Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minkjakten... 06/07

Featured Replies

Publicerat

Härligt! Grattis  ;D  ;D  Du verkar viss göra nåt för att föryngra jaktkåren!  ;) Grabban fick ju va med i jakten  ;D

//Roggman66

• Svar 157
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Nu skulle vi med gemensamma krafter lossa denna mink från ihjälfällan med både hammare o andra doningar,kan säja att det inte gick..Hela jävla minken var ett isblock som frusit fast inne i fällan,jag kunde inte ens rubba gillret,inte heller minken som satt som gjuten i fällans trädelar.

Troligtvis hade minken kommit simmandes i ån o känt lukten av en gammal mört i fällan o klivit in dyblöt o dan,döden hade kommit snabbt o allt vatten frusit direkt efter..aldrig varit med om maken..snorkle.gif

Jag tycker minken ser ganska skaplig ut  :) fram med kniv och skrapstock nu! ;) ser att du fick den i en ihjäl-fälla.. och när jag läste berättelsen så slog det mig hur likt det är när jag fick min senaste mink  :D det var samma sak med den, en fälla som inte blev kollad så ofta, men så en dag satt en mink där.. fastfrusen  ;D fick också tina upp den  :) och jag tror att det är som du säger, minken har antagligen simmat just före...

Publicerat

Lite bilder efter all snö som kom,där i mitten finns en fälla ;D

post-1038-1169611052_thumb.jpg

Publicerat

Efter lite skottning ;D

post-1038-1169611217_thumb.jpg

Publicerat

annan fäll placering,före och efter skottning...man måste ju kunna vittja i lågskor ;D

post-1038-1169611333_thumb.jpg

post-22-1169611333_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Otroligt  :o Telgetok ...va fint jaktföre ni har nu. ;D

Publicerat
annan fäll placering,före och efter skottning...man måste ju kunna vittja i lågskor ;D
Skulle tro att med  styrarmar till den fällan borde öka fångstprocenten betydligt. Försöker alltid att få ngt som styr minken/illern till fällan. Bara ett litet amatör tips
Publicerat
Skulle tro att med  styrarmar till den fällan borde öka fångstprocenten betydligt. Försöker alltid att få ngt som styr minken/illern till fällan. Bara ett litet amatör tips

Mycket bra iaktagelse amakulu,tror den fällan du menar inte behöver ha styrarmar...har tagit 3 st i den nu. Sen är det svårt att få till det just där då det är runda telefonstolpar som ligger över ån,har fått ner fällan på ett ganska hyffsat sett ändå tycker jag.

Om du tex.tittar på fällan på den lilla bron,ser du att jag har styrarmar till den. Just nu har jag järnkoll på fällorna då snön har kommit, skulle jag se att det finns spår som går runt fällan gör jag efter bästa förmåga någon form av styrning precis som du skriver.

Glad och tacksam över dina synunkter :D

Publicerat
Mycket bra iaktagelse amakulu,tror den fällan du menar inte behöver ha styrarmar...har tagit 3 st i den nu. Sen är det svårt att få till det just där då det är runda telefonstolpar som ligger över ån,har fått ner fällan på ett ganska hyffsat sett ändå tycker jag.

Om du tex.tittar på fällan på den lilla bron,ser du att jag har styrarmar till den. Just nu har jag järnkoll på fällorna då snön har kommit, skulle jag se att det finns spår som går runt fällan gör jag efter bästa förmåga någon form av styrning precis som du skriver.

Jag är bara glad om jag kan vara till ngn hjälp :D
Publicerat
  • Författare
Telgetok...Enda jag skulle ändra på är att försöka få övergångs stolpar/plankorna så nära vattnet som möjligt...för vad jag sett av minkar och dess rörelse så går dom gärna riktigt i vattenkanten. ;) Vilket kan göra att dom missar dina fällor...om du inte då agnar regelbundet med färsk fisk då förståss...då är placeringen inte så avgörande. ::)
Publicerat

Jag agnar med mörtar jag har i frysen av det som blev kvar av förra årets kräftbete. Sen varierar vatten/höjd nivån enormt mycket i åarna. Har sammanlagt 5 fällor ute och att alla inte sitter helt optimalt vet jag om,till stor del kanske är latmasken i mej som gör att jag inte ändrar höjden hela tiden. ;D

Publicerat

Nu du Telgetok... här har du "den store"  ;D

2 kilo och 62 cm lång  :) vackert skinn med långt hår  :) gick i en conibearfälla och fick ett slag runt nacken...

post-104-1169819580_thumb.jpg

• 5 months later...
Publicerat

så där ja,nu är första fällan ute men inte laddad.ska göra det i början på augusti.

post-763-1182956318_thumb.jpg

Publicerat

Det ser ju bra ut Ari. :D

Publicerat

på vänster sida om den här bäcken fick ja en av mårdarna förra året och i samma fälla ; :)

Publicerat
Nu du Telgetok... här har du "den store"  ;D

2 kilo och 62 cm lång  :) vackert skinn med långt hår  :) gick i en conibearfälla och fick ett slag runt nacken...

oj,den bilden har jag inte sett innan,rackarns fin mink du fick grattis :D

Publicerat
så där ja,nu är första fällan ute men inte laddad.ska göra det i början på augusti.

Ser bra ut,använder mej av samma princip,dvs.planka över ån :D

Publicerat

jag använder mig av du ska inte ropa hej fören du har kommit över ån ;)

satan vilken fet mink bland de största jag sett,,typiskt farma finska mongo feta minkar ;D >:( ::)

Publicerat
jag använder mig av du ska inte ropa hej fören du har kommit över ån ;)

satan vilken fet mink bland de största jag sett,,typiskt farma finska mongo feta minkar ;D >:( ::)

Troligtvis är det väl nog en förrymd farmmink... fast helt 100 är jag inte.. finns bara en minkfarmare här.. och den farmen ligger 3-4 km från platsen där jag fick minken..

Publicerat
  • Författare
Troligtvis är det väl nog en förrymd farmmink... fast helt 100 är jag inte.. finns bara en minkfarmare här.. och den farmen ligger 3-4 km från platsen där jag fick minken..
Och eftersom den var brun...så kan det mycket väl vara vildmink!
Publicerat
  • Författare
Ser ju hur bra ut som hellst...nästan så man själv skulle gå i fast man inte är mink. ;)
Publicerat

vad är erat favoritbete till minkfälla???jag har ju en nyanlagd damm jämte huset sen 2 veckor, och minken kommer väl som ett brev på posten dit skulle jag tro....men se, det får han inte....

Publicerat
vad är erat favoritbete till minkfälla???jag har ju en nyanlagd damm jämte huset sen 2 veckor, och minken kommer väl som ett brev på posten dit skulle jag tro....men se, det får han inte....

jasså så de regna så mycket där nere i småland ;D

Publicerat
jasså så de regna så mycket där nere i småland ;D

*asg*

Fisk gillar minken,helst färsk !! Till skillnad mot mården som mera gillar när det luktar as !!!

Publicerat

Fisk och slaktrester brukar jag köra med... rester av skogsfågel tycker jag brukar vara extra populärt  :)

Var med om en kul grej igår.. arbetar kvällsskift denna vecka, och jag tänkte köra förbi några gryt på kvällen/natten när jag kom hem, för att se om det rör sig några djur... och för att kanske se vad som äter upp maten ur mina fällor  :) såg ingenting, förräns på hemvägen, då det kom en rävhona över vägen med en hare i munnen  :D hon tappade haren när jag kom, men jag var dit dagen efter och haren var nog borta.. så hon hade nog varit och hämtat den.. skulle ha varit ett säkert pass  ;)