Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2012-13

Featured Replies

Publicerat

Siktar på en 12-taggare men kvoten full. Riktigt surt ...

• Svar 450
  • Visningar 46k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag fick jag skjuta min första älg, en pinntjur. Förbaskat fin känsla!!

• Första tjuren för mig, och sista för jaktlaget. En grann 12-taggare som tog några steg efter ett skott av 308an. Längtar redan tills nästa år

• Tackar det var grymt spännande 19 pinnar hade den

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Siktar på en 12-taggare men kvoten full. Riktigt surt ...

Så är det att vara älgjägare.

Riktigt surt men jag hoppas att du dokumenterade den med kameran. :sad:

Publicerat

Ko, kalv, kviga och 10-taggare var det. Blev lite ivrig. Gick och betade här i skogen på 60-70 meter. Bara mobilen med så ni får lita på mig :)

Publicerat
  • Författare

Ko, kalv, kviga och 10-taggare var det. Blev lite ivrig. Gick och betade här i skogen på 60-70 meter. Bara mobilen med så ni får lita på mig :)

Ok! 10 är ju ok också att få se på om det är en snygg krona. :thumbsup:

Publicerat

Bidde inget, älgarna gick ut vid 14tiden hittade dem kl9 tror jag :)

Publicerat

Ok! 10 är ju ok också att få se på om det är en snygg krona. :thumbsup:

Riktigt fin skovel faktiskt. Jaja, får växa till sig till nästa år.

Publicerat
  • Författare

Ok! Du får göda den väl här under det närmaster året så att den bli hemmastadd på dina marker. :thumbsup::wink:

Publicerat

Du får väl trösta dig med att den gör mer nytta i skogen än på väggen,, Brunsten pågår ju än, :wink:

Publicerat

Du får väl trösta dig med att den gör mer nytta i skogen än på väggen,, Brunsten pågår ju än, :wink:

Går egentligen ingen nöd på mig. Hade jag inte skjutit 16-taggaren för några veckor sen hade det nog känts värre. Vi har enbart jagat efter tjur första dagen sista åren men aldrig sett nån 7+. Idag hade vi denna och grannarna såg en 12a. Kalmarmodellen är ett helvete när man jagar men det går inte förneka nyttan den gjort här nere.

Publicerat

Går egentligen ingen nöd på mig. Hade jag inte skjutit 16-taggaren för några veckor sen hade det nog känts värre. Vi har enbart jagat efter tjur första dagen sista åren men aldrig sett nån 7+. Idag hade vi denna och grannarna såg en 12a. Kalmarmodellen är ett helvete när man jagar men det går inte förneka nyttan den gjort här nere.

Kör samma modell här,, skillnad rejält här vi har höjt tilldelnig sen 2 år tillbaks,, släppte en 10 tagare på över 300kg-

I setp känns på nåt sätt bra att den får göra sitt i skogen,, modellen är bra helt klart!!

Publicerat
  • Författare

, släppte en 10 tagare på över 300kg-

Hade du våg med dig ut i skogen då??? :tongue::thumbsup::wink:

Publicerat

Jag hade gångstånd i 2tim på 2 stora tjurar . Men varken jag eller pass skyttar fick läge ,, det blev slut vid ett vatten drag. En var runt 20 taggar :sad::wallbash:

Publicerat
  • Författare

Jag hade gångstånd i 2tim på 2 stora tjurar . Men varken jag eller pass skyttar fick läge ,, det blev slut vid ett vatten drag. En var runt 20 taggar :sad::wallbash:

Skit också. :sad: Bättre tur en annan dag Bamse. :thumbsup:

Publicerat

Jag såg eller skjöt inget, men jaktlaget sköt en pinna tjur och en kalv. Mao återstår bara en kalv och den väntar vi med till kalv jakten drar igång på allvar!! :smile:

Publicerat

Att smyga på ståndskall är ta mig fan bättre än att knulla! :D Jag o Herman var 18m från ståndet :D Tyvärr 60m in på fel mark :/ En tjur på mellan 6 o 10 taggar är det ;) Stod 1h o 45 min innan vi stötte. Nu står det still igen efter en förflyttning på 1km

Publicerat
  • Författare

Att smyga på ståndskall är ta mig fan bättre än att knulla! :D Jag o Herman var 18m från ståndet :D Tyvärr 60m in på fel mark :/ En tjur på mellan 6 o 10 taggar är det ;) Stod 1h o 45 min innan vi stötte. Nu står det still igen efter en förflyttning på 1km

Det är sådant som händer och det händer här uppe också Per! :thumbsup: Den blir större till nästa år om den får leva så länge. :yes:

Publicerat

Vi fick i med de nya systemet en älg mer, dvs 2 vuxna och 1 kalv.

Vi gick ut och satta oss på pass vid 06:30 för att starta vid 09:00 med hundsläpp.

06:45 kom en kviga till mig och två minuter senare så föll ko och kalv för passgrannen. Kl var 06:50 och jakten över.

Klart man är glad för att lagt sin livs andra älg, Men snopet blev det allt när vi insåg att jakten var över på 20 minuter

post-6172-0-98151300-1349805371_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Grattis! :smile:

Publicerat

Måndag och tisdag har jaktlaget gått tomt så på lördag och söndag ska jag släppa hunden och se om vi kan få tag på den stackars kalven vi har i tilldelning.

Publicerat

Blev en pinntjur i helgen, äntligen något annat en de 6 kalvar som tidigare kommit förbi på passen de tidigare åren. Kom på mellan 70-100m, skottet for genom ena bogen och lämnade i andra, Lapua Naturalis i .308. Fin svampform på kulan och restvikten 99%.

Publicerat

Blev en räv och en kalv idag, så jag är nöjd. :)

Publicerat

2 dar i skogen, utan resultat. :sad:

5 upptag 3 gick i sken direkt, ett som övergick i några 100 m gångstånd. Ett upptag som stod bergfast! Var inne på 50 m men det gick undan ca 40-50 m. Drog mig tillbaks och skulle försöka få bättre vind, men tyvär plaskade det nog för mycket på surmyren så det gick lös utan att jag kom in något mer.

Tiken är helskum nu, dåliga sök och inget intresse att förfölja. Matvägrar, är "tussig" och "bäddar" så fort hon får en chans. (även på skogen under rotvältor eller stenar....)

Piper och smågnäller lite nu och då, även i skogen.... Är vi i närheten av bilen så springer hon dit och skäller, ylar och piper. Hon hoppar "mot" bilen och beter sig som om det skulle finnas något i bilen...

När jag öppnar dörren hoppar hon in själv. Vilken hon normalt sett inte gör utan sträcker bara upp framtassarna och jag får hjälpa henne in. (Taro, så den är rätt hög....)

Tycker nog att det är lite för länge sedan hon löpte sist, för att hon ska vara skendräktig. Men det verkar inte bättre. :sad:

Publicerat

-

Publicerat

2 dar i skogen, utan resultat. :sad:

5 upptag 3 gick i sken direkt, ett som övergick i några 100 m gångstånd. Ett upptag som stod bergfast! Var inne på 50 m men det gick undan ca 40-50 m. Drog mig tillbaks och skulle försöka få bättre vind, men tyvär plaskade det nog för mycket på surmyren så det gick lös utan att jag kom in något mer.

Tiken är helskum nu, dåliga sök och inget intresse att förfölja. Matvägrar, är "tussig" och "bäddar" så fort hon får en chans. (även på skogen under rotvältor eller stenar....)

Piper och smågnäller lite nu och då, även i skogen.... Är vi i närheten av bilen så springer hon dit och skäller, ylar och piper. Hon hoppar "mot" bilen och beter sig som om det skulle finnas något i bilen...

När jag öppnar dörren hoppar hon in själv. Vilken hon normalt sett inte gör utan sträcker bara upp framtassarna och jag får hjälpa henne in. (Taro, så den är rätt hög....)

Tycker nog att det är lite för länge sedan hon löpte sist, för att hon ska vara skendräktig. Men det verkar inte bättre. :sad:

Ni har inte varg i närheten då?

Med vänlig hälsning, John

Publicerat

Ni har inte varg i närheten då?

Med vänlig hälsning, John

Ingen känd...... Men det brukar vara in någon med jämna mellanrum. Senast var i våras med 4 olika individer synliga i området.