Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mård & mink fångst 2012-13

Featured Replies

Publicerat

Ja, det var i B. C. Kanada det och dom är utsprida lite här o där och en familj på New Foundland. :thumbsup: Ja visst skulle det vara det. :yes: Det beror väl lite på var man bosätter sig också.

Tänk vad fint dom har det i Tanana och kunna gå ut och skjuta sig en ren el. 2 när maten är slut i frysen el. annars så skjuter dom en björn om den kommer för nära matförrådet m fisk. :thumbsup:

Det låter som ett bra pris. Vars har du sålt dom då?

Ja det vore fint å kunna jaga så! lagligt :tongue:  Det är en gubbe fram på byn som handlar med skinn . :thumbsup:

• Svar 258
  • Visningar 37,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kul med fångst iaf, var ute och kollade fällor i lördags och i tisdags och det bidrog till 2 fångade mårdar =).

• Var idag till två av mina fällor och i första fällan så ser jag hur de hänger ut en svans och ett arsle blir nästan så förvånad att jag måste kolla två gånger hehe Men nog var de en mård nog och den

• Tommy Lundh
    Tommy Lundh

Så där!

Posted Images

Publicerat

Ja det vore fint å kunna jaga så! lagligt :tongue:  Det är en gubbe fram på byn som handlar med skinn . :thumbsup:

Ok! Då måste han få rätt bra bet. om han kan ge dig 380 kr/mård.

Publicerat

Ok! Då måste han få rätt bra bet. om han kan ge dig 380 kr/mård.

Ja det är bra bet för mård nu . Han bet 50-100 kr för räv tex

Publicerat

Ja det är bra bet för mård nu . Han bet 50-100 kr för räv tex

Ok! Då vet du vad du har att göra till hösten när det är dags. :yes:

Tjänstledig från p g a jakt. :wink:  :yes:

Publicerat

Hur stora områden har ni förhållande vis till fällor?

Har två fällor som jag flyttar runt på 100ha

Det har nog inte så stor betydelse hur stor mark man har . Jag har tex 4 fällor på 200m sträcka . huvudsaken är nog att man  har dom där mården

rör sig. Jag fick hör av några( äldre) när jag satte ut fällorna att mårdarna hade revir så hade man fått en mård så skulle man flytta fällorna . Men det var ju fel. :thumbsup:  

Publicerat

Jag var runt en sväng nu på eftermiddan och kolla lite fällor . Jag hade  fiskrens som jag  la på fällorna för att få mården riktig sugen  dom sista veckorna. :tongue:

Andra mården i den fällan på 2 veckor. :thumbsup: Jag flytta även en fälla till en ny växel.

post-5858-0-14089200-1363537733_thumb.jp

Publicerat

Jag var runt en sväng nu på eftermiddan och kolla lite fällor . Jag hade  fiskrens som jag  la på fällorna för att få mården riktig sugen  dom sista veckorna. :tongue:

Andra mården i den fällan på 2 veckor. :thumbsup: Jag flytta även en fälla till en ny växel.

Bra jobbat Bamse! :thumbsup:

Publicerat

Vete tusan om jag inte skall investera i några till fällor tills nästa säsong så att man kan ha en lina, så mäktigt att komma fram och se svansen hänga sådär :smile: Minst sagt inspirerande !

Sen gör det bara gott åt våra skogshöns oxå, kanske skulle höra med lst om de ville sponsra till några fällor å sätta i reservatet .

Hur många har du på ditt samvete nu BAMSE ?

Publicerat

Vete tusan om jag inte skall investera i några till fällor tills nästa säsong så att man kan ha en lina, så mäktigt att komma fram och se svansen hänga sådär :smile: Minst sagt inspirerande !

Sen gör det bara gott åt våra skogshöns oxå, kanske skulle höra med lst om de ville sponsra till några fällor å sätta i reservatet .

Hur många har du på ditt samvete nu BAMSE ?

Klart du måste skaffa fler fällor strävhår. Det är  bland det bästa viltvård man kan göra för småvilt :tongue:

Jag köpte ju en hög fällor som jag tänkte sälja en del av men jag har ändrat mig

det blir att sätta ut fler fällor till nästa säsong. :smile:

Jag har fått 6st sedan januari :smile:

Publicerat

Klart du måste skaffa fler fällor strävhår. Det är  bland det bästa viltvård man kan göra för småvilt :tongue:

Jag köpte ju en hög fällor som jag tänkte sälja en del av men jag har ändrat mig

Bra jobbat Bamse!  :thumbsup:

Publicerat

Har haft en fälla ute ett par veckor i vinter. Har blivit en mård och en iller.

Får nog sätta ut lite fler nästa säsong.

Publicerat

Jag har ett par MangsTrap och de är små å smidiga och placerbara på fler sätt så det blir nog några till såna, de är lite krångliga att spänna upp men man lär sig tricken. Gillerpinnen skulle behöva kortas lite på dem tycker jag så de slår lite längre bak på skallen.

Hur många kommer du ha ute nästa år då ?

Publicerat

Jag har ett par MangsTrap och de är små å smidiga och placerbara på fler sätt så det blir nog några till såna, de är lite krångliga att spänna upp men man lär sig tricken. Gillerpinnen skulle behöva kortas lite på dem tycker jag så de slår lite längre bak på skallen.

Hur många kommer du ha ute nästa år då ?

Ok ! Ja jag byggde 2 såna förra helgen .Tycker dom är små och behändig. Jag ska prova att sätta ut dom  ikväll .

Jag har 70 fällor nu så dom ska ut allihop nästa säsong.. Jag fick många svar på annonsen men det har vissat sig att det var en hel del som inte var godkända :sad:

post-5858-0-12716600-1363609049_thumb.jp

post-5858-0-62777100-1363609084_thumb.jp

Publicerat

Ok ! Ja jag byggde 2 såna förra helgen .Tycker dom är små och behändig. Jag ska prova att sätta ut dom  ikväll .

Jag har 70 fällor nu så dom ska ut allihop nästa säsong.. Jag fick många svar på annonsen men det har vissat sig att det var en hel del som inte var godkända :sad:

The big TRAPPER Bamse!

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup: 

Publicerat

Ok ! Ja jag byggde 2 såna förra helgen .Tycker dom är små och behändig. Jag ska prova att sätta ut dom ikväll .

Jag har 70 fällor nu så dom ska ut allihop nästa säsong.. Jag fick många svar på annonsen men det har vissat sig att det var en hel del som inte var godkända :sad:

Där ser man, förut när jag höll på så hade jag ihjälmård fällan och vad kommer ihåg så slog den bakom öronen, mangen slår framför. Känns på nätten ibland.

Hur/var slår dina ?

Publicerat

Jag böjer ner plattan lite så att den är ca 3cm nedanför ingången på gävleborgfällan annars är jag rädd att det smäller över nosen. Jag har inte fått nån mård i ihjälmård från ideverkstan än.  Ärligt talat så vet jag inte var det är bäst var smällen tar . Jag tycker att det är en j...la smäll så det spelar ingen roll var det tar. Dom jag gjorde själv så fick jag fjädern så hård så när fällan slår igen så spruta det grejer. Men så här på bilden så verkar det effektiv :smile:

post-5858-0-78357600-1363615225.jpg

Publicerat

Jag böjer ner plattan lite så att den är ca 3cm nedanför ingången på gävleborgfällan annars är jag rädd att det smäller över nosen. Jag har inte fått nån mård i ihjälmård från ideverkstan än. Ärligt talat så vet jag inte var det är bäst var smällen tar . Jag tycker att det är en j...la smäll så det spelar ingen roll var det tar. Dom jag gjorde själv så fick jag fjädern så hård så när fällan slår igen så spruta det grejer. Men så här på bilden så verkar det effektiv :smile:

Lite mer marginal där, det tycker jag om. En kamrat tog en mård ifjol i en mangs som lyckades dra sig ur och ta sig några meter innan orken tröt. Hade tagit för lång fram...
Publicerat

Så vill man ju inte ha det ! Jag har mätt å greja jag prova med en död mård för att få rätt avstånd! dom är lite mekigare mangsfällan.

Publicerat

Inte för att jag vill vara tjatig men det är en sån obeskrivlig känsla varje gång det sitter en mård i fällan :biggrin:

Jag flytta några fäller på söndag och tanka på med fiskrens och honung. vola :cool:  han måste ha gått i på söndags dygnet i en ihjälfälla :smile:

post-5858-0-13791800-1363713111_thumb.jp

post-5858-0-05564300-1363713125_thumb.jp

Publicerat

Tjata på du BAMSE !

Publicerat

Inte för att jag vill vara tjatig men det är en sån obeskrivlig känsla varje gång det sitter en mård i fällan :biggrin:

Jag flytta några fäller på söndag och tanka på med fiskrens och honung. vola :cool:  han måste ha gått i på söndags dygnet i en ihjälfälla :smile:

Snyggt Bamse!  :thumbsup:

Publicerat

Hatten av , bra jobbat. 

Längtar till nästa säsong då jag ska slänga upp en jädrans massa fällor och hoppas på bra fångst. 

:tongue:

Publicerat

Grymt duktigt gjort Bamse du kan det här nu :) Själv har jag plockat in hälften av fällorna och ska börja med resten i dagarna. Men nästa säsong då blir det å fånga igen.

Grattis!!

• 2 weeks later...
Publicerat

Idag blir det att hämta hem mårdfällorna !Puh!! :sweat: Det tar nog hela dan :smile:

Publicerat

Idag blir det att hämta hem mårdfällorna !Puh!! :sweat: Det tar nog hela dan :smile:

Många fällor o mycket snö säg. :thumbsup: