Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Precisionsrigg, projektnamn APollon ;)

Featured Replies

Publicerat

Det fanns mycket A-Max på wiederladen alzey för cirka en månad sedan

• Svar 592
  • Visningar 83,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nää snuskhumrar, nu räcker det. Detta projekt kräver bättre inspiration än underbältethumor, rentav gudomlig. Kanske ska jag.... naeee.... joooo     Jag kallar bössan APollon (får mig osökt att tän

• Tänk vad man lär sig hela tiden   Idag har jag exempelvis lärt mig att det spelar ingen roll hur omsorgsfullt man linjerar upp kronografen om man glömt stänga av den sist man använde den, det blir

• Bössan är nu lämnad till smeden och vi har resonerat om hur jag vill ha det. Det kommer att bli en 700mm pipa, straight taper till 22mm vid mynningen. låset riktas, slutstycket poleras och han skulle

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Det fanns mycket A-Max på wiederladen alzey för cirka en månad sedan

När jag nu lyckats traggla mig genom sidan med min erbarmligt usla gamla gymnasietyska ser det ut som att det är helt slut där också, men tack för tipset.

Publicerat

Men en egentligen ganska heltäckande rapport kan sammanfattas i två ord: åt helvete.

Är det här en laddning som skjutit bra tidigare eller en helt ny kreation? Eller tror du att du grottat ner dig i en orgie av skjuttekniska lösningar ala Taktiskt skytte så det helt enkelt blivit för mycket av det goda?

/Mike

Publicerat
  • Författare

Laddningen är ny, men jag vägrar tro att någon laddning ska skjuta så bedrövligt illa i en blueprintad bössa med matchpipa.  Jag hade idag med 338an på banan också, ett skott på vardera 100-200-300 meter, den beter sig precis som den ska dvs knappa 3 cm off center på 300 meter. Det gjorde att jag inte helt tappade tron på mig själv som skytt. Det jag blir mer och mer skeptisk till är kikarmontaget. Den lilla Bushnellen lider svårt av parallaxförskjutningar om inte ögat är 100% centrerat bakom kikaren. Den sitter i Warnes QR som jag har mina dubier om dess stabilitet.

Jag har nu beställt nya ringar, Vortex Tactical som inte är dyra men borde vara stabila nog. Jag ska också få låna en kikare så att jag kan utesluta det. Funkar inte det så blir det att gänga om lådan och limma skenan med nya skruvar.

Nåväl, det var inte helt bortkastat. Laddstegen sköts över kronograf. Första smällen var CCBS och gav mycket lägre hastighet. Stegen gav sedan i snitt på 5 skott:

849m/s

861m/s

872m/s

882m/s

890m/s

900m/s

detta med steg om 0,5gr N160

Inga särskilda trycktecken, lika trögt att öppna slutstycket på alla laddningar, antydan till krater i tändhatten (det är väl ett rymligt hål i stötbotten). Men inga tydliga skillnader mellan laddningarna.

900m/s känns som fullt tillräckligt med en 144gr  kula. Faktiskt lite mer än jag förväntat mig.

Jag riggade kronografen på 200 också men då hade den nog fått för mycket snö, den gav mig inga  vettiga värden så jag struntade i den på 300.

Jag sköt allt idag med bromsen monterad, inga mirageproblem.

post-2426-0-34109000-1422709702_thumb.jp

Bilder gör tråden lite roligare, även om detta inte är någon särskilt spännade bild.

Publicerat

Byta kula skulle vara min första åtgärd

Publicerat

Varför A-Max?
Har du provat SST?
Den är i vad jag vet väldigt lika så skilnaden kanske inte är så stor. Lättare att få tag i skulle jag tro.

Vad har du för storlek på Tuben?
jag kan vrida bort min Nikon 4-16x50 med mildot o skicka upp till dig så du kan prova en annan kikare.

En ändring i taget, en ändring i taget...

//

Publicerat
  • Författare

Inte provat SST i denna bössan. Gillar inte crimprillen.... :geek:

Tack men jag har en annan glugg på G. Jag tror också på att eliminera en felkälla i taget. Nu blir det bättre montage i första ledet.  JAg har fått låna en ask A-max så jag har att prova med. Problemet är att på tävlingen om två veckor måste det vara skyttekulor, dessutom har jag bara 100 A-max, det kommer att gå ca 150 kulor under tävlingen.

Publicerat

Vem säger att man måste använda rillen? :biggrin:

//

Publicerat

post-2287-14227191679951_thumb.jpg

Ifall att ..

Publicerat

Lasse...Lasse... Det där är inget lagersaldo :thumbsup: 

/Mike

post-240-0-17857600-1422901390_thumb.jpg

Publicerat

Inte provat SST i denna bössan. Gillar inte crimprillen.... :geek:

Tack men jag har en annan glugg på G. Jag tror också på att eliminera en felkälla i taget. Nu blir det bättre montage i första ledet. JAg har fått låna en ask A-max så jag har att prova med. Problemet är att på tävlingen om två veckor måste det vara skyttekulor, dessutom har jag bara 100 A-max, det kommer att gå ca 150 kulor under tävlingen.

Vilka kulor har du testat. En vecka hinner du mycket på. Jag har till och med bytt pipa under tävling och tagit fram laddning. Går snabbt om man har rätt komponenter, skaffa komponenterna så fort som möjligt.
Publicerat
  • Författare

Om jag inte hade haft den situationen jag har med barnen så hade jag hunnit massor. Nu är det inte riktigt som jag hade önskat med det men jag ska prova A-max i alla fall.

Publicerat

Annars finns det ju som sagt scenar, när jag lidit av tidsbrist har jag använt mig av dom.

Publicerat

Lasse...Lasse... Det där är inget lagersaldo :thumbsup:

/Mike

Det är ju fel kulor ju[emoji6]

Nice stock[emoji106]

//

//

Publicerat
  • Författare

Lyckats hitta scenar 123gr, provar dessa till helgen.

Publicerat
  • Författare

Jag är generellt skeptisk till aluminiumringar, men dessa såg relativt stabila ut. Någon som har erfarenhet av dessa Vortex tactical? Det var ett impulsköp... Gluggen är en trijicon med mildot, inte taktisk men mekaniskt stabil. Nu ska hag köra samma laddning igen, samt samma recept till A-max 140, så att kulan är det enda som skiljer. Sedan blir det scenar 123gr för att se vad den presterar. Jag kikade lite på prestandan till A-max 123gr, den såg smutt ut, bra piller till räv och rå kanske.

post-2426-1423067441098_thumb.jpg

Publicerat

Dom ser tokstabila ut Mackan!

Har inte provat dom men mina Weaver Tactical som inte är fullt lika massiva och sannolikt billigare funkar till 100%,dom är tom så bra att jag kan ta av kikaren och montera tillbaks den med samma träffläge.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Dom ser tokstabila ut Mackan!

Har inte provat dom men mina Weaver Tactical som inte är fullt lika massiva och sannolikt billigare funkar till 100%,dom är tom så bra att jag kan ta av kikaren och montera tillbaks den med samma träffläge.

/Mike

VAA??? är du inte klok?!? du måste ju ha MINST Badger- eller Spuhrmontage, du kan ju inte skjuta med Weaverringar på längre än 80 meter fattaruväll... ;)

:biggrin:

Dessa var inte dyra, säljs styckevis för under 300spänn. Det jag gillar med dem är att kontaktytan mot skenan är stor, (motsatsen till Milletskräp t.ex.), det jag är mindre förtjust i överlag är stålskruv i aluminiumgods utan momentnyckel, det är så förbannat lätt att dra sönder gängorna.

Publicerat

VAA??? är du inte klok?!? du måste ju ha MINST Badger- eller Spuhrmontage, du kan ju inte skjuta med Weaverringar på längre än 80 meter fattaruväll... ;)

Joda jag är tom så klok att jag förutom de två även har ett Nightforce montage :tongue:

samt Weaver Tactical för den där krävande dagliga användningen :cool: 

/Mike

Publicerat

:biggrin:

Dessa var inte dyra, säljs styckevis för under 300spänn. Det jag gillar med dem är att kontaktytan mot skenan är stor, (motsatsen till Milletskräp t.ex.), det jag är mindre förtjust i överlag är stålskruv i aluminiumgods utan momentnyckel, det är så förbannat lätt att dra sönder gängorna.

Nja lite smörja på skruven så den inte skär mot gängan och en känsla för materialet så går det nog rätt bra och är enkelt, materialkänsla får man av att våga hantera prylarna. /Christian

Publicerat
  • Författare

Du har helt rätt Christian, och jag är inte helt novis på skruvandet. smörj på skruven var dock ett bra tips, tack för det, jag har inte velat göra det med risk för att skruven lossnar men ska nog testa.

Publicerat
  • Författare

Mancold, nära döden.......

Men man måste ju kunna unna sig lite frisk luft ändå, eller hur? Det blev en kort tur till skjutbanan i det fantastiska vädret. När man får puls av att gå till tavelstället 100 meter bort är det illa ställt.

Jag hade med tre laddningar

Lapua FMJBT 144gr jag slitit med, dels med N560 bakom, och sedan med N160 och slutligen exakt samma N160 laddning med A-max 140gr.

Jag som misströstat och panikköpt ringar, lånat kikare och krånglat fick ändå lite självkänsla återställd.

post-2426-0-35344100-1423224084_thumb.jp

Från vänster till höger:

Lapua med N560, spridning 9 skott: 22X26mm, inte alls imponerande.

Lapua med N160, spridning 10 skott: 32X79mm, helt enkelt bedrövligt!

A-Max med N160, spridning 8 skott: 7X17mm,

Det är nog ändå inte jag som är sopan på att skjuta, jag hade aldrig kunnat föreställa mig att en kula kunde prestera så uselt. Du hade helt rätt Maddog!

Att spridningen i höjd är så markant mycket större än i sida tro jag beror på svårigheten med jämn förbelastning av benstöden på den hala bänken.

post-2426-0-12193600-1423224100_thumb.jp

Publicerat

Välj Lapua med N160 så är vi jämnbördiga nästa Remmene skjutning :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Välj Lapua med N160 så är vi jämnbördiga nästa Remmene skjutning [emoji106]

Eller så kommer du ihåg att ta med ditt dropchart ;-)
Publicerat
  • Författare

Räknat lite hastigheter nu.

Snittfarterna blev:

Lapua med N560: 893m/s

Lapua med N160: 881m/s

A-Max med N160: 892m/s

A-Max höll även jämnast fart med en differens min-max på bara 10,2m/s, jämfört med Lapua och N160 med en diff på 28.8m/s