Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minkjakten... 06/07

Featured Replies

Publicerat

Grattis horse.gif

• Svar 157
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Fälla Trapper 90....vi har inge vidare bra mark för hundjakt på mink annars skulle dom nog funka på det också.

Publicerat

Grattis till alla er som har haft lycka med fällfångsten, själv har man fått 4 minkar sedan starten i oktober. Är det någon som har testat essensen Valeriana? är det good shit eller bortkastade pengar?

• 3 weeks later...
Publicerat

Denna fälla har stått orörd nu alltför länge tycker jag  rant2.gif

post-1038-1167324077_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
Denna fälla har stått orörd nu alltför länge tycker jag   rant2.gif
Har fångat ganska mkt mink förr när jag hade marker med mkt vatten.Jag lade ut plank över vattendrag precis som du gjort.Jag lade dock mina ända intill vägtrumman eller bron. Kom det en mink gick den i garanterat. Så prova och flytta fällan.Korta ned plankan så den kommer närmare vattenytan så styr bron/vägtrumman bättre.Kan bli så ibland att man blir av med en fälla vid häftiga högvatten,tyvärr. Men lite spill får man räkna med alternativt att binda fast fällan i en nedslagen stolpe på land.
Publicerat

Tack för tipset Amakulu,jag kanske flyttar fällan precis som du sa. Dagens smolk i bägaren är att nån jävla typ snott en av mina fällor,bara så där....rant.gif

Publicerat
Tack för tipset Amakulu,jag kanske flyttar fällan precis som du sa. Dagens smolk i bägaren är att nån jävla typ snott en av mina fällor,bara så där....rant.gif
Ja det är ett problem med fällfångst att man inte får ha dem i fred.Finns många gräsätare ute och går i markerna tyvärr. Blev själv av med flera fällor per år när jag var igång.Hoppas du får igång alla fällorna
Publicerat
.....Dagens smolk i bägaren är att nån jävla typ snott en av mina fällor,bara så där....rant.gif
Denna fälla har stått orörd nu alltför länge tycker jag  rant2.gif

Trist med folk som snor/förstör fällor... >:(

Direkt jag såg bilden tänkte jag att ja, det är underligt om den fått stå orörlig särskilt länge, och då syftar jag inte på besök av mink :-... Nu vet jag ju inte om det var just fällan på bilden som blev stulen, men själv skulle jag aldrig mer placera  nån av mina fällor så öppet... 2 st totaldemolerade fällor får räcka, nuförtiden kamoufleras fällorna så att inga obehöriga idioter hittar dom :D

Publicerat

Själv har man blivit av med alla sina 6 fällor, totalt 8 st på två år! SÅ nu skiter jag i det här!!

Publicerat

Fällan var tebax idag ;D ;D Förmodligen var det barn som norpat den,när sen föräldrarna märkt detta kanske dom sagt att de skall gå tillbkaka med den...man kan ju alltid hoppas att det är så i alla fall ;)

Publicerat

Ingen som har lust att lägga ut lite bilder på fångster, fällplaceringar så vi rookies kan få lära oss lite mer om just minken?

// "TB"

Publicerat
Ingen som har lust att lägga ut lite bilder på fångster, fällplaceringar så vi rookies kan få lära oss lite mer om just minken?

// "TB"

Har inga bilder att lägga ut. Har dock varit väldigt aktiv med minkfångst när jag hade sådan jakt att tillgå. Det hörs enkelt men tänk som en mink när du placerar ut dina fällor, jag vet att det är inte så enkelt som nybörjare och det hade varit mkt enklare att kunna visa dig i praktiken. Man bör eftersträva att utnyttja naturliga hinder i minkens vandringsväg. Broar, vägtrummor och dylikt blir perfekta styrhinder. Jag har alltid använt genomgångsfällor och strävat efter att styra minken i dom. En planka över ett dike eller en bäck med fällan på brukar vara osvikligt, kan man dessutom lägga plankan intill en vägtrumma så nära vattnet man kan blir det oftast ett guldställe. Men man skall alltid sträva efter att använda dom naturliga förutsättningar som terrängen erbjuder. Minken är nyfiken och undersöker alla håligheter den ser. Har du möjlighet att bygga in fällan mellan större stenar el dylikt är det en möjlighet. En gammal stock vid vattnet kan användas för att styra minken mot fällan. Som sagt hade varit mkt enklare att visa dig i praktiken. Vet inte var du bor men om du bor i Skåne kunde vi setts en helg så kunde vi ha en praktisk lektion i ämnet. Oavsett så pröva dig fram. Ger inte fällan ngt på 2 veckor så prova ett annat alternativ, för minken finns där. Det är jag helt säker på. Lycka till med fångsten
Publicerat

Jag har ett par bilder från i våras  :) kan lägga upp några så kanske du får ideer! Men om du följer Amakulus tips så borde fångsten gå bra!  :) och kom ihåg att spåra mink i snön! du lär dig snabbt var de håller till  :) sen är det bara att sätta dit en fälla...

Man blir fort självlärd om man testar sig fram och verkligen satsar på fångsten!  :)

Några bra ställen är vid bäckar, åar eller dylikt:

post-104-1169239259_thumb.jpg

Publicerat

Här har vi några minkspår! Hittar man en bra plats nu så borde det gå att få en mink i fällan :

post-104-1169239377_thumb.jpg

Publicerat

Minkar trivs också i gryt! Här har vi stängt in en bautamink (över 2 kg) under några stenar! Ett hål lämnades öppet, dit lades det en slagfälla  :)

post-104-1169239525_thumb.jpg

post-22-1169239525_thumb.jpg

Publicerat

På vårvintern springer minkar gärna i luftspringor under isen. Men någonstans ska de ju komma upp! Så då kan de komma upp ur ett hål som på bilden... den andra bilden visar minkspår! Fick 3 minkar på samma ställe där i våras  :) och man ser ju på spåren att det är en trafikerad väg  ;D

post-104-1169239783_thumb.jpg

post-22-1169239783_thumb.jpg

Publicerat

Såhär kan man göra vid bäckar, åar eller dik... alltså lägga något som styr minken in i fällan. Här har jag byggt en mur av sten och lagt fällan mitt i muren. Fick en mink där ganska omgående...

post-104-1169240176_thumb.jpg

post-22-1169240176_thumb.jpg

Publicerat

Sist och slutligen... några minkar!  :) hoppas bilderna ger dig tips!

post-104-1169240348_thumb.jpg

post-22-1169240348_thumb.jpg

post-22-1169240349_thumb.jpg

post-22-1169240350_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Fina bilder...såg faktiskt flera minkspår idag...men vi hade räven på fötter så det blev inget av minkjakt. :-

Publicerat
Minkar trivs också i gryt! Här har vi stängt in en bautamink (över 2 kg) under några stenar! Ett hål lämnades öppet, dit lades det en slagfälla  :)

Hejsan,mycket informativt och bra bild serie.men den här undre bilden på slagjärnet och dess avsaknad av skyddstunnel är i alla fall förbjuden i Sverige. Här gäller skyddstunnel ovillkorligen 8)

Sen naturligtvis grattis till den fina minken :D

Publicerat
Hejsan,mycket informativt och bra bild serie.men den här undre bilden på slagjärnet och dess avsaknad av skyddstunnel är i alla fall förbjuden i Sverige. Här gäller skyddstunnel ovillkorligen 8)

Sen naturligtvis grattis till den fina minken :D

Jo, jag borde kanske berättat det  :- vi har ju andra lagar här i Finland. Conibear-fällorna är ju tillåtna i Finland, men inte i Sverige. Kollade hastigt genom lagboken och där står inget om skyddstunneln.. bara att slagfällorna ska ha en diameter på högst 30cm och döda omedelbart. Jag tror att conibear inte behöver skyddstunnel  :-  nåväl, ni har andra lagar.. och oavsett om det inte står i lagen så är det bra med skyddstunnel. Men om man vet att det bara springer mink på ett ställe och inga andra djur, så då kan man väl lägga fällan utan skyddstunnel. ( här i Finland alltså)

Publicerat
Jo, jag borde kanske berättat det  :- vi har ju andra lagar här i Finland. Conibear-fällorna är ju tillåtna i Finland, men inte i Sverige. Kollade hastigt genom lagboken och där står inget om skyddstunneln.. bara att slagfällorna ska ha en diameter på högst 30cm och döda omedelbart. Jag tror att conibear inte behöver skyddstunnel  :-  nåväl, ni har andra lagar.. och oavsett om det inte står i lagen så är det bra med skyddstunnel. Men om man vet att det bara springer mink på ett ställe och inga andra djur, så då kan man väl lägga fällan utan skyddstunnel. ( här i Finland alltså)

Njae Andreas, om vi nu promt skall följa lagens alla paragrafer och förordningar så tror jag du har fel här...  ??? :-... (connibear e ju laglig, men utan skyddstunnel  :-...)

7:e kap. 49 § i jaktlagen:

Redskap och metoder som används vid fångst av icke fredade djur

...Icke fredat djur skall fångas eller dödas så att människor, husdjur, vilt eller fredade djur inte utsätts för fara.

Utan skyddstunnel blir det nog svårt att följa detta...  ??? ???:-

...Inte direkt ur jaklagen, men i.a.f... ::) (saxat från från riista.fi...)

...."Saxen som dödar direkt bör alltid placeras i ett skyddsrör, så att andra djur än de som saxen är till för hindras att fångas i den"....

..."fångstredskap som används vid minkjakt bör skyddas noggrant för vid vattnen rör sig också den fridlysta uttern. Uttern ryms inte i ett skyddsrör med en diameter på sex centimeter men minken kan ännu slinka in för att ta betet"...

Ni (AndreaS,Foxkiller, Finhunter osv...) får gärna rätta mig om jag har fel... ;)

...Nå anyway, huvudsaken är väl att minkjä*vlarna avlivas...    ;) ;) ;D

Mvh.  Anders  :)

Ps. 8 minkar hittills detta år... :D :-

Publicerat
Njae Andreas, om vi nu promt skall följa lagens alla paragrafer och förordningar så tror jag du har fel här...  ??? :-... (connibear e ju laglig, men utan skyddstunnel  :-...)

...Icke fredat djur skall fångas eller dödas så att människor, husdjur, vilt eller fredade djur inte utsätts för fara.

...."Saxen som dödar direkt bör alltid placeras i ett skyddsrör, så att andra djur än de som saxen är till för hindras att fångas i den"....

..."fångstredskap som används vid minkjakt bör skyddas noggrant för vid vattnen rör sig också den fridlysta uttern. Uttern ryms inte i ett skyddsrör med en diameter på sex centimeter men minken kan ännu slinka in för att ta betet"...

Ni (AndreaS,Foxkiller, Finhunter osv...) får gärna rätta mig om jag har fel... ;)

Jo, du har nog rätt  :) jag läste bara genom några lagar som handlade om användandet av direktdödande fällor  :-

Men... vi har utter på våra marker. Och där brukar jag nog ha någon form av låda med fällorna i.. alternativt en ihjäl-fälla.

"Saxen som dödar direkt bör alltid placeras i ett skyddsrör, så att andra djur än de som saxen är till för hindras att fångas i den"....

Den lagen kan man ju krångla till... lägger man ett skyddsrör.. så slipper ju ändå hermelin, vessla, och mård in. Möjligtvis också en liten katt  :-

Så i praktiken är det svårare.

Egentligen är det väl husdjur och fredade djur man vill skydda genom att använda skyddstunnlar. En katt slipper ju in i en fälla på 10x10 cm (som jag tror conibear är)... men en hund knappast. Möjligtvis kan fällan slå över tassen  :-

Och det är ju självklart att man vill skydda hundar från att gå i fällan... katterna är jag mindre brydd i.... så om jag har fällan på en plats där hundar och folk rör sig. Då läggs nog fällan i en låda. Men har jag ett minkspår på en ö 2 km från land där ingenting annat än minken rör sig, då kan jag nog lägga fällan utan skyddstunnel. Märkväl, utan skyddstunnel... jag kan nog lägga stenar, stockar eller dylikt som styr in minken i fällan, och dessutom håller fällan på plats. Bygga in fällan alltså. Lägger man en conibear på marken, så är det lätt hänt att den vinkar omkull när en mink springer i den.  :- Därför måste den nog sättas fast med något.

Förr tyckte jag också att minkarna var ena jävlar som skulle utplånas. Men nu har jag börjat tycka mer och mer om jakten  :) så det får gärna finnas minkspår här och där  :D

Publicerat
  • Författare

Jag vågar inte säga vad som riktigt gäller då jag ej sysslat med sådana självdödande redskap själv.

Men jag skulle nog själv använda skyddstunnel för det vore inte kul att någon annans jakthund fastnat i den. :-...eller någont annat olovligt.

Publicerat

Som många säkert vet kom kylan till min landsända först för ett par dagar sen. Nu var det så här att jag bad ena sonen att gå och kolla en minkfälla som sitter ett par hundra meter från mitt hus nere vid en å,om det fanns nån mink i den fällan. Denna fälla kan jag inte kolla med bilen så den blir lite eftersatt whistlin.gif

Sonen pulsade iväg i 30 cm snö o ringde från mobilen och sa att det satt en mink i fällan.. bra sa jag till 13-åringen ta med den hem ,tydligen gick inte detta bra då den satt fast sa han...

Ta hem hela fällan då blev svaret,o visst gjorde han det. I denna fälla satt en helt genomfrusen mink,rätt så liten men väl en mink ;D

Nu skulle vi med gemensamma krafter lossa denna mink från ihjälfällan med både hammare o andra doningar,kan säja att det inte gick..Hela jävla minken var ett isblock som frusit fast inne i fällan,jag kunde inte ens rubba gillret,inte heller minken som satt som gjuten i fällans trädelar.

Som fångstman och far skämdes jag litet över att jag inte fick ur minken ur fällan,men eftersom jag inte ville skada skinnet tog jag beslutet att vi måste tina hela fällan,sålunda gjorde vi det.. In med fällan på mitt jobb i 22 graders värme i 4 timmar,sen fick vi loss minken chair.gif

Troligtvis hade minken kommit simmandes i ån o känt lukten av en gammal mört i fällan o klivit in dyblöt o dan,döden hade kommit snabbt o allt vatten frusit direkt efter..aldrig varit med om maken..snorkle.gif

ha ha vilken dag....

post-1038-1169497371_thumb.jpg

post-22-1169497371_thumb.jpg

post-22-1169497372_thumb.jpg