Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt 2013

Featured Replies

Publicerat

De biter väl där blodflödet är störst. ;)

• Svar 204
  • Visningar 28,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Grattis! :thumbsup: Fästingarna här på öarna är överjävliga, dom siktar alla på samma ställe :blush:

Tack!

Jo de är stygga! 

Och pricksäkra :tongue:

Publicerat

Tack!

Jo de är stygga!

Och pricksäkra :tongue:

Fast det kanske inte är någon större merit att träffa något så stort :tongue::wink:
Publicerat

Fast det kanske inte är någon större merit att träffa något så stort :tongue::wink:

Jo de är jä-ligt pricksäkra :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

• 2 weeks later...
Publicerat

Har ju glömt att lägga in bocken jag sköt i lördags. Trevlig silverbock! Sköts ca 1km från guldbocken jag sköt för 14 dagar sen. Ja, jag har bra marker....  :tongue:

post-424-0-98582700-1378452085_thumb.jpg

Publicerat

Hur har brunsten varit i år? Senare än vanligt? Den brukar vanligtvis vara över då jakten börja här uppe (16 aug). Men då farsan var ute och gick på en äng i onsdags så skicka han sms till mig och fråga om jag var och locka på rådjur.

"Nä sa jag, vad tänkte du?"

"nä de lät precis som att de var någon som tryckte in en buttalo långsamt uppe i skogen, svarade han"

Låter som ett en villig get? 

Publicerat

Blev en liten 6a ikväll :)

Första viltet med nya bössan dessutom :)

post-5306-0-17148400-1378585647_thumb.jp

• 2 weeks later...
Publicerat

Blev en liten rackare ikväll. Den har kommit undan 3 gånger innan. Men idag bet han i gräset

post-5306-0-89630100-1379359061_thumb.jp

Publicerat

Whoa! äntligen nedlagt min första rödpälsade råbock..mer om det imorrn + foton :biggrin:

Publicerat

Har du sålt basseten....?? :D

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat

Har du sålt basseten....?? :D

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Nej nej..men den här bocken kunde jag bara inte hålla mig från nu. Blivit bränd många ggr på den :thumbsup:

Publicerat

En kort skrivning om hur det gick till.

Blivit bränd gång på gång under jaktstarten nu i 2års tid på denna förmodligen samma  herre. Även när hundarna släppts (drivande) så har det varit sly eller dovvilt framför pipan, varför då råbockarna blivit friade

Men så äntligen sitter i tornet där jag vet att rådjuren har sin gång..men var helt ärligt ute efter dovhjort gärna en spets. Dock bara smaldjur och kalvar som jag förövrigt där det jagas får pangas på genom skyddsjakten vi har där.

Dock gick det aldrig att få in någon kalv i korset..tur var det för det som skrämde djuren alltså dovviltet hela tiden var denna råbock.

Mina första tankar var dock grävling eller vildsvin :smile: ..men så 15m från tornet smyger den ut. 15m till vänster om tornet så får Noslern göra jobbet..

en knall sjunger över nejden, doven står och hoppar och skäller lite nervöst innan dem drar. jag sneglar ned till bocken där den ligger..uj uj några tidigare bockar är fällda men så pass sent så pälsen färgat ut från rött till grått.

När jag kom till bocken slog det mig..kan det vara medalj? nåja huvudsaken är det fina viltköttet och trofén är ett plus i kanten :thumbsup:

post-10399-0-83196800-1379752787_thumb.j

Publicerat

Grattis till bocken. Har du någon annan bild på den? Svårt att säga om det är medalj eller inte med den bilden

Publicerat

Grattis till bocken. Har du någon annan bild på den? Svårt att säga om det är medalj eller inte med den bilden

Tack tack :thumbsup:  ja den enda bilden utöver den övre är väl denna-->

post-10399-0-80336200-1379842449_thumb.j

Publicerat

Den ser tyvärr för liten ut tycker jag iaf. Men väg skallen efter du blekt den. Det ska dröja 3 månader innan du får bedöma den :)

Publicerat

Den ser tyvärr för liten ut tycker jag iaf. Men väg skallen efter du blekt den. Det ska dröja 3 månader innan du får bedöma den :)

Jepp blir till o göra det :thumbsup: 

Publicerat

Tack tack :thumbsup:  ja den enda bilden utöver den övre är väl denna-->

Inte helt omöjligt att det kan vara medalj men för att få det bekräftat så måste du väga den när den är kokt och koka hela skallen, det tjänar man normalt på vid bedömning. Vill du kapa den för att montera den på platta går det enkelt efter bedömningen. Väg skallen när den torkat (24h) och drag av 10% så får du en indikation på om det är medalj. Skallen/hornen torkar lite olika på olika individer (8-14%) så det är ingen garanti men en någerlunda bedömning.

Fin trofe oavsett, grattis! :yes:

Publicerat

Inte helt omöjligt att det kan vara medalj men för att få det bekräftat så måste du väga den när den är kokt och koka hela skallen, det tjänar man normalt på vid bedömning. Vill du kapa den för att montera den på platta går det enkelt efter bedömningen. Väg skallen när den torkat (24h) och drag av 10% så får du en indikation på om det är medalj. Skallen/hornen torkar lite olika på olika individer (8-14%) så det är ingen garanti men en någerlunda bedömning.

Fin trofe oavsett, grattis! :yes:

Lyfter på hatten o tackar :thumbsup:

Publicerat

Postad bild

Min jämtländska skogsbock!

Föll den tjugonde september efter en spännande smygjakt i bland myrhalsar och storstammig granskog.

Efter många om och men så fick jag en lucka på ca 130 meters håll och kunde släppa iväg en 11,7 grams vulcan.

Knall och fall.

En av de roligaste bockjakterna jag upplevt!

Något helt annat än de flesta andra bockar som jag skjutit på jordbruksmarker närmare civilisationen...

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

Publicerat

te9y2e9a.jpg

Min jämtländska skogsbock!

Föll den tjugonde september efter en spännande smygjakt i bland myrhalsar och storstammig granskog.

Efter många om och men så fick jag en lucka på ca 130 meters håll och kunde släppa iväg en 11,7 grams vulcan.

Knall och fall.

En av de roligaste bockjakterna jag upplevt!

Något helt annat än de flesta andra bockar som jag skjutit på jordbruksmarker närmare civilisationen...

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

skogsbockarna är svårare, dem smälter in lite mer och försvinner rätt som var det är :) Grattis! :biggrin:

Publicerat

Sköt min tredje bock för säsongen nu på morgonen. Egentligen var jag ute för att skyddsjaga gris tidigt. Kom på plats och då stod hela flocken och bökade. Det var mörkt kl 0500, knäckte grenar så röjde mig tyvärr och de drog. Tog sedan pass mot ett fält, fick snart se runt 20 dov, svarta, som studsade omkring. Då sköt kollegan en kronkalv som gick 50 m och fick spåras upp. Detta gillande inte doven som sprang förbi mig på 30 m. Men inga horn på någon. Såg sedan ytterligare kronghindar men på för långt håll. Typiskt tänkte jag och åkte bort för att titta till en åtel. Väl där bestämde jag mig för en pyrschning till. Ringde jaktledaren som sa....lycka till, du skrämmer alla djur pga frosten....vi får väl se sa jag. Ställde bilen och började knalla. Gick tyst som en mus och solen började titta fram. Efter ca 20 min kommer jag bort till ett mindre hygge och upptäcker då get och bock på 50 m. De ser inte mig trots stor exponering. Hade camo. Inget skydd heller så sätter mig på knä och inväntar läget som kommer efter någon minut. Knall fall. Geten står kvar säkert 5 min. Fattar inget. Ställer mig upp men hon bara glor. Börjar gå fram och först när jag är på 30 m fattar hon galoppen och drar. Tar ur och drar bocken till närmaste väg.

post-11057-13801853110318_thumb.jpg

iPad Tapatalk HD

• 1 month later...
Publicerat

Grattis Tjörnbon! :smile:

Stilig herre! :thumbsup:

Publicerat

{style_image_url}/attachicon.gif DSC_0456.JPG

Denna Stilige herrn lyckades jag överlista imorse :thumbsup:

En av de finaste bockar som trillat för min Bysse :smile:

Jag Kan tänka att det kanske är en Bronsare men det får jag bedöma när den torkat till sig!

Grattis, det var en stilig en! :smile: