Publicerat Augusti 17, 200619 yr Byter ställe, går till ett älgtorn längre bort.Vad händer....hinner inte ens sätta mig innan jag ser att det rör sig i gulgräset 170 m bort. Kollar i kikarsiktet, vafan, den är ju inställd på 3 ggr sen jag satt i skogen... Vrider upp Zeissen på 12 ggr och får se att det är ett rådjur. Holy macaroni Tar stöd och ser ju att det är en bock....kornar in honom just innan han ska kliva in i skogen. Drar i avtryckaren.... Inget händer?? Va faaan...? Shit, glömt osäkra sen jag klättrat upp i tornet...snabbt för jag fram säkringen och kollar mot bocken. Borta :- Är det sant? Lockar efter en stund, inser att chansen är borta. Efter massor av års väntan på att få fälla en norrländsk vakbock... Borta...jag tror inte det är sant.. Nu har jag stått på huk så länge att benen domnat bort. Suck! Bockarna hävdar fortfarande revir kraftfullt! Efter att jag skjutit min bock imorse så fortsatte jag jakten och fick efter en halvtimme syn på tre djur som for omkring som vettvillingar på en annan åker. Det var en gaffel som ivrigt uppvaktade ett smaldjur medans en liten spets ville vara med på ett hörn,kan säga att gaffelbocken inte uppskattade det alls! Låg säket i 20min och studerade dom genom kikaren och även om jag velat skjuta så var det inte möjligt då ingen av dom stod stilla i mer än två sek. Åk tillbaks till ditt älgtorn ikväll i god tid så ska du se att han kommer i samma spår igen ta med lockpipan. /Micke
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Hopp, kan väl skriva en del jag med.. Helt klart den roligaste jaktdagen på länge, å då har jag haft en hel del jakter tills igår. morgonjakten startade strax efter 4, Micke (Belker på jaktsidan) fick markens bästa plats vid en stor ekbacke med många stora fina fält runt om.. Själv är jag allergisk mot att sitta och nöta i ett torn vilket resulterar i att jag mest smyger omkring.. Dessutom så inbillar jag mig alltid att djuren finns vid dem åkrar, vallar som inte jag är på vilket givetvis gör att jag Måste smyga dit, skit samma.. Jag börjar med att smyga mig upp vid en stor vall, när jag precis har äntrat tornet så kommer det ut en räv på ca 120-130 meter, bra stöd gör skottet ganska enkelt, kanonstart, markens 8:e räv för iår ligger, målet är 20 och jag tror med Steinboks hjälp att vi kan klara det. Sitter i en kvart till innan det börjar fullständigt krypa i hela kroppen på mig, MÅSTE smyga vidare. Smyger bort och över ngr små hagar och vallar dock är det helt tomt, vidare till en vall som förra året hade en riktigt stor herre, hoppas inte den är bortskjuten av grannlaget bara.. Väl på plats vart himlen svart..! Får ett sms ifrån Micke, han har haft ganska gått om djur, områdets MONSTER bock som jag sett ett flertal gånger hade passerat honom på dryga 100 meter full fart att jaga bort en hyffsad 6 a, en liten spets hade dock undankommit monstret och kommit ut på vallen, dock vart han en aning förvånad över att bli träffad utav en oryx, första bocken ligger, grattis. Själv har jag nu satt mig tillrätta under en tät ek som gör mig lite mindre blöt, dock så upptäckte jag alldeles för sent att jag satt mitt i ett pissmyrebo..!! när jag i min fullständiga kaos försöker slå bort dessa äckliga kryp ser jag honom, Bocken från förra året, nu ännu större.. Hela tiden ser jag endast huvudet pga den höga vegetationen, men efter 20 minuter börjar han gå i rätt riktning, jag hittar en öppning 50 meter framför honom och lägger mig tillrätta och är fullständigt beredd på allt.. trodde jag.. ett par meter innan öppningen så är det full kareta upp i skogen..!! Snopen?? Sen blir det hundträning på fasan, 12 fasaner hittades vilket var första fågelkontakten för unghunden, kul. Kvällen kom, och micke sätter sig på samma ställe, jag joggar vidare, skott hörs och Mickes andra bock ligger, en fin 6:a. En halvtimme innan mörkret kommer smyger jag mig upp på samma vall som jag tidigare sköt räven på.. Ett djur uppenbarar sig långt upp på vallen, kryper fram lägger mig tillrätta med bra stöd, bock, bresida, pang.. bocken slår ihop men reser sig igen för att sedan gå krymmande därifrån, 40 meter senare ser jag att han inte orkar längre, fan, lite för långt bak.. Bocken var en skitful 6 taggare.. Bilder finns tyvärr inte och det är väl tur det Kul dag helt klart, totalt såg vi en jävla massa rådjur, harar och fasaner...!
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Skitkul Ripjägarn!!!!!!!!!!!!! Är Belker kvar här nere eller har han dragit hemmåt? Mvh!
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Jäklar vad jag blir avis på er som kan jaga rådjur!! Det verkar vara en ENORMT rolig jakt! En dag kanske...
Publicerat Augusti 17, 200619 yr ......så, då var det dags för uppföljning på premiärmorgonens äventyr. Premiärkvällen var planerad att börja lite tidigare än vad den gjorde, men telefonsamtal och familjen tog sin lilla tid. Kl 19,10 var jag på plats, dock på ett annat ställe än vad som var planerat, pga de vindförhållanden som rådde. Jag gjorde som vanligt, kikarspanade av området minutiöst så fort jag kommit på plats, kollar klockan...19,15. Hör en smäll hos grannen......en till...., hoppas den ligger tänker jag. Jag lyfter kikaren, spanar från "mitten" till vänster, tillbaka, höger......då ser jag honom precis i samma ögonblick som han tar klivet ut på vallen. Jag har en liten tyst diskussion med mig själv, "är det den lille eller ett smaldjur?". Betraktar honom under en till två minuter innan jag kan konstatera att det sitter lite "skit" i pannan på honom. Jag lyfter överdrivet försiktiigt fram 375:an, placerar korset på honom, inget bra läge, står lite snett......väntar.......han rör sig......bättre bredsida nu, men ser två grässtrån vajar framför, ca 2 meter hitom bocken......väntar......han vänder upp mot mig, och spanar lite runt omkring.....ny bredsida, lite snett.....vänder 180 grader, full bredsida, ett djupt andetag, släpper ut lite, schnelltrycket är spänt, känner avtryckaren, bocken tar ett kliv, lyfter huvudet vrider sig något......fan! Känner att jag fått lite puls....tar ett par djupa andetag och tittar över kikaren en liten stund..... Börjar om proceduren, full bredsida, känner avtryckaren..PANG...bocken kastar vid träff...rusar snett bortåt höger från mig sett....repeterar i en ny karamell samtidigt som jag behåller honom i siktet...ser att det hänger ut lite "gojs" på bockens högra sida, sen är han ur sikte...... Kan under de fyra nästkommande sekunderna konstatera vid rekonstruktionen i mitt huvud att han är dödligt träffad........men han ligger ju inte på plats.....bannar mig själv för att jag inte höll i bogen som jag brukar, utan följer skolboken till punkt och pricka, och höll således strax bakom. Klättar ner från tornet och stegar upp avståndet till skottplatsen......110 steg. På skottplatsen bekräftas min uppfattning om den dödliga träffen, lungfragment, blod i mängder (375:ans kraft kanske kan räknas som "overkill"), men tyvärr så hittar jag även en slamsa av något jag tror kan vara lever, samt några stänk vominnehåll. Skottet gick vid 19,30 klockan är nu 19,40. Jag märker ut platsen, tar mitt pick och pack och går för att hämta Nitro som sitter i bilen. Tillbaka på skottplatsen vid kl 19,57. Tar på Nitro spårselen, kommenderar sök en 8-10 meter från skottplatsen, hunden har tagit vittringen redan innan jag fått på honom selen så han tokdrar i spårlinan, kastar sig över spåret, nu ska ni veta att min hund är jävligt hetsig av sig samt att han har vad jag tror är hundarnas motsvarighet till DAMP/ADHD. Nu går det i 120 i spåret, han springer av spåret ett par gånger men vänder inom en halv sekund och tar upp det igen, i dessa 120 knutar bär det av in i björslyet, jag har nu fulla längden på linan ute och tvingas hålla i honom ganska hårt, efter 20-talet meter in i slyet så börjar hunden kasta fram och tillbaka och jag kan lungt konstatera att hunden gått förbi djuret någonstans, Nitro kommer intill mig under sin "ringning", stannar till, ger mig en blick, lyfter nosen, vänder åt höger, fortsätter 3-4 meter.....där ligger han. Det är nog medalj av den ädlare valören, eller vad tror ni?
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Hogkiller, den där måste du bedömma, förstår att du var tvungen att ha en 375á. ;D
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Jag är impad att du ens såg dem på 110 meter... det skall du ha all heder för.... Ne men grattis iaf... mvh tomas
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Ååååhh, vad avensjuk jag är på er alla som ser bockar till höger och väster när ni sitter en kväll. Verkar ju vara lika vanligt hos er som järpar är hos oss Ni skulle skratta ihjäl er om ni visste hur många timmar/dagar/år/decennium vi får sitta här uppe bara för att få se ett rådjur.. Suck..... :-
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Ååååhh, vad avensjuk jag är på er alla som ser bockar till höger och väster när ni sitter en kväll.Verkar ju vara lika vanligt hos er som järpar är hos oss Ni skulle skratta ihjäl er om ni visste hur många timmar/dagar/år/decennium vi får sitta här uppe bara för att få se ett rådjur.. Suck..... ...och jag som trodde du skulle skriva om våran bockjakt i går...
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Måste säga att man blir lite inspirerad av att läsa den här tråden.. Saknar helt klart bockmarker som man haft tidigare! Ett tag hade jag tre bra marker som jag kunde köra som jag ville på, stora vallar och fina hyggen.. Då var bockjakten kul som fan!! Nu har vi uteslutande skog med ett litet litet undantag och inte speciellt tätt med rådjur (tre loföryngringar runt marken) så nu känns det rätt kass.. Nirvana var ena marken där man körde ut.. sköt 3 rävar när man gick de 200 metrarna från bilen till passet och från passet sköt man sedan ytterligare 2 rävar samt såg typ 15 rådjur! Mvh!
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Jag är impad att du ens såg dem på 110 meter... det skall du ha all heder för.... Ne men grattis iaf... mvh tomas Jag såg dem inte helt tydligt om jag säger så . Nä, allvarligt talat så hade jag andra kännetecken på honom (bl.a det markanta stora svarta partiet i pannan på honom), samt att det var bestämt att han skulle bort om jag fick syn på honom. Nu är det den andra som står på tur.....hoppas han visar sig imorgon......har redan bestämt mig för att ge mig ut både morgon och kväll....tur att man har varannan fredag ledig från jobbet!! ;D
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Författare 05 00 imorse så stöp denna herre för min .223 efter att jag försiktigt ålat mig upp på vallens högsta punkt,där fällde jag ut benstöden och fick ta ett skott högt bakom bogarna för att få fritt skottfält för kulan.En bild från en av mina skjutplatser efter min smygslinga. Slaktkroppen vägde 15,0 kilo /Micke MKT fin bock, grattis!!!! bedömma???
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Författare Det är nog medalj av den ädlare valören, eller vad tror ni? :o :o :o :o :o
Publicerat Augusti 17, 200619 yr ;D(redogörelsen hur det gick till kommer imorrn...nu e jag trött) Såhär gick min bockpremiär: Jag hade aldeles glömt av att det var den 16:onde så det blev lite av en chock när jag fick reda på det vid middagsbordet. Iaf, begav mig ut till ett ställe där jag tidigare har skjutit 3 rådjur...tänkte att det kunde vara ett bra ställe (klockan var nu ca 17:30)...väl på plats så var det som vanligt, lite mygg, lite knott och solen gassade...satt och kikarspanade och hade det allmänt mysigt där jag satt lutad mot en liten gräsbeklädd jordhög...gick en timme, gick två timmar...och sen kom gubben som äger marken med sin traktor och började att "slå" gräset...ger mig f*n på att karln (som själv är jägare) gjorde det för att han såg bilen min och inte ville att jag skulle skjuta "hans" rådjur...han gjorde nämligen samma sak ifjol den 16:onde...då körde han ut med traktor mitt på åkern och började att banka med en hammare > >... Så jag packade ihop och täkte fara på ett nytt ställe, men alla "bra" ställen var upptagna så jag parkerade lite avsides och tänkte smygjaga utefter några små skogsgärdor (skogs åkrar?)...gick ner efter den lilla vägen som går mot åkrarna...gick runt där ett tag (klockan var nu ca en halvtimme kvar innan jaktstoppet för dagen)...så jag beslutade mig att smyga till en stor klövervall (modell gigantisk) en bit (500-600m) bort...smög tyst som f*n...kom fram till skogskanten som gränsar mot åkern...böjer mig ut över det lilla diket, tittar åt vänster...ingenting...tittar raktfram...ingenting...tittar åt höger *GULP* shit! där står ett Rådjur på ca 80m och stirrar på mig...jag osäkrar och rör mig i super slow-motion med överkroppen för att vrida till mig rätt....rådjuret tittar, nej stirrar på mig fortfarande...jag går ner på knä, satan björksly i vägen >....då plötsligt hör jag hur nån snackar en bit bort, vilket får rådjuret att titta åt det hållet vars ljudet kom ifrån...snabbt som ögat går jag ner i diket och tar stöd mot knät...kollar i kikaren...detta tänkte jag: Horn??, Horn!!....[glow=red,2,300]pang[/glow].... bocken slår omkull med lyckas på nått vis ta sig upp igen och springer in i skogen...men jag visste att skottet tog där det skulle, så jag tog det lilla lugna och ringde farsgubben och bad han komma med vovven...tog en kvart typ så kom en king cab dundrandes ut på åkern...vovsingen och gubben hade anlänt ...på med spårselen och kommandot SÖK...vovven lunkar fram till skottplatsen...och direkt han kommer dit så gör han en 90 graders sväng rakt in i skogen, sen bär det iväg med en fart som fått schumacher att bryta ihop av avund....vi fick frenetiskt springa bakom...efter 30m så stannade han upp och tydligare kroppspråk finns inte...molle (hunden) viftade inte bara på svansen utan hela han viftade...där i gräset låg bocken....j*vlar så glad vovven var...för å inte tala om husse ;D....helnöjd för att få ha skjutit sitt livs första bock (med hornen kvar) och för att hunden skötte sig perfekt ...det var en fjolårs bock...ganska liten och hornen var två pinnar men det ena hade en liten tagg, således en tretaggare ;D nä nu ska jag ut å flå/stycka och ta reda på trofén /Fredde
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Hej alla jägare i detta avlånga land. Var ute och luftade min nya studsare och fick skjuta två bockar inom en och en halv timme Mvh. Dr:Tore
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Författare Det föll en liten 4-taggare för min 6,5a 19:30 i går Tipps till nästa gång: Jag brukar koka mina horn med ca 2 dl tvättmedel för vittvätt... Benen blir då mkt vita, vätesuperoxid behövs ej efteråt, tänk bara på att inte låta rosenstockarna komma ner i koket, även dom blir då vita.. mvh johan
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Författare Ingen bock men dock 2 rävar med en timmas mellanrum. Grattis! har varit ute och försökt få tag på nån räv före bockjakten men det har inte gått nå vidare... inte alls närmare bestämt..
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Det som glädjer mig mest av att läsa era andras berättelser är hur många som nyper till rävarna på bockpassen. Grattis till er som har fått chansen till at fälla en bock!
Publicerat Augusti 17, 200619 yr MKT fin bock, grattis!!!! bedömma??? Jag är rätt säker på att den håller bronspeng men kommer troligen inte upp till silver,eftersom jag har två silverhorn sedan tidigare så tror jag inte det. Den ska däremot få en hedersam placering bland mina finaste horn,jag uppskattar extra mycket horn som har avvilkelser(den extra taggen på ena hornstången) samt horn som är extremt fula eller udda. /Micke
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Grattis Fredde, jäkligt kul att du lyckats skjuta en bock ( med horn kvar ) till slut Dr Tore.... Jag är grymt imponerad. Se till att spara någon fin bock åt mig bara. Vilken fin pang du köpt, jag är bara lite avis, lite, lite
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Grattis Fredde!!! Visste inte att det var så gott om rådjur häromkring.