Publicerat Juni 29, 201313 yr Författare Senaste teorin här nu är att jag har en förträngning i pipan. Robban M har haft precis samma fenomen i sin dåvarande 260-pipa som varit 6,5-06-pipa tidigare (MatsN's gamla pipa tror jag). Således - JB-pasta, here I come! Kanske beror den gamla skrönan om att 243:or skulle vara kinkiga på att bössorna får förträngningar och sen beter sig som min? I så fall ska det bli ett sant nöje att avrätta den myten
Publicerat Juni 29, 201313 yr Du kan säkert lyckas få något som skjuter ok i denna pipa tillslut men kinkig är det jag lovar Sköt webcup med en 6PPC pipa som är det slitnaste jag kollat i man ser med blotta ögat att den är nästan slätborrad första 5cm efter patronläget. Agget på tre serier blev 8,07 inte hopplöst dåligt trots att pipan ser rent hemsk ut så du har något rejält fel här
Publicerat Juni 29, 201313 yr Författare Håller på med rengöring sen en timma tillbaka. Fick dammat av en flaska Sweet's 7,62 då jag börjar misstänka att min CR-10 är "urvattnad" eller typ verkningslös. Jag känner nu tydligt att jag:en med lapp "hackar sig fram" första typ 20 cm framför patronläget för att sen glida ut lätt. Tänker köra med Sweet's-lappar resten av kvällen om det ska vara så Så här såg lapp nr 2 ut (är på typ nionde illblåa nu):
Publicerat Juni 29, 201313 yr Författare Verkar som du har att göra en stund Jo Så, nu efter några timmar och typ 30 blåa lappar så gav pipan upp och slutade producera slika lappar Ska till banan så snart jag kan och se om det gör nån skillnad.
Publicerat Juni 29, 201313 yr Hjälper inte detta så blir det JB, eller Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 29, 201313 yr Författare Hjälper inte detta så blir det JB, eller Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Hade redan kört det om inte min burk legat i Robbans verkstad
Publicerat Juni 29, 201313 yr Eller så köper du en Blaser 6.5x55 och matar den med Norma Rekrutt... 9 skott fördelat på två olika fronter på dämparn. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 29, 201313 yr Det kan ju inte vara rätt att min nya begagnade BDL SS 30-06:a från 1998 ska skjuta bättre med Jaktmatch än din med handladdat. Kanske har du äntligen hittat felet. Håller tummarna för bössan, broder.
Publicerat Juni 29, 201313 yr Märkligt är det. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 29, 201313 yr Författare Snyggt mbbohman! Har faktiskt surfat lite Blaser Professional med Matchpipor - det ska erkännas. F-n va träligt det är med bössor som inte skjuter...
Publicerat Juni 29, 201313 yr Snyggt mbbohman! Har faktiskt surfat lite Blaser Professional med Matchpipor - det ska erkännas. F-n va träligt det är med bössor som inte skjuter... med tanke på kostnaden kanske det är lika bra att bygga igen.
Publicerat Juni 30, 201313 yr Författare Dagens resultat i byig sidovind. A-Max 105 tycks stabilisera - que?
Publicerat Juni 30, 201313 yr A-Max 105 tycks stabilisera - que? Nice Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 17, 201313 yr Författare Sista dansen med 243:an i förmiddags. Förutsättningarna var goda och pipan nyskrubbad med JB-pasta till perfektion. Nog skulle den börja producera träffbilder på 15-20 mm igen? Ehm, nej... Till sist föreslog broder Beatless att jag skulle testa hans sikte istället för mitt Vortex, och det gjorde jag vilket var rysligt smidigt tack vare att vi bägge har Picatinnyskenor. Men det hjälpte inte heller. Det får nog bli vinkelslipen för denna pipan nu. Men... eftersom Robban är en upptagen man så tror jag inte det blir nån ny pipa i brådrasket. Därför kan jag kosta på bössan att bädda om den och göra ett sista försök under nästa vecka - det tar ju inte alltför mycket möda i anspråk faktiskt. Sen har jag uteslutit alla potentiella felkällor hos utrustningen skulle jag säga. Pipan har nu gått 456 skott sen den var ny. Vi hade fint väder idag och med två solstolar i bagagen på V70:n så var det en fröjd att sitta i skuggan och sörpla kaffe mellan varven Det börjar iaf dra ihop sig till att brotscha nya pipan för 6 XC och A-Max 105:or (jajaja, Hornady pausar tillverkningen men det går nog att få tag i några askar iaf...). Sen ska Robban få passa in mitt nya underbeslag för AICS-magg också samt bädda bössan ordentligt. FAN va kul det ska bli sen med en rigg som har VERKLIG potential!
Publicerat Juli 17, 201313 yr Vilken jävlar bössa/pipa Konstigt att den kunde prestera bra i början och piss nu, känns som om det är något radikalt som hänt. Men det är nog bara till att inse att det är "Stena nästa" som gäller för den där pipan... Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 17, 201313 yr Exabit, du har haft en rätt intressant resa med den bössan måste jag säga. Hur skulle du själv sammanfatta dina erfarenheter? Anledningen till att jag frågar är att jag inte känner mig riktigt säker på vilka slutsatser man kan dra och eftersom du har mycket bättre koll på alla turer vore det intressant att få ta del av dina slutsatser kring bössa, pipa, kaliber, kulor etc... Henrik
Publicerat Juli 23, 201313 yr Författare Hur skulle du själv sammanfatta dina erfarenheter? Anledningen till att jag frågar är att jag inte känner mig riktigt säker på vilka slutsatser man kan dra och eftersom du har mycket bättre koll på alla turer vore det intressant att få ta del av dina slutsatser kring bössa, pipa, kaliber, kulor etc... Det skulle krävas ett väldigt långt inlägg för att sammanfatta alla erfarenheter med denna bössa, och allt testande. Men jag kan presentera två rätt tunga fakta i målet som jag tycker är talande. Jag sköt Månadstävlingen med bössan i april och maj med samma laddning men diametralt skilda resultat: April (9/4): 100 meter: 48p - 21mm (gick upp mellan varje skott) 200 meter: 38p - 95mm (gick upp mellan varje skott) 300 meter: 41p - 58mm (sköt alla fem i ett svep) Maj (17/5): 100 meter: 41p - 53mm (sköt alla fem i ett svep) 200 meter: 28p - 134 mm (sköt alla fem i ett svep) 300 meter: 27p - 166 mm (alltid lika tragiskt när skjutmåttet inte räcker till längre...)(sköt alla fem i ett svep) Här drar jag slutsatsen att något har hänt mellan dessa två tillfällen, och det är det jag menar när jag säger att SST-laddningen sköt helt ok tidigare men nu skjuter den skit. Så vad hände då mellan dessa två tillfällen? Jo, jag bytte till GRS-stocken och sköt en gång med denna med dåligt resultat. Sen bytte jag tillbaka till HS-stocken (obäddad!) och då fortsatte det sprida. Då bäddade jag den men som slarv-Lars (lite skumt epitet numera efter SM-guld på HV100...) påpekade så gjorde jag bara en bäddning i framkant. Och faktum är att när jag drar åt/släpper bakre lådskruven så känner/ser jag att tangen rör sig upp och ner när den främre lådskruven är åtdragen. Fråga: kan en enpunktsbäddning där man får spänningar i lådan ge upphov till såna här resultat? Jag tycker att träffbilderna rätt ofta ser ut som två träffbilder i en - precis som att kulorna hamnar i ett av två ändlägen för laddningen. Jag anser mig ha eliminerat risken att spridningen beror på en förträngning genom ordentlig rengöring och ett par rejäla omgångar med JB-pasta med pipan i ett skruvstäd. Det är väl egentligen bara en ombäddning med korrekt utförd tvåpunktsbäddning som återstår?
Publicerat Juli 23, 201313 yr Slarv-Lars och tur-Stefan är smeknamn som ligger under samma kategori som tex Robin hoods gigantiska kumpan lille-John.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Författare Idag rev jag ur gamla bäddningen, dremlade lite extra i alublocket, och bäddade den även vid tangen. Drog inte åt bakre lådskruven nämnvärt då jag givetvis inte vill bädda in spänningar i bäddningen. Det ska bli intressant att se om en bättre utförd bäddning löser några av mina precisionsproblem. Hade varit jättekul men samtidigt otroligt genant Och lärorikt!
Publicerat Juli 31, 201312 yr Författare Lucköppning idag och bäddningen blev kanonbra Efter att dessa bilder togs har jag filat ner en del överflödigt material samt tagit bort allt framför rekylklacken så att pipan inte vilar på något. Lådskruvarna nu torquade till 50 ft-lbs och bössan redo för testkörning