Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten hösten -06

Featured Replies

Publicerat

Kul att ni lägger ut lite bilder.

• Svar 361
  • Visningar 30,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Grattis Fredde.
Grattis Fredde, jäkligt kul att du lyckats skjuta en bock ( med horn kvar ) till slut  ;):D
Grattis Fredde!!!

Visste inte att det var så gott om rådjur häromkring.

Tack ska ni ha grabbar!! :)

Pitepalt: joo, finns fler än man tror...såg mellan 18 och 20 rådjur på samma åker (samtidigt dessutom) i vintras :o

Publicerat

243an funkade tillfredställande? Vad använder du för kula/laddning?

Publicerat

ska summera min bockjakt hittils sköt en räv 16/8 kl 05:34 som jag såg på långt håll musa in den på ca 100 m sen fick den bita i gräset, hörde ett rådjur skälla men ingen kontakt, kompisen sköt en klen 6:a....kvällen den 16/8 inte ett smack fast det var en trevlig kväll....ute ikväll igen 19:40 var man på plats satt länge såg lite harar och en katt (!@#€#&@") klockan ticka på och inte ett rådjur så långt ögat kunde nå kl 21:37 ser jag en något som rör sig i betfältet.....säkert ett hondjur tänker jag och kollar´i handkikaren...men ack så fel jag hade där var horn på den kunde bara se att där var höga horn inga taggar...plockar upp blaser skruvar ner kikaren på 8x visslar till bocken stannar och i samma sekund går skotten springer iväg ca 15 meter sen tar krafterna slut...smyger ner från tornet och kommer fram en hyfsad 4:a blev det....skjuten på ca 80 m med Blaser offroad 30-06 med en Helia 3-12*56 laddad med Normas Nosler Bst 9,7g

Edit: la till avstånd samt vapen

Publicerat

Mr Mauser - det verkar nästan som om vi jagar på grannmarker - här är min premiärbock!

"Enhörningen" som jag kallat honom såg jag ut i våras som lämplig avskjutningsbock pga det konstiga hornet. Under icke jakttid har jag spanat in honom på ca 30 m men annars har han bara synts precis på grannmarken...

Den 16/8 kl 05.30 kom han dock åt mitt håll... Efter att ha inlett en ansmygning runt ett berg för att komma rätt i vind (och skrämt en räv och ett rådjur på benen samt några harar förstås) såg jag ett ensamt smaldjur så jag tänkte att här stannar jag en stund. Efter bara nån minut ser jag en bock ca 250m bort i andra änden av åker. Han börjar röra sig mot mig och till slut kommer han småspringande rakt mot mig. Jag lägger mig ned och fäller ut benstöden och försöker se om det är rätt bock när han är inne på ca 100m stannar han och vrider huvudet och då ser jag taggen - det är han! Han stannar bara kort och spanar på smaldjuret och går vidare rakt mot mig... Först på ca 40m stannar han igen och då gör han en 180gr vändning och visar bredsidan. Min Sako 6PPC gör det den skall och han ligger på stället efter att jag tagit utgångsbogen (han stod lite snett). Smaldjuret står kvar i åkerkanten en stund innan hon trippar iväg en bit utom synhåll och samtidigt rör sig en annan bock ut på åkern framför mig ca 200m bort. Jag går fram till enhörningen helt öppet och när jag är framme kommer smaldjuret tillbaka med en tredje bock efter sig... Hon kastar när hon får vind men bocken stannar nyfiket när jag lockar - han är nog konfunderad över doften... Efter en stunds observering av de två bockarna får jag nog och tar hand om enhörningen och då drar de iväg. Ibland är jakt bra märkligt och Diana ler verkligen mot en med hela ansiktet!

post-140-1155848931_thumb.jpg

Publicerat

Lite off..som man läser bland alla inlägg,så verkar det finnas gott om räv igen

Publicerat

Tredje bocken denna säsong bet i gräset ikväll. Premiärsatt i ett nytt torn vid en fin inäga bredvid en å där rådjuren brukar hållas. Efter 2,5 tim kommer en get fram och efter springer returbocken jag sett ut sedan i midsomras. Han *kliver* på men geten går fram och han knäar ihop bakom vilket såg ganska lustigt ut. Efter ett försök till fullbordas sexakten mitt framför ögonen på mig på ca 70 meter. :-* :D

När han är klar försvinnet geten upp i ett buskage och bocken vänder helt sonika om och vandrar iväg och trots att jag visslar bryr han sig ej om mig. På ca hundra meter tjoar jag till högt och han tvärstannar och i samma sekund lämnar en Lapua Mega loppet och bocken blir på plats. Bocken hade fruktansvärt dåligt med tänder och den vägde ca 19,5 kg urtagen och flådd med skalle.

post-373-1155850739_thumb.jpg

Publicerat

Fy f-n va livet kan vara gott ibland  :)

Klockan på kl 0300, på marken och i tornet 0320 på jakt efter den store.

Dimman ligger tung över fälten och sakta blir skuggorna rådjur, buskar och brunnar.

Get med 2 kid och liten pyttebock i sällskap över en timme, en räv drar förbi men jag låter den löpa, på håll ser jag

två  fjolingar i sällskap.

Jag beslutar mig för att gå en sväng och styr mot en åker, två djur, get och bock står och tittar på mig när jag kommer ut

genom en grantätningen...geten sätter sig i säkerhet medans bock luras med gruff in på 50 meter ....en klen 6:a!

Dessvärre har jag bara från nosen och upp så den lever fortfarande.

Tar en sväng förbi gammeldreverns grav och stannar till en stund  :'(

Hemma kl 0630, kokar kaffe, värmer välling och gör smörgåsar åt familjen, kryper ner i sängen och dottern ger mig en kram.

En bra start på en bra dag  :D

Publicerat

mmm det låter som en kannon start på en dag.... tänk alla som inte får uppleva något sådant.... De vet inte va de missar...mvh tomas

Publicerat
Skitkul Ripjägarn!!!!!!!!!!!!!

Är Belker kvar här nere eller har han dragit hemmåt?

Mvh!

Nop, han drog hem vid midnatt den 16, vi skulle bägge jobba den 17, jag är fruktansvärt sugen på att gå ut igen för att smyga på de stora, men nu närmar sig ripjakten och nu blir det 100% familjetid innan fågelsäsongen riktigt kommer igång.

Har dessutom en massa att göra hemma, allt som man skulle gjort i somras men som man sköt upp för det var så jävla varmt...!!!

Hur går det själv med dottern?? Har du sett henne än ;)??

Får vi komma förbi i helgen och ta en titt på lill hippan?

Publicerat
Tredje bocken denna säsong bet i gräset ikväll. Premiärsatt i ett nytt torn vid en fin inäga bredvid en å där rådjuren brukar hållas. Efter 2,5 tim kommer en get fram och efter springer returbocken jag sett ut sedan i midsomras. Han *kliver* på men geten går fram och han knäar ihop bakom vilket såg ganska lustigt ut. Efter ett försök till fullbordas sexakten mitt framför ögonen på mig på ca 70 meter. :-* :D

När han är klar försvinnet geten upp i ett buskage och bocken vänder helt sonika om och vandrar iväg och trots att jag visslar bryr han sig ej om mig. På ca hundra meter tjoar jag till högt och han tvärstannar och i samma sekund lämnar en Lapua Mega loppet och bocken blir på plats. Bocken hade fruktansvärt dåligt med tänder och den vägde ca 19,5 kg urtagen och flådd med skalle.

Mickel du får ta och lugna ner dig lite med bockjakten annars blir dt inga kvar år mig. ;) ;D ;)

Grattis även denna ser riktigt hyfsad ut.

Mvh Kolja

Publicerat

Här är mina bockar jag sköt det 16/8.

Det blev en skabbräv den 17/8

post-64-1155888649_thumb.jpg

Publicerat
annars blir dt inga kvar år mig.

Nog ska du få jaga bock i helgen så du lessnar alltid!! ;D

Nu är jag rätt nöjd, har skjutit 2 och lockat in den tredje som kompisen förlorade sin oskuld på. :)

Publicerat
Hur går det själv med dottern?? Har du sett henne än ;)??

Får vi komma förbi i helgen och ta en titt på lill hippan?

Belker.. Hanarna på spillstreet.. tycker nog han borde hetat Melker (Saltkråkan).. :-)

Jorå det går bra tycker jag, hon sover på nätterna och vaknar bara för att käka en sväng men det märker jag inget av. Har varit upp några gånger nattetid och bytit blöja och det var helt ok tycker jag men nu har M börjat byta blöja i sängen under natten så nu sover jag hela nätterna tills hundjävlarna börjar leva om runt 6 på morgonen. Då är det bara att stiga upp, kasta ut dem, och med lite flyt så fixar man att somna om.

Funderar på ett tippenrace på söndag, tror du det kan funka?

Visst ska ni komma och kolla på Hippelina, hon har fått en råcool skytteväst och lite annat skoj. Dock så väntar vi lite med det tills vi fått ordning på ätandet och förhoppningsvis humöret på eftermiddagarna.

Mvh!

Publicerat

Jag är verkligen avundsjuk på er alla. Jag har aldrig lyckas att få skjuta ett rå... :o :'( :'( Men skam den som ger sig. :P

Publicerat

Nu så är man tillbaka hemma efter 5 jakttillfällen = onsdag morgon/kväll, tors morgon/kväll och fre morgon.

Tänkte köra en snabb genomgång på hur min jakt varit.

Onsdag 16/8 Morgon: Försover oss, vaknar runt 05.15 med ett ryck och vips så kom man på att man skulle nog varit ute runt 04.15 i stället :(

Aja försent nu.

Vi tar och vandrar iväg för att se om man kan ta sig en liten bock. Jag sätter mig i ett torn som ligger ca 100m från huset där vi sov och mamma och Thamslingen gick ner och satte sig i varsitt torn på först skifftet av marken.

När jag kom fram och hade cirka 30m kvar till tornet så hör jag något som prasslar och dånar och knakar bakom en nertrillad gran, dock kan jag inte se vad det är över granen förens jag kommer upp i tornet. Så jag tar mig väldigt försiktigt upp i tornet och när jag sätter ner röven i tornet så knakar det till och så ser jag en orange skugga försvinna in i skogen. Fan tänkte jag nu är detta kört :(

Efter ytterliggare 5min så hör jag att knakandet och brakandet fortsätter bakom granen lite snett in i skogen. Så jag sitter och håller stenkoll in imot skogen och rätt som det är ser jag ju vad det är som står där, Det är en pinntjur som står och betar på några buskage. Det är ju alltid trevligt när det är djur ute på åkern att titta på så jag sitter där och tittar lite, och efter 30minuters tittande så tittar jag bort en stund mot en annan åker och när jag tittar tillbaka så är älgen borta. aja det var ju ändå inte älg vi jagade tänkte jag och sitter kvar och tittar åt det hållet där älgen försvann. och rätt som det är så kommer det ut en räv trippandes, jag får lite halvpanik då den springer tvärs över åkern och jag fummlar efter bössan och slår i kolven i tornet, då stannar den till men jag är ju inte beredd ännu så jag sitter stilla och när den sedan fortsätter att jaga sork så tar jag och gör mig skjutklar och sedan så visslar jag för att få stopp på den, men det går inte och när den seaktar in farten så håller jag i bogen och låter skottet gå. Räven hoppade upp högt upp i luften och sedan iväg fört som fan, rakt in i skogen :(  Skadeskjutning tänkte jag direkt, och tankarna börjar rulla i huvudet, allt det där ni vet. höll jag stilla? kramade jag avtryckaren? m.m

Tänkte att nu så får jag gå ner och kolla, kommer ner till skottplatsen och ser inte så mycket som ett hårstrå, inget blod ingenting, Bom? Ropar till dom andra via radion att jag skjutit på en räv och vet ej hur det gått men anar att det blivit bom.

Smyger mig tilllbaka till tornet igen och sedan upp till huset och förbi det och ner mot en liten inäga där jag sätter mig en stund och kollar om det är något liv där, ingenting, helt dött.

Efter cirka 30min efter att jag sköt så smäller det ett skott och på radion raporterar mamma att hon skjutit en räv och vi avslutar därmed jakten och drar oss tillbaka till huset, nu är klockan runt 07.45 så det blir lagom med frukost och senn ska vi gå och kolla i skogen där jag sköt efter räven och se så att vi kan konstatera att det är en bom och det kan vi efter att ha kollat av hela åkern där jag sköt och hela skogen där den sprang in.

Onsdag 16/8 Kväll: Bästämmer oss för att sitta på samma pass igen och så blir det. Kommer ut vid 17.30 och sätter oss på passen. Helt dött hela kvällen hoss mig och vid 19.30 så smäller det 2 snabba skott nere ifrån första skifftet. Thamslingen raporterar att han har skjutit på en bock som tecknat för träff. Jag säger åt honom att gå ner och kolla skottplatsen och så gör han, först hittar han den inte dock men efter 10min letande så hittar han den och sedan är det bara till att föja blodet. Och det var inte så svårt i och med att det såg ut som om någon hade gått med ett liter-mått med blod och hällt. efter 100m ligger bocken död, en fin 5:a som varit en 6:a men en tagg är av så det blir en 5:a. Mycket gammal herre, 2tänder kvar i munnen och helt grå i huvudet = en mycket bra avskjutningsbock :)

edan var det allt jobbet efteråt också så vi var klara runt 22.15 tiden med allt.

Torsdag den 17/8 Morgon: nästan samma pass igen, en omändring bara och det var att Thamslingen satte sig på ett hygge i stället för det passet där han sköt bocken.

Nu var det mycket lite aktivitet, det ändå som sågs var 1get med 1kid som Thamslingen såg och en bock som min mamma såg, även detta en retur men hon kunde inte skjuta för att det var för långt håll m.m

Så vi avslutade ganska så tidigt, redan vid 08.00 så gick vi tillbaka till huset. Då ringde jag Honour och frågade vad han gjorde, inte så mycket så vi bestämmde att han kunde komma till vår mark så vi kunde snacka lite också skulle jag få lite 30-06 hylsor som jag ska omforma till 280rem senn när jag väl får licensen på bössan. Så 20minuter efter att samtalet var över så anlände Honour till marken :)  Vi snackade lite allmänt och jag fick änteligen känna på en liknande bössa som den jag har köpt av Mecke. Mycket fint vapen facktiskt och jag tror jag kommer trivas bra med den :)

Efter cirka 1-1,5timmes pratande och skojjande så var Honour tvungen att åka igen, men det var en trevlig pratstund.

Torsdag 17/8 Kväll: Samma pass som på morgonen. Kom ut vid 17.30 igen och nästan direkt när jag kom upp i tornet så kom det fram 2 harar som jag satt och kollade på fram till 20.45 då det kommer en gammal returare med vad jag skulle gissa var stummpar av horn, skulle tro att dom hade gått av i någon fight. dock var han 250-300m från mig och en ansmygning är tvunget för att jag ska avloss skott. jag klättrar ner från tornet och börjar en smygning först rakt mot bocken, då det är en kullen mellan mig och bocken tycker jag detta kan vara till min fördel, men efter att ha smugit 10m mot honom och jag ser att han är extremt på "hugget" och står inte stilla en sekund så bestämmer jag mig för att smyga upp till huset och försöka få skott på han därifrån. Kommer efter mycket om och men upp till huset, och när jag smyger på strumplästen över gårdsplanen så springer han iväg från mig men jag visslar och får stopp på han på gränsen, nu är det panik och jag smyger snabbt närmare och lägger mig ner för att få fint stöd, men hittar inget att stödja mot, nu är bocken på 150m och jag har kasst stöd så jag står över skott och försöker i stället smyga mig 30-40 meter närmare för där är en stenmur man kan ta stöd mot, men när jag har smugit 10-15m så hoppar han över gränsen och iväg. Tilläggas skall nu att hade jag bara hafft ett benstöd så hade jag fått mycket bättre stöd så det kommer att inhandlas :)

Men det var en mycket spännande annsmygning och han kommer att få bita i det sura gräset en dag, hoppas jag :)

Han verkar vara extremt gammal, för halsen är jämntjock med huvudet på honom och då sägs det att dom är runt 6år eller äldre  :shock:  Så det är bara en välgärning att skjuta bort han så att en mindre bock kan få hans revir.

Fredag 18/8 Morgon: Bytte pass till ett torn som står mellan två åkrar. Men denna morgonen var helt förkasstlig. Det var dimmigt så att man såg 20-30meter framför sig vissa stunder, så det enda jag såg idag var 2 harar.

Detta är min bockjaktsveckodagbok :P

Bild på Thamslingens bock kommer när jag kommer åt sladden till att lägga in bilder från mobilen till datorn.

MVH/Jocke

Publicerat

Nog e det förbjudet att locka på smygjakt?

:P Jag vet inte :P

Publicerat

I kväll 19.03 fick jag årets första bock. Satt i går i sex timmar i sträck i min vakstege utan att se ett liv, den 16´de satt jag ute i spöregn i flera timmar. I dag tog det bara strax över två timmar.

Bocken höll nästan på att komma undan i det höga hallonriset men till slut stannade han i en lucka för att äta och då fick jag en chans. Fick nästan lite bock frossa efter så lång väntan. :D

Sköt med nyinköpta bössan, en Tikka M55 .243 Win. Hade laddat moly behandlade Speer Hot-Cor 90gn till ca 930 m/s. Avstånd ca 80m. Knall och fall, skottet satt bakom vänster bog.

1bock2006fu6.jpg

11bock2006tz0.jpg

Publicerat
I kväll 19.03 fick jag årets första bock. Satt i går i sex timmar i sträck i min vakstege utan att se ett liv, den 16´de satt jag ute i spöregn i flera timmar. I dag tog det bara strax över två timmar.

Bocken höll nästan på att komma undan i det höga hallonriset men till slut stannade han i en lucka för att äta och då fick jag en chans. Fick nästan lite bock frossa efter så lång väntan. :D

Sköt med nyinköpta bössan, en Tikka M55 .243 Win. Hade laddat moly behandlade Speer Hot-Cor 90gn till ca 930 m/s. Avstånd ca 80m. Knall och fall, skottet satt bakom vänster bog.

1bock2006fu6.jpg

11bock2006tz0.jpg

Grattis Johan!

åsså denna UNDERBARA kaliber till råga på allt :D...är du nöjd med den?...blir det nån fräsig långhålls rigg av denna eller är det tänkt att vara ett jaktvapen i det utförande den är nu?

Publicerat

Tackar!

Mjo, det blir väl både ock när det väl är klart.  ;D

Stocken kommer jag antagligen att behålla. Ompipning till en 24" flutad pipa i 1-10 eller 1-9 stigning.

Den ska också rivas om till .243AI i samma veva.

Publicerat

Värstingsbockar ;)

En kanonvacker morgon som resulterade i två avskjutningsbockar första var på drygt 200m, liggande med benstöd och en hoprullad jacka under kolven,sprang ca 30-40m med sönderskjutet hjärta.

Andra ålade jag mig in på ca 60-70m i skydd av sk ufoägg smög upp bössan, fällde ut benstöden och skickade iväg ytterligare en .223 ,3,6g Norma blyspets i 980ms (sista bilden visar utgångshålet på det avståndet)

Slaktvikter 13 resp 14 kilo.

Såg förutom dessa två ytterligare 12 rådjur.

/Micke

post-240-1155972049_thumb.jpg

post-50-1155972049_thumb.jpg

post-50-1155972050_thumb.jpg

Publicerat

Efter att ha suttit ute två kvällar (onsdag och torsdag) så kan jag nu skriva ner en rapport.

Egentligen så hade jag inte förväntat mig att jaga någon bock alls i år, blev av med min jaktmark på grund av ett hastigt dödsfall. Men en äldre bekant förbarmade sig över mig och lät mig sitta på hans mark istället (STORT tack!  :))

Och inte har jag någon lämplig rådjursbössa för tillfället heller, det blev till att låna pappas Sako Hunter i 7 mm Remington Magnum. Men nog om det.

Kvällen den 16:e var totalt händelselös, satt invid en skogsholme på en stor äng och såg just ingenting alls. Däremot hörde jag en hel del skott från andra mer lyckligt (förhoppningsvis) lottade. Vid niotiden var hela omgivningen insvept i en mjölkdimma påminnande om Londonsmog och jag fick ge upp för kvällen.

Kvällen den 17:e verkade mer lovande, skulle sätta mig vid en liten åkerplätt där vi sett rådjur dagen innan. Precis när jag lämnat bilen och börjat smyga ut till passet började det regna, ingen liten skur utan ett mer i stil med ett syndafall, behöver jag säga att jag inte hade med några regnkläder?  :- Efter att ha uthärdat regnet i lite drygt en timmes tid så lättade det slutligen och humöret gick upp en aning, trots att jag vid det här laget var genomblöt.

Jag tittade åt höger och där stod minsann ett rådjur precis inne i skogskanten! Lika snabbt som jag sett det försvann det dock ur synfältet och jag fick börja krypa ut över åkern för att få syn på det igen, då hade det börjat följa åkerkanten och var på väg rakt mot mig. Jag låg kvar på mage och följde djuret i kikarsiktet, jodå det hade horn, ett decimeterlångt, ganska grovt basthorn och en liten knöl där det andra hornet borde vara. Djuret kom långsamt närmare, när det kommit in på tjugo meter vinklade det upp så pass mycket att jag vågade mig på ett bogskott. Skottet fick djuret att hoppa 1.5 meter rakt upp för att sedan slå i marken som en säck potatis, det sparkade till ett par gånger och sedan låg det stilla.

När jag kom fram till djuret var det första jag lade märke till att det hade ljuver..inte mjölkfyllt men ett ljuver lik väl. Det var bara att konstatera att man skjutit en hornbärande get.  :o

Oryxkulan hade heller inte gett något genomslag. Den hade gått in i höger bog, gjort mos av hjärta och lungor, trasat sönder levern och precis snuddat vid vommen. Den satt prydligt uppsvampad i skinnet på vänster sida. Lite märkligt att den inte orkade igenom ändå, ett rådjur är ju inte så stort motstånd kan man tycka.

Sammanfattningsvis så har det varit två trevliga jaktdagar, den hornbärande geten till trots.  :)

Publicerat

här är det som vanligt..zero,nada,njet....

Publicerat
här är det som vanligt..zero,nada,njet....

det är bara för det kryllar utav räv på din mark hulken =)

Publicerat

Bocken kokad och blekt nu och första vägningen är gjord dom brukar tappa ca 10% i vikt...någon som kan göra en gissning hur mycket den väger nu ??  :P

post-196-1156007691_thumb.jpg