Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tippen..

Featured Replies

Publicerat

Välkommen fredde, jag jagar där.

Nu får PT och fågeltittarna en till att trackasera  ;D

Nåväl panga på.

• Svar 497
  • Visningar 35,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Välkommen fredde, jag jagar där.

Nu får PT och fågeltittarna en till att trackasera  ;D

Nåväl panga på.

Tackar tackar :)

fågeltittarna å PT kan ju alltid testa ;) ;D...föressten, hur gick det ärendet...fick ni nån ursäkt eller liknande?

Tar tyvärr en stund innan jag får börja att jaga där :-...ska som sagt iväg imorgon eller måndag...mest troligt måndag och prata med kassörskan och anmäla intresse, och sen ska det tas upp på årsmötet om jag får vara med...men det torde väll bli nån gång i augusti man får börja att jaga :)

Publicerat

Ingen ursäkt,och anmälan skickades till JO som sen lade ner allt. tidningarna får tydligen bete sig hur dom vill.

Synd bara att PT annamar samma journalistik som aftonbladet numera, men det var kanske väntat.

Ska inte klaga jag kan ju välja, och nu har jag valt att aldrig köpa eller prenumerera på PT.

Publicerat
Ingen ursäkt,och anmälan skickades till JO som sen lade ner allt. tidningarna får tydligen bete sig hur dom vill.

Synd bara att PT annamar samma journalistik som aftonbladet numera, men det var kanske väntat.

Ska inte klaga jag kan ju välja, och nu har jag valt att aldrig köpa eller prenumerera på PT.

hhrmmpff...vicket jäkla sätt av både PT och JO >:(....

Publicerat

63 på tippen i morse, grymt drag faktiskt. 26 kappor resten trut mestadels.. Sista kråkan lär jag bära med mej på näthinnan länge, frånskott långt håll högt.. blev paket när Comforten hostade till  8) 8)

Edit: Räknar som en njure.. Vi sköt 77 i morse och därmed hyfsat gamla tipprekordet i den anläggningen med två fåglar :-) Och det är inte högsäsong än (Ungtrut)..

Mvh!

Publicerat

Dp: När är det mest "drag" kring tippen, vår? höst?...året om?....

Hip: Grattis!

Publicerat
63 på tippen i morse, grymt drag faktiskt. 26 kappor resten trut mestadels.. Sista kråkan lär jag bära med mej på näthinnan länge, frånskott långt håll högt.. blev paket när Comforten hostade till  8) 8)

Mvh!

Snyggt ! Ruskiga resultat ni presterar !

Vi hade en gång i tiden en tipp där d va tillåtet att jaga, men som "tyvärr" stängdes för ett antal år sedan.

Hipshot, vad brukar röra sig träffprocenten omkring för tal ??  Varierar säkert en hel del från gång till gång , men nåt ditåt !?!?!?

H:Calle

Publicerat

Tveklöst hösten

Publicerat
Snyggt ! Ruskiga resultat ni presterar !

Vi hade en gång i tiden en tipp där d va tillåtet att jaga, men som "tyvärr" stängdes för ett antal år sedan.

Hipshot, vad brukar röra sig träffprocenten omkring för tal ??  Varierar säkert en hel del från gång till gång , men nåt ditåt !?!?!?

H:Calle

Intressant fråga..NOT  ;D :-[

Varierar kraftigt kan jag säga, väder, vind samt omständigheter i övrigt styr helt och hållet. Hänger vi upp uven på våren så får vi in kråkorna på kanonhåll och då brukar träffprocenten vara hög, det enda jag minns är 27 kappor på 29 skott och det går sannolikt bättre med den uv som vi haft i helgen. Annars beror det på helt och hållet..

Säg att du lyckas med skyddet och inte har ngr problem med solen. Dis och regn kanske pressar ned truten på angenäma höjder och du står bra, då skulle jag nog hävda att man vid varje enskillt tillfälle lägger första truten i första skottet. Därefter brukar det bli värre, du skjuter på andra trutar som kommer farande för att kolla vart polarn tog vägen och de ligger oftast 10 m längre bort än den första och då krävs det ofta fler än ett skott.

Blå himmel som idag gör att många trutar singlar in på rätt långt håll och då måste du titt som tätt skjuta tre skott på varje fågel och då rasar det iväg.. Skulle jag varit själv idag och därmed möjlighet att ställa mej mitt för fåglarna och inte behöva ta hänsyn till övriga så hade det nog blivit ungefär samma resultat men helt klart med färre skjutna skott.

Sen beror det på hur man står med, har jag någon med mej som jag vet är "het" och kanske inte kan vänta in optimalt läge alla gånger så rinner skotten iväg fort som f-n dessvärre.. Inte ovanligt att man tömmer två bössor per fågel och det gillar jag inte..

Men den omständighet som är mest avgörande är hur pass bra håll du får på dem vid första skottet tycker jag. Kan man säkert skjuta en fågel varje gång man trycker på knappen så brukar det gå väldigt bra.

Precis samma sak med duvjakten över bulvaner, har du en stabil vind så du får in duvorna på kupade vingar på samma ställe, du styr själv via bulvanerna vart du vill skjuta duvan, så brukar det bli väldigt bra.. Pissig vind, duvorna skvätter in lite hur som helst dvs knepigare skytte så rasslar det snabbt iväg plugg utan att antalet fällda fåglar ökar i motsvarande takt.

Har inte en susning om hur många skott jag skjutit idag, skulle uppskatta att det kan vara runt 50 kanske. Då ska jag kanske säga att jag sköt bara 2 kråkor resten var bara trut och vi fick närmare 50 trut tror jag och jag skulle tro att jag sköt 90% av dem. Måste ha gått fler än 50 skott för mej idag, när det vart varmt så blev det rätt långa håll på trutarna så jag tror att jag i snitt förbrukade 2 skott per fågel eller nåt... kanske 3. Det hände vid några tillfällen att det flög in fågel som skyggade för något eller vart påskjutna av de andra och då sköt man tre snabba skott mot en redan påskjuten fågel. Några såna "tömningar" så knäcker man snabbt en fin statistik.

Mvh!

Publicerat
Tveklöst hösten

härligt!....OHHH vad jag längtar tills jag får "grönt ljus" att börja jaga hos er i Öjebyn!! :D

ni har väll ganska hyffsade sjöfågelvatten också....Jag å Martin N for och körde runt bland markerna i fredags och han visade mig var gränser gick och var man fick och inte fick jaga...dock började det att rycka i avtryckarfingret när vi passerade tippen ;D....visst har ni skyddsjakt kring tippen?...gäller det alla inom VVO:t eller bara du och killarna som var med på din hemsida?

/Fredde

Publicerat

Det gäller bara oss 3 men skyddsjakten ger oss bara lite längre jakttid på arterna under våren/försommaren så det är inte värt så mycket. Iof får vi skjuta korp med, vilket verkligen behövs 

Sen har vi tillstnåd att jaga inom ett speciellt område med. Ska du jaga på öjebyn så rekommenderar jag att du börjar plocka dem på bredviksberget. Obsevera att tippens område är ändå ner till kratledningsgatan så du kan inte stå alldeles vid stängselet.

Hade jag varit dig hade jag utforskat området ovanför tippen, ett bra gömsle uppe till vänster vid råbergsspåret bör löna sig tidiga mornar. Det är nog ingen ide du börjar nedanför tippen då våra skott på "området" kommer att störa diin jakt och det är ju inte kul alls att få sin morgon förstörd.

Och du glöm ine gömsle och kråkpiap och tålmod framför allt.

Publicerat
Hade jag varit dig hade jag utforskat området ovanför tippen, ett bra gömsle uppe till vänster vid råbergsspåret bör löna sig tidiga mornar. Det är nog ingen ide du börjar nedanför tippen då våra skott på "området" kommer att störa diin jakt och det är ju inte kul alls att få sin morgon förstörd.

Och du glöm ine gömsle och kråkpiap och tålmod framför allt.

du menar alltså (om man står vid infarten för sopavlämmningen) på baksidan av tippen...eller?...hur långt från stängslet får man vara igentligen...tänkte om man sätter upp uven ca 30-50m från stängslet vid någon öppen plats så att man ser ut över tippen (om det finns nån sån plats vill säga :D) finns det nån höjd som är högre upp än tippen? där man kan sätta upp uven så den syns skitbra?

gömsle: check....tålamod:check...apportör:check....men vad ska man ha för lock-pipa (märke, modell)?

Ursäkta om jag "surrar ihjäl dig" med alla frågor :-[...men jag har som du kanske förstår ingen som helst aning om hur det "går till" kring tippen...kan inte markerna heller för den delen....hoppas du har överseende.

/Fredde

Publicerat

Man kan stå nära stängslet men på vänster sida är egentligen kraftledningen gräns men vi får jaga på lillberget som är på vänster sida och där är det högt och en UV skulle kunna gå fint där.

Vi jagar på nedre delen av tippen på ett område som vi 3 får vara på.

Kråkpipor finns det gott om, jag kör med lohman 104 å en gibson men de e bara å testa på.

Annan bra mark för uv torde vara nere på fältet vid patron hedkvist teatern. Tror även att en uv skulle funka fint på bredviksberget.

Tyvärr är tippen oftast högsta punkt om man inte är på baksidan av tippen.

Publicerat
Kråkpipor finns det gott om, jag kör med lohman 104 å en gibson men de e bara å testa på.

Ok...då ska jag in till F&V imorrn och kolla om dom har nån sån...

Publicerat

De har dom inte , jag har beställt mina från amerikatt  :P

Publicerat

Nu ska vi se om Dp känner igen sig ;) ;D...var iväg nu å tog lite bilder....

Första bilden visar Berget som man ser när man svänger in från "storvägen" till vägen mot soptippen...där högst upp på toppen borde man väll kunna sätta upp uven??...andra bilden är taget precis vid stor porten som går in i berget...det är ovanför den jag menar att man skulle kunna placera uven...tredje bilden borde (om jag fattat detta rätt) föreställa området ni tre får jaga på....träden jag har ritat pilar mot är väll utanför stängslet??...får man placera uven där??

nästa gång du är där och pangar lite, skulle inte du kunna ta lite bilder på området så man får se hur det ser ut...om det inte blir till för mycket besvär.

nu börjar jag säkert att verka jobbig...men jag har miljarders med frågor ;) ;D

/Fredde

post-202-1151954849_thumb.jpg

Publicerat

Nu är jag ju ingen uvfantast utan vi tar dem på sträck och med pipa. Vi har testat uv många gånger men tyvärr med magert resultat, jag tror att all matpå tippen lockar mer.

Om man går upp för berget efter vägen och går rakt in i skogen när vägen svänger höger så finns det en stenhälla, där är det bra vissa dagar, sen även där du visar på berget med pilar. Däremot sista bilden kan jag bara säga lönlöst med UV det är för nära maten tror jag.  :-

Glöm inte att det har häckat en massa uvar inne på tippen så kråkorna är rätt van vid dem. Ska man få lite fart på uven så tror jag mest på fälten alt berget, ska man ta dem pås täck så är inte karlberg helt fel heller eller uppe vid råbergsspåret.

Själv har jag varit överallt i princip, men numera jagar vi mest där vi har tillstånd samt på fälten.

Det är inte lätt kan ja lova trots att vi får vara på området, synd tippen ligger så jäkla högt.

Sen är det olika hur fågeln flyger in beroende på vind, tid på året osv.

Gäller det uv så tror jag dock mest på berget, eller lillberget på vänstra sidan. Vi har testat uv inne på området med kasst resultat.

Publicerat
Nu är jag ju ingen uvfantast utan vi tar dem på sträck och med pipa. Vi har testat uv många gånger men tyvärr med magert resultat, jag tror att all matpå tippen lockar mer.

Om man går upp för berget efter vägen och går rakt in i skogen när vägen svänger höger så finns det en stenhälla, där är det bra vissa dagar, sen även där du visar på berget med pilar. Däremot sista bilden kan jag bara säga lönlöst med UV det är för nära maten tror jag.  :-

Glöm inte att det har häckat en massa uvar inne på tippen så kråkorna är rätt van vid dem. Ska man få lite fart på uven så tror jag mest på fälten alt berget, ska man ta dem pås täck så är inte karlberg helt fel heller eller uppe vid råbergsspåret.

Själv har jag varit överallt i princip, men numera jagar vi mest där vi har tillstånd samt på fälten.

Det är inte lätt kan ja lova trots att vi får vara på området, synd tippen ligger så jäkla högt.

Sen är det olika hur fågeln flyger in beroende på vind, tid på året osv.

Gäller det uv så tror jag dock mest på berget, eller lillberget på vänstra sidan. Vi har testat uv inne på området med kasst resultat.

ok...på så vis...kanske man lägger ner uvhistorien och lär sig var sträcken går istället ::)...med tanke på era resultat så verkar ju det vara ett vinnande koncept :D...

du vet möjligtvis inte när jaktmötet är?...tänkte på hur lång tid det är kvar innan man får börja att jaga ;)

Publicerat

Jo de finns massor me outforskade områden kan ja lova, speciellt råbergsspåret. jag tror partys varit uppe vid råbergsspåret med goda resultat. Bästa är att man provar sig fram. Vi har många misslyckade jakter bakom oss  :-

Men som sagt råbergsspåret, bredviksberget, karlberg är heta ställlen samt efter kraftledningsgatan på vänstra sida då den börjar gå uppåt ett fint gömsle där är nog inte helt fel. Likså på lillberget på vänstra sidan om tippen

Tror mötet hölls 18-20 Augusti sisst men i år vette sjutton de annonserar kanske i PT eller annonsblaskan

Publicerat

Fredde.. är bild ett och två på samma berg från olika håll? Det ena såg illa ut, träden såg ut att vara höga och svåra att ta sig upp i men från andra hållet, där berget sluttade brant, såg det grymt fint ut! Se till att få tag på en BRA uv så ska du se att det funkar!! Speciellt om berget ligger hysat i linje med inflygningen till tippen..

Mvh!

Publicerat

Berget används som riktpunkt när kråkor och trut ska till tippen. Jag skulle tippa att minst 50% av all fågel som ska in till tippen flyger över berget och vägen som går nedanför.

Publicerat
Berget används som riktpunkt när kråkor och trut ska till tippen. Jag skulle tippa att minst 50% av all fågel som ska in till tippen flyger över berget och vägen som går nedanför.

Har ni testat där Dp?

Med en bra uv, på våren, plockar man 100% av fågeln som sträcker förbi. Fågel som flyger i närheten av uven tar man avgjort det mesta av givet att uven sitter högt och bra. Detta då kråkor och äkta uppstoppad berguv.

Truten är knepigare, där tar man inte alls lika många men helt klart en stor del.

Sommaren är annorlunda och gissningsvis även hösten, där krävs att man får upp uven mitt i korridoren som fåglarna använder för inflygning, då tar man det mesta.

I våras när vi hängde upp uven på tipp så tog vi allt, varje kråka som vi såg vingla in över tippen fick vi skott på. Nu är de inte riktigt lika arga men rätt placerad så går det helt ok ändå. Betänk då att vi inte behärskar att locka och jag tror att det är en höjdare om man lärde sig det..

Mvh!

Publicerat

Vi har inte testat Uv på berget tyvärr.

våren är inte så bra här alla gånger, när fågeln kommer är det nästan häckning på en gång för dem.

Publicerat
Fredde.. är bild ett och två på samma berg från olika håll? Det ena såg illa ut, träden såg ut att vara höga och svåra att ta sig upp i men från andra hållet, där berget sluttade brant, såg det grymt fint ut! Se till att få tag på en BRA uv så ska du se att det funkar!! Speciellt om berget ligger hysat i linje med inflygningen till tippen..

Mvh!

jepp, samma berg. Jag hade tänkt fara dit till helgen och reka lite...traska runt och lära känna området litegrand...

Publicerat

Hej, är ny på detta forum men har

följt era inlägg med stort nöje rätt länge.

Nu till en fråga,vilken kråkpipa anser ni är bäst?

Har prövat både hubertus samt faulks men med magert resultat.

Kan för mitt liv inte få dom att låta rätt,hubertus låter som

en and och faulks låter som .....nåt gällt skrån.

Tacksam för hjälp.