Publicerat Augusti 16, 200619 yr härligt grabbar, mer berättelser och bilder.jag satt på ett regnigt pass vid 04:20 imorses, strax efter fem i gryningen så ser jag ett djur i hyggeskanten, 70m bort, smyger upp kikarn och ser att det är reutrbocken som står och tvättar sig.han står med baken mot mig så skott är omöjligt.tror att han efter morgonbestyren skall börja beta, men så icke, han går in i skogen igen, lugnt och fint.Pappa hade en revirbock som gick förbi, stannade inte en gång.så vi gör nya försök ikväll på samma ställen!
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Grattis till er som lyckats För egen del så hann jag bara några hundra meter från bilen innan himmlen bokstavligt talat öppnade sig med åska rakt över mig...... Gick(sprang) tillbaks till bilen och satte mig att vänta ut regnet, efter 40 minuters väntan så fick det räcka för idag,åkte hem till kudden istället.Nya tag imorgon bitti. /Micke
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Jag var ute vid 4.20, smög mig ner mot mitt tilltänkta pass. Var framme på passet vid 04.45, äntrar tornet, tar ett par svep med min nya kikare (rysktillverkad :). På cirka 375 m ser jag en rygg av ett rå, det går ej att könsbestämma förrän jag ser kiden resa sig strax intill. Morgonen ter sig ganska händelselös, så jag tittar till mor Rå och den lilla då och då. 3 tranor sveper in över vallen och tar sig en morgonrast i det gröna, f*n vet hur många hektar dessa vansinnigt fula fåglar kan avverka till "fots" på en morgon, men det blir ett gäng hektar ganska snabbt vill jag lova. Rådjuren drog till skogs i samma ögonblick tranorna tog mark, och återvände i samma stund som tranorna började gasta och lämnade oss i stillsam tystnad och lugnet spred sig över nejden på nytt. Dock inte ett spår efter de två bockar jag sett till tidigare, revirbock samt en liten inkräktare, hoppas dock att någon av dessa kliver fram till kvällen. Inkräktaren lär få en hälsning så fort läget framträder......revirbockens vara eller inte vara skall begrundas en stund till.........to be continued!! Skitjakt på er!!! ;D
Publicerat Augusti 16, 200619 yr För egen del så hann jag bara några hundra meter från bilen innan himmlen bokstavligt talat öppnade sig med åska rakt över mig...... Jag fick mess från kompisen som satt och vakade på en mark i närheten av Täby imorse att himlen öppnade sig och då hade vi solsken här.
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Grattis Mickel, Balo och ni andra som får uppleva denna jakt. Själv har vi småviltsjägare ibyn inte lyckats få någon bockjakt iår heller, trots vissa påtryckningar > Kareby...bra att inte skjuta och din chans kommer nog igen. Hampe, väntar på dina bilder. Hoppas nu ni skickar in bilder och berättelser från eran jakt, så vi som inte får uppleva bockjakten också får ta del av den
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Grattis Grabbar!!! Själv så skäms jag lite :-[....kommer hem, sätter mig vid matbordet och börjar käka...efter en stund säger lillebror: du, får jag följa ikväll?....öhhh (tänker som f*n), var ska du följa? (fattar ingenting)...jamen! å jaga bock!!, säger brorsan med både lite orolig (för min mentala hälsa) och irriterad röst....VA F*N!, är det ikväll???? :o ...nu vänder sig samtliga i familjen mot mig och deras blickar säger: mår du bra, är du inte riktigt frisk, sånt borde du veta... asså det hade jag totalt glömt bort...hade inte en tanke på att det var idag :-[... jaja, om en timme bär det iaf iväg :
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Författare Bockjaktsmorgon 16/8 väckarklockan ställd på 05.00, tyckte jag var ute i god tid... Smög upp tyst för att inte väcka gumman, klädde på mig min klädsel för dagen, packade min väska som alltid... JAG HAR FÖRSOVIT MIG!!! Skyndade mig ut genom dörren och slängde mig in i bilen... Stressigt!!! Väl framme sprang jag in i tåget, var ju på väg till jobbet!!! :( :'( "ARRGHHH" Ja ja... Har ju kvällen på mig... VISST! NU står regnet som spön i backen!!!! > > > Kan nog känna mig blåst... Bocken man spanat på får nog ta plats i korset en annan dag... :(
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Ja morgon passet regnade bort och så ser även kvällspasset ut att göra. :'(
Publicerat Augusti 16, 200619 yr ja, det verkar som att jag är en av få som klarade sig från regn! men jag var lite sent ute i tornet. jag såg dock ingenting, bara mycket duvor på skogen, hörde tre skott runtomkring, hörde sen att tre rävar och två bockar nedlagts. ska ut imorn igen!
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Författare Dags och köpa en lott!!! Åkte ut på jaktmarkerna i regnet mot alla odds, smög ut på åkrarna,19.15 kom jag till den uttänkta platsen, slog mig ner och tänkte att det här blir ju kul... regnet hällde ner , 19.35 lockade jag fyra kontaktläten... Tänkte vänta en kvart innan jag skulle locka igen... 19.45 klev en sexa ut i åkerkanten 100 m bort , flyttade bössan med bi-poddarna sakta i riktning mot bocken... Pang! bocken sprang 60 m... Fin sexa... :D
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Jaha har precis kommit hem från en vända i skogen, och sitter och skrattar åt "livet". Kort resume: Runt 19.00 slutar det regna, så jag kastar på mig skogskläderna och ger mig iväg. Tänker på vägen ut att jag lär väll vara ensam med tanke på busvädret som varit och med tanke på att regnet fortfarande hänger i luften. Men chansen finns ju alltid att någon av dom ny uppsatta stegarna är bemannade. Svänger in på skogsvägen som går fram till hygget och det finns ingen bil där, ler lite för mig själv och ser nästan bocken ligga i gräset redan. Smyger mig tyst fram efter skogsvägen mot hygget, till min bedrövelse ser jag att det sitter någon på en stol i kanten på hygget. Hmm bara att vända om mot bilen. Väll framme vid bilen bestämmer jag mig för att åka en bit bort och parkera och sedan ta och smyga mig genom skogen denna kväll. Sagt och gjort har väll varit ute i ca 40 min när jag tar mig sakta upp för en kulle, tittar noga ner i backen när jag tar dom sista stegen uppför. När jag lyfter blicken håller hela dagens kost på att hamna i bycksorna ca 5m framför mig står bocken jag sett varje kväll på hygget, även han verkar hålla på att bli ihjäl skrämd och sätter av med världens fart. Står och svär för mig själv ett tag. Men fortsätter sen, hör efter ca 5-6min en smäll komma från hygget. Jaha tänker jag där dog någon av dom mindre bockarna. Smyger mig sedan genom skogen fram till skymmningen utan att något mer händer. På vägen hem bestämmer jag mig för att åka fram till hygget och kolla om han sitter kvar. När jag kommer fram håller han på att ta ur en bock för fullt. Kliver ur bilen då jag känner igen honom, och gratulerar. Ser inte riktigt huvudet på bocken i mörkret, men farbror berättar att det kommit en bock skjuten som ur en kanon över hygget. Och att han fått lov att vissla till för att få den att stanna innan han kunde skjuta. Tar fram mobilen och lyser på hornen på bocken, och vist är det den jag skrämmde. Är ganska lustigt hur det kan gå i skogen. ;D
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Författare Man får gratulera johka. Tackar, din tur i helgen Snart dax!!
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Jau, ikväll var vi ute igen, jag å far...gör en kort resumé, på mitt pass hände ingenting, ett smaldjur, en hare och 10 gäss drog förbi, fick flera sms från far, bland annat hade det dykt upp en bock 10m bakom honom som han inte kom åt....men vid 21:15 smäller det och jag beger mig dit, en riktigt stor femtaggare med en minimal sjätte tagg har stupat, jag såg honom häromdagen.vi tog lite bilder som vi skall lägga ut sen, men han har haft tre olika bockar framme vid samma äng denna dag, plus att han skymtade en räv så jag skall ta mig dit imorgon och se vad som händer, hoppas att räven gör entre vid slakresterna.
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Måttligt intresserad av bockjakten, var en sväng till skjutbanan på kvällen och det var ingen direkt motivationshöjare.. mina testladdningar sköt uselt.. Testade iaf en jaktpatron från förra året ifall man skulle iväg. Den försvann i djungeln av hål så det vart till att skjuta en till. Den satt, lite väl mycket till höger men annars ok i höjd. Tänker mej att jag ska skruva lite innan jag ger mej ut i skogen. Väl hemkommen ringer kompisen och undrar om vi ska ta en sväng till marken.. Tja, varför inte? Kör upp och på markens ända åker finner jag till min stora glädje rätt mycket klöver i resterna av en vall. Fortfarande inte speciellt sugen stannar jag där iaf, finner ett ufo-ägg som jag sätter mej bakom för vinden låg lite bökigt så jag kunde inte sitta där jag önskade. Efter en timme kommer en get, strax efteråt kommer ett djur bakom mej som får se mej. Djuret var typ 3 meter från mej när jag vred på skallen... Det djuret stog länge 50 m in i skogen och skällde på mej, rådjuret fattade inte vad det sett men något läskigt var det iaf. Flyttar mej lite, tänker att det där djuret kommer ut igen och då måste jag vara undan. Hamnar mellan två ufo-ägg och får plötsligt se hur geten 150 längre fram drar som ett rött sträck över åkern och in i skogen! Genast spännande, räv eller gris tänkte jag! Spanade med handkikaren så gott jag kunde, vågade inte röra mej allt för mycket om djuret bakom mej skulle ut igen. Får SMS från kompisen, han hade ruttnat och undrade om vi skulle bryta. Vet inte vad klockan var men tja tre kvart kvar kanske? Då hade jag taggat upp lite och bad honom köra ned till foderplatsen och kolla läget innan vi bröt. Efter en stund så kommer nytt sms att han var på väg. Då fick jag se bocken! Den kom från den riktning varifrån geten uppfattat något hot så det var kanske den som skrämde henne. Han promenerade runt i klövern och gick så jag hade fin bredsida på 150 m ca. Där jag fick se honom kunde jag inte skjuta, ligger två kåkar i den riktningen så jag väntade. Tillslut var han skjutbar, han hade gått ut ca 100 från åkerkanten där han kom ut. Vrider på full förstoring och tänder rödpunkten bara för att den fanns där... shit, glömt stänga av den!!! hur som, finner kanonstöd för bössan på balen och bara väntar in rätt tillfälle. Då vänder han upp mot mej och går och går och går! Börjar bli lite stressad, vred ned förstoringen något, och överväger ett kort tag att skjuta då jag har honom snett framifrån. Funderade på halsskott ett tag men det kändes inte försvarligt då jag vridit på siktet utan kontrollskott efteråt. Avvaktar.. Tillslut vrider han upp på ca 35 meter och då han varit i rörelse konstant nästan under hela resan från 150 meter till 35 så vågar jag inte riktigt finsikta och finskjuta utan jag mer eller mindre kastar in hårkorset bakom bogen och skjuter. Hann se ett vitt rökmoln i skottet sen försvann bocken.. Gör av någon märlig anledning en snabb repetering och där försvann den fina hylsan.. Bocken hade inte sparkat klart än då kompisen kommer körande. Var lite orolig för hur den skulle se ut i kroppen pga det snabba skottet. Markägaren skulle ha just detta rådjur så man ville ju inte leverera toktrasig bock.. Men det hade gått bra faktiskt. Litet fint hål in bland revbenen, hjärta och lungsystemet satt inte längre ihop och ut bland revbenen på andra sidan under muskelfästena från bogbladet. Riktigt snyggt faktiskt, vart rätt överaskad! Var ingen monsterbock, typisk skogsbock eller vad jag ska säga. Lite äldre herre med rejäla rosenkransar och stockar men fjantinga taggar. Nu är bockjakten klar, kan man jaga fågel nu alltså? ;D ;D ;D ;D Mvh!
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Grattis till er alla. hm...själv fick man då inte ens se ett rådjur ikväll när man var ute. Nåja, kanske imorgon?!
Publicerat Augusti 16, 200619 yr Grattis till er alla. Var ute ikväll med Hallen & Gold Team. Sätter mig vid ett grävlinggryt i skogen. Lockar... Får ett SMS av Hallen. "Räv ligger.." Det går en stund, jag skymtar till något i skogen. En liten räv kommer tassandes. Kaboom! Den ligger. Byter ställe, går till ett älgtorn längre bort. Vad händer....hinner inte ens sätta mig innan jag ser att det rör sig i gulgräset 170 m bort. Kollar i kikarsiktet, vafan, den är ju inställd på 3 ggr sen jag satt i skogen... Vrider upp Zeissen på 12 ggr och får se att det är ett rådjur. Holy macaroni Tar stöd och ser ju att det är en bock....kornar in honom just innan han ska kliva in i skogen. Drar i avtryckaren.... Inget händer?? Va faaan...? Shit, glömt osäkra sen jag klättrat upp i tornet...snabbt för jag fram säkringen och kollar mot bocken. Borta :- Är det sant? Lockar efter en stund, inser att chansen är borta. Efter massor av års väntan på att få fälla en norrländsk vakbock... Borta...jag tror inte det är sant.. Nu har jag stått på huk så länge att benen domnat bort. Suck! Här är räven.
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Var upp på min ena mark, sitter i två timmar på samma pass. Inte ett liv, smyger runt en stund på en yta som är 50 ha stor, inte ett tecken efter vara sig bockfejningar eller rådjurs närvaro. Det var en dålig stam förra året, men jag ger mig inte utan smyger upp till nästa hygge för att konstatera att det finns inte ett tecken på rådjurs närvaro. Sitter där i ca 1,5 timme innan jag ger upp. Surt att konstatera att räven, lodjuren och den kraftiga vintern har skördat det som fanns och skulle det finnas kvar något så är det de som ska bygga upp stammen igen. Det enda jag kan trösta mig med det var att det fanns gott om tecken efter älg.
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Var ut en sväng igår kväll ingen bock synlig men en räv var ut på ängen. Hade inte sett den om den inte hade lekt med vitaplastet från höbalarna. 300 win mag gjorde sitt jobb med en 10,7grams bst.
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Grattis alla och så jäkla synd Beretta att du inte fick skjuta. Johka> såg på mms du skickade att han var fin men det syntes mycket bättre på bilden du lagt in här, snyggt!! En bock till föll på min mark igår kväll men med en nybakad jägare bakom kolven. Har en kompis som just tagit examen och i förrgår fick han licensen på sin 8x57, på med en fin Leupold 3-9x40 och inskjutning. Och igår kväll var han med mig på sitt livs andra jakt. Vi satte oss i samma torn där jag sköt premiärbocken i går morse. Efter en halvtimme börjar jag försiktigt locka med buttolon och när det gått ca 10 min kliver det en bock ut rätt under tornet! Han hade tydligen kommit bakom oss och rundat skogsholmen som tornet står i utan att vi lagt märke till honom. Bocken springer ut på 60 meter och undrar vart pipet kommer ifrån, jag piper till en gång till och kompisen har då tagit bra stöd och skottet går och hans första vilt slår i backen så det dammar om det. Lyckan jag kände att få bidra till en jägardebut slår med råge lyckan man känner när man skjuter själv. Han skakade rejält när vi klev ned från tornet och glädjen i hans ögon är något man minns för all framtid. :) En liten pinnbock blev resultatet. Har sett minst 4 kapitala bockar i det området och alla finns kvar. Tänkte sitta någon kväll till på den marken och försöka få en av de stora, de andra får gå kvar och sprida sina gener
Publicerat Augusti 17, 200619 yr 05 00 imorse så stöp denna herre för min .223 efter att jag försiktigt ålat mig upp på vallens högsta punkt,där fällde jag ut benstöden och fick ta ett skott högt bakom bogarna för att få fritt skottfält för kulan. En bild från en av mina skjutplatser efter min smygslinga. Slaktkroppen vägde 15,0 kilo /Micke
Publicerat Augusti 17, 200619 yr Igår kväll begav jag mig till skogs för ett par timmars kontemplation med kaffe och förhoppningsvis ett par rävar (under de senaste åren har jag nog skjutit 2-3 ggr så mycket räv som bock under augustijakten). Kanske beror det på att men blivit en gammal gubbe men numera känns det inte lika viktigt att skjuta bock som det gjorde förr om åren, men jag släpper däremot sällan en räv om skottchans på en dylik dyker upp Det viktigaste med bockjakten är numera att det är en underbar avkopplingen att i den ljumma augustikvällen gå till skogs för lite smygjakt och att sedan sätta sig och ta en kopp på något lämpligt vakpass. Nåväl, jag hade kanske hunnit smyga omkring i 10 minuter när jag stötte ihop med denna herre, han och jag upptäckte varandra ungefär samtidigt och stod nyfiket och tittade på varandra 10-20 sekunder innan jag bestämde mig för att trots allt kröka fingret kring avtryckaren. Anledningen till att jag tvekade var att han stod lite snett emot mig och jag var tvungen att skjuta honom i bogen eftersom han knappast hade haft vänligheten att visa upp sig i bredsida efter det att vi iaktagit varandra. Skottet satt precis bakom bogbenet och tog i bogbladet. Till min stora förvåning hade kulan inte gett genomslag utan satt med all sannorlikhet i våmmen, våmmen var dock inte söndersprängd utan det var ett prydligt hål i den men jag kände inte riktigt för att leta igenom våminnehållet efter kulresterna. Kulan var en 120 grains ballistic tip som i min (eller numera frugans ) 6.5x55 går ut med ca 880 m/s. Jag har skjutit ganska många rådjur med den kombinationen och detta var utan tvekan den märkligaste effekten jag fått med denna kula. Därefter återstod det bara att ta ur och åka hem och hänga upp honom i jordkällaren men såväl kaffet som kontemplationen får anstå till en annan kväll. Eftersom jag numera skrivit över Blasern på frugan för att bereda plats i vapenskåpet får jag inte glömma att tacka henne för lånet