Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

Hur upplever ni att adbn är i hundgården? Vaktig och skäller så fort det åker förbi en bil eller mer avslappnad och kanske skäller när någon går upp på tomten?

Allmänt hur funkar hunden i hundgård? Står ju på skk att "inte lämplig som hundgårdshund" Antingen menar dom att den inte skall stå 24/7 i hundgård eller menar dom att dom inte funkar alls i hundgård?

• Svar 646
  • Visningar 101,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hur upplever ni att adbn är i hundgården? Vaktig och skäller så fort det åker förbi en bil eller mer avslappnad och kanske skäller när någon går upp på tomten?

Allmänt hur funkar hunden i hundgård? Står ju på skk att "inte lämplig som hundgårdshund" Antingen menar dom att den inte skall stå 24/7 i hundgård eller menar dom att dom inte funkar alls i hundgård?

Hunden kan vara i hundgård kortare perioder och är inte särskild skällig. Jag brukar ha min i lina när jag själv eller någon i familjen är ute men annars så är hunden för det mesta i min närhet. Avsikten är att hunden inte skall bli för självständig utan att den huvudsakligen gör saker tillsammans med föraren och på förarens kommando. Det är ju också så jakten går till. Jakten skall ske tillsammans med föraren och hunden skall aldrig jaga självständigt, om du förstår hur jag menar. Det finns också speciella injagningsinstruktioner för rasen. :smile:

Publicerat

Jag har mina hundar med på jobbet varje dag där är dom på kontoret med lucka ut i hundgården ända gången hon skäller är när hjortarna mm står på utsidan (har både jobbet och bostaden på jaktmarken) . Har hundgård även hemma den är på ca 100 kv där är dom bara ibland kan skälla när någon rider förbi eller katter hjortar mm stryker omkring huset . Sover gör dom alltid inne i huset det skulle nog skällas en del om dom var ute i hundhuset/hundgården på natten bor på landet med ganska mycket vilt omkring huset. jag tror inte att dom skäller mer än andra hundar i hundgård. Så funkar i allafall min adb nu är hon inte så ofta i hundgården hemma men på jobbet är hon varje dag.

Publicerat

Om jag har förstått det rätt så har hundägarna (medlemmarna) godkänt ett enhetligt pris per valp som klubben har bestämt. Senast som jag såg det så var det 11 000:-. :smile:

Märkligt sätt o kalla det typ fast pris. Men, men skit samma.

Trodde nästan att det även fans budgivning, eller att priset på valpar i samma kull varierade med efterfrågan.

Har varit med om valpköpare som vill ge mer/betala mer bara för att komma före i kön. 

Såväl som en del tar mer för tikvalp än hane.

Ang hundgård så står min tik där emellanåt dagtid när ingen är hemma. 

Funkar hur bra som helst. Enda gången hon för liv är när Plottfia får för sig o tjoa lite.... då stämmer hon gärna in i skönsången...

Publicerat
  • Författare

Märkligt sätt o kalla det typ fast pris. Men, men skit samma.

Trodde nästan att det även fans budgivning, eller att priset på valpar i samma kull varierade med efterfrågan.

Har varit med om valpköpare som vill ge mer/betala mer bara för att komma före i kön. 

Såväl som en del tar mer för tikvalp än hane.

Ang hundgård så står min tik där emellanåt dagtid när ingen är hemma. 

Funkar hur bra som helst. Enda gången hon för liv är när Plottfia får för sig o tjoa lite.... då stämmer hon gärna in i skönsången...

Det var jag som kallade det för fast pris eftersom det inte är rörligt. Enhetligt pris är kanske en bättre benämning. Huvudsaken är ju att du förstår vad jag menar. :smile:

Publicerat

Pigg ADB han har den där i filmerna, men en mestadels gul väst syntes inget vidare tyckte jag. MIn är inget fan av vatten om det inte är jakt.

Publicerat

Det var jag som kallade det för fast pris eftersom det inte är rörligt. Enhetligt pris är kanske en bättre benämning. Huvudsaken är ju att du förstår vad jag menar. :smile:

Rörligt pris existerar väl inte på valpar...

Uppfödaren sätter ett pris va man nu vill ha och klubben har ett rekommenderat valppris.

Antingen följer man de rekommendationen eller sätter vilket pris man nu vill.

Men som sagt, skit samma.

Är man intresserade av valp är det bara o kontakta uppfödaren och höra sig för. 

Publicerat

Ska försöka komma upp i tid i morgon och ta ett litet ADB släpp, tror jag vet vart jag har lämpliga nassar till Signe  :cool:

Publicerat

Ska försöka komma upp i tid i morgon och ta ett litet ADB släpp, tror jag vet vart jag har lämpliga nassar till Signe  :cool:

Det blir det för mig med . Var ute och släppte henne i lördags såg två älgar i en plantering som jag trodde hon tog på blev ett kort drev sedan stånd lät henne hållas i 45 minuter innan jag tog mig närmare för att se vad det var för älg var lagom snopet när jag var framme och det var grävling .

Publicerat
  • Författare

Rörligt pris existerar väl inte på valpar...

Uppfödaren sätter ett pris va man nu vill ha och klubben har ett rekommenderat valppris.

Antingen följer man de rekommendationen eller sätter vilket pris man nu vill.

Men som sagt, skit samma.

Är man intresserade av valp är det bara o kontakta uppfödaren och höra sig för. 

I norska klubben kostar alla valpar oavsett uppfödare lika mycket (det var det jag menade med fast pris). Uppfödaren får inte ta ut ett annat pris än det för klubben gällande. Vill man köpa en valp där så får man anmäla sitt intresse till avelsrådet. Man kan även anmäla till uppfödaren som då vidarebef. anmälan till avelsrådet :smile: .

Publicerat
  • Författare

F.k.

Alle parringer i Norge skal godkjennes av avlsleder. Tilldeling av avlsmateriale fra utlandet blir organisert av avlsleder.

Klubbens avlsleder har ansvaret for valpeformidlingen. Avlsleder har en valpeliste som interesserte må
registrere seg på for å få tilgang på valper.

For å bli registrert på valpelisten må man være medlem i klubben. Fyll ut skjema for medlemskap og trykk send.
Når du har blitt registrert som medlem vil du automatisk bli registrert på valpelisten. Alle godkjente oppdrettere
fordeler valpene sine ut fra denne listen. Alle kull blir lagt ut på nettet og oppdretterene vil ta kontakt med valpekjøpere
på listen når de har valper. De som har stått lengst på listen blir kontaktet først.

Publicerat
  • Författare

Det blir det för mig med . Var ute och släppte henne i lördags såg två älgar i en plantering som jag trodde hon tog på blev ett kort drev sedan stånd lät henne hållas i 45 minuter innan jag tog mig närmare för att se vad det var för älg var lagom snopet när jag var framme och det var grävling .

Kan man släppa nu?

Publicerat

Vildsvin, älg, grävling.

/

Herbert

Publicerat

Vildsvin, älg, grävling.

/

Herbert

Du glömde Räv, hare ;)

Publicerat

Jobbat natt, skyller på det....

/

Herbert

Publicerat
  • Författare

Du glömde Räv, hare ;)

Får man släppa även om inte hunden är rådjursren?

Publicerat

Klart att du får.

Publicerat

Får man släppa även om inte hunden är rådjursren?

Nej att släppa en hund som du normalt sett jagar och skjuter rå eller hjort för är inte lämpligt.

Publicerat

Nej att släppa en hund som du normalt sett jagar och skjuter rå eller hjort för är inte lämpligt.

Säker på det ?  när jag hadde taxar så letade jag upp tyskhare i september och släppte på sköt flera varje år . idag har jag släppt adb i en plantering där det ligger gris tyvärr upptag och drev som ställde sig 200 m in på fel mark. . min tik jagar sällan rå dov däremot blir oftare. Hur är det med stövare som inte är helt rårena får man släppa dom ?

Publicerat

Så länge man kan avbryta förföljandet av fel vilt så ser jag inga bekymmer.

Publicerat

Frågan var om man får, inte om det var lämpligt.

Publicerat
  • Författare

Så länge man kan avbryta förföljandet av fel vilt så ser jag inga bekymmer.

Det verkar som din tolkning är rätt av det som jag har försökt att läsa mig till. Det står bl.a. att det är ett krav att hunden står under förarens kontroll så att den inte går ur hand och t.ex. börjar jaga rådjur. Får man vid jakt eller jaktträning av hund under tiden den 21 augusti - den 30 september drev på rådjur, eller annat hjortvilt än älg, skall hunden snarast kopplas.  :smile:

Publicerat

Jaktförordningen.

18 § Hund som vid jakt eller jaktträning under tiden den 21 augusti–30 september driver eller förföljer hjort eller rådjur eller annars jagar på ett olämpligt sätt ska snarast kopplas.

Va förövrigt ingen gris hemma... inget annat heller för den delen....

Men de blev lite sökträning hur som. 

Saknas mycket än men en 100-130m ut i svängarna såhär i inledningen av injagningen kan väl va ok om de nu ökar framöver.

Publicerat

Jaktförordningen.

18 § Hund som vid jakt eller jaktträning under tiden den 21 augusti–30 september driver eller förföljer hjort eller rådjur eller annars jagar på ett olämpligt sätt ska snarast kopplas.

Va förövrigt ingen gris hemma... inget annat heller för den delen....

Men de blev lite sökträning hur som. 

Saknas mycket än men en 100-130m ut i svängarna såhär i inledningen av injagningen kan väl va ok om de nu ökar framöver.

Det är ungefär vad min gjorde första säsongen idag är hon som längst ut på sök ca 300 m