Publicerat Augusti 20, 200619 yr jag har hållit på i 4 år innan jag sköt en bock på min slättmark skjutit kid och smalldjur men ingen bock den 17/8 lyckades jag dock..så det är bara kämpa på Beretta!!!!!!!!
Publicerat Augusti 21, 200619 yr jag har hållit på i 4 år innan jag sköt en bock på min slättmark skjutit kid och smalldjur men ingen bock den 17/8 lyckades jag dock..så det är bara kämpa på Beretta!!!!!!!! Grattis Linus!
Publicerat Augusti 21, 200619 yr nu är man hemkommen efter en helgs jakt ! åkte upp till mina marker i torsdags eftermiddag och kom upp vid 5 tiden snabbt byta om och på med myggmedel, jag och pappa parkerade bilen och började smyga mot vårat nybyggda torn.. när vi kommer fram till vallen ca 18.15 står det redan en bock ute ca 100 meter från oss i salixkanten ! vi ålar oss ut ca 10 meter för at få rent skotthåll. jag va lite darrig och klarade inte av att hålla still med knästöd så pappa fick lägga sig på mage och med stöd på hans rygg sköt jag ett skott och bocken slog bakut och va borta i salix. jag gick fram och kollade på skottplatsen och där va de mkt blod och lungbitar. efter en stund smög ju efter blodspåren och efter ca 15 meter låg bocken 8) pappa lyckades också skjuta två bockar på ett annat ställe och min farbror sköt en räv. här kommer några bilder på först mig och min bock, sen jaktornet och sen pappas bockar ;D
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Så då vänner, imorses föll äntligen årets premiärbock, efter flera dagar med mycke kontakt med bock fick jag chansen ute på ett hygge.06:35 kommer get, kid och bock ut från ett lövskogsområde på hygget, populär nattvist för viltet.efter 2-3 minuter ställer sig bock med full bredsida, mycket av honom skyms av sly, men sätter ett skott högt upp i honom och han slår omkull bums. har sett han flera ggr under sommarn och trott att det var en mördarbock, långa och grova horn, men det visade sig vara en 5taggare när jag kom fram, blev ganska förvånad då jag inte ens såg detta i kikarsiktet.25cm var hornen och skapligt grova, bilder på min och pappas bock kommer under dagen skulle jag tro!ikväll blir det lite vak vid taqrmpaketet för att se om räven visar sig!
Publicerat Augusti 21, 200619 yr rifle och flex.. nej de är inte första bocken fick en förra hösten med men den hade knappt några horn och denna gången va roligare då jag va mkt mer förberedd och taggad.. ja jag e faktiskt ritkgit nöjd sitter bara här och kollar igenom bildern : vi såg en räv flera gånger som gäckade oss hade jag klippt denhade de varot fulländat-- men såg ändå 18 defenitivt olika djur på 2 åkrar så de finns djur ändå ...
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Grattis alla! Var ute de tre första dagarna, mycket spår men ingen bock... :-
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Mr Mauser - vad tyckte du om utseendet på min premiärbock? Väldigt likt din med taggen tycker jag! Kan detta vara någon vanligt förekommande "defekt" - jag har aldrig sett det förut?
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Halloj Mr Fiberclass förlåt att det dröjde med svaret....för många trådar och för lite sömn Våra bockar var ruskigt lika och hade vi haft grannmarker kunde man nog ha misstänkt att dom vore bröder. Det är inte ofta jag ser eller har förmånen att få skjuta sådana här "knasbockar" är enligt mig ganska sällsynt. Lägger in ett par bilder på tidigare års "knasbockar" /Micke
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Mr Mauser och Mr Fiberclass: 2 av mina bekanta har skjutit bockar iår på grannmarker med precis likadan defekt och en annan vän sköt tre år i rad bocark på samma ställe med en likadan sådaan tagg, så det verkar inte vara helt ovanligt, även om den är konstigt placerad.
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Jag sköt denna gammla herre precis i första skjutljuset den 16:e. Såg ovanligt mycket bock med tanke på den hårda vintern. Såg sju olika bockar på 3 dagar.
Publicerat Augusti 21, 200619 yr rifle och flex.. nej de är inte första bocken fick en förra hösten med men den hade knappt några horn och denna gången va roligare då jag va mkt mer förberedd och taggad.. ja jag e faktiskt ritkgit nöjd sitter bara här och kollar igenom bildern :vi såg en räv flera gånger som gäckade oss hade jag klippt denhade de varot fulländat-- men såg ändå 18 defenitivt olika djur på 2 åkrar så de finns djur ändå ... livet är inte rättvis ibland *ironi* Är lite av is facktiskt då jag själv aldrig skjutit under dom första dagarna av pürschen! har alltid skjutit mina djur in i oktober/november vilket känns trisst, tycker framför allt rådjuren är så vackert tecknade i sin rö/oranga päls på sensommaren! men det kommer hoppas jag, kanske rent av på onsdag då jag ska försöka igen Halloj Mr Fiberclass förlåt att det dröjde med svaret....för många trådar och för lite sömn Våra bockar var ruskigt lika och hade vi haft grannmarker kunde man nog ha misstänkt att dom vore bröder. Det är inte ofta jag ser eller har förmånen att få skjuta sådana här "knasbockar" är enligt mig ganska sällsynt. Lägger in ett par bilder på tidigare års "knasbockar" /Micke Jag älskar abnorma bockar, det är något som jag gillar skarpt! Ett abnormt horn är något som fångar mitt hjärta direkt, vet ej varför det bara är så! min pappa t.ex. gillar inte det, han tycker att en bock ska ha hyffsat raka lite halvgrova horn med hyffsade rosenkransar m.m medans jag gilllar allt han gillar men om det är något abnormt på hornet blir jag ändå mer frällst Jag sköt denna gammla herre precis i första skjutljuset den 16:e. Såg ovanligt mycket bock med tanke på den hårda vintern. Såg sju olika bockar på 3 dagar. Grattis!! Är avis :-[ MVH/Jocke
Publicerat Augusti 21, 200619 yr "Blåbär" på bockjakt men har precis kommit över mkt goda marker i AC län. Sett 4 rådjur på 2 kvällar (rådjur på alla hyggen jag vart på). Minst en bock. Vad gäller på morgonen. Är det inte så att rådjuren är ute hela natten, är då inte risken alltså väldigt stor om man går ut i mörker? (mörkt=svårt att smyga). Hur länge är det "hett" på morgonen? Häruppe ljusnart väl vid ca 04.30, vid 06.00 är det fullt dagsljus, är det ändå hett? Känns bättre att vara ute morgon då det finns lite marginaler om nåt går snett.
Publicerat Augusti 21, 200619 yr här kommer en bild på den fjärde bock jag skjutit på bockjakten i år.(på 3 olika marker) Det har blivit 3st rävar också ;D Jag slänger in en bild till på dom andra 3
Publicerat Augusti 21, 200619 yr grattis danne, du verkar ha bra kvalitet på dina marker...mitt kort får nog dröja tills imorn då kameran tydligen var på hundträning ikväll
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Skit...nu har jag varit ute 5ggr, varierat mellan morgon och kväll. INTE EN BOCK!!! ...undrar när jag ska få skjuta min första... :( :'( :'(
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Tjernobyl...? :- Nej det har nog med andra faktorer att göra, här där jag jagar fick vi inget nedfall alls. /Micke