Publicerat September 9, 200619 yr Alltid skönt när hunden är hemma igen 8) I dags läget släpper jag inte hund utan pejl,dock händer det att hund rymmer o kan vara borta ett tag,o det är inte kul alls
Publicerat September 9, 200619 yr Fångade du minken i "Granlunds farmtillbehör" fällan som syns på bilden? Undrar bara då jag trots ihärdiga försök inte lyckats få en enda mink att gå i mina stora gallerfällor trots stora besvär med att försöka få fällan att smälta in i omgivningen samt "rätt placering"... Nu har även jag lyckats med konststycket "att fånga mink i stor gallerfälla" Med lite tur och mycket skicklighet : lyckas man med allt ;D ;D
Publicerat September 9, 200619 yr Nu har även jag lyckats med konststycket "att fånga mink i stor gallerfälla" Med lite tur och mycket skicklighet : lyckas man med allt ;D ;D Bra.men är det inte jobbigt att vittja två ggr.om dagen.? Har kört lite fällor men dom brukar vara av "ihjäl" typ. Kanske är lat eller måste jobba,men att vittja två ggr,per dygn är pest
Publicerat September 9, 200619 yr Bra.men är det inte jobbigt att vittja två ggr.om dagen.?Har kört lite fällor men dom brukar vara av "ihjäl" typ. Kanske är lat eller måste jobba,men att vittja två ggr,per dygn är pest Här där jag bor säger lagen att fällor som fångar levande bör vittjas 1 gång / dag... Det kan jag stå ut med... ( Dom 6 stora gallerfällorna jag har ute är främst för mårdhund (räv) ), Till minken använder jag "normalt" Trapper 90... Mvh. Anders
Publicerat September 10, 200619 yr Författare Bra.men är det inte jobbigt att vittja två ggr.om dagen.?Har kört lite fällor men dom brukar vara av "ihjäl" typ. Kanske är lat eller måste jobba,men att vittja två ggr,per dygn är pest Joo här är det en gång per dygn som gäller...om man har ut fällor en längre tid så finns risken att man lessnar.För mig som också fiskar dagligen på hösten så sätter jag ut minkfällorna i anslutning till vägen som jag åker efter dagligen så då är det inga problem. Brukar annars också sätta ut fällor på andra platser där mina hundar markerat att det finns mink... men dom kommer inte åt dom. Då brukar minkarna för det mesta sitta i fällan nästa dag.
Publicerat September 15, 200619 yr Vad åtlar ni med? Jag har haft fällorna ute ett bra tag 4st ihjäl mink och 2 st trapper 90 genomgångsfälla. Jag har byggt styrleder av blocksten, stora stockar och försökt att utnyttja terrängen där jag sett minkspår. Inte ett hår hittils. Nu håller jag på att göra färdigt 15 trapper 90 till som jag förhoppningsvis hinner att få ut i höst. Tanken är att få ut ca 50-100 fällor totalt fördelat på 96000 ha totalt. Jag får inte tag i braxen men har använt vanliga hönsägg och dun från sjöfågel samt smetat in stenar och stockar runt fällan med fågelinkråm. En del säger att rosenolja eller valeriana som droppas i fällan ska vara bra, någon som testat?
Publicerat September 16, 200619 yr hmm :/ varför går inte minken in i min slagfälla Jag har den vid ån, en liten bit ifrån kanten.. Har lite kvistar och så på fällan, sen har jag väl lagt lite stockar som"styrhinder". Har lagt dit räkor nu, men de verkar inte funka? är fiskrens bättre?? Foxkiller : har du bara buren helt som den är bara? så går dom in i den?
Publicerat September 16, 200619 yr Författare hmm :/ varför går inte minken in i min slagfälla Jag har den vid ån, en liten bit ifrån kanten.. Har lite kvistar och så på fällan, sen har jag väl lagt lite stockar som"styrhinder". Har lagt dit räkor nu, men de verkar inte funka? är fiskrens bättre??Foxkiller : har du bara buren helt som den är bara? så går dom in i den? Nej inte helt som den är...brukar nog också kamoflera den lite,men mina hundar hade rivit bort det när jag tog fotot.Men jag tror inte att man behöver kamoflera fällor för minken... utan mera för att inte människor skall se den. : Jag använder fisk i mina fällor...hellst färsk strömming !
Publicerat September 16, 200619 yr okeyokey.. jag ska försöka få tag på lite fisk.. jag vetj u att de finns mink efter åh och så.. måste man ha den alldeles vid åkanten? lr hittar dom dit endå?? Edit: nu har jag flyttat på fällan.. Nu står den mitt emellan en vasstuva ute i vattnet och land, på en spång.. Det såg väldigt giftigt ut.. La inte dit nå bete pga att jag inte hade något att lägga dit. me nska köpa ngt på affärn idag.. nå sardiner lr ngt borde gå tycker ja Återkommer med eventuella resultat
Publicerat September 17, 200619 yr Författare Den 5:e minken för säsongen bet mina Terriers ihjäl...en brun hona. "Tindra" Kollar minken en sista gång!
Publicerat September 18, 200619 yr Författare Det rullar på bra för dig ser jag bra jobbat!Joo det verkar vara mycket mink kring våra stränder i år...hur är det hos dig ...har du börjat fånga mink ännu. ???
Publicerat September 19, 200619 yr Författare Idag satt den mink i fällan som mina hundar hittade i går under ett villagolv . ;D ...en helt vit mink. Det var sjunde minken denna säsong. ;D
Publicerat September 19, 200619 yr jag brukar använnda torkad fisk, köper det som hundgodis i välsorterade djuraffärer luktar fan gör det, är ca 60 st i en förpackning och kostar runt 25:- används i alla fällor till samtliga predatorer, valeriana funkar bäst på katt, både stora och små har nog bara fått en grävling annars med valeriana....
Publicerat September 19, 200619 yr Hoppas det har gått nått i nån av mina slagfällor till helgen. Ska nog skaffa lite fler fällor att sätta ut här i stan också men det får bli till vintern när snön kommit.. Har hittat en hel del spår längst en bäck 1mil från stan rosen om du kikar in, har du förslag på vart man kan lägga i närheten av lombolo området? Gärna inom skoter/skidavstånd.
Publicerat September 19, 200619 yr Hoppas det har gått nått i nån av mina slagfällor till helgen. Ska nog skaffa lite fler fällor att sätta ut här i stan också men det får bli till vintern när snön kommit.. Har hittat en hel del spår längst en bäck 1mil från stan rosen om du kikar in, har du förslag på vart man kan lägga i närheten av lombolo området? Gärna inom skoter/skidavstånd. Jonti, det är ju lite sämre med vattendrag just nära lompis. Det enda vi har är ju skita-bäcken och det är tveksamt om det lönar sig där. Annars finns ju Rautasälven (åker från lokstallet) eller Kalixälven (vid kalixfors skjutfält). Men det är ju en bit. Ett säkert ställe som skulle behöva rensas lite på mink är Bergforsbäcken! En gång hade jag lagt upp min hittills största harr bakom mig på stranden och stog utvadad några meter. Då prasslade det bakom ryggen på mig och jag ser en mink påväg att dra in firren i buskarna. Gissa om det blev fart på mig! Men dit är det ju 4 mil så det är ju knappas skidavstånd... ;D
Publicerat September 19, 200619 yr Som du säger måste man nog en bit från stan :- Ett alternativ skulle ju vara att ta skotern en bit bort, då ökar ju möjligheterna något men med dagens bensinpriser känns det inte aktuellt, plus att det är självtortyr att ta sig ut ur stan efter lederna.. Fast har man slagfällor räcker det väl med att kolla lite då och då med jämna mellanrum såklart.. Var med T.S i vintras och kollade längst 10'a bäcken, fanns gott om spår där och det är ju inom rimligt avstånd.
Publicerat September 19, 200619 yr satan vad du fångar mink foxkiller är det tur eller skicklighet??? ;D
Publicerat September 20, 200619 yr Det handlar nog inte om tur men till viss del skicklighet, Intresse, tid och bra marker är den största delen som all annan jakt. Jag håller på att tillverka trapper 90 giller, 14 st färdiga så när som på fjädrar och rundjärnsbitarna som sitter i gillret. Tyvärr så säljer inte Tibnor till privatpersoner och min kontakt som får handla har varit ofin nog att dra till spanien 4 veckor på bilsemester med hela familjen. Jag har 6 fällor ute just nu inom malmerget kos jvo. Det är ingenting mot vad som skulle behövas. Gräsänder finns knappt mer och vanlig öring är nästan utrotad i så gott som hela skogslandet. Jag ser det som en ekologisk katastrof när man tittar tillbaka bara 30 år. Då fanns det gott om sjöfågel och det var inget ovanligt att få hyfsat med öring i våra bäckar. Jag ger minkens utbredning största skulden till detta. Det borde gå att samordna minkjakt i stor skala i hela norrbotten genom att dela upp jaktvårdsområdena i mindre kakbitar där var och en har sin trapline. Det gjordes ett större försök i tornedalen någonstans och det gav rätt fort resultat i ökad fågeltillgång.
Publicerat September 21, 200619 yr Idag satt den mink i fällan som mina hundar hittade i går under ett villagolv . ;D ...en helt vit mink. Det var sjunde minken denna säsong. ;D Undrar åm du ha fått många olika färger på mink eller mest svart å brun. Fick en blackcross igår i slagfällan,harma såm faan at ja inte väntade tills pälsnings tider!
Publicerat September 21, 200619 yr Joo det verkar vara mycket mink kring våra stränder i år...hur är det hos dig ...har du börjat fånga mink ännu. ??? Nix.. eller joo jag har ut fällor på ställen där jag fick minkar ifjol, fast jag har inte fått någon ännu. Så jag vet inte, kanske stammen minskade lite när jag fick så bra ifjol har iaf inte sett några spår..
Publicerat September 24, 200619 yr Författare Undrar åm du ha fått många olika färger på mink eller mest svart å brun.Fick en blackcross igår i slagfällan,harma såm faan at ja inte väntade tills pälsnings tider! Njaa...det är nog till 80% brunmink som jag fått.Förstår att du harmas över det ;D blackcross är ju riktigt dyra nu på skinnauktionerna. ;D