "bara" för att en mäniska blir attakerad; skadad eller dödad.. Politiken som bedrivs idag är ju bara ett tecken på att vargen är ett ovärdeligt vilt som ska få husera fritt och göra hur som hellst...

Ska politikerna vakna upp ur sin koma och få ur tummen ur röven så måste det nog bli ett revir väldigt nära Rosenbad / Sergelstorg ( med dessa skygga individer som finns i Sverige idag så är det nog bara en tids fråga innan det oxå kan vara verklighet ), eller kanske rakt en eller ett par attacker mot politikerna direkt...

Publicerat

HipShot - det är ju lite som jag skrev "för att säga något dumt". Precis som jag finner det dumt med att försöka gå ut i massmedia och säga att eftersöksjägare visst gör sitt jobb, men bara halvdant genom att gå med hundar i lina i vargrevir.

Ja, vanliga svensson lär vara nöjd med den förklaringen tills någon antijakt pirat kommer på att man inte får fatt i djur som annars skulle kunna avlivas och då blir det liv för det.

Jag är helt med dig på att man ska kunna spåra i lina, för egen del inleder jag alltid så då jag vill testa min unghund, MEN du kan likt förbaskat handspåra 50-150 meter... eller hur?

Jag är inte eftersöksjägare, gör eftersök till bekantskapskrets och egen del om det skulle behövas. Men jag har full sympati för de som haft det som "jobb" i närheten av vargrevir.

Tycker Jeff har mycket bra synpunkter och när ska vi tänka om, resten av oss. Jag bor i skåne, 1 gång per år max stryker där förbi en varg på vår ena mark, men fortsätter denna utbredning med nya revir och en ökande vargstam så dröjer det inte länge innan vi i söder har samma problematik.

Publicerat

LEHD är ngt vettigt på spåren.. Givet att det stämmer vill säga, tidigare var det jägare som jagade och då även ställde upp på eftersök då en olycka inträffat. Nu är jakten väck men eftersöken ska lösas i alla fall?

Nu tror jag inte att jakten är väck. Jakten med löshund är starkt begränsad och den kommer bli mer begränsad framöver men trots det så givet att ovan stämmer så är det faktiskt något som jag tror Svensson kan fatta. Vidhåller att budskapet inte ska kablas ut via bojkott men ut ska det tycker jag.

Nu har jag ingen koll men jag har för mej att vargrevir till trots så skjuts det fortfarande en hel del älg och då känns det som att detta inte riktigt stämmer. Såvitt jag fattat så har man ökat på vinterstammen för att öht kunna ha ett jaktligt uttag efter att vargarna tagit sitt.. Så nog jagas det.

Men som sagt, budskapet är vettigt.. försök kabla ut det via jaktpressen!

MrBrowning.. om vi genomför eftersöken dock med minskad effektivitet pga lina och då misslyckas.. och därefter blir ifrågasatt av någon antijaktpirat så känner jag mej fullkomligt tvärsäker på att den kritiken inte biter för fem ören. Dels lär Polisen stå upp för eftersöksorganisationen och dels lär våra jägareförbund göra det.. Faktum är att om tex muppen Mikael vadhannuheter idioten i Naturskyddsföreningen kritiserar detta så vore det rena jävla lyckträffen! Speciellt om det kablas ut stort i media för då ska jägarna svara och vad halar vi fram för resonemang då?

Den obefintliga rovdjurspolitiken har beslutat att vi ska ha nedlusat med varg och då blir detta konsekvenserna. Ingen vettig människa lär ens försöka få oss att släppa hundarna! Det vore rena lyckträffen för vår del alltså.

Mvh!

Publicerat

Hipshot .

Det är ju så att till & med i Värmland finns det områden där vargen inte är ett riktigt jätteproblem.

Av någon anledning så verkar det som om vissa vargflockar är värre än andra - Vet inte om det är sant eller om jag inbillar mig.

Därför sker det fortfarande jakt med hund lite varstans även i Värmland, sedan tror jag även att det har blivit populärare att banda.

Har jagat eller jagar i närheten i Västerfärnebo i Västervåla för att vara exact, där har ju nyligen alfaparet blivit fällt under

skydds jakt, man tror att paret var de som dödade mest, det lugnar kanske ner sig där.

Så givetvis sker det fortfarande jakt men löshundsjakten är betydligt mindre omfattande.

Många i min ålder (55+) är ju också uppväxta med sittjakten dvs man sitter i sitt pass & väntar på att en älg skall komma förbi,

denna jakt har fått lite rennäsans (Stavas det så ?) & så motar man litegrann.

Strikt efter lagen så är denna jakt laglig om man har en spårtränad hund men inte får du fatt på ett käkskott eller benträff.

Å andra sidan så är det lungnare skott.

Den jakt som jag tror har gått ner mest i Värmland är stövarjakten & jakten med andra drivande hund.

Men hur man än vrider & vänder på det så minskar rekryterings basen för eftersöksjägare.

//Lasse

PS min Farmor är från Ekshärad i Värmland & min far har arbetat på diverse bruk i Bergslagen (Virsbo,Fagersta & Sandviken)

därav min knytning till Bergslagen trots att jag numera har hamnat i Sundbyberg via Skåne.

Publicerat
Thomas Ekberg är en av ledarna för Svenljungagruppen, som nu arbetar ”dag och natt” för att informera om den pågående eftersöksstrejken av trafikskadat vilt.

– Det är beklagligt att Svensk Jakt går ut med siffror som inte bygger på fakta för att förringa omfattningen av eftersöksstrejken. Nyligen skrev man att 113 eftersöksjägare strejkar i hela landet, när det bara i Västa Götaland är minst 230 jägare, säger Thomas Ekberg.

Nyligen gjorde Svensk Jakt en genomgång. Tidningen ringde runt till polisen i några län och frågade hur många eftersöksjägare som strejkade.

Enligt tidningens första version var det 50 eftersöksjägare som gått i strejk i Västra Götaland. Uppgiften kom enligt Svensk Jakt från Kerstin Larsson, länsansvarig vid polisen i Västra Götaland. Men uppgiften var alltså inte riktig.

”Kan vem som helst räkna ut”

– Jag har aldrig sagt att det var 50 stycken. Jag stod hemma i vardagsrummet när jag blev uppringd och fick frågan. Jag sa att jag inte visste men att det var eftersöksjägare från nio kommuner som gått med. Då kan vem som helst räkna ut att det inte kan vara så lite som 50 för vi har betydligt fler än fem eftersöksjägare per kommun, säger Kerstin Larsson.

När hon fick se den felaktiga uppgiften i Svensk Jakt ringde hon upp tidningen som nu rättat felet.

”Försöker föra läsarna bakom ljuset”

– Det är beklagligt om man försöker föra tidningens läsare bakom ljuset på det här sättet, säger Thomas Ekberg.

Han tror att den nyligen framlagda rovdjursutredningen innebär att ännu mer bensin slängts på brasan.

– Liljelunds utredning gör förmodligen att ännu fler kommer att ansluta sig, när de ser att strejk är enda sättet att få politikerna till förhandlingsbordet, kommenterar Ekberg.

450 vargar redan till vintern?

– Allt fler stora aktörer och organisationer är på väg att agera i vargfrågan, som blir allt mer akut dag för dag. Om några veckor föds nästa kull vargvalpar. Det betyder att vi redan till vintern troligen är uppe i Liljelunds 450 vargar i landet, säger han.

Representanter för Svenljungagruppen far nu landet runt för att informera om vargpolitiken och eftersöksstrejken samtidigt som de ska sköta sina ordinarie arbeten.

Bildspel klart till påsk

– I förra veckan var vi i Fellingsbro. Snart ska vi till Norrtälje och prata med eftersöksjägarna där. Vi arbetar så mycket vi orkar. Men allt sker ju ideellt, så vi hinner inte så mycket som vi skulle behöva, tillägger Thomas Ekberg.

Det bildspel gruppen tagit fram om vargpolitiken ska bli färdigt idag och läggs ut som en gratisapplikation på jaktfilm.se under påskhelgen

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/ekberg-strejken-forringas

Publicerat

Förstår faktiskt inte varför jag eller framför allt mina kusiner skall fortsätta med att göra trafikeftersök när de inte längre kan jaga.

Numera jagar de lika lite som den bilföraren som körde på & skadade älgen.

Varför skall de ha ett större ansvar för detta än den så kallade "allmänheten" bara för att de en gång i tiden jagade på sina egna marker ?

Nu när allmänheten har beslutat att de ska sluta göra det !

Vad som egentligen sägs här är att i stora delar av mellan Sveriges hundförare skall övergå från att vara jägare som förutom den ordinarie jakten hjälper till med eftersök, till att vara allmänhetens tjänare som för en mycket anspråkslös summa löser trafikeftersök.

För någon annan jakt återstår inte längre för hundfolk, egentligen ingen klövilts jakt överhuvudtaget med eller utan hund för du kan inte garantera eftersöken endast med spårhundar.

Det är sant att trafikeftersök är det enda servicen som "Allmänheten" märker men om vi bara fortsätter att utföra denna service så ger vi signalen att vargproblemet är överdrivet & icke existerande.

//Lasse D

Ps själv har jag flyttat min jakt från vargområden till Sörmland det kostar mig ca 20.000 per år.

Mycket bra skrivet Lasse! :)

Publicerat

tycker det är helt rätt med en egen strejk om jägarförbundet och riksförbundet står bakom är skitsamma de har inte lyckats speciellt bra med sina motargument förut direkt så deras röst lär ju inte ändra politikerna nu heller om det nu ska bli 450 vargar sammanlagt vad säger att EU går med på detta tak ? släpp ut fanskapen i bryssel i stället nu ska vi ha varg i götaland också hur fan långt ska det gå ? Vad ska vi göra för att politikerna ska lyssna på oss har ni bättre förslag? nu händer det ju lite iallafall något som går emot politikerna om det hjälper är svårt att tro men nånting gör vi iallafall ! VI KAN INTE ALLTID STÅ OCH TIGA OCH TRO ATT DE TYCKER SYND OM OSS