Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten hösten -06

Featured Replies

Publicerat

*Lyfter på hatten* åt Micke

• Svar 361
  • Visningar 29,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

>Beretta

Försatt att den inte vart skjuten av ngn annan skulle jag lugnt sitta på samma ställe!

Publicerat
Efter 1.5 timmes smygjakt imorse så fick jag syn på denna herre,efter att ha krypit 100m i ett litet dike så kom jag i skydd av en liten holme och kunde smyga upp på den och lägga mig ner med .223:an.

Första bilden är sekunderna efter skottet,bocken stod vid skogskanten ca 120-140m bort.

En fin 6:a.

/Micke

Grattis studsarkompis ;)

Du har skjutit mycket vackra bockar du... Knappt avundsjuk  ::)  ;)

MVH/Jocke

Publicerat
Ska ut i kväll.

Tror ni det är dumt att sitta där fast han sköt ett skott, och jag var där och härjade med hunden efteråt?

Tror inte att bocken uppfattade skottet som något farligt(om han inte blev skjuten vill säga) tror inte eventuell hundvittring spelar någon roll heller.

Jag hade satt mig där igen.

/Micke

Publicerat

Ahh... Hylsan var snabbare att svara ;)

Tack hylsan och rifle :-*

Sådana här fina morgnar lever man länge på :D

/Micke

Publicerat

En annan har inte haft en chans att komma ut ens *djup suck* förra veckan var det skogsbranden som tog tiden, denna vecka är det andra projekt, har inte ens hunnit dra upp några laddningar till 6.5'an eller skjuta in kombin heller för den delen, 45/70'n fungerar ju hjälpligt i skogen förstås....nä, måste ut snart!

Grattis på er alla som lyckats ;D

Publicerat

Mr Mauser! Grattis!  ;D

MVH Roggman66

Publicerat

Beretta gå du lungt och sätt dig på passet igen, den kommer tillbaka om den inte stöp på grannängen. Det krävs mer än så för att tvinga en bock ur hans område. ;D

Publicerat

Tack för era svar.

Ni vet var jag sitter om två timmar.... :-*

Då sat¤#§% ska han i marken  :D

Förbaskat vad jag är taggad!

Now or never!

Publicerat

Jag sköt min första bock nånsin förra veckan. Ikväll hoppas jag att jag lyckas få in en lite större i siktet. Två pinnar ser ju så ensamt ut på väggen som min bror sa...  :)

Publicerat

Bockjakten börjar den 15aug här på Åland, så det var två ganaka tunga dagar innan man gick på ledigt den 17aug.

Direkt hem och plock ihop grejerna och ut ti skogs. Såg 3st bockar direkt på förmiddagen, men ingen jag tyck att va värd att skjuta(får bara skjuta en per jägare på bockjakten i ena jaktlaget jag är med i). Sen for jag och en kompis ut till en holme på 200hektar där vi arrenderar 160 av dom. Där smög vi runt och lockade, hade 2 ganska fina bockar på gång där men inga rena skott erbjöds så det fick vara.

Iland igen och ut på kvälls pursh, såg sammanlagt 6 bockar den kvällen. Och en fick bita i gräset. Smög ut på ett hygge och fick se han i kanten 220m bort , la mig ner så jag fick bra stöd på en stubbe. Men ha trilskades me att stå skymd hela tiden så jag provade några pip med buttolon och då rusa han imot mig ca 40m och la bredsidan till. Var bara att trycka av så gjord 6mmBR:n laddad med 70grain Nosler BallisticTip:en vad den skulle. En 23kg´s bock med 25,5 och 25cm´s horn. Ganska grova med totalt 5taggar.

(Dålig bild, tagen med moblitelefonkameran)

post-782-1156446658_thumb.jpg

Publicerat

Glöm att gratulera MissBeretta för hennes första bock! Grattis och kul med tjejer/kvinnor som jagar!!

Publicerat
nu är man hemkommen efter en helgs jakt !

åkte upp till mina marker i torsdags eftermiddag och kom upp vid 5 tiden snabbt byta om och på med myggmedel, jag och pappa parkerade bilen och började smyga mot vårat nybyggda torn.. när vi kommer fram till vallen ca 18.15 står det redan en bock ute  ca 100 meter från oss i salixkanten ! vi ålar oss ut ca 10 meter för at få rent skotthåll. jag va lite darrig och klarade inte av att hålla still med knästöd så pappa  fick lägga sig på mage och med stöd på hans rygg sköt jag ett skott och bocken slog bakut och va borta i salix. jag gick fram och kollade på skottplatsen och där va de mkt blod och lungbitar.

efter en stund smög ju efter blodspåren och efter ca 15 meter låg bocken 8)

pappa lyckades också skjuta två bockar på ett annat ställe och min farbror sköt en räv.

här kommer några bilder på först mig och min bock, sen jaktornet och sen pappas bockar ;D

He he hittade sidan Oskar,grattis ;)
Publicerat
He he hittade sidan Oskar,grattis ;)

tackar tackar björn !?

Publicerat

Jag såg inte ett skit ikväll.

Bajs också! :P

Publicerat
Nyfiken, funderat på gå ut ngn morgon och hoppas, tro mig funnit ett ställe.. Hur använder, hur lockar man, tips  ???

Alla tips mottages gärna... OBS. rapport kommer...  ;D

Gå in på www.stabilotherm.se och kolla på vilken lockpipa du har och hur det ska låta! Lycka till...
Publicerat

Äntligen efter många tidiga mornar och sena kvällar så kom årets första bock inom håll. Dock så skedde det inte på min egen mark utan på min fars arrende  :) . Satt och väntade på att den skulle komma närmare en bra stund, såg den på ca 150m första gången men eftersom daggen hade lagt sig och klockan började närma sig kvällen så förökte jag få den så nära som möjligt. När den sen vek av mot skogen på ca 90m och jag fick en fin bredsida så la jag iväg ett skott, Den gick ca 40m efter ett fint lungskott  ;D

Min son satt med i tornet hela kvällen och var minst lika nöjd som jag, Han fick även hjälpa till att passa för första gången.  :D

post-804-1156703633_thumb.jpg

Publicerat

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! ! ! ! !

28:e augusti 06 är ett magiskt datum.

I sista gryningen kom han ut. Fyra taggaren som jag sett 16:e aug.

Jag fick smyga 350 meter, denna gång hade jag kontaktlinserna på  ;)

.243 mitt i bogen.

Den hoppar till och försvinner in i natten, jag letar utan att hitta.

Åker hem och hämtar hunden.

30 minuter senare är den uppspårad, stendöd.

Ni kan inte förstå vilken lättnad. :D

23 års väntan är över, äntligen en bock i Norrland.

"Ut och skamma bocken Beretta..."  tack det hjälpte  :-*

Säkert en puttifnutt bock hos er, men för oss här uppe är det lika stort, som att en skåning skulle fälla en björn  ;)

Tack Jörgen för hjälpen att leta.

Tack Tomas för ditt erbjudande om hjälp.

Här är han.

post-18-1156805452_thumb.jpg

Publicerat

Bättre bild! :)

post-18-1156806423_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Beretta!!!!!!!!!!!!!!!!

En grej.. bocken som du såg men inte kunde skjuta på grund av imma o dimma.. Du såg den på 180 meter, skjuter med 243.. vad är problemet? Vred den inte ens nästan upp lite?? Om jag vore så sugen som du så skulle jag skjuta på ut till 250 meter med den kalibern om jag hade bra tag om bocken..

Mvh!

Publicerat

[move]GRATTIS!

;D ;D ;D ;D ;D[/move]

Publicerat

Gattis grattis ;D

Publicerat

Grattis  ;D

Publicerat

Grattis!!!  ;D ;D Rådjur här uppe är större än björn i Skåne, det är som att skjuta fjällripa på gotland.. ;):P

Publicerat

He He en bild säger mer än 1000 ord brukar det sägas  :D och Berettas ansiktsuttryck säger väl allt ;D

Supergrattis!

Även jag var ute en sväng imorse vilket resulterade i ett möte mellan min .223 och denna herre på ca 100m.

En vacker vindstilla morgon med inte helt lättjagad dimma.

/Micke

post-240-1156833436_thumb.jpg

post-50-1156833436_thumb.jpg

post-50-1156833437_thumb.jpg