Publicerat September 23, 201312 yr Författare Själv så släpper jag inte där det finns rådjur o dyl utan åker norrut i september o tränar på hare. jäkla flås du hade på hunden...35km på 4h säker på att du inte glömt halsbandet på i bilen o fått lite bonus km Men nu är tyvärr inte konditionen lika bra, vilket beror på husse. Men vi skall träna på.
Publicerat September 24, 201312 yr Författare Vid dagens träning så var det betydligt mer fart i hunn än vid tidigare träningstillfällen. Och vilket skall! Vi är ännu inte fullt tränade men det syns att träningen ger resultat. Nu blir det ett uppehåll resten av veckan så nästa släpp blir nog 1/10 och då tar jag med bössan. Det ser jag fram emot.
Publicerat September 24, 201312 yr Författare Vid dagens träning så var det betydligt mer fart i hunn än vid tidigare träningstillfällen. Och vilket skall! Vi är ännu inte fullt tränade men det syns att träningen ger resultat. Nu blir det ett uppehåll resten av veckan så nästa släpp blir nog 1/10 och då tar jag med bössan. Det ser jag fram emot.
Publicerat September 25, 201312 yr Inga hägn grisar.. Herbert fyller nog i, men det gick bra. J Släppte på ett hygge med björksly, Balder börjar nysta i spår bara efter 50m, sen sticker han iväg och snabbt så ekar hans grova mörka skall, vi hinner in på 10m när han reser två stora svarta vildsvin ur ormbunkarna, han driver iväg en och det blir ståndskall i ett annat björksly men det går loss innan vi hinner fram. B kommer på löpan och vi går ut dit upptaget kom, B sticker iväg och nytt upptag kommer, driver iväg nr2 och vi ser på pejlen att det står. Efter 5min är vi inne på 100m och då släpper han. Fin jakt på en mark med inga hjortar och väldigt magert med rådjur men gott om älg och gris. / H.
Publicerat September 25, 201312 yr Släppte på ett hygge med björksly, Balder börjar nysta i spår bara efter 50m, sen sticker han iväg och snabbt så ekar hans grova mörka skall, vi hinner in på 10m när han reser två stora svarta vildsvin ur ormbunkarna, han driver iväg en och det blir ståndskall i ett annat björksly men det går loss innan vi hinner fram. B kommer på löpan och vi går ut dit upptaget kom, B sticker iväg och nytt upptag kommer, driver iväg nr2 och vi ser på pejlen att det står. Efter 5min är vi inne på 100m och då släpper han. Fin jakt på en mark med inga hjortar och väldigt magert med rådjur men gott om älg och gris. / H. Härligt så kul när man inser att dom tar sig an grisarna .
Publicerat September 25, 201312 yr Det är en tuff mark för hundarna att jobba i( även för två beningar..), stora äldre hyggen med mycket rullsten & tätt med sly, björkar & höga ormbunkar. det som är bra med den här marken är att oftast så får hundarna söka ordentligt innan dom hittar grisarna, nu låg dom där jag trodde så B behövde inte stöka runt för mycket.. Balder jobbade bra med grisarna & släppte dom efter ca 7-8 min. efter 15 min släppte( ungefär där Balder bröt) vi en av mina tyskar som fortsatte att trycka runt grisarna, gissar att B jobbade ganska nära för dom sprang på ordentligt när lill tysken tog upp dom . blir bra det här! J.
Publicerat September 30, 201312 yr Författare Vad jag har sett på olika nät-sidor så är det gott om valpar nu. Minst 5 kullar har fötts på höstkanten och ytterligare någon är på gång. Dessutom så är även flera kullar från Norge planerade. Rena julaftonen för den som vill ha valp.
Publicerat September 30, 201312 yr Fy va surt hyndan är i slutet på löp så det blir inget släpp i morgon får vänta till helgen.
Publicerat September 30, 201312 yr Författare Fy va surt hyndan är i slutet på löp så det blir inget släpp i morgon får vänta till helgen. Otur, jag släpper på fm.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Detta är en populär post. Vilken dag ! 1 Okt, Jakt, Öland. Signes första drevdjur sköts av pöjken efter ca 1km drev. Ett bockkid. det var Grabbens första rådjur. Nästa såt så gick jag med gammelwahteln Alice. Så trillade en 6-taggad bock för henne. Grabben skytt igen. Med andra ord är han jaktkung idag Jag är väl lite löjlig men det känns nästan lite tårdögt... Wachteln är ev på sin sista säsong, Signe på sin första och Grabben i början av sin jaktkarriär och får fälla vilt för bägge i samma pass Signe gjorde förresten senare ett fint drev på 21 min och perfekt återgång, tog 14 min. med en snygg "gening" rakt igenom första bukterna fram till där jag stod vid upptaget. Då va hon ändå borta i förra såten och gick en 100m i mina och hennes gamla spår men insåg sitt misstag och vände rätt. Det drevet passerade en kanal och en blöt vassvik dessutom. Imponerande av en 14 månaders hund.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Härligt är ju en fantastisk dag förstår att du blir tårögd. Själv har jag suttit och passat för kompisarnas hundar min är i slutet på löp. Vart en halvkass dag med drev som gått ur såterna . Dessutom försvann brorsans basset igår och är inte återfunnen än jävligt surt.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Författare Vilken dag ! 1 Okt, Jakt, Öland. Signes första drevdjur sköts av pöjken efter ca 1km drev. Ett bockkid. det var Grabbens första rådjur. Nästa såt så gick jag med gammelwahteln Alice. Så trillade en 6-taggad bock för henne. Grabben skytt igen. Med andra ord är han jaktkung idag Jag är väl lite löjlig men det känns nästan lite tårdögt... Wachteln är ev på sin sista säsong, Signe på sin första och Grabben i början av sin jaktkarriär och får fälla vilt för bägge i samma pass Signe gjorde förresten senare ett fint drev på 21 min och perfekt återgång, tog 14 min. med en snygg "gening" rakt igenom första bukterna fram till där jag stod vid upptaget. Då va hon ändå borta i förra såten och gick en 100m i mina och hennes gamla spår men insåg sitt misstag och vände rätt. Det drevet passerade en kanal och en blöt vassvik dessutom. Imponerande av en 14 månaders hund. Ett stort grattis till bra prestationer.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Grattis. Fan vad kul att grabben får skjuta, dubbelt upp dessutom. Har full förståelse för att det rör upp känslor, har själv en grabb som är mogen för sina första jakter med bössa. Börjar med vakjakt dock så både han och jag hinner diskutera om han klarar skottet utan problem. /Urban
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Vid dagens träning så var det betydligt mer fart i hunn än vid tidigare träningstillfällen. Och vilket skall! Vi är ännu inte fullt tränade men det syns att träningen ger resultat. Nu blir det ett uppehåll resten av veckan så nästa släpp blir nog 1/10 och då tar jag med bössan. Det ser jag fram emot. Igår (1/10) var det äntligen jakt på riktigt. Vi fick upp två bra drev. Först en kviga som efter ett varv ställde upp sig 20 m från mig. Det dröjde inte länge för än hunden kom så att jag fick kalla in den. Vi traskade vidare och snart var det dags för nästa drev. Den här gången var det ett rådjur men avståndet var för långt för hagel. Totalt blev det 15 km. Söket var mycket bra med sökavstånd på 200 meter. Idag var det dags igen. Med mig hade jag även ett barnbarn som det var jaktpremiär för. Två bra drev (sannolikt rådjur och räv), med mycket bra sök. Hastigheten håller sig nu runt 7 km/h.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Måste bara fråga, är 200m sök bra för en ADB? Andra hundar som Wachtlar, Tjt osv säger man är trånga/inget eget sök när som springer framför fötterna på 50-200m. Med sådant sök blir det ju föraren som sparkar upp viltet snarare än hunden som reser. Är ADB så pass trånga att man får anse 100-200m är ett bra sök? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Författare Måste bara fråga, är 200m sök bra för en ADB? Andra hundar som Wachtlar, Tjt osv säger man är trånga/inget eget sök när som springer framför fötterna på 50-200m. Med sådant sök blir det ju föraren som sparkar upp viltet snarare än hunden som reser. Är ADB så pass trånga att man får anse 100-200m är ett bra sök? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free 200 m sök är rätt så bra men det blir bättre när orken är bättre. Jag antar att du med sök menar då hunden söker utan att ha spår. Känner min nattgamla spår så drar den iväg 500 m utan vidare.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Författare Igår (1/10) var det äntligen jakt på riktigt. Vi fick upp två bra drev. Först en kviga som efter ett varv ställde upp sig 20 m från mig. Det dröjde inte länge för än hunden kom så att jag fick kalla in den. Vi traskade vidare och snart var det dags för nästa drev. Den här gången var det ett rådjur men avståndet var för långt för hagel. Totalt blev det 15 km. Söket var mycket bra med sökavstånd på 200 meter. Idag var det dags igen. Med mig hade jag även ett barnbarn som det var jaktpremiär för. Två bra drev (sannolikt rådjur och räv), med mycket bra sök. Hastigheten håller sig nu runt 7 km/h. I morgon så blir det ett nytt släpp. Måste träna inför älgjakten.