Publicerat November 5, 200619 yr Hände en kul grej idag efter den vanliga jakten idag. Jaktkompisen undrade om inte jag kunde sätta ut lite minkfällor ner vid en å som rinner förbi ett stall,då han skall resa bort en vecka. Tydligen hade det vid ett flertal tillfällen setts mink där.Vi satt och spånade om hur man ev.bäst kunde sätta ut några fällor,och vi kom fram till att ett par långa plankor tvärs över ån med en fälla på skulle vara det bästa. Hurom helst så blev det inte bättre än att vi gemensamt åkte till ån. Vi knallade in i en lagerbyggnad och hämtade ett par plankor. Framme vid ån med en planka över axeln får jag plötsligt se en simmande mink i vattnet! Släpper plankan på marken och kutar i ilfart till bilen ett hundratal meter bort och in i baksätet o greppar bössan. Döm om min förvåning när jag kommer tillbaks och ser att minken är kvar...PANG.. ;D Grattis! Sedan brukar man säga att bönder ha gödsel i byxfickorna när dom har sådant flyt. ;D
Publicerat November 5, 200619 yr ok,vad har du för fällor till mink?var och vittjade alla mårdfällor i helgen men de enda man fick var en nötskrika. de verkar finnas en hel del mård kvar på våra marker,ser spår lite överallt.
Publicerat November 5, 200619 yr Till mink använder jag ihjäl fällorna,till mården både ihjäl och Kirunafällan,men jag föredrar även där ihjäl fällan. Den är mycket lätt att jobba med
Publicerat November 5, 200619 yr Författare Hände en kul grej idag efter den vanliga jakten idag. Jaktkompisen undrade om inte jag kunde sätta ut lite minkfällor ner vid en å som rinner förbi ett stall,då han skall resa bort en vecka. Tydligen hade det vid ett flertal tillfällen setts mink där.Vi satt och spånade om hur man ev.bäst kunde sätta ut några fällor,och vi kom fram till att ett par långa plankor tvärs över ån med en fälla på skulle vara det bästa. Hurom helst så blev det inte bättre än att vi gemensamt åkte till ån. Vi knallade in i en lagerbyggnad och hämtade ett par plankor. Framme vid ån med en planka över axeln får jag plötsligt se en simmande mink i vattnet! Släpper plankan på marken och kutar i ilfart till bilen ett hundratal meter bort och in i baksätet o greppar bössan. Döm om min förvåning när jag kommer tillbaks och ser att minken är kvar...PANG.. ;D Vissa har visst flyyyyyyyyyyt!!! Grattis Telgetok ! ;D
Publicerat November 6, 200619 yr Nyss hemkommen efter att vittjat de två fällorna...TOMT :'( Blev irriterad men samtidigt lite "taggad" så jag har nu satt ut 3 till ;D Har nu 5 fällor ute längs en å med sträcka 1,5 km. så nu får vi se ;D ;D Fortsätter det jävlas så sätter jag ut 5 till,så jag får tio fällor på 3 km å... Som sagt "taggad" ;D
Publicerat November 6, 200619 yr Hej! Antingen har du smarta minkar kring ån eller så finns det inga minkar. prova ett annat ställe. Finns det mink brukar dom gå i fällan. Nyss hemkommen efter att vittjat de två fällorna...TOMT :'(Blev irriterad men samtidigt lite "taggad" så jag har nu satt ut 3 till ;D Har nu 5 fällor ute längs en å med sträcka 1,5 km. så nu får vi se ;D ;D Fortsätter det jävlas så sätter jag ut 5 till,så jag får tio fällor på 3 km å... Som sagt "taggad" ;D
Publicerat November 6, 200619 yr Hej!Antingen har du smarta minkar kring ån eller så finns det inga minkar. prova ett annat ställe. Finns det mink brukar dom gå i fällan. Vet... Men eftersom jag fick en årsunge med bössan borde det finnas fler ungar ur samma kull. Tycker inte att dom bör vara så svårfångade :'( Får väl i värsta fall ta fram minken jag sköt ur frysen och "gnugga" lite anal säckar på fällorna) Tänkte att jag inte skulle behöva detta ;D Har funderat lite om det här med åar,,,Där jag placerat fällorna är det en liten strid ström,detta i sej gör att ån bör frysa senare än själva sjön,tror ni att minkarna förflyttar sej med det öppna vattnet även om det bara är en å? Tror inte att det finns speciellt mycket fisk i ån,denna sjö är reglerad så ibland finns det massor av vatten och ibland inte :-X Har nu sysslat med fällfångst i minst 20 år,inte fan har jag blivit klokare av det ???
Publicerat November 7, 200619 yr Vet... Men eftersom jag fick en årsunge med bössan borde det finnas fler ungar ur samma kull. Tycker inte att dom bör vara så svårfångade :'( Får väl i värsta fall ta fram minken jag sköt ur frysen och "gnugga" lite anal säckar på fällorna) Tänkte att jag inte skulle behöva detta ;D Har funderat lite om det här med åar,,,Där jag placerat fällorna är det en liten strid ström,detta i sej gör att ån bör frysa senare än själva sjön,tror ni att minkarna förflyttar sej med det öppna vattnet även om det bara är en å? Tror inte att det finns speciellt mycket fisk i ån,denna sjö är reglerad så ibland finns det massor av vatten och ibland inte :-X Har nu sysslat med fällfångst i minst 20 år,inte fan har jag blivit klokare av det ??? Jo det kasnke finns fler ungar ur samma kull, men det är inte säkert ??? Det kan vara svårt att fånga mink om det är mkt varierande vattenstånd, det är alltid bra om enda vägen förbi fällan är genom den, sjunker vattnet kan minken gå förbi istället. :-[ Jag tror utan att veta att det borde räcka med 2 stycken fällor vid din å, det handlade väl bara om ett par kilometer? Minkarna vandrar ganska mkt, särskil om det är ont om mat, där du har dina fällor kanske bara används av minken som en transportled, dvs de passerar bara någon gång ibland. Men jag vet inte, lät bara vara lite overkill med många fällor på ett begränsat område. :
Publicerat November 7, 200619 yr Håller med dej,visst skulle det vara overkill. Så jag nöjer mej med dom 5 jag satt ut. Det går en grusad väg längs ån så jag kan vittja från bilen. Ser på fällan om den slagit igen. Problemet är att det är så varmt ute nu så att betet ruttnar direkt. Sen verkar det inte finnas några fler minkar,har vittjat idag 5 st o tomma är dom :'( Dom får sitta ett par dagar till sen låter jag endast 2 stå kvar....
Publicerat November 15, 200619 yr Vet att jag inte följer upp o rapporterar vad jag fångat,nåväl jag har nu fått ett par stycken minkar i mina fällor Men idag hände nått lustigt igen,fick en ,ja kanske den största mink jag nånsin sett...Minken fick inte ens plats i fällan utan halva kroppen låg lixom utanför fällan. Först trodde jag att det var en Mård som satt i fällan, och då en stor sådan Det var det inte,det var den största Mink jag nånsin sett,sen hade den på nåt sätt avfyrat sina doftkörtlar i omgivningen,fan vad det luktade illa..efter att jag tagit i Minken bara stank det om mina händer... Har tagit foton av minken,men jag fattar inte detta med att lägga ut bilder ???
Publicerat November 16, 200619 yr Vet att jag inte följer upp o rapporterar vad jag fångat,nåväl jag har nu fått ett par stycken minkar i mina fällor Men idag hände nått lustigt igen,fick en ,ja kanske den största mink jag nånsin sett...Minken fick inte ens plats i fällan utan halva kroppen låg lixom utanför fällan. Först trodde jag att det var en Mård som satt i fällan, och då en stor sådan Det var det inte,det var den största Mink jag nånsin sett,sen hade den på nåt sätt avfyrat sina doftkörtlar i omgivningen,fan vad det luktade illa..efter att jag tagit i Minken bara stank det om mina händer... Har tagit foton av minken,men jag fattar inte detta med att lägga ut bilder ??? När du skriver ett svar så tar du på "ytterligare tillval" i nedre vänstra hörnet och där klickar du på "bläddra" och så väljer du vilken bild du vill ladda upp vill du ha fler bilder klickar du på "fler bilagor" och sen på "bläddra" igen Angående stor mink.. I böcker står det att största vikten för en mink är ca 1.7 kg Men i vintras fick jag en jättemink, lite över 2 kg.. 2.1 eller vad det var Men den minken levde endast på fisk som lades ut på en åtel. Och det var ganska stor åtel så minken kunde äta hur mycket han ville. Och bredvid åteln var ett litet stengryt där han hade bosatt sig Så jag tror att det enda han gjorde var att äta hur som helst.. han e död nu
Publicerat November 17, 200619 yr Författare Har tagit foton av minken,men jag fattar inte detta med att lägga ut bilder ???Lägga ut foton...det måste du fixa. för vi vill också se....... ;D
Publicerat November 19, 200619 yr Författare Fick en mink till idag 8)Grattis ;D för mig har minkjakten stått stilla nu... :- men skulle jag bara hitta några spår så då.....
Publicerat November 22, 200619 yr Var o vittjade idag igen,visst satt där en mink igen Börjar bli kul det här ;D Så en fråga...till de som vet..jag har nu satt lite fällor i olika å-system,den ena ån rinner från en skogsjö,den andra ån rinner från en annan sjö. Båda rinner ut i Mälaren,Sveriges tredje största sjö som fryser senare än skogsjöarna.... Jag lixom resonerar så här...när skogssjöarna fryser kommer minken vandra längs åarna mot den stora sjön som fryser senare.så att de automatiskt kommer fram till mina fällor i sin vandring mot öppet vatten.... Har i dagsläget tagit sex minkar,jag tror att jag kan ta många fler än så så,vad tror ni? I dagsläget jobbar jag med tre fällor.i morgon sätter jag ut den fjärde,har ikväll pratat med andra grannar långs åarna,så nu börjar jag jobba med snart 6 km å..... Vi får se hur det går,men jag tror att jag kommer få många mer minkar. Mina mårdfällor,har jag än så länge bara satt ut två,känns lite konstigt att ha fällorna ute när det ständigt är +10 grader ute... Brukar kolla på snön var jag sätter fällor för dessa,men ni förstår säkert 8) Hur som helst,Mården är det primära, Minken ser jag mest som övning i att hantera fällor 8) edit..kommer sätta ut fem stycken fällor,en granne ringde mej o sa att minkar snor alla kycklingar från hönsen ;D
Publicerat November 30, 200619 yr Äntligen! Har gått 2 "jaktveckor" nu utan framgång i jakten :'( jävla skitveckor... men så idag satt en grann minkhane i mitt konstgjorda stengryt bilder kommer i min dagbok imorgon.
Publicerat November 30, 200619 yr Grattis till minken. Tackar har varit lite uppgiven eftersom den förbannade skolan tar upp så mycket tid så man hinner ju inte jaga :'( varför ska man utbilda sig... :-
Publicerat December 10, 200619 yr Höstens andra mink åkte dit idag en hane på 1,0 kg prick. Roligt då sonen och en kompis till han följde med.