Publicerat Oktober 7, 201213 yr Var och sköt in med "älgammon" i går. Ska köra med Sako Powerhead (Barnes TSX) 165 gr. Hade kört krutlösare och lite olja i pipan innan, så jag började med att skjuta 3 st övningsplugg. Såg inte hur träffarna satt med det var ointressant. Sen hade jag två klisterlappar att sikta på med vit bakgrund runt om. Första skottet satt rätt i sida, ca. 15 mm under lappen. Klickade 2 upp och sköt två skott. Såg inte träffarna i kikarn och misstänkte att de satt i lappen. Knallade fram och hittade bara ett, något stort, hål i lappen.. Avstånd ca 80 meter. Klickade upp två till och skruvade på hatten. Shit säger jag bara.. Tikka T3 och Sako ammo verkar trivas bra ihop... Kanske en framtida kula för hemladdning. Precisionen lär räcka till. Hoppas bara att man får möjlighet att testa funktionen av kulan nu i veckan /Må
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Imorgon är det äntligen dax för den allra första Älgjakten i livet!:-) Hoppas det kommer gå bra!!
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Författare Imorgon är det äntligen dax för den allra första Älgjakten i livet!:-) Hoppas det kommer gå bra!! Akta dig för älgfrossan för det ska visst vara en hemsk sjuka. Skitjakt på dig!
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Akta dig för älgfrossan för det ska visst vara en hemsk sjuka. Skitjakt på dig! Ja jag har hört talas om den hemska sjukdomen! Har även letat som en galning efter vacin men inte hittat någon Tack
Publicerat Oktober 7, 201213 yr Författare Ja jag har hört talas om den hemska sjukdomen! Har även letat som en galning efter vacin men inte hittat någon Tack Ja, den är hemsk! Varsågod! Nu är det nära.... Här är en som har fått ett utbrott av denna hemska sjukdomen älgfrossa. Skitjakt på dig!
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Då bär det snart ut i skogen för årets älgjaktspremiär. Äntligen! :-) Skitjakt på er alla som ska ut i dag.
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Direktbloggar från passet. Underbar morgon dock ingen älgobs ännu. Jag stötte en kronspets på vägen ut men han får skjutas för hund.
Publicerat Oktober 8, 201213 yr En del av dagens morgonpass rätt fint i solluppgången Så det blev 110 idag..
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Här är min förhoppning att det ska traska förbi ko med kalv, mer än en kalv får vi inte skjuta. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Hela tilldelningen sprang förbi min passgranne imorse men gubben satt och sov, kanske var tur det
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Nu är di svenske älgjägarna uti skog å mark... Sagt på morgonsamlingen: R - Hur ser jag rån då ? J - Ge mig vilket pass som helst för jag hittar ändå inte till nåt av dem...
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Livebloggandet går vidare. Tillåten tjur, 8+, står stilla 60 meter från en passkytt och har gjort det i 20 min. Han kommer inte åt att skjuta. Fortsättning följer
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Ena gråhunden skäller ko, kalv o tjur tjuren tillåten. Hundföran går på nu.
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Jaktstart 06:24. 06:30 var tilldelningen på vuxna klar, en åttataggare. Kalvjakt återstår.
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Omgruppering och två gråhundar släpps på älgarna vi haft uppe innan, pappa ska skjuta nu jag sätter andra skottet om han inte hinner före
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Sköt en kalv för Dingo på förmiddagen Efter det åkte jag till grannlaget och spårade en kalv som dom hade testat på. Efter att ha spårat i ca 500m utan minsta tecken på träff så beslutade vi att friskförklara den. Dom ville inte att vi skulle släppa efter den pga att dom gick drev i såten brevid... Nu sitter jag o tar en fika o väntar på att övriga ska komma tillbaka så vi kan ta sista såten med Men den tror jag personligen är tom på älg
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Gratulerar skyttar! Livebloggandet fortsätter efter paus. Kviga skjuten så fullt på stora älgar nu. Gick en såt med labben precis men vart tom. Nu nytt släpp efter gris och kalv.