Publicerat Oktober 25, 201312 yr Författare Vad jag har sett på olika nät-sidor så är det gott om valpar nu. Minst 5 kullar har fötts på höstkanten och ytterligare någon är på gång. Dessutom så är även flera kullar från Norge planerade. Rena julaftonen för den som vill ha valp. Nu har jag sett valpar till salu för 10.000:-, visserligen inte efter avelsgodkända föräldrar, men priserna är nog på väg ned. Vuxen hund, ej heller avelsgodkänd har jag sett för 15.000:-
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Asså.. jag blir fundersam... varför tar man valpar på jakthundar under högsäsong ? Tiken kan inte prestera för full i jakten innan valpning såväl som nån månad efter. Man står utan hund i jakten... om man nu inte har fler... Ser knappt någon annan anledning än efterfrågan påverkar och den ökar givet med de skriverier som varit....
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Författare Asså.. jag blir fundersam... varför tar man valpar på jakthundar under högsäsong ? Tiken kan inte prestera för full i jakten innan valpning såväl som nån månad efter. Man står utan hund i jakten... om man nu inte har fler... Ser knappt någon annan anledning än efterfrågan påverkar och den ökar givet med de skriverier som varit.... Och en del fina prestationer som har visats på film. Skall jag ta en ny valp så passar det bäst i min planering att ta den under senhösten. Men det är naturligtvis efterfrågan som gör att så många kullar tagits fram i år. En del av tikarna jagar man väl inte med utan använder enbart till avel? Men det finns några som jag vet avstått sen vårparning eftersom det går ut över jakten för tiken.
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Jag har själv tagit en kull för en del år sen (annan ras) som kom typ i november...¨ De gör jag inte om... Fan va störigt.... även om vi fixade ett eftersök på en älg, spårning då med valparna i bilen.... så va det knökigt o va utan hund mitt i jakten...
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Idag så har vi jagat med lina och två passkyttar vid hårt trafikerade vägar och områden där vi inte får släppa hund. Efter 4 timmar i hällande regn så räckte det. Vi såg flera djur men något byte blev det inte den här gången. Spår hade vi i olika omgångar hela dagen. När man spårar på det här sättet så lär man sig också var djuren går. Ofta så är det nya stråk för varje jaktsäsong, vilket innebär att man måste byta pass. Det brukar ta några jakter innan man hittar de rätta passen. Några ”generalpass” brukar dock fungera år från år. I morgon så blir det släpp!
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Nu har jag sett valpar till salu för 10.000:-, visserligen inte efter avelsgodkända föräldrar, men priserna är nog på väg ned. Vuxen hund, ej heller avelsgodkänd har jag sett för 15.000:- Nu har jag sett ännu fler valpar (väldigt gulliga, men inte efter avelsmeriterade föräldrar) till salu för 10 000:-.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Idag så har vi jagat med lina och två passkyttar vid hårt trafikerade vägar och områden där vi inte får släppa hund. Efter 4 timmar i hällande regn så räckte det. Vi såg flera djur men något byte blev det inte den här gången. Spår hade vi i olika omgångar hela dagen. När man spårar på det här sättet så lär man sig också var djuren går. Ofta så är det nya stråk för varje jaktsäsong, vilket innebär att man måste byta pass. Det brukar ta några jakter innan man hittar de rätta passen. Några ”generalpass” brukar dock fungera år från år. I morgon så blir det släpp! En fin jaktförmiddag med flera fina drev. Det längsta på 35 minuter. Totalt blev det 22 km för hunden. Det blev inget byte den här gången heller. Det var bara nära. Men nu är hunden trött.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CEUQtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D4eSM_Y1z5jo&ei=yh9tUuejHMe74ATRnoDYBw&usg=AFQjCNGBUgKJaVSJzwp5EINdrlEXc9UHdw&bvm=bv.55123115,d.bGE
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CEUQtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D4eSM_Y1z5jo&ei=yh9tUuejHMe74ATRnoDYBw&usg=AFQjCNGBUgKJaVSJzwp5EINdrlEXc9UHdw&bvm=bv.55123115,d.bGE Bra kombination! Kanske även till eftersök? Älg?
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Jodå hämta min Adb på mässan syskon till dom på bilden Har du några bilder på din? Är det en tik?
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Fick hem brev från swisshundsklubben häromdagen om att dom har fått uppgifter om att jag har en alp.. nu funderar jag på om man ska gå med i klubben eller inte. Vad får jag ut av det hela? Är redan med i wachtelhundsklubben och skk.. står på lappen " sprida kunskap om hur klubbens raser bör vårdas och fostras samt att verka för utvecklingen av dresyr och praktisk jakt" Den meningen får mig lite fundersam. Enligt mig så skall man försöka hålla så tyst om rasen som möjligt, alptaxar är definitivt inte svaret på alla jägares hundbehov vilket rasen ibland framställs som. Jag vill iallafall inte att alprasen ska bli en "slaskhund". För mig så håller alpländarna på att bli "nya wachtelhundsrasen" och det är något alla borde jobba för att det inte ska bli.. Ser man på wachtlarna idag så går det ju knappt 1 bra hund på 100 dåliga. Vad har jag för fördelar att gå med förutom proven? Är inte aktuellt fören nästa år iallafall... Ja skulle väll vara för tidningen men jag är tveksam till att jag skulle läsa den ändå.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr En sak jag alltid funderat på när man skrivet eller säger praktisk jakt... Finns det teoretisk jakt ? För mig är jakt helt enkelt jakt
Publicerat Oktober 27, 201312 yr haha ja.. men imorrse utförde jag teoretisk jakt... tanken var att det skulle skjutas grisar hej vilt men det resulterade bara i svettsura kläder och trötta hundar.. en hare thats it.. så där är väll skillnaden mellan teoretisk och praktisk jakt. I teorin skulle det vara jakt men med facit i hand så blev det inge "praktisk" jakt.. ;P
Publicerat Oktober 27, 201312 yr En bra dag med mycket uträttat för alpinisten. Bra sök, några fina drev och bra återgångar samt åter visat sin fina sida med en känt sur älgtjur, ståndskall några minuter i ett enesnår 20m ifrån mig, sen drev ut på rapsen rundar och frontar tjuren som direkt gör attacker, nytt drev och ny frontning och stopp tjuren är nu, enligt återberättelse, riktigt sur och gör en våldsam attack och då lämnar alpinisten och kommer i löpan. / H.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Fick hem brev från swisshundsklubben häromdagen om att dom har fått uppgifter om att jag har en alp.. nu funderar jag på om man ska gå med i klubben eller inte. Vad får jag ut av det hela? Är redan med i wachtelhundsklubben och skk.. står på lappen " sprida kunskap om hur klubbens raser bör vårdas och fostras samt att verka för utvecklingen av dresyr och praktisk jakt" Den meningen får mig lite fundersam. Enligt mig så skall man försöka hålla så tyst om rasen som möjligt, alptaxar är definitivt inte svaret på alla jägares hundbehov vilket rasen ibland framställs som. Jag vill iallafall inte att alprasen ska bli en "slaskhund". För mig så håller alpländarna på att bli "nya wachtelhundsrasen" och det är något alla borde jobba för att det inte ska bli.. Ser man på wachtlarna idag så går det ju knappt 1 bra hund på 100 dåliga. Vad har jag för fördelar att gå med förutom proven? Är inte aktuellt fören nästa år iallafall... Ja skulle väll vara för tidningen men jag är tveksam till att jag skulle läsa den ändå. Blir inte alla nya medlemmar gratismedlemmar under första året? Då finns det ju tid att utvärdera om man vill fortsätta att vara medlem.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr min är född innan den 1/6 och då får man "bara" gratis medlemskap resterande del av året, dvs går jag med nu så får jag gratis november och december.. Men vad finns det för anledning mer än att jag får "tidningen"? Har man några rabatter eller likande?
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Författare min är född innan den 1/6 och då får man "bara" gratis medlemskap resterande del av året, dvs går jag med nu så får jag gratis november och december.. Men vad finns det för anledning mer än att jag får "tidningen"? Har man några rabatter eller likande? Om du går med nu eller 1/1 så bör du få bli gratismedlem för nästa år, tycker jag. Håller med om att det är knasigt och visst skall man ha förmåner som medlem. Vissa prov, drevprov t.ex. kräver medlemskap.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Tycker också det är lite konstigt tidsaspekt ang gratis medlemskap. Nu ska man ju vara glad att klubben erbjuder gratis iallafall, det gör inte wachtelhundsklubben. Jag tycker väll dock att dom kunde bjuda på 1 år oberoende när valpen är född. står såhär på pappret: Valpköpare till valpar födda 1/1-30/6 får gratis medlemskap för resten av året. Valpköpare till valpar födda 1/7-31/12 får gratis medlemskap för innevarande år och nästa. Lite konstigt men man får väll vara glad åt det lilla..
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Författare Tycker också det är lite konstigt tidsaspekt ang gratis medlemskap. Nu ska man ju vara glad att klubben erbjuder gratis iallafall, det gör inte wachtelhundsklubben. Jag tycker väll dock att dom kunde bjuda på 1 år oberoende när valpen är född. står såhär på pappret: Valpköpare till valpar födda 1/1-30/6 får gratis medlemskap för resten av året. Valpköpare till valpar födda 1/7-31/12 får gratis medlemskap för innevarande år och nästa. Lite konstigt men man får väll vara glad åt det lilla.. Som medlem så har du möjlighet att påverka och föreslå så att reglerna blir bättre. När det gäller t.ex. ADB så har mycket hänt senaste tiden. Det finns en ADB grupp som tacksamt tar emot dina förslag och som jobbar med olika frågor till gagn för ADB. Drevprov och vildsvinsprov är nytt och formbewertung är på gång. På hemsidan står det numera mycket om ADB. Avelsrådet hjälper bl.a. till med avelsrådgivning och mycket annat. Eftersom du ännu inte är medlem än så bör du få gratis medlemskap för innevarande år och nästa. Ring avelsrådet och fråga om det är möjligt annars så får du nöja dig med det lilla...
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Författare Alptax skrev: För mig så håller alpländarna på att bli "nya wachtelhundsrasen" och det är något alla borde jobba för att det inte ska bli.. Hur kommer vi dit, alltså att det inte blir så? Att avla enbart på avelsgodkända djur trodde jag var ett sätt. Att det finns olika jaktprov ett annat. Att propagera för rasen är tydligen fel vilket sannolikt även innefattar att uttrycka sig positivt om rasen per text eller per bild. Men hur gör man? .
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Detta är en populär post. Alptax skrev: För mig så håller alpländarna på att bli "nya wachtelhundsrasen" och det är något alla borde jobba för att det inte ska bli.. Hur kommer vi dit, alltså att det inte blir så? Att avla enbart på avelsgodkända djur trodde jag var ett sätt. Att det finns olika jaktprov ett annat. Att propagera för rasen är tydligen fel vilket sannolikt även innefattar att uttrycka sig positivt om rasen per text eller per bild. Men hur gör man? . Till att börja med tycker jag att kraven för att avelsgodkänna djuren skall göras om. Det finns 3 sätt idag att göra dom godkända vilket jag inte ser någon som helst anledning till. Gör om kraven från början. Inte som det är nu att antingen går man dom och dom proven/utställningar för att godkänna hunden. Gör om så att för att godkänna t.ex. Extriör bedömning (skall inte avlas på hundar som har extriör-fel, snea framben, fel bett osv..) Ett viltspårprov anser jag att man skall ha. Samt ett RIKTIGT drevprov. Inte som nu det där milt uttryckt tama "provet" att gläffsa på hägngris och kunna springa som en jojjo mellan föraren och grisen. Nu går det ju att gå wachtelhundsklubbens prov vilket jag tycker är bra men anser att klubben borde ta fram egna dommare och egna prov, inte vara inne och talla på andra hundklubbars prov. ADB är inte svaret på alla jägares dröm, en hund som jagar allt och funkar till precis allt. Det är fel. ADB är inte den perfekta hunden. Jag tycker att rasen lugnt och långsamt skall utvecklas. Idag tas kullar på var och varrannan hund såfort den har betat ev en säsong och löper. Det har redan blivit "hets-avel" på rasen. Finns ju valpar idag efter hundar med 12,5% inavel och har man kommit upp i så höga % då tycker jag det gått lite för långt. Det kan inte vara annat än pengar som hägrar för dom som tar valpar så fort tiken löper, jag hoppas att det blir lite mer omtanke när det gäller parningarna. Rasen har fått för mycket uppmärksamhet och för fort. Jag tycker det är lite tokigt när du som sitter i avelsrådet, för om jag förstått det rätt så sitter du där verkligen tjatar om att adb är den rätta hunden för alla. Jag tycker inte avelsråd skall göra reklam och ragga nya valpköpare, avelsrådet anser jag skall finnas för att man som valpköpare skall kunna ringa och få tipps och råd. Likväl om man planerar parning, då kan avelsrådet vara med och sammanlänka så man hittar rätt hane/tik. Avelsrådet behöver väll inte ragga valpköpare? Jag själv har en icke avelsgodkänd hund och det har sina anledningar, pappersmeriter står inte högst upp på min önskelista när jag letar hund. Det betyder inte att jag får en skräphund eller en topphund, det får framtiden utvisa. Jag gillar min hund och hoppas att det blir något vettigt av honnom men det är ett oskrivet kort. Håller änsålänge på att träna en hel del spår då i förhoppning om att den skall bli duglig vid mindre lyckade träffar då mina andra hundar inte ens är värt ett försök att spåra med. Jag har ett par spännande säsonger framför mig med injagning, har väll planer på att testa ett eller två släpp i slutet av januari, han är väll runt 8månader då. Sen blir det spårträning under hela våren för att under slutet av sommraen göra ett par släpp nere i boda för att se ifall hunden har fått ärva förtjusning av grisarna.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Författare Till att börja med tycker jag att kraven för att avelsgodkänna djuren skall göras om. Det finns 3 sätt idag att göra dom godkända vilket jag inte ser någon som helst anledning till. Gör om kraven från början. Inte som det är nu att antingen går man dom och dom proven/utställningar för att godkänna hunden. Gör om så att för att godkänna t.ex. Extriör bedömning (skall inte avlas på hundar som har extriör-fel, snea framben, fel bett osv..) Ett viltspårprov anser jag att man skall ha. Samt ett RIKTIGT drevprov. Inte som nu det där milt uttryckt tama "provet" att gläffsa på hägngris och kunna springa som en jojjo mellan föraren och grisen. Nu går det ju att gå wachtelhundsklubbens prov vilket jag tycker är bra men anser att klubben borde ta fram egna dommare och egna prov, inte vara inne och talla på andra hundklubbars prov. ADB är inte svaret på alla jägares dröm, en hund som jagar allt och funkar till precis allt. Det är fel. ADB är inte den perfekta hunden. Jag tycker att rasen lugnt och långsamt skall utvecklas. Idag tas kullar på var och varrannan hund såfort den har betat ev en säsong och löper. Det har redan blivit "hets-avel" på rasen. Finns ju valpar idag efter hundar med 12,5% inavel och har man kommit upp i så höga % då tycker jag det gått lite för långt. Det kan inte vara annat än pengar som hägrar för dom som tar valpar så fort tiken löper, jag hoppas att det blir lite mer omtanke när det gäller parningarna. Rasen har fått för mycket uppmärksamhet och för fort. Jag tycker det är lite tokigt när du som sitter i avelsrådet, för om jag förstått det rätt så sitter du där verkligen tjatar om att adb är den rätta hunden för alla. Jag tycker inte avelsråd skall göra reklam och ragga nya valpköpare, avelsrådet anser jag skall finnas för att man som valpköpare skall kunna ringa och få tipps och råd. Likväl om man planerar parning, då kan avelsrådet vara med och sammanlänka så man hittar rätt hane/tik. Avelsrådet behöver väll inte ragga valpköpare? Jag själv har en icke avelsgodkänd hund och det har sina anledningar, pappersmeriter står inte högst upp på min önskelista när jag letar hund. Det betyder inte att jag får en skräphund eller en topphund, det får framtiden utvisa. Jag gillar min hund och hoppas att det blir något vettigt av honnom men det är ett oskrivet kort. Håller änsålänge på att träna en hel del spår då i förhoppning om att den skall bli duglig vid mindre lyckade träffar då mina andra hundar inte ens är värt ett försök att spåra med. Jag har ett par spännande säsonger framför mig med injagning, har väll planer på att testa ett eller två släpp i slutet av januari, han är väll runt 8månader då. Sen blir det spårträning under hela våren för att under slutet av sommraen göra ett par släpp nere i boda för att se ifall hunden har fått ärva förtjusning av grisarna. Stycke 1: Är drevprovet (ej att förväxla med vildsvinsprovet) för dåligt? Sedan var det ett krav från SKK att vi skulle använda Wachtelhundklubbens prover och domare. Stycke 2: Håller med, men där kämpar jag i motvind. Parade man enbart på avelsgodkända så skulle detta ge en lugnare utveckling. Stycke 3: Jag är inte med i något avelsråd, utan deltar här som ägare av en ADB. Jag tror inte att avelsrådet har deltagit i något forum utan arbetar så som du önskar. Stycke 4: Håller delvis med. Meriter kompletterat med pappersmeriter är bra tycker jag. Kan man få jaga med både han- och honhunden före parning så är det att föredra. Men vem får det? Beträffande din planering så låter det bra men egentligen så är det väl inte så bråttom att släppa?
Publicerat November 3, 201312 yr Författare Det har tyvärr inte blivit så mycket jakt för mig under denna vecka. Jag avstod från älgjakten (passkytt) för att i stället jaga med hunden. Målsättningen är att släppa på tisdag istället. Vi har dock varit på ett flertal eftersök, både efter älg och rådjur och det går ju före jakten.
Publicerat November 3, 201312 yr Detta är en populär post. Skytten sköt innan jag han släppa men gick upp till skytten och släppte ute på hygget där den kommit ifrån så han fick hitta löpan och driva fram. / H.
Publicerat November 7, 201312 yr Författare Vad jag har sett på olika nät-sidor så är det gott om valpar nu. Minst 5 kullar har fötts på höstkanten och ytterligare någon är på gång. Dessutom så är även flera kullar från Norge planerade. Rena julaftonen för den som vill ha valp. Jag läste att Strulander som importerar valpar från bl.a. Tjeckien har två kullar avelsgodkända valpar på gång. Strulander samarbetar med SvSHK. Ytterligare bra tillfällen för de som söker valpar.